Gå til innhold

911 (996) eller Z4 (E89)

Share

Anbefalte innlegg

Morn,

Da hadde jeg egentlig bestemt meg for ny bil. En 2012 E89 Sdrive20i Z4 hentet fra Tyskland. Det ville kostet meg ca 380,- om jeg hentet den selv.

Derfor var planen å fikse opp småting på E39`en og selge den. MEN. Jeg må bytte casterstag, hjullager, knirkeforinger, antenneforsterker, en sentrallåsmotor pluss lakke en del. Når det er gjort er det en jævlig fin E39. Men det ergrer meg å fikse den opp for å selge til noen andre. Og jeg kan ikke selge den som den står. Da blir verditapet tullete. Jeg fikser det meste selv uansett.

Men en kompis, Håkon på forumet, som er veldig bilinteressert mente jeg burde beholde den. Ha den som bruks- og vinterbil, og bruke 300-350 på en Manuell 911 996 istedenfor. Coupe eller Cab.

Jeg er litt fristet av dette. Jeg har god forståelse for bil (skriver om bil blant annet) og skrur en del selv. Ikke så ute etter å fikse på en Porsche for mye selv da, men dere skjønner tegningen.

Hva ville dere gjort. Solgt E39 og kjøpt E89, eller beholdt førstnevnte i strøken stand og kjøpt en 996 i tillegg? C2 isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Porsche, lett! Ser bedre ut, er heftigere og er en Porsche. Men hva med en 964? Kan få en veldig fin slik til den prisen. Kuleste hadde jo vært en 993, men de begynner å bli dyre :)

996 er en kanon bra bil det og, for all del. Har hatt endel fine timer bak rattet på en slik cab :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche, lett! Ser bedre ut, er heftigere og er en Porsche. Men hva med en 964? Kan få en veldig fin slik til den prisen. Kuleste hadde jo vært en 993, men de begynner å bli dyre :)

Det jeg tenker og. Men hvordan er en 996 å leve med? Z4 er mye mindre heftig, men mye enklere bilhold ser jeg for meg. Kunne faktisk godt tenkt meg cabriolet 996, selv om coupe er mer "riktig".

993 kunne jeg godt hatt. 964 er jeg ikke så glad i. Da går jeg heller for en 3.0 sc. Men det begynner å bli gammelt og jeg har allerede en veteranbil. Men liker egentlig godt 996, og en er på en måte ganske ny. Flere jeg snakker med sier den skal være undervurdert som leketøy og prismessig er de ganske riktig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de er å leve med vet jeg (dessverre) ikke. Det er jo klart at en ny Z4 er mer fornuftig uansett hvordan man vrir og vender på det. Men man skal ikke glemme at Porsche altid har bygget svært solide biler. Finner man en velholdt 996 men komplett servicehistorikk, og forstsetter med det, tror jeg ikke det skal by på store problemer.

Vi hadde en nabo som hadde en sølv 996. Denne kjøpte han ny og brukte vær dag, året rundt. Over 300 000km var den gått, men sveiv akkuratt som en Porschemotor skal, og heller ikke en rustflekk.

Er igrunn enig ang. 964. Det er nok en av de 911 jeg liker minst, men selv en velhold slik synes jeg er helt gromt http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40976523

For meg vil altid 993 (ved siden av 930 Turbo) være den grommeste 911, selvfølgelig i turbo. Men disse begynner jo som sagt og koste en liten formue :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne ser forbannet grom ut. Helt riktig felger og.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38447795

Men den er for dyr. Det koster litt over 500 å importere en 997 2005 modell om man leter litt i tyskland. Har ikke lyst å bruke så mye. Jo nærmere 300 jo bedre. Problemet er at jeg vil ha manuell isåfall. Automat blir litt buzzkill føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et bra utvalg av 996 i prisklassen 300-350k. Prutningsmonnet er stort - er utrolig mange 911er til salgs i dette landet nå.

Jeg ville heller gått for 993 - lå to stk i fin stand til henholdsvis 315k og 340k på finn i forrige uke (ene var automat). 993 er mer forutsigbart bilhold - lavere verditap, bedre kvalitet på interiør og man slipper de motorhavariene som kan forekomme på vannavkjølt.

Z4 er nok en fin bil, men mangler sjarm og ytelsen. Dog slipper du verkstedregninger på 30 000kr o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ett lett valg, Porsche 996 selvsagt 8) Du har en MYE mer ikonisk bil, det er en Porsche, sekser, MYE mer motor og hele total pakka hvor en 996 er bedre som kosebil enn en Z4 med minste firer under panseret. Behold E39en som bruksbil ellers, så har du ett ben i BMW verden i tillegg :wink:

Dessuten så sparer du seg for bryet og styret med å importere, 996 solgt bra i Norge som ny og det er mange bra eksemplarer til salgs som har en fornuftig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig fin ut den 996'en som var til salgs i Bergen, og var ikke mye Porsche å se i det nabolaget da jeg bodde rett bortenfor en liten periode for en del år siden.

Liker selv tanken på å kjøpe en litt eldre Porsche som 996, men den har tross alt nådd å bli en gammel bil og for min del ville jeg sovet mye bedre om natten med en veteranbil og en ny bil utenfor huset, enn tre gamle biler. Tror ihvertfall jeg hadde solgt femmeren uansett om jeg var i dine sko. En 996 funker vel også fint som vinterbil om det blir valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt Z4 om du ikke har gromt mye penger å spandere på en 996. Klart Porsche er Porsche og kjører bedre og alt det der. Men 3.4 literen er beryktet før å være en svært dårlig motor. Du må nok regne med motorbyttet om den ikke er byttet allerede. Snakker av erfaring, da vi har hatt en drøss med disse på verkstedet vårt.

Gjør heller noen "performance uprades" på Z4en, så holder den tritt med Porschen. Er vel fullt mulig å jage opp den nye turbo motoren litt.

Jeg senket min Z4 med noen H&R fjærer (adaptivt M understell), dermed ble kjøre egenskapene betraktelig bedre, men komforten beholdt seg tilnærmet lik originalt.

Ellers leste jeg artikkelen i Finansavisen Motor idag, veldig bra skrevet. Du får med deg det jeg har erfart med denne bilen.

Ser i artikkelen at du skriver at det er nye lys bak, men de er helt like pre-face, derimot er frontlyktene endret med LED LCI, sammen med nytt sideblink som du skriver. Dette er de eneste forskjellene utvendig. Har selv kjøpt sideblinklysene fra facelift, de er så å si "bolt on" på den tidligere modellen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.

På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett tatt en enklere 996 foran en E89 (som ikke riktig er en ordentlig sportsbil), men snakker vi om en 3,0si variant av E85 blir jeg straks mer usikker. Z4 E85 3,0si med 265 HK, manuelt gear og det rette utstyret er en enormt kompetent kjøremaskin... også kan man nyte solen i tillegg.

På den annen side når du først er inne på 911 sporet er ikke 996 den fineste modellen Porsche har laget selv om den er enormt kompetent som sportsbil. 964 blir mer og mer et genialt alternativ... en skikkelig 911 slik en 911 skal være av den gamle skolen. 993 er mer raffinert, men også en god del dyrere i både innkjøp og vedlikehold. Apropos vedlikehold... har du et stramt budsjett er hverken 964, 993 eller 996 bilen for deg (les: Porsche er dyrt!). Hvis dette er tilfellet vil jeg heller anbefale en Z4 E85 med en fornuftig motor (altså rekkesekser)... med det rette utstyret... :)

Ikke enig at den ikke riktig er en ordentlig sportsbil. Skulle lekt med med en original Porsche 996 med min Z4 E89 35i med noen oppgraderinger. Du er klar over hvor mye en original 996 krenger i svingene?

Har hatt 2stk E85 Z4, er enig at disse er mer sportslig. Men strammer man opp understellet til E89 blir den ikke noe tregere ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse 2 tror jeg det beste ville vært en 911, Helst i 993 da 996 minner for mye om boxster. Men må nevne en konkurent jeg mener er verdig til å delta i valget ditt, hva med en Maserati 3200 eller en 4200? Dette er litt glemte biler, som er utrolig tøffe. Ikke sikkert du er enig men..

Uansett så finner du sikkert en flott bil, good luck :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...