Gå til innhold

Kjøre ut av Kiel... osv i Tyskland

antares
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for mange svar... interessant med erfaringer! Hvordan er det med lys, er vel påbudt å bruke nærlys hele døgnet? (mener det ikke var det for noen år tilbake??)

Bruker lys nå ja.

Når du kjører i en by i Tykland og har havnet i feil kø før et kryss og du slår på blinket for å bytte slippes du inn med en gang, det er ikke sånn som her i Norge der man gasser på og tetter alle luker for ikke å slippe andre frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Tyskland er et lett land å kjøre bil i, men på Autobahn bør man være ekstra oppmerksom på hva som skjer i trafikken. Som flere nevner er venstrefilen til forbikjøring og dette bør man ha respekt for. Spesielt når man skal skifte fil til venstre bør man ha i bakhodet at bilen som kommer bakfra og ser ut til å være langt bak kan ha en hastighet som er mer enn den dobbelte av din. Dette betyr at der man har god tid i Norge fordi hastighetsforskjellen på bilene er liten... kan du bli innhentet utrolig fort i Tyskland. Det skal med andre ord lite til for å skape farlige situasjoner når man skifter fil til venstre. Bruk speilene flittig å ha respekt for at ting skjer svært fort i høye hastigheter.

Du bør heller ikke utfordre hastighetsbegrensningene i og rundt byene og ved veiarbeider. Politiet kan reagere temmelig strengt på overtredelser i denne sammenhengen. Husk også at det kan være massive trafikkorker i Tyskland. 82 millioner mennesker deler et område som er bare litt større enn Norge og siden Tyskland ligger midt i Europa er det i tillegg mye gjennomgangstrafikk. Skal du igjennom hele Tyskland på langs kan det derfor være en fordel å kjøre om natten, men dette er dessverre ingen garanti mot kødannelser.

Godt tur og kjør fornuftig... :)

385 186[a] km² Norge

357 021[a] km² Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

385 186[a] km² Norge

357 021[a] km² Tyskland

Fastlands Norge har et areal på 323802 Km2. Med Svalbard og Jan Mayen har Norge et areal på 385186 Km2, men der kjører iallefall ikke jeg bil til daglig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom dette så er det stort sett bare fryd å kjøre igjennom Tyskland. Vi var veldig uheldige gjennom Hamburg når vi var der i sommer. Trur vi stod 4 timer i kø til sammen der... Utenom dette var det bare morro :)

Hamburg er en kø-felle, så det er en fordel å unngå byen i tidsrommet kl 14-19.

Angående kjørelys, så følges ikke den loven i stor grad. Drøyt halvparten av bilistene på Autobahn kjører uten kjørelys på dagtid, på landeveien bruker nesten ingen det.

Hvis du ikke har skilter med "N" kan du vurdere å klistre på en midlertidig "N" i bakruta. Jeg ble stoppet av Autobahn-polizei for et par uker siden da jeg manglet nasjonale kjennemerker og hadde uvanlige skilter mtp størrelse/font.

Vær aktiv med blinklys og speilbruk. Ikke bruk cruisecontrol da slikt bare vil irritere billister og lage kø - kjøremønsteret er ustabilt og varierer veldig i tempo og tetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ett stykke ned i Tyskland så blir du bra løen i høyrefoten hvis du ikke skal bruke cruisecontroll :lol: Men man kan jo se forholdene ann, jeg hadde ikke noe problemer med å ha cruise på igjennom Tyskland.

Da får man kjøre mer og trene opp gassfoten. Jeg kjørte 240 mil på ca et døgn uten CC, tenkte aldri over at jeg manglet det.

Når det gjelder fartsgrenser, så kan det være greit å følge de sånn noenlunde. Jeg pleier å ha 20 km/t over, dvs 100 i 80, 120 i 100, 140 i 120-sonen.

Også er det noen få fotobokser. Jeg ble tatt av en utenfor Dortmund, men pga mangelen på "N" tror jeg ikke at jeg vil få noe brev i posten. Mener også at det er et par fotobokser langs A7 nedenfor Gøttingen/Kassel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... ved Kasselhøydene mot Göttingen i Harzområdet er det et par fotobokser i de heftigste nedstigningene. Jeg har blitt tatt der et par ganger, men jeg har aldri fått en bot i posten for dette (dansk bil uten nasjonalitetsmerke). Det er også normalt at det er radarkontroller i forbindelse med større byggearbeider på Autobahn samt ved innkjørselsveier inn til byene fra Autobahn.

Husk også at det er lett å kjøre for fort inn mot tank/raststeller samt ved korte avkjørsler fra Autobahn. Spesielt det første kan være farlig hvis området rundt f.eks bensinstasjonen er lite (det er stadig noen mindre bensinstasjoner langs Autobahn). Hvis man er newbie på Autobahn blir man lett fartsblind.

Apropos mindre bensinstasjoner langs Autobahn bør man være litt forsiktig med disse om natten. Flere danner rammen for spesielt interesserte som f.eks treffpunkter for prostitusjon, homofile etc. Har du familien i bilen kan det derfor være en god idé å velge de større og opplyste bensinstasjonene når det er mørkt. Jeg parkerer alltid der det er opplyst og mennesker på farten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 600km til Nuerburgring fra Kiel, så den burde du få med deg.

Veldig viktig å ha nok bensin underveis på autobahn, det går fort og bilen sluker noe mer drivstoff avhengig av hva man kjører, som alle andre sier bruk speila aktivt, viktig å vite hva som skjer, det er veldig fort gjort å bli fartsblind, 200kmt vil føles som mye lavere, og hvertfall når alle ligger i +- samme fart, følg ekstra med på speedometeret under avkjøring ut av motorveien, som regel er man fartsblind og kjører for fort ut av motorveien.

Kjør i eget tempo, du må ikke se skiltet fri fart og bare gasse til maks fart, viktig å ta det med ro, øke litt og litt, viktig at bilen er i orden, dekktrykk osv.

Hs en som storkoste seg i helgen i tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Autobahn er venstresida KUN til forbikjøring

Det et den strengt tatt i Norge også, men med udugelige folk nytter jo ikke det. :)

Nettopp, men jeg liker å understreke at på Autobahn så er det virkelig upopulært å cruise i venstrefila i 110 km/t. I Norge med våre jalla fartsgrenser så føler jeg det er noe annet, folk kjører jo liksom maks 120 km/t :roll: Er frustrerende hvor mange som ikke skjønner dette med hvor man skal ligge på motorveien :evil:

Vi har ikke jalla grenser i Norge...vi har lave grenser i Norge... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at det er lett å kjøre for fort inn mot tank/raststeller samt ved korte avkjørsler fra Autobahn. Spesielt det første kan være farlig hvis området rundt f.eks bensinstasjonen er lite (det er stadig noen mindre bensinstasjoner langs Autobahn).

Apropos mindre bensinstasjoner langs Autobahn bør man være litt forsiktig med disse om natten. Jeg parkerer alltid der det er opplyst og mennesker på farten.

Ofte er jo raststellene så stappfulle at semitrailerne står parkert langs avkjøringsrampene, rett ved veien. Så fort gjort å kjøre inn i en flokk full av morratrøtte trailersjåfører med kaffekoppen i hånda.

Jeg pleier å sove i bilen (gjerne med vinduene på gløtt), men har ikke opplevd noe pussig enda. Pleier å stå på fellesparkeringene sammen med andre biler og lastebiler.

Hvis man virkelig vil få det beste ut av Autobahn burde man kjøre på kvelden, fra kl 19 og utover. Da blir det litt mer texas, høyere tempo og bedre oversikt. Ulempen med å sove på hotell er jo at man må svinge av til nærmeste by såpass tidlig på kvelden at man går glipp av det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig vil få det beste ut av Autobahn burde man kjøre på kvelden, fra kl 19 og utover. Da blir det litt mer texas, høyere tempo og bedre oversikt. Ulempen med å sove på hotell er jo at man må svinge av til nærmeste by såpass tidlig på kvelden at man går glipp av det beste.

Det merka vi godt når det siste stykket ned mot Munchen fra Nurnberg, trafikkflyten gikk tidvis i 200 km/t :) Det er sykt når du ligger i 200 km/t og liksom bare følger flyten med de andre bilene :applause: Var bra klam i henda da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sove i bilen (gjerne med vinduene på gløtt), men har ikke opplevd noe pussig enda. Pleier å stå på fellesparkeringene sammen med andre biler og lastebiler.

Hvis man virkelig vil få det beste ut av Autobahn burde man kjøre på kvelden, fra kl 19 og utover. Da blir det litt mer texas, høyere tempo og bedre oversikt.

Før i tiden pleide jeg også å sove i bilen når jeg var på roadtrip nedover på kontinentet (iallefall 2 av 3 netter). På den måten kunne jeg leve med bilene (les: Porschene) 24 timer i døgnet å virkelig føle bilene. Jeg ble i et med bilene og kjente bilenes personlighet, lukt og lyder helt ned til den minste skrue. Som regel overnattet jeg på større raststeller med god belysning og gjennomgangstrafikk... gjerne ved restauranten så slapp jeg å bråvåkne når en lastebil startet motoren (lastebilmotorene bråket mer før i tiden). Jeg har imidlertid overnattet på rasteplasser langs landeveier også (spesielt i Sveits), men da skal man ta noen forholdsregler i forhold til om stedet generelt virker trygt etc.

Jeg vil også absolutt anbefale å kjøre om natten... både pga trafikken og varmen (Frankrike, Spania etc.). Spesielt i Frankrike er det fint å kjøre om natten på hverdager. I helgene bør man imidlertid unngå landeveiene om natten pga. mye fyllekjøring. I Spania bør man være litt ekstra oppmerksom hvis biler blir for nærgående i øde områder. Det har vært tilfeller av landeveisrøverier og nordeuropeiske biler er populære fordi folk har mange verdisaker i bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese erfaringer dere har gjort. Skal nok holde meg edruelig på turen med Kiel-ferga ja :-)! Håper at man har passert Hamburg før kl. 12-13, da fergen klapper til kai rundt kl. 10.00. Hvordan er det med Hannover da... kanskje mer kødannelse der, da vi kommer dit utpå dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...