Fredrik Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Man kommer inn mot sving, rumpe slipper litt og ASC begynner å jobbe. Innimellom har jeg da opplevd at den bremser forhjulene i det jeg ratter kontra for å ta inn sladden. Denne komboen er i mine øyne rimelig ekkel.Min gamle E39 dette, systemet/ene i E87'en vet jeg svært lite om da jeg rettogslett ikke bruker det/de. Jøss... dette har jeg aldri opplevd med vår E46. Jeg tror at det må ha vært en feil med ABS sensoren. Da denne sensoren på vår BMW plutselig sa takk for seg for 4-5 år siden stoppet alt relevant og ikke relevant i tilknytning til ABS systemet å virke... til og med speedometeret. Hurra for den digitale hverdagen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Min erfaring er også at jeg kommer meg kjappere opp en glatt bakke etter ett trykk på DTC knappen. Jeg kommer så klart fint opp med DTC aktivert også, det tar bare bittelitt lenger tid. Har ikke fått prøvd E91'n i noen bakker hvor det er problematisk å komme opp enda, men i midt-på-treet bratte og glatte bakker er det ingen tvil om at jeg får holdt høyere hastighet om jeg har DTC deaktivert. Sånn ellers opplever jeg veldig stor forskjell på teknologien ifm med dette i E46 kontra E91. E46 M3'n bare kutta power tvert til bakhjula ved hjulslipp/rotasjon når DSC var aktivert. E91 bremser jo som nevnt individuelt på hvert enkelt hjul ettersom hvor det trengs for å stoppe rotasjon. Skvatt litt første gangen det skjedde da jeg aldri har kjørt bil med slikt system tidligere, hehe. Kjørte dog aldri M3 på snø da jeg eide den de årene jeg bodde i sørstats-USA, og E91'n har jeg så langt kun kjørt på snø/is. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Jeg har faktisk flere ganger opplevd at det gamle ASC-systemet har forverret "harmløse" situasjoner.Man kommer inn mot sving, rumpe slipper litt og ASC begynner å jobbe. Innimellom har jeg da opplevd at den bremser forhjulene i det jeg ratter kontra for å ta inn sladden. Denne komboen er i mine øyne rimelig ekkel. Den har jeg også vært ute for. Forklaringen tror jeg er at du legger deg opp i arbeidet til elektronikken når du styrer kontra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Når det er sagt tror jeg det kan være veldig individuelt i form av om man har diesel, Tror det er turboen som kan være utslagsgivende, ikke drivstoffet. Momentet i en turbodiesel kan komme brått, noe som kan være utfordrende hvis man skal lirke seg og bilen opp en bratt og trang innkjørsel eller gårdsveg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Man kommer inn mot sving, rumpe slipper litt og ASC begynner å jobbe. Innimellom har jeg da opplevd at den bremser forhjulene i det jeg ratter kontra for å ta inn sladden. Denne komboen er i mine øyne rimelig ekkel. En kamerat har klagd på noe av det samme med en 03 E46 320Ci på tørt føre. Under hard kurvekjøring har han opplevd flere ganger at elektronikken skyver bilen utover i motgående fil, og skaper en farlig situasjon ut av noe som var kontrollert. Ikke alle slike systemer er like gjennomtenket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Når det er sagt tror jeg det kan være veldig individuelt i form av om man har diesel, Tror det er turboen som kan være utslagsgivende, ikke drivstoffet. Momentet i en turbodiesel kan komme brått, noe som kan være utfordrende hvis man skal lirke seg og bilen opp en bratt og trang innkjørsel eller gårdsveg. Ja, selvfølgelig. Det er jo pga Turboen jeg tenker at det kan være utslagsgivende. Når det er sagt så tror jeg momentet i en turbodiesel er mer av/på enn i en bensinbil med turbo, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 Tror du har rett når det gjelder moderne bensinturboer ihvertfall. Mine foreldre sin F30 320i har lite merkbar turboforsinkelser, og den oppleves å følge med hele veien i stedet for å slå brått inn. Den føles absolutt heller ikke så avhengig av turbotrykk som en turbodiesel gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen02E30 Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 Mine erfaringer med E91 og E46 er lik som noen andre her. Jeg har ganske så syk bakke opp veien hjemme. Med alt aktivert kommer jeg opp (vanlig snø føre) men det går ikke så fort, dvs rundt 25.30 km/t da antispinn jobber hele tiden. Er det mye is på slutten f eks etter andre som står å spinner kommer jeg til slutt ikke opp heller med alt aktivert.. Skrur jeg av alt sammen klarer jeg lett 70-80 km/t på toppen... Hjelpesystemer eller ikke så er det til slutt friksjon som bestemmer om du kommer opp eller ikke. Så da er det om å gjøre å få nok fart så man kommer opp, for meg funker det best uten noe aktivert. Dama skrur ikke av noen ting og da er dette resultatet Hehe, det ble faktisk ikke merke i bilen, fikk akkurat holdt iphonen imellom bil og autovernet Måtte dra bilen sidelengs ut, fikk jo ikke kjørt oppover og bakover hadde blitt dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 13, 2013 Mine erfaringer med E91 og E46 er lik som noen andre her.Jeg har ganske så syk bakke opp veien hjemme. Med alt aktivert kommer jeg opp (vanlig snø føre) men det går ikke så fort, dvs rundt 25.30 km/t da antispinn jobber hele tiden. Er det mye is på slutten f eks etter andre som står å spinner kommer jeg til slutt ikke opp heller med alt aktivert.. Skrur jeg av alt sammen klarer jeg lett 70-80 km/t på toppen... Hjelpesystemer eller ikke så er det til slutt friksjon som bestemmer om du kommer opp eller ikke. Så da er det om å gjøre å få nok fart så man kommer opp, for meg funker det best uten noe aktivert. Dama skrur ikke av noen ting og da er dette resultatet [ Bilde ] Hehe, det ble faktisk ikke merke i bilen, fikk akkurat holdt iphonen imellom bil og autovernet Måtte dra bilen sidelengs ut, fikk jo ikke kjørt oppover og bakover hadde blitt dyrt. Kjenner meg igjen Det hender jo av og til at føret er slik at man mister fart hele veien med antispinn innkoblet og så slår man det av og da kan man faktisk øke farten med å holde gassen på punktet der det akkurat slipper så den spinner med økende fart fremover på en måte. Det går ikke med antispinn innkoblet. Da vil den bremse.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen02E30 Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 Akkurat det jeg mener. Hva som er best varierer sikkert også hvordan feste er osv.. Skal vel også innrømme at i noen tilfeller har DTC reddet meg litt de gangene man ikke hadde tenkt at det skulle gå så sidelengs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 hehe...nei.. det finns plenty av bakker der man må bruke flere forsøk på å komme opp. Og det som er helt sikkert er at de bakkene kommer man kun opp med hjelpa avslått. Nå snakker jeg om "ta fart" bakker. Jeg snakker ikke om bakker man kjører i kø med stopp å start hver 50m. Jeg er ikke enig med deg. Jeg har testet mange ganger opp en bratt bakke til mine foreldre, skal jeg opp der på vinteren må jeg ha fart og ASC på, ellers går det ikke. Jeg legger meg opp i fart, styrer gassen sånn at ASC er i grenseland til å gripe inn det river litt i underlaget (småblinker litt i lampen). Enkelte steder griper da systemet inn og overfører kraft mens jeg slakker ørlite på gassen for at systemet ikke skal bremse farten for mye og gir på litt mer når det er mulig igjenn. Dette er den eneste muligheten å komme opp denne bakken med min E39. Når det er så vitt jeg klarer det med ASC på har jeg ingen mulighet med ASC utkoblet, det har jeg testet. Jeg kan heller ikke klare det med gassen i bunn fordi farten da blir for liten. Jeg legger til at dette er en svært bratt bakke der farten uansett blir mindre og mindre og hadde den vært noe lengre ville det vært umulig å komme opp om vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 hehe...nei.. det finns plenty av bakker der man må bruke flere forsøk på å komme opp. Og det som er helt sikkert er at de bakkene kommer man kun opp med hjelpa avslått. Nå snakker jeg om "ta fart" bakker. Jeg snakker ikke om bakker man kjører i kø med stopp å start hver 50m. Jeg er ikke enig med deg. Jeg har testet mange ganger opp en bratt bakke til mine foreldre, skal jeg opp der på vinteren må jeg ha fart og ASC på, ellers går det ikke. Jeg legger meg opp i fart, styrer gassen sånn at ASC er i grenseland til å gripe inn det river litt i underlaget (småblinker litt i lampen). Enkelte steder griper da systemet inn og overfører kraft mens jeg slakker ørlite på gassen for at systemet ikke skal bremse farten for mye og gir på litt mer når det er mulig igjenn. Dette er den eneste muligheten å komme opp denne bakken med min E39. Når det er så vitt jeg klarer det med ASC på har jeg ingen mulighet med ASC utkoblet, det har jeg testet. Jeg kan heller ikke klare det med gassen i bunn fordi farten da blir for liten. Jeg legger til at dette er en svært bratt bakke der farten uansett blir mindre og mindre og hadde den vært noe lengre ville det vært umulig å komme opp om vinteren. Da mener jeg og flere andre her at det er sjåføren det kommer an på. Du VIL få bedre fart uten asc, så lenge du kan kjøre bil på vintern. Det går rett og slett ikke an å nekte på det. Isåfall er det no veldig galt med bilen din. Og til deg Hansh - prøver du å argumentere med at antispinn ble oppfunnet til formel 1? seriøst? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 hehe...nei.. det finns plenty av bakker der man må bruke flere forsøk på å komme opp. Og det som er helt sikkert er at de bakkene kommer man kun opp med hjelpa avslått. Nå snakker jeg om "ta fart" bakker. Jeg snakker ikke om bakker man kjører i kø med stopp å start hver 50m. Jeg er ikke enig med deg. Jeg har testet mange ganger opp en bratt bakke til mine foreldre, skal jeg opp der på vinteren må jeg ha fart og ASC på, ellers går det ikke. Jeg legger meg opp i fart, styrer gassen sånn at ASC er i grenseland til å gripe inn det river litt i underlaget (småblinker litt i lampen). Enkelte steder griper da systemet inn og overfører kraft mens jeg slakker ørlite på gassen for at systemet ikke skal bremse farten for mye og gir på litt mer når det er mulig igjenn. Dette er den eneste muligheten å komme opp denne bakken med min E39. Når det er så vitt jeg klarer det med ASC på har jeg ingen mulighet med ASC utkoblet, det har jeg testet. Jeg kan heller ikke klare det med gassen i bunn fordi farten da blir for liten. Jeg legger til at dette er en svært bratt bakke der farten uansett blir mindre og mindre og hadde den vært noe lengre ville det vært umulig å komme opp om vinteren. Da mener jeg og flere andre her at det er sjåføren det kommer an på. Du VIL få bedre fart uten asc, så lenge du kan kjøre bil på vintern. Det går rett og slett ikke an å nekte på det. Isåfall er det no veldig galt med bilen din. Og til deg Hansh - prøver du å argumentere med at antispinn ble oppfunnet til formel 1? seriøst? Det er flatt der jeg tar fart, bakken er så bratt at det er umulig å starte midt i. Du kan heller ikke lære meg noe som helst om å komme opp bakker på vinteren. Hvem tror du egentlig at du er? Kunne du styre gasspedalen mer fintfølende hadde du fått det til du også..Prøv heller å lære deg å bruke systemet på best mulig måte. Jeg har kjørt opp bratte bakker i over 30 år og ser jo at jeg er bedre enn de fleste. ASC har jeg brukt i 15 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 Jeg kom borti en litt morsom ting. Is på et hjul og asfalt på andre hjulet med framhjulene litt i grøfta. DSC bremset hjulet på is så hjulet på asfalt fikk lov og gjøre sitt. VIPS! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Februar 13, 2013 Share Skrevet Februar 13, 2013 Det er flatt der jeg tar fart, bakken er så bratt at det er umulig å starte midt i. Du kan heller ikke lære meg noe som helst om å komme opp bakker på vinteren. Hvem tror du egentlig at du er? Kunne du styre gasspedalen mer fintfølende hadde du fått det til du også..Prøv heller å lære deg å bruke systemet på best mulig måte. Jeg har kjørt opp bratte bakker i over 30 år og ser jo at jeg er bedre enn de fleste. ASC har jeg brukt i 15 år. Nei har ikke tenkt å lære deg noe heller.. det tror jeg blir vanskelig Du får høre med en profesjonell bilfører hva han ville gjort for å komme opp en bakke. Hvis du har kjørt bratte bakker i 30 år må jeg si du har tilbringt mye av din tid i bratte bakker! Sover du der også? Det er FART som er det essensielle her.. best fart opp en bakke får en uten hjelpemiddel! Å for å komme best opp en vanskelig bakke er det fart som gjelder. Men så klart.. du er over 50 år, ting blir fort vanskeligere da ! (du må se jeg kødder litt også) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå