Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Viktig at det er gjennomført :) Skal man montere noe annet enn det som kom på bilen, så finnes det ingen unnskyldninger for å droppe tilpasninger :P

Det så ikke så hakkande gale ut på bilder, men IRL var det litt over 1 cm gliper fremste halvmeteren og klin inntil, bak ved dørene. Fikk det nesten til å se ut som panseret var litt åpent. Var litt skeptisk til at jeg skulle klare å få det cleant, så var like før jeg kjøpte M3 skjermer. Problemet da, er at jeg må bredde bak også, og det har jeg ikke råd til med det første. Brukt noen fine summer på bilen, siste månedene. Og ikke lite til vanlig, heller. Hehe.

------------------

Angående reisebrevet.. Har noenlunde fullført opplegget nå.

Fredag: Ankommer Island. Leiebil står på flyplass (chevy SUV 4x4).(edit: Ser ut som det blir Kia Sportage i stedet, chevyene er vekke fra nettsiden nå) Finne leiligheten vi skal bo i. Så er det tur til den blå lagunen. Hvalsafari på ettermiddagen og så litt trakking i Reykjavik, etterfulgt av middag på fancy restaurant.

Lørdag blir det 4 timers road trip, til vatnajøkull (europas største isbre (tror jeg de sa). Så svartifoss og muligens hvita elv og gullfossen. Stopper nok og tar bilder på veien. Blir jo 8 timer med kjøring.

Ellers skal vi også ta skikkelig sightseeing i Reykjavik, besøke landemerker osv. Finne litt urørt og sært terreng. Så blir det forhåpentligvis besøk på en vulkan. Geysirer får vi sett. Håper jeg får til noen flotte bilder :) reiser fredag morgen og hjem på mandag kveld. Blir tettpakket program. Ren sightseeing tur. Ingen guider. Kun meg og damen, samt moren og tanten til damen, alene i leiebil på lange turer. Gleder oss :)

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sykt bra det ble! Ble mye finere nå, utrolig hva detaljer gjør med helhetsinntrykket. :)

 

Island turen er jeg missunelig på, jeg vil også være med...... :( haha

 

Må ha en god tur, ta masse bilder, og nyt det! :D

Endret av hermanoo90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Jo, takk for det :)

Siste dag på jobb i morgen, så er det endelig litt fri :)

I dag fikk jeg solgt blinklysene mine til rv555. Anbefaler det ikke. Anbefaler heller ikke limpistol som midlertidig fiks. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg solgt blinklysene mine til rv555. Anbefaler det ikke. Anbefaler heller ikke limpistol som midlertidig fiks. Haha.

Haha, been there done that ^^ Håper ikke du fikk stygge merker på skjermen? Jeg bruker murertrå som jalla fiks til jeg kjøper nye lykter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen merker. Ene forsvant et sted på vei til jobb, andre hang og dinglet :P

Så jeg kan ikke trekke tråd e.l. på blinklys jeg ikke har, dessverre. GS hadde ikke på lager. Har sendt mail til Jæger med bestilling av de festene man skrur på, for å feste blinklysene. Spørs om det dukker opp i nærmeste fremtid. Har heldigvis ferie fra i morgen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn bestilling på sotede blinkers, som jeg hadde fra før, hos GS. De var ikke på lager, så kan ta litt tid. 

De hvite i klarglass var på lager, men ikke i Bergen. Så jeg droppet hvite. De kunne skaffe dem til fredag, men da er jeg jo vekkreist. Trenger bilen i mellomtiden og så snart jeg er tilbake, og har lite lyst til å bli stoppet for noe så teit, mtp. andre mods. Hehe. 

 

Har fått jæger til å fly inn nye fester, over natten. Skal hente de etterpå. Og så kom E30TurboTouring til unnsetning, med brukte blinklys, som jeg kan bruke i mellomtiden. De skal hentes i kveld :) Skal se på litt andre deler i samme slengen, men blir ikke handel i dag. Var samme fyren jeg kjøpte panseret av, og et par dører. Begynner å bli stamkunde. Haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt info: *Alle bildene er tatt med et Canon Eos 7D. Brukte telezoom (opptil 300mm), et 22mm vidvinkel og et 18-55mm. Hadde også med macro-linse, men den fikk jeg ikke bruk for. Stativet rakk jeg aldri å rigge opp, selv om jeg burde ha gjort det på enkelte steder :P*Bilder av leilighet og issjappen er tatt med Samsung Note 4.

