Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Det med momentet var vinklet slik at jeg stort sett kan bruke andre giret uansett hvor bratt bakken er og hvor lav farten er Jeg må også tilføye til det jeg skrev tidligere og det er at man kan selvsagt komme til det punktet hvor begge hjulene ikke har feste uansett, da spinner man enten man har antispinnsystem på eller av.... Da er det firehjulsdrift eller kjettinger som må til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 nei selvfølgelig tror ikke du på det for du har jo 560 nm. kjenner jeg blir litt slapp her. Jeg - ilikhet med Roger her skjønner veldig godt hva han mener erfaringsmessig. Det jeg KAN gå med på er at hvis du skal kjøre opp en glatt bakke i lavest mulig fart kan det lønne seg å ha det på. Men så lenge man kan ta fart så er det farten som gjelder for å komme opp, og begynner den å bremse litt ved første hjulglepp for så å bremse enda mer på neste så er det IKKE lønt iforhold til å beholde farten mest mulig uten no brems men kun ta vare på farten mest mulig. Som Fredrik skrev i taxitråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 nei selvfølgelig tror ikke du på det for du har jo 560 nm. kjenner jeg blir litt slapp her.Jeg - ilikhet med Roger her skjønner veldig godt hva han mener erfaringsmessig. Det jeg KAN gå med på er at hvis du skal kjøre opp en glatt bakke i lavest mulig fart kan det lønne seg å ha det på. Men så lenge man kan ta fart så er det farten som gjelder for å komme opp, og begynner den å bremse litt ved første hjulglepp for så å bremse enda mer på neste så er det IKKE lønt iforhold til å beholde farten mest mulig uten no brems men kun ta vare på farten mest mulig. Som Fredrik skrev i taxitråden. Helt Enig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Det med momentet var vinklet slik at jeg stort sett kan bruke andre giret uansett hvor bratt bakken er og hvor lav farten er Jeg må også tilføye til det jeg skrev tidligere og det er at man kan selvsagt komme til det punktet hvor begge hjulene ikke har feste uansett, da spinner man enten man har antispinnsystem på eller av.... Da er det firehjulsdrift eller kjettinger som må til Nei det er da man trenger farten man får UTEN noe av hjelpen påslått!!! aaaahhh hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Det jeg KAN gå med på er at hvis du skal kjøre opp en glatt bakke i lavest mulig fart kan det lønne seg å ha det på. Men så lenge man kan ta fart så er det farten som gjelder for å komme opp, og begynner den å bremse litt ved første hjulglepp for så å bremse enda mer på neste så er det IKKE lønt iforhold til å beholde farten mest mulig uten no brems men kun ta vare på farten mest mulig. Som Fredrik skrev i taxitråden. Det kan jeg også være enig i, har man først fart så er det mye mulig man kan klare å komme opp. Men slik det f eks er i bakkene her så er det umulig å ha god fart for å komme opp da flere av dem starter i t kryss og da er det greit å har DTC til å hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Det med momentet var vinklet slik at jeg stort sett kan bruke andre giret uansett hvor bratt bakken er og hvor lav farten er Jeg må også tilføye til det jeg skrev tidligere og det er at man kan selvsagt komme til det punktet hvor begge hjulene ikke har feste uansett, da spinner man enten man har antispinnsystem på eller av.... Da er det firehjulsdrift eller kjettinger som må til Nei det er da man trenger farten man får UTEN noe av hjelpen påslått!!! aaaahhh hehe Ja men er bakken lang og glatt nok så vil du stoppe til slutt uansett om du har antispinnsystem på eller av, da vi snakker vi fysiske lover. Når festet opphører og det ikke lengere er krefter til å dytte bilen så flytter ikke bilen seg lengre, er det jeg snakker om. Selv den beste firehjulstrekker klarer ikke å kjøre opp en slalombakke sånn helt uten videre, bare for å sette det litt på spissen. Du får det nå til å høres ut som man er uovervinnelig bare man tar av antispinn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 hehe...nei.. det finns plenty av bakker der man må bruke flere forsøk på å komme opp. Og det som er helt sikkert er at de bakkene kommer man kun opp med hjelpa avslått. Nå snakker jeg om "ta fart" bakker. Jeg snakker ikke om bakker man kjører i kø med stopp å start hver 50m. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Ja, det snakker jeg også om. Ikke bakker som kan være litt vanskelige av og til. Som jeg presiserte i taxitråden så er det snakk om lange bratte bakker der det normalt sett ALLTID er et problem og komme seg opp så lenge det ikke er snakk om silkeføre, 4x4 eller kjettinger. EDIT: De bakkene opp til mitt forrige hus er såpass at boligprisene er senket flere hundre tusen fordi de fleste aldri ville ha bosatt seg der nettopp pga de bratte og lange bakkene. Om du ikke kunne tatt fart, så er det jo glemmesak og komme opp sålenge det ikke er silkeføre med 10 minusgrader. Det er da jeg mener at du skal ikke ha antispinn koblet inne lenge før farten er så nedgradert at du stopper opp. Kodeordet er så jevn fart og jevnt turtall så lenge man klarer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Ja, det snakker jeg også om.Ikke bakker som kan være litt vanskelige av og til. Som jeg presiserte i taxitråden så er det snakk om lange bratte bakker der det normalt sett ALLTID er et problem og komme seg opp så lenge det ikke er snakk om silkeføre, 4x4 eller kjettinger. EDIT: De bakkene opp til mitt forrige hus er såpass at boligprisene er senket flere hundre tusen fordi de fleste aldri ville ha bosatt seg der nettopp pga de bratte og lange bakkene. Om du ikke kunne tatt fart, så er det jo glemmesak og komme opp sålenge det ikke er silkeføre med 10 minusgrader. Det er da jeg mener at du skal ikke ha antispinn koblet inne lenge før farten er så nedgradert at du stopper opp. Kodeordet er så jevn fart og jevnt turtall så lenge man klarer. tooouschheee...eller hva det heter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Hadde en MB der ESP kvalte bilen/satte ned farten såpass at jeg begynte å slite. Når man skrudde av ESP var det bare 50%, den rettet fortsatt inn sladder med for mye hjulvinkel. Så måtte kjøre med ESP av i de verste bakkene for å holde farta og komme opp. Dog er det ikke tvil om at ESP er genialt mtp å redde liv. Fikk en gang sladd på våt asfalt i 210km/t, og hadde nok ikke klart å rette inn kontraen uten ESP. Det er eneste gangen jeg har vært glad for moderne elektronikk. Slår alltid av ASC i E39en av gammel vane, da jeg trenger farten og mulighet for å akselerere i sladd opp de kneikene som er her jeg bor. Litt morsomt eksperiment istad: Prøvde fire ganger å komme opp bakken "min" med to vinterdekk og to sommerdekk (høyre foran og høyre bak) istad, men selv med god fart gikk det ikke. Med fire piggfrie kjørte jeg opp i krypfart uten hjulspinn (ASC/ABS defekt) og uten henting av fart. Sånn går dagene hjemme hos meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Nå tok jeg meg en tur ut for å finne bratte bakker for å teste i realiteten hvordan dette funker, inntrykket jeg sitter igjen med er at denne bilen er JÆVLIG god på vinterføre. Selv i de værste bakker så kjørte bilen rett opp både med og uten antispinn, jeg snakker om bakker hvor det var plenty av spor i bakken som viser at andre biler ikke har kommet opp. Bilen kjørte rett opp uansett hvilke bakker jeg prøvde så jeg dro skikkelig til og reise til en bakke ingen med tohjulstrekk prøver seg på. Denne bakken kom ikke en kompis opp en gang med sin Chevy Tahoe med 4x4 Tok litt fart og kjørte opp og litt lengre enn avveis etter sving så kom jeg som ventet ikke lengere, da hadde DTCen hjulpet meg de siste 15 meterne men her er bakken så jævla bratt det det trengs mye motorkraft for å flytte bilen. Rygget ned og skrudde DTC av og satte av gårde opp igjen med litt mer fart denne gangen, kom omtrent like langt som første gang med DTC..... Så mitt nye inntrykk er at jeg tydeligvis ikke er så avhengig av antispinn som jeg først trodde, og har man mulighet til å ta fart så skal jeg være enig i at det går selv uten DTC. Denne blir man dog avhengig av så fort man skal ta bakkestart eller skal opp veldig bratte bakker uten å få noe særlig fart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Jeg er rimelig tilfreds med ASC (Automatic Stability Control) systemet på vår E46 med dieselmotor og manuelt gear, men jeg savner det mekaniske ASD (Automatic Locking Differential) systemet på vår tidligere Mercedes-Benz W201. Dette er et variabelt system som til og med 30 Km/t tillater 100% sperre på differensialen. Er hastigheten høyere tillater systemet opp til 35% sperre på differensialen. Forskjellen er til å ta og føle på, men ASD systemet er også mye dyrere. Med litt tyngde over bakakselen var vår tidligere 190E 2,3 nærmest ustoppelig så lenge føret ikke var helt 4x4... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Har man sperr så kommer man veldig lett opp ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 100% sperr blir noe annet igjen ja. Håper noen andre skriver noe mer her etter å ha testet litt med og uten elektronisk hjelp når man har forskjellig feste under hjulene. Er som sagt i slike situasjoner jeg setter pris på denne hjelpen, og det er ganske ofte dette som er tilfellet her i Bergen. Sjekket forresten litt mer rundt på nettet, og ble påminnet at antispinn ble oppfunnet for Formel 1, sikkert pga. for dårlige og uerfarne sjåfører.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Jeg har faktisk flere ganger opplevd at det gamle ASC-systemet har forverret "harmløse" situasjoner. Man kommer inn mot sving, rumpe slipper litt og ASC begynner å jobbe. Innimellom har jeg da opplevd at den bremser forhjulene i det jeg ratter kontra for å ta inn sladden. Denne komboen er i mine øyne rimelig ekkel. Min gamle E39 dette, systemet/ene i E87'en vet jeg svært lite om da jeg rettogslett ikke bruker det/de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå