Gå til innhold

Hvilke sommerdekk annbefales?

bloobay
 Share

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for å montere sommerdekk og i år skal det kjøpes nye.

Noen som kan komme med erfaringer om hva man skal og ikke skal kjøpes???

Ønsker tilbakemeldinger fra folk som faktisk har forståelse på dette og kan begrunne svarene sine. Mener med dette at jeg ikke ønsker tilbakemelding hvis det lyder slik som dette: "pirelli er dårlig, styr unna", uten noen form for begrunnelse eller forklaring.

Størrelsen som skal handles er 245/35R19 så info om tilsvarende dimensjoner er interessante. Med andre ord, jeg ønsker ikke å høre om hvorfor 15 tommerne dine er de beste;)

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Av de rimelige merkene vill jeg anbefale Sportiva jeg kjøpte de i fjor høst i 225/45r17 og 245/40r17 og jeg har hatt de før i andre dimensjoner og ikke hatt noen negative erfaringer med merket, mulig de ikke har like godt grep som de beste men de er bedre både på tør og våt vei enn Michelin fuel saver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna Nankang, av alle årsaker :P

Jeg hadde 235/35-19" og 265/30-19"

Har også hatt 275/35-18"

De holder ikke grep på våt vei, de støyer, og jeg hadde en skummel opplevelse på tørr asfalt også, ved bråbrems, så ble det ikke noe bråbrems for bilen fortsette og skli.

De funker helt ok, men der er et par viktige punkt jeg mener de feiler på, som jeg veldig gjerne vil at dekka skal funke bra på i en eventuell nødsitvasjon.

Og Rotalla, der trengst faktisk ikke noe utdypning, DE ER LIVSFARLIGE!

Kjøpte 2 i 235/45-17" som et prøveprosjekt for og se om bilen sleit skeivt bak.

Det var en interesang tid, med FULL skrens i våte rundkjøringer der jegså vidt ga gass, DCS klarte ikke hente inn igjen bilen for dekka var så glatte. I svinger følte du bilen bli kastet til siden, kjentes ut som man kjørte på 90 profil.

Og et lite tips sånn avslutningsvis, sjekk ut: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/

Der står det mange erfaringer med dekk, jeg kjøpte dekk ut i fra erfaringer derfra, så håper det stemmer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å argumentere for de dekk man selv har kjøpt, de alle fleste går i den fella, men jeg vil bare legge til at jeg har meget god erfaring med Continental Sport Contact 3. Men blir dekkene for breie så sporer bilen litt, bredere dekk mer sporing...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Goodyear Eagle F1 Asymetric i 255/30-20 og er meget imponert over disse dekkene. Jeg kjørte godt 16000 km på disse forrige sesong og regner med at de holder ut denne sesongen og.! Dekkene har utrolig liten sporing på dårlig vei, og våt egenskapene eg rett og slett heftig.

Dekkene støyer lite til å være denne dimmensjonen.

Jeg kommer til å handle disse dekkene på nytt når jeg skal ha nye dekk. Det er vel gjerne slik i dekkverden og at du får det du betaler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å være gnien når det gjelder dekk. Kjøper dekk som regnes blant de beste, selv om det koster noen 1000-lapper ekstra. Ser da på et helhetsbilde etter å ha sjekket ut:

- Motors test av sommerdekk: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksper ... test-2013/

- ADAC test av sommerdekk: http://www.adac.de/infotestrat/adac-im- ... ageId=6729

- Brukererfaringer fra tyrereviews.co.uk: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/

Bilens aktive sikkerhet er ihvertfall ikke noe jeg gambler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyo Proxes blir i grunn aldri feil. Far har en "sportsutgave" av dem på Lotusen, og de sitter som limt både på tørt og vått. Dersom du vil ha ekstremt feste på tørt, vet å kjøre med hodet når det regner og vil koste på bilen nye og dyre dekk relativt ofte er jo R888 versjonen ikke å forakte.. O:)

Kan føye til at det som er blitt sagt om Nankang over her stort sett stemmer. Jeg har kjørt på sportsdekket deres, det er i grunn overaskende bra på tørt føre (i forhold til pris). Men på vått føre vannplaner og sporer de, samt at grepet er minimalt. Ergo sum: styr unna [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyo Proxes blir i grunn aldri feil. Far har en "sportsutgave" av dem på Lotusen, og de sitter som limt både på tørt og vått. Dersom du vil ha ekstremt feste på tørt, vet å kjøre med hodet når det regner og vil koste på bilen nye og dyre dekk relativt ofte er jo R888 versjonen ikke å forakte.. O:)

Kan føye til at det som er blitt sagt om Nankang over her stort sett stemmer. Jeg har kjørt på sportsdekket deres, det er i grunn overaskende bra på tørt føre (i forhold til pris). Men på vått føre vannplaner og sporer de, samt at grepet er minimalt. Ergo sum: styr unna [-X

Har Toyo proxes t1r på mr2'n min (banebil) og de sitter som faen i svingene så de er veldig morsomme når man skal leke seg. Men vis det er dekk til en bruksbil det er snakk om så er de bare og holde seg unna. Støyer og sporer utrolig mye på norske veier, pluss at de slites veldig fort.

For en e46 coupe og den dimensjonen trådstarter beskriver ville jeg ambefalt Vredestein Ultrac Vorti. Fordi de har veldig gode sportslige egenskaper for når man kjører litt aktivt samtidig som de er ganske behagelige og stille for langturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyo er svært bra første sessongen (til den prisen det gjelder), men de taper seg veldig. En del støy. Ikke den værste slitasjen, men heller ikke bra.

Beste dekkene jeg har hatt må være Micheling Pilot Sport (2 tror jeg?). Standard hjul fra e39 m5. Skikkelig bra feste på tørt, sinnsykt feste på vått, lite støy, lite sporing, fornuftig grep selv når du slipper. Minusene er høy pris, og det faktum at de knapt holdt 10 000km. For min del betyr dette at det såvidt holder med 2 sett på en sommer, og da blir kostnaden umulig å forsvare.

Falken: Støyer, ikke imponerende feste på tørt, elendig feste på vått (de "gromme" hjula til falken. fk452 eller noe sånt?)

Sonar etc, styr unna. Ubrukelig på stort sett alle måter, og veldig glatt på vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Falken FK-452 - 235/40-17 framme, og 265/40-17 bak.

Har ingenting å sei på grep tørt eller vått, bilen heng fast uansett. Klarte ikkje å miste grep i normal fart viss eg provoserte (tørr vei - 100kmh), klarte såvidt å få fram litt skriking.

Har ikkje hatt noke problem på våt vei heller, aldri sklidd på veien (normal fart).

Støyer lite/normalt

Minuset med dekka, er at dei blir slitt fort. varer maks 2 sesonger på bilen min, Slitasjen er størst på yttersidene (typisk bmw camber)

Og dei er litt firkanta, så bilen sporer litt på ujevn vei.

Eg hadde kjøpt falken dekka igjen, pga dei var gode til billig pris. 1000pr framme, 1300pr bak (dekkonline)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde E46 kjørte jeg først på Michelin Pilot Sport i 225/35/18. Dette funka vel og bra og jeg var veldig fornøyd. Da jeg skulle bytte ble jeg anbefalt å prøve Dunlop Sportmaxx. Jeg fikk beskjed om at de ville bli slitt litt fortere, men de var også litt dyrere så pris per km skulle bli omtrent det samme (solgte bilen før de var utslitt). Dunlop var overraskende mye snillere på sporing samt at de var langt mer stillegående. Nå har jeg Yokohama Advansport (eller hva de nå heter. Fulgte med felgene) i 285/25/20 og 235/30/20 på E61. Funker vel og bra det, men har heller ikke prøvd andre dekk på den bilen så har ikke noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...