 

Det var bare en ting som var sikkert: Vi skulle ikke ha noen guider, vi skulle ikke spørre noen etter veien. Vi skulle ikke ha noen hotellopplevelse. Det var kun oss 4 og veien, i en leiebil. Resten fikk gå som det gikk og bli et lite eventyr :)

 

Island har ca. 330 000 innbyggere, hvorav 60 % av befolkningen bor på 1 % av landarealet. Det er mao veldig god plass. 

Isbreen Vatnajökull er europas største og tar opp 30 % av Island. Isbreen er også en del av en gigantisk nasjonalpark. Denne isbreen fortsetter å vokse, mens man til stadighet hører om global oppvarming som krymper de andre.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Da var vi kommet hjem fra Island. Fy flate for et sted! :) Vakkert landskap i alle retninger. Her kan du kjøre i 20 min, uansett retning og så er du på en helt annen planet enn rett før. Utrolig variert landskap. De hadde nesten ikke trær, så det så veldig øde ut. Lange, store sletter og en haug med små fjell. Var mye flatere enn Norge. Var ca. samme temperatur som i Bergen, men vindstyrken var tilsvarende storm her, så det føltes ganske kaldt. Det bøttet også ned i perioder, så det hjalp ikke på. Vi fikk oppleve solen også, men aldri ble det vindstille. Det var nesten midnattsol, så det ble aldri helt mørkt. Ble litt lysere enn skumring. Skal du se nordlyset, bør du reise dit om vinteren og senest til april. Personlig ville jeg hatt 2-3 dager ekstra og gjerne i August. Dette pga temperatur/vær og at det er veeeeldig mye å se, så en langhelg blir veldig travelt. Vi sto opp 07:00 hver morgen og kastet oss i bilen. Kjørte hele dagen, med unntak av litt tidsforbruk på severdighetene. Vi kjørte nok tilsvarende Bergen-Oslo 2-3 ganger. Bare for å se isbreen og ene fossen (Vatnajökull og Svartifoss,) kjørte vi i 11 timer tur-retur. 

 

 

Vi tok flyet fra Flesland klokken 10:00 på fredagen. Flyet tok 2,5 timer. Det er også 2 timers tidsforskjell, så klokken er 2 timer mindre enn her hjemme. Flyplassen var på et sted som heter Keflavik, og der inne blåste det godt. Var nesten like kaldt som ute, og de ansatte ved innganger og utganger, jobbet i anorakk, skjerf, hansker og lue. Haha. Vi gikk rett bort til Europcar for å hente leiebilen. Vi booket en Kia Sportage* (*eller lignende), da de var tom for Chevroletene vi egentlig skulle leie. Men Kiaene var utleid de også, og vi fikk da en splitter ny Toyota Rav4, som hadde rullet 16K km. Denne var i utgangspunktet mye dyrere å leie, men vi fikk den til Kia-pris (2100kr for hele perioden, fri km)

 

11289032_10155500163915328_8878641813194

 

Den var god å kjøre og veldig stillegående. Jeg kjørte halvparten av turene og moren til damen kjørte resten (tanten til damen har også lappen, men de to ville ikke kjøre.) Denne hadde en liten bensinfirer med 7-trinns automat. Hadde også paddleshift og eco- eller sportmodus. Seter/komfort og fjæring var ikke akkurat BMW/MB, men det ble ikke slitsomt heller. Den hadde navi, men den var deaktivert, så vi fikk med en sånn teit Garmin-dings som man fester i vinduet. Det var litt sløkket, men den fikk oss dit vi skulle. 

 

Før vi kjørte og fant leiligheten vår, stakk vi innom den blå lagunen. Det bøttet ned sidelengs, og blåste godt (Akkurat som Bergen, bare kaldere), så vi ble kliss våte på få minutter. Fikk også mye regn på objektivet, så jeg slet litt med å fokusere, holde kameraet jevnt og konstant tørke av linsen. Samme med den sorte stranden, som kommer lenger inni reisebrevet. Beklager derfor for noen uklare bilder, med litt regnflekker o.l. :P

 

Her er noen bilder fra den blå lagunen:

 

 

 

IMG_1519_zpsvnd5cywy.jpg

 

 

IMG_1520_zpsdzzquuwf.jpg

 

 

IMG_1522_zpsrcwuqwdy.jpg

 

 

IMG_1524_zpsuo6pcqx9.jpg

 

 

IMG_1525_zps4axyvyng.jpg

 

 

IMG_1527_zpsgwhyzozy.jpg

 

 

IMG_1529_zpsgm1nshek.jpg

 

 

IMG_1530_zpsid3m07ch.jpg

 

 

IMG_1532_zpsz2b2ovra.jpg

 

 

IMG_1537_zpspccucddh.jpg

 

 

IMG_1538_zpsth6xyyxs.jpg

 

 

IMG_1539_zpsvg5quavb.jpg

 

 

IMG_1540_zpsnu8p7knb.jpg

 

 

IMG_1544_zpsvovqsrn4.jpg

 

 

IMG_1548_zpsvxihnmwd.jpg

 

 

Etter den blå lagunen var vi våte og kalde, og bestemte oss for å kjøre og finne leiligheten. 

Vi skulle tross alt ut på havet, på hvalsafari. 

 

Her er noen bilder av leiligheten:

 

20150515_151445-2_zpsl09xorfu.jpg

 

20150515_151441-2_zpsyoholeua.jpg

 

 

20150515_151511-2_zpsey6dcfri.jpg

 

 

20150515_151457-2_zpshoe9sdzb.jpg

 

Ser jeg glemte å ta bilde av spisegruppen. Det var hvert fall et stort spisebord med 8 stoler rundt, litt bortenfor sofagruppen. :P

Stuebordet var ynkelig. Hehe. Men sofaen ble brukt som klesskap, da vi konstant var på farten eller sov. 

 

20150515_151432-2_zps7izhzm0d.jpg

 

 

20150515_151423-2_zpsgr04zcec.jpg

 

 

20150515_151539-2_zpsfd6zh4et.jpg

 

Etter at vi hadde spist litt og byttet klær, tok vi turen ned til havnen, noe som tok rundt 20 minutter til fots. Når vi endelig fant båten, ble vi møtt av en dame som kom med en kjedelig beskjed. Hvalsafarien var avblåst pga sterk vind. Vi måtte da sette oss ned litt og stokke om på et ellers fullspekket program. Vi fant ut at vi skulle booke ny safari, klokken 09:00 på søndagen og bruke resten av fredagen på sightseeing i Reykjavik, noe vi egentlig skulle gjøre på lørdagen. Heldigvis hadde solen begynt å titte frem. Vi gikk en del timer, i alle mulige retninger og gater. Bare vasing, trakking og bildetaking. 

 

Her er litt bilder av diverse i Reykjavik:

 

IMG_1551_zpsful3chie.jpg

 

 

IMG_1555_zpsvjv4ueoy.jpg

 

Vet ikke helt hva denne gresskuppelen var, men det sto en haug med turister på den, tidligere. Den var på enden av en molo, med et lite fyrtårn på siden. 

 

IMG_1556_zpslgk2frrd.jpg

 

Et av de færre fancye bygningene i Reykjavik. Mye som minnet om et depressivt betong-nabolag i Russland :P Så svært få trehus, og de fleste tak var av bølgeblikk. Mange av takene hadde manglende vedlikehold og var derfor gjennomrustet. 

 

IMG_1569_zpstj7aui8r.jpg

 

Den store båten med "whale watching" på, var den vi egentlig skulle utpå med, men som vi heller tok på søndagen. Den var opprinnelig en ferge som gikk mellom Sverige og Danmark. De fleste skiltene og merkingene på den, var på norsk, så den har antakeligvis gått i Norge først. Apropos norsk merking... Butikkene hadde masse norske varer, som Toro-supper og sauser, Grandiosa osv. Ingen av disse var oversatt til Islandsk :P

 

 

IMG_1570_zpsle4hbqya.jpg

 

En av mange flotte tagge-vegger vi kom over. Her er de definitivt ikke fiksert på hvitt og sort når det gjelder farge på hus og bygninger. Hele byen var en mosaikk av farger. Også mye sært av kombinasjoner. 

 

 

IMG_1575_zpsyz21epmr.jpg

 

 

IMG_1577_zpsbnifcacm.jpg

 

Dette var visst rådhuset eller tinghuset (husker ikke helt). Hadde stilig inngang, som var en trapp som gikk ned i dammen. 

 

 

IMG_1581_zpstc1yowzz.jpg

 

 

IMG_1585_zps3znar1kl.jpg

 

 

IMG_1588_zps0ox51afr.jpg

 

En noe uvanlig statue vi kom over :P

 

 

IMG_1593_zpsd2fgbxvn.jpg

 

En av Islands egne svaner

 

 

IMG_1594_zpsl1ntrynl.jpg

 

Ja, her er ikke fuglene så sjenerte! De stakk riktignok når jeg tok kameraet opp i trynet på dem. Haha

 

IMG_1595_zpsbqfey7ds.jpg

 

 

IMG_1599_zpsstgutppz.jpg

 

Kom også over en flott paviljong. 

 

IMG_1601_zpsldklunul.jpg

 

Dette bildet er av den tyske ambassaden, og det tok jeg egentlig kun for Nytern sin skyld :P Logoen er "The German Coat of Arms" og var noe han hadde klistremerke av på forskjermene, på sin tidligere E36 touring. 

 

 

IMG_1603_zpsm31sygtr.jpg

 

Old-School brannhydrant. Et lite kunstverk. Slike var det rundt i hele byen, i forskjellige farger. 

 

 

IMG_1573_zps9w6mnjyh.jpg

 

En av mange kirker i Reykjavik. 

 

 

IMG_1606_zpsw1sqxj34.jpg

 

Hallgrimskirken. Dette er vel et landemerke og den mest kjente kirken. Her kostet det rundt 40kr å få tilgang til heis til toppen. Det betalte vi gledelig. En annen fun fact...Her begynte klokkene å spille, akkurat når vi kom opp i tårnet. Var høyt og melodien var helt lik som en Clas Ohlson ringeklokke til ytterdør, som foreldrene mine pleide å ha. Under ser du noen bilder av utsikten fra kirketårnet:

 

 

IMG_1612_zpsgkhtgumv.jpg

 

 

IMG_1613_zpszduoi2vt.jpg

 

 

IMG_1614_zps88mlppsx.jpg

 

 

IMG_1617_zpsccyiu9ju.jpg

 

 

IMG_1618_zpswg7yogv4.jpg

 

 

 

IMG_1629_zpsn8khavk7.jpg

 

Ikke akkurat Hollywood "Walk of Fame" i handlegatene, men de hadde nå en artig plate i bakken :) Passet i grunn fint til oss som trakket rundt alle veier.

 

Avsluttet dagen med litt skikkelig iskrem. Og de hadde den beste pistasj-isen jeg noen gang har smakt :) Hadde også en kule med Daim is, som var god, men den ble satt til skamme av pistasj-isen. Moren til damen ble også veldig fornøyd når hun fikk is med rom og rosin, noe hun ikke klarer å finne lenger, i Norge. Damen tok seg en sitron- og bringebær-sorbet, som visstnok var veldig god, også. Sistemann ville ikke ha is. Anbefaler derfor "Badabing," dersom du noen gang skulle få lyst på skikkelig iskrem i Reykjavik:

 

20150517_082753-2_zpshr9rdvxb.jpg

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Lørdag morgen var det tidlig opp, finne kaffe to go og litt mat og drikke til den lange bilturen. Nå kommer det litt bilder av diverse landskap og stoppesteder på veien mot Svartifoss, og Vatnajökull (europas største isbre)

 

IMG_1632_zpsro4kozj0.jpg

 

 

IMG_1634_zpskcjyyn2n.jpg

 

 

IMG_1635_zpswjj0tiph.jpg

 

 

IMG_1641_zpsz8sbptet.jpg

 

En flott og sær gravplass vi kom over. Denne lå helt ved veien, ca 1 time øst for Reykjavik. På denne siden av veien var det noen svære hestebeiter, og på andre siden var det en drøss med varmekilder som pumpet opp svære skyer. Så ut som de ble brukt til fjernvarme. 

 

 

IMG_1652_zpsisbaobl5.jpg

 

Neste stopp var landsbyen Vik, for å ta en tur på "The Black Beach." Dette er en veldig populær badestrand om sommeren. Det blåste noe hinsides her, og vulkan-askesanden ble lett løftet opp av vinden og sandblåste deg i trynet. Trodde først det var regnet som pisket, helt til jeg dro hånden over ansiktet :P Kjente det bedre en haggel. Her var det bare å ploge seg gjennom vinden, ned til vannet der sanden var tung og våt (og holdt seg på bakken)

 

IMG_1657_zpsekeu2qs4.jpg

 

 

IMG_1662_zpsb3t9iasf.jpg

 

Denne sorte stranden var enorm og strakk seg mange mil. Vi så sort strand, i sikkert mer enn en time videre på veien (100 km/t++)

 

 

IMG_1659_zps6acw0vfx.jpg

 

 

IMG_1829_zpskxbtoibo.jpg

 

Et bilde av noen kule fjell i havet, utenfor den sorte stranden. 

 

IMG_1665_zpskol2qhbm.jpg

 

Her er Vik, sett fra den sorte stranden. Det er en liten bygd med et par restauranter og noen små hotell (motell etter min mening). De hadde også en liten butikk der. 

 

 

IMG_1667_zpswoivc2tu.jpg

 

 

IMG_1669_zpsk5kwh41w.jpg

 

 

IMG_1671_zpstxessaxn.jpg

 

 

Etter 5-6 timer på veien, kom vi til bunnen av Svartifoss. For å komme dit, måtte du gå et par kilometer oppover fjellet. Heldigvis solgte de regnponchoer på turistinformasjonen der, for de jakkene våre klarte ikke å holde oss tørre i noen få minutter ved den blå lagunen en gang, og den måtte vi ikke opp på et fjell for å finne :P  Her kommer noen bilder fra turen opp mot Svartifoss:

 

IMG_1679_zpsuuv4dmkr.jpg

 

 

IMG_1694_zps9nnnqpcq.jpg

 

Møtte på en rype, på veien opp :)

 

IMG_1704_zpswcb56iap.jpg

 

Moren og tanten til damen som går foran meg, på broen. 

 

IMG_1706_zps4kxmymyz.jpg

 

 

IMG_1708_zpsasg8prsh.jpg

 

Endelig fremme :) Var ikke spesielt imponerende vannmengde, men det var en flott tur. Fossen er vel mest kjent for fargen bak vannet, og ikke minst stilig struktur på fjellet. Den lange bilturen hit, hadde det ikke vært verd, bare for fossen sin skyld. Det er greit å si at man har sett den, men der stopper det :P Men kombinert med isbreen og utsiktene på turen i seg selv, så var det definitivt verdt det. 

 

 

IMG_1728_zpsvhfyq9jv.jpg

 

Møtte på en annen tippefugl, på vei ned igjen. 

 

 

IMG_1731_zpsokkb3jmz.jpg

 

 

IMG_1735_zpsm6fqsohx.jpg

 

Slik var utsikten den siste halvannen timen før vi kom til Svartifoss. Svart aske/sand så langt øyet kunne se, på begge sider av veien. Så mange hjulspor uti der, så det er nok noen som har det kjekt med bredsladd, innimellom :P

 

 

 

Når vi kom ned igjen fra Svartifoss, kjørte vi bort til Vatnajökull-isbreen. Eller rettere sagt en av armene, som het Svinefjellajökull. Det var noen km med elendig og hullete grusvei, så akkurat der savnet jeg en tysk eller amerikansk SUV :P Turen bort tok vel 10-15 min, og derfra var det ut på tur, til fots igjen. Her var det ikke snakk om turstier, kun bratt og glatt fjell, med stup som gikk rett ned i det kalde vannet. Vi klatret derfor ikke lenger opp enn vi følte oss komfortable med. Rett og slett et livsfarlig sted. Spesielt i regn og sterk vind. Hehe. Men det vi fikk sett var fantastisk flott og noe vi aldri hadde sett før, som med mye annet i Island :) Her er noen bilder: 

 

IMG_1745_zpshrup7a6k.jpg

 

 

IMG_1747_zpsrsftaufv.jpg

 

 

IMG_1750_zpsos0cguyi.jpg

 

 

IMG_1752_zpslb4n6qj5.jpg

 

 

IMG_1753_zpsxjvvdaok.jpg

 

 

IMG_1754_zpsm8hwvyn9.jpg

 

 

IMG_1758_zpsnqskgtbc.jpg

 

 

IMG_1760_zpsouaqyflo.jpg

 

 

IMG_1771_zpsi5moqqkv.jpg

 

 

IMG_1774_zpsjcttk6fs.jpg

 

 

 

Etter vi kom ned fra isbreen, kjørte vi hjemover igjen. Været begynte heldigvis å lette på seg. Nå kommer det noen bilder fra bilturen tilbake til leiligheten: 

 

 

IMG_1786_zpstrm6dfj1.jpg

 

 

IMG_1796_zpsbzewjgps.jpg

 

 

IMG_1807_zpsscpn7sq1.jpg

 

 

IMG_1808_zpswym5ttco.jpg

 

 

IMG_1809_zpscndwkbpt.jpg

 

 

IMG_1803_zps9mqy1vip.jpg

 

 

IMG_1812_zpsx5mm5s1l.jpg

 

Vi kom til noen "Brokkoli-sletter" som strakk seg mange kilometer, på begge sider av veien. Var et utrolig fascinerende syn :)

 

IMG_1819_zpsubscao2l.jpg

 

Moren til damen står og nyter utsikten og varmen fra solen. 

 

IMG_1821_zps78oap2tu.jpg

 

Tanten derimot...Frysepinne. Haha. Hun løp ut, knipset noen bilder og satt seg tilbake i den varme bilen. 

 

 

IMG_1813_zpsekt5lagb.jpg

 

 

Med en gang solen tittet frem, ble livet 10 hakk mer fantastisk. Bildet peker mot drittværet vi kjørte ut av. Dette her er cruisevær/sted til de grader. Koset oss veldig på resten av den lange turen hjem :)

 

 

IMG_1825_zps9yu1j8cw.jpg

 

 

IMG_1831_zpspqqaeosy.jpg

 

Kom over en del småfjell med masse spennende huler og bygninger inni dem. Denne siste her var også et fuglepalass, men det var de fleste småfjellene langs kysten. Masse, masse groper med måser i furene. Så ut som det var passasjer inni grottene, da det ligger litt rester av planker og byggverk. 

 

 

Videre på hjemreisen, kom vi over et skilt det sto "Seljalandsfoss," så da tok vi likegreit turen innom, selv om klokken begynte å nærme seg 23:00. Her er noen bilder fra dette vidunderverket: 

 

IMG_1835_zpsel18s5xv.jpg

 

 

IMG_1836_zpsdktxmude.jpg

 

 

IMG_1838_zpsqqsquc2x.jpg

 

 

IMG_1839_zpseld7pmra.jpg

 

Her kunne man gå rundt, bak, under og over, alt etter hva som passet deg. Det ble litt overskyet rett før vi kom hit, men solen kom heldigvis tilbake mens vi var her. 

 

IMG_1843_zpsasmgpfmb.jpg

 

Vi begynte å bli trøtte og sultne, og bestemte oss for å kjøpe kaffe i kiosken lenger borte, så fortsette hjemturen. Her er moren til damen, som nyter utsikten bak oss og trulter mot kaffekiosen :P Dette var i grunn så mørkt det ble om natten. 

 

 

IMG_1844_zpsrfaotbvf.jpg

 

Tok et bilde bakover, mens jeg gikk mot bilen. 

 

 

IMG_1847_zpsmcfmibw2.jpg

 

 

Så kom vi hjem, fikk i oss noe mat og la oss. Neste dag skulle vi tidlig opp og gå til havnen for hvalsafari. Her kommer noen bilder fra denne opplevelsen: 

 

 

IMG_1854_zpsaqkeqhum.jpg

 

 

IMG_1857_zpslatgcl88.jpg

 

 

IMG_1860_zpswhupajqo.jpg

 

 

IMG_1862_zps8iebl7ci.jpg

 

 

IMG_1865_zpseoau3kng.jpg

 

 

IMG_1871_zpshqntrofa.jpg

 

Her var noe av det vi så etter, for å spore hvalene.. Fuglesamlinger, fugler som stupte etter matrester osv. De kunne ikke bruke sonar, da de ville forstyrre hvalene som selv bruker sonar. De nevnte noe om forskning på hvaler som strander, kunne være forårsaket av ubåter o.l. men det var en høyst usikker konklusjon. De lot hvert fall være å prøve teorien :P

 

 

IMG_1877_zps9xczahhp.jpg

 

En liten finne som stikker opp av havoverflaten. 

 

 

IMG_1874_zpsxpzq4wfb.jpg

 

 

Her ser du samme dyret som på bildet over. En "White Beaked Dolphin." Denne hadde en unge med seg, som stupte rett før jeg tok bildet. Vi så kanskje 10-15 slike på turen. En som var veldig leken og hoppet masse. Fikk dessverre ikke til å ta kjappe nok bilder av disse. Vi så også et par vågehvaler som kom opp for å puste. Tøft når de pustet ut/sprutet gjennom hullet på ryggen, men stanken av ånden var fæl. Haha. De het "Minke whale" (utt: Minky) på engelsk og ble visst kalt for "Stinky Minke". Skjønte fort hvorfor. Du kan faktisk lukte en hval, lenge før du ser den :P Evt. høre den før du ser den, om forholdene er riktig. 

 

 

IMG_1879_zpsavz8zdk2.jpg

 

Møtte på et par andre båter, som var på hvalsafari. De fulgte tydeligvis de samme tegnene som oss. 

 

 

tabasco-s.jpg

 

Etter hvalsafarien gikk vi på en restaurant for lunsj. Den var meksikansk og het Tabasco's. Der hadde vi beef chili nachos til lunsj. Etter lunsj kjørte vi rett til "Gullfoss and Geysirs." Først var det Geysirene, så kjørte vi videre innover mot Gullfoss. Her er noen bilder av disse stedene: 

 

 

IMG_1884_zps9sgzsfbn.jpg

 

 

IMG_1885_zpsfonlc3cs.jpg

 

 

IMG_1887_zpss4yemkeh.jpg

 

 

IMG_1888_zpsteoky1s4.jpg

 

 

IMG_1889_zpsldv8nxri.jpg

 

 

IMG_1891_zpsztbtyfhr.jpg

 

 

IMG_1898_zpsvjjoacvr.jpg

 

 

IMG_1899_zpsjpa0s2ey.jpg

 

Her har det akkurat gått av en solid sprut, så vannet renner ned igjen i krateret. 

 

IMG_1900_zpsxtr1hmkv.jpg

 

Neste spruten var mye større, så jeg bommet totalt på zoom osv. Meeen........

 

 

IMG_1902_zpszquyqtr1.jpg

 

Den neste ble blinkskudd :)

 

 

IMG_1904_zpsprfjwv9z.jpg

 

Nå lader den opp til neste sprut..

 

 

IMG_1908_zpsvujnek4p.jpg

 

Ble en liten en denne gangen.. 

 

 

IMG_1907_zpsnwehrxw5.jpg

 

Her ser du blemmen som dannes, rett før den blåser seg opp. 

 

IMG_1909_zpshsdgzwgw.jpg

 

Og så rakk jeg kun å knipse dampen etter spruten :P

 

IMG_1895_zpsedhm0x1a.jpg

 

 

IMG_1917_zpsai1aecjn.jpg

 

Så tok damene turen oppover i høyden, for nytt perspektiv av området. 

 

 

IMG_1918_zpsftik6gfy.jpg

 

 

IMG_1919_zpsadhlur8x.jpg

 

 

IMG_1922_zps882eakie.jpg

 

 

IMG_1926_zpsc7hjlaoj.jpg

 

 

IMG_1927_zpsifcdptc0.jpg

 

 

IMG_1929_zpsyb0xbrxc.jpg

 

 

IMG_1931_zpsqsom2v6t.jpg

 

Etter en liten time på området, følte vi at vi hadde sett det som var å se, så vi satte oss i bilen og kjørte bort til Gullfoss. 

Her kommer noen bilder av dette: 

 

 

IMG_1941_zps62vylfwo.jpg

 

 

IMG_1939_zpswrvbzd0v.jpg

 

 

IMG_1942_zpsstk9khfc.jpg

 

 

IMG_1948_zpsmxvyyc7o.jpg

 

 

IMG_1949_zps78yehrsu.jpg

 

 

IMG_1956_zps6ywftv2o.jpg

 

 

IMG_1958_zpsl5bj45ux.jpg

 

 

IMG_1975_zpsyevi6vjz.jpg

 

 

IMG_1995_zps9hmimjxo.jpg

 

 

Han her asiaten i blå jakke (og damen hans, forsåvidt) gikk i veien for meg, bildene og parkeringene mine en million ganger den dagen. Hadde lyst å sparke ham uti fossen! Traff de på ikke mindre enn 3 av severdighetene og de både parkerte og gikk, nøyaktig samtidig som oss (og ved siden av oss.) Var utrolig irriterende. Hehe. Vi lot faktisk være å gå fra Gullfoss, før vi så at de to hadde gått laaangt avgårde mot bilen sin. Men så sto de og tok kysseselfies på parkeringen, så det ble samme dritet, igjen :P

 

Dette var i grunn det siste stedet vi gikk.

 

 

 

20120103-22-Restaurang-Uno-Reykjavik-410

 

Etter Gullfoss kjørte vi tilbake til Reykjavik og lette etter en restaurant som hadde sen servering. I 21-tiden fant vi en restaurant som het Uno, og den var helt rå! Fikk en stor og saftig indrefilet av okse, rødvinsaus, ovnsbakte poteter, selleripuré med grønnsaker og en veldig god aioli. Kjøttet ble perfekt stekt, etter det jeg ba om og alle smakene var gode og passet godt sammen. En perfekt slutt på reisen :) Så var det bare å stikke hjem til leiligheten, få litt søvn og dra til flyplassen neste morgen. 

----------------------------------------------------------------------

 

Jeg har ikke stort mer å konkludere med, enn at det var en fantastisk flott tur. Masse å se på, som man aldri har sett før. En kort og rimelig flytur, så er du på en helt annen planet. Er du glad i road trips og fine utsikter, så er dette stedet for deg :)

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Tok 3 ganger så mange bilder, men slettet alt jeg ikke var fornøyd med. Slettet en haug med bilder av ting langs veien, tatt ut vinduet på bil i fart. Slettet bl.a. bilder av Eyjafjellajökull (den som hadde utbrudd sist), men det så bare ut som fjellet ved siden av igjen. Må nok booke småflytur om man skal se lava osv. i de aktive vulkanene. Vi hadde heller ikke lov til å kjøre leiebilen inn til kjernen av nasjonalparken. Du får lov med arctic trucks, men da MÅ du kjøre i en guidet kolonne :P

 

Angående Eikås, så har jeg ikke peiling :P

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...