Gå til innhold

DIY- Byttet Airbag kontrollmodul E39 M52TU 2000 modell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lenge siden sist DIY. Nå er det lang helg, så har jeg tid til å skrive en DIY for å bytte Airbag kontrollmodule. Jeg har airbag varsellys på når det er kaldt. Ingen varsellys når det er varmt. Diagnosen fikk jeg MRS3- internal control unit fault - fault frequency. 17

Jeg kjøpte brukt ecu på EBAY, billig greie (80 $ med sending) :headbang: . Jeg har versjon V.2.5, Jeg kjøpte V.3.0. Delenummeret er alt likt.

1. Når det er kaldt.

bilde1.jpg

2. Når det er varmt

bilde2.jpg

3. Demonter jordledning på batterien.

IMG_0605.jpg

4. Fjern bak varmesete panel (ellers koppeholder panel). Løfter opp ventilasjonspanel og drar ut varmeseter panel.

IMG_1305.jpg

5. Trekk med ventilasjonpanel og løsner 4 mutter.

33.jpg

6. Fjern to mutter på airbag modul.

IMG_1307.jpg

7. Fjern den tredje mutteren som er litt vanskelig.

IMG_1325.jpg

IMG_1327.jpg

IMG_1329.jpg

8. Fjern airbag modul.

IMG_1331.jpg

9. Kople på ny module. Husk jordingsledning på denne mutteren.

jomrd.jpg

10. Bruk en liten papir for å montere mutteren nr. 3.

IMG_1339.jpg

11. Montering er reserve av demontering.

12. Kopler på PC og bruker NSC-Expert. Koder airbag modul. Voila ingen varsellys :headbang:

• 11 years later...
Skrevet
På 18.5.2013 den 22.17, mudbug skrev:

12. Kopler på PC og bruker NSC-Expert. Koder airbag modul. Voila ingen varsellys :headbang:

skal gjøre akkurat samme jobben på en lokal e39 der han hadde v2.5 og har funnet 3.0.

nå er det lenge siden jeg var noe særlig aktiv med ncs ekspert, men er det bare å trykke sg coderien eller må jeg kopiere over notisblokk konfig fra gamle modulen til den nye ? 

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Om du bare skal standard kode, så er det sg_codieren.

da blir modulen lært opp mot bilen uten å gjøre noe annet ? 

Skrevet

Hvorfor gidde 3.0? Det er fortsatt MRSZ3 og var nøyaktig samme modul som feilet i min bil da jeg byttet til 3.7. Man må bytte sammen med tilhørende sensorer under framseter når man går over til en 3.7, men da har man MRSZ4 som skal være mindre utsatt for typen feil beskrevet i hovedinnlegget her.

Skrevet
12 minutter siden, E.C. skrev:

Hvorfor gidde 3.0? Det er fortsatt MRSZ3 og var nøyaktig samme modul som feilet i min bil da jeg byttet til 3.7. Man må bytte sammen med tilhørende sensorer under framseter når man går over til en 3.7, men da har man MRSZ4 som skal være mindre utsatt for typen feil beskrevet i hovedinnlegget her.

det var det vedkommende fant billig lokalt, har ingen peiling på dette da jeg bank i bordet aldri har hatt bil med airbag feil

Skrevet

Ser den, men hvis noen på forumet skal bytte så anbefaler jeg å bytte til 3.7 med en gang. Lar det stå som en kommentar her om noen skulle snuble innom tråden i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...