Gå til innhold

Superbiler i Norge?


bmwZ
 Share

Anbefalte innlegg

Det går mye "superbiler" her i rogaland, å de er ute på veiene titt og ofte, og jeg har hatt fornøyelsen av å pleie flere av disse.

Her er noen som har vært innom Tommy's CAR SPA (Firmaet har jeg avsluttet, men ikke lidenskapen)

Aston Martin DB4 series4

tn_IMG_1383_2.JPG

Aston Martin DB9 volante

tn_IMG_2075.JPG

Aston Martin Vantage

tn_IMG_0812_2.JPG

Morgan Aeromax

tn_IMG_1652.JPG

Porsche 997 Turbo S

tn_IMG_3733_1.JPG

Porsche Carrera GT

tn_IMG_3223_1.JPG

Porsche 996 GT street S

tn_IMG_0524_2.JPG

Wiesmann GT

tn_IMG_0339_3.JPG

Ferrari 360 spider

tn_11%20FERDIG%20(3).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye misunnelse her i landet. Godt å lese at Sverige er bedre!

Jeg tror at det er viktig å ha perspektivet på plass når man sammenligner Norge og Sverige i relasjon til biler. Sverige har dobbelt så mange innbyggere som Norge (det er velkjent), men dobbelt så mange innbyggere er mer enn 1+1 i dette tilfellet. Ikke bare har Sverige et helt annet skatte og avgiftsystem, men de har også en helt annen biltradisjon. Sverige er i motsetning til Norge og Danmark et bilproduserende land og har vært dette siden 1927.

Sverige har også hatt en mye større grad av sentralisering enn Norge. Folk flest i Sverige bor i og rundt de tre største byene (Stockholm, Gøteborg og Malmø). Fokuset på livskraftige bygder og distrikter har aldri vært det samme som i Norge. Mye fordi adelen og rikfolk i byene (les: Wallenberg & Co) hadde og har avgjørende innflytelse på svensk politikk. Dette var også mye av årsaken til at Norge gikk ut av unionen med Sverige i 1905. I Norge var situasjonen helt annerledes. Den norske adels privilegier ble avskaffet i 1821 og allerede i 1814 ble det en slutt på nyutnevnelser av adelsfamilier. Norge var med dette et vesentlig mer egalitært (samfunnsmessig/sosialt likt) samfunn enn Sverige.

Dette fