Gå til innhold

3 barneseter. Hvliken BMW har plass til det?


andrem3
 Share

Anbefalte innlegg

De stolene jeg brukte er nok de som egner seg minst å ha 3stk av også (brede), så det vil nok bli bedre plass med de stolene du kommer til å bruke siden du har litt spredning i alder.

Jeg kan gjerne måle bredden i baksetet så får du en idè om hvor god/dårlig plass det er :)

Ja,det hadde vært supert :D

Det er ca 140cm.

Takk skal du ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisielle tall er 150,5cm på E61, men er usikker på om det er medregna armlen?

Samme tall på E91 er 147cm, så det er kun 3,5cm forskjell på bredden på en 3-serie og 5-serie.

Hovedproblemet opplever iallfall jeg at er "sidestøtten" i sitteputene og plasseringen av setebeltene (og evt. isofix). De festes så langt inn at stolene blir stående helt håpløst langt inne, og når en da presser en stol til i midten, så blir de to ytterste stående elendig festet, på skrå og med beltefestet "utover". Isofixfestene er det bare å glemme. De er altfor langt inne. Og da går en jo også fort på kompromiss med sikkerheten, i og med at en ikke lenger har noe deformasjonsrom for dørene, slik produsenten kalkulerer med.

Dette med sidestøttene gjelder spesielt BMW, Audi og andre mer sportslige produsenter som lager "dype" bakseter. Det er bedre hos de med mer flate seter (som forsåvidt også gamle X5.. flatere bakseter finnes vel ikke?? :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilken 7-serie du mener. E38 tilbyr f.eks ikke mye mer interiørplass i bredden enn E60. E65 er vel stadig litt større enn F10 når det gjelder interiørplass, men ikke enormt mye større. Tilsvarende også med F30 som f.eks har en akselavstand som kun er 2 cm kortere enn E39. Akselavstanden gir en god indikasjon på hvor mye plass som er satt av til passasjerene i en bil.

Vi har forøvrig kjørt Århus-Cannes med 3 barn i baksetet i vår E46 Touring. Minstemann var 3 år gammel og satt i et barnesete i midten av baksetet (ikke Isofix, men barnesetet var konstruert for formålet). Eldstemann på den gangen 13 år og en jevngammel venninne satt med de ordinære sikkerhetsselene på hver side av minstemann. Dette gikk helt fint, men det var ikke mye ekstra plass i baksetet for å si det på den måten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg kan si at det går akkurat med besafe izi x3 bakovervendt, ei sitte pute fra biltema og ett fremovervendt sete, cybex q2.

Men da sliter du med å få på beltet på begge fremovervendte sete og puta. Men det går.

For å få sitte puta i midten må du tvinge det på plass og vri det nedi med makt.

Ikke noe vil ha som daglig om man skal bruke alle setene samtidig.

E53 aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 3 barneseter.. Et bakovervendt Graco babysete og to beltestoler. Babysetet i midten og de andre på siden. Ungene klarer selv å ta på beltet, men er trangt. Ville da ha gått til innkjøp av setebelte-feste-forlenger (Lovlig?) om det skal brukes mye. Vi er sjelden alle i bilen vanligvis.

 

Fordelen med X5 er vel at baksetene er rette... Taper litt på det i E61 da de på siden blir stående litt skjevt på sidene. ISOFIX er bare å glemme.

 

Er også litt lurt å se etter stoler/puter der horna (der beltet går under på setet) ikke stikke utover, men mer rett opp. Disse blir hos meg på en måte pressa under babysetet i midten.

 

Vi har 2 slike: https://www.barnesete.no/babyshield/cosi/orange/ Hvor ett blir brukt uten rygg.

Babysetet er: http://lekmer.no/barn-og-baby/bilbarnestoler/babybeskyttelse-0-kg-13-kg/graco-babybilstol-logico-s-hp-med-base-black Bruker ikke basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakmelding. Jeg prøvde selv med:

http://www.babybanden.no/products/maxi-cosi-cabriofix-ink-base?gclid=CJjy55m1tskCFQLecgodLVIAWg          (bakover, må bruke isofix da det står så latterlig dårlig uten)

http://www.britax.co.uk/car-seats/duo-plus/               fremover, kan brukes uten isofix og fortsatt stå bra

http://www.mekk.no/recaro-monza-nova-2-seatfix-15-36-kg-isofix-sort/     uten isofix

 

Dette ble, vel, setene går i. Men du når ikke belte (som eldste mann i recaro vil måtte gjøre). Noen som vet om det er lov med slike forlengere?

Videre så står jo deg hele most oppihverandre, og recaro setet havner helt ut mot døra (står ikke i spenn, men ikke langt unna), og det gjør også at "bunn" ikke får ligge helt innitl "bunn" i bilsetet. Vet ikke hvor mye det har å si men..

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første så slo meg er at Recaro-setet ser stort ut, altså bredt. Men har kanskje ikke så mye å si hvis det står ved siden av babysetet.

 

 

Bruker du basen på babysetet?

 

 

 

Glemte å si at jeg benyttet isofix på setene på hver sin side og puta i midten er bare med belte.

 

Hm, såpass.. Synst de festene kommer for langt inn mot midten. Så jeg så for meg at det ikke gikk. Har ikke ISOFIX på noen av stolene så for meg gjør det ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja recaro setet er stor. Men så er jeg litt opptatt av sikkerhet (reell sikkerhet, ikke hysteriske forsåsegpåere i ymse media), og her er recaro setet fenomenalt.

Jeg tenkte dog på å bytte dette ut med et smalere, som da trolig vil få noen cm ekstra klaring mot dør. Men så slo det meg at det kanskje ikke vil utgjøre noe på reell sikkerhet, mtp at de noe store sidene er spesielt konstruert for nettopp å ta imot sidestøt på en god måte..

 

Noen som har noen formening om airbag som er i dørene bak, og hvordan dette blir med barnesete relativt nært?

 

Bruker basen på det minste setet ja, da det står så håpløst dårlig uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt bekymret for airbagen i døren bak selv, men stolen er festet i isofixfestene. Nå er dette en babystol, og med bærehanken/veltebøylen oppe vil jeg tro det går greit.

jeg tviler det går med 3stoler i bredden på e53 hvis isofix festene blir brukt. Hvis ikke, er det sannsynlig at stolen blir presset mot midten av bilen i en krasj, med mulige katastrofale følger hvis ikke den midterste sitter i stol som beskytter for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at det ikke er bra med tanke på sikkerhet uansett med 3 seter bak i E61. Det blir for trangt. Setene vil bli presset opp i hverandre/døren.

 

Setene mine på siden ser ikke ut å være presset mot døren. Er ikke noe "trangt" mellom dør og sete, er bare trangt for å få setene til å passe med tanke på beltene. Her vil jo ikke airbagen bli noe problem heller da setene ikke er presset mot døren.

 

Jeg er dog litt irritert over at jeg ikke får brukt basen, da jeg er enig i at babystolen ikke står så bra som kanskje burde. Pga det opphøyde i gulvet så går det ikke å bruke basen i midten. Og midten er den eneste plassen det går å ha babysetet uten å da presse seter mot dører.

 

Ang. setebelteforlengeren... Snakket med en på en bildeler-butikk. Han mente det ikke var tillat. Jeg vet ikke, men hadde vært greit å vite. Det hadde i såfall gjort at begge mine unger får på seg beltet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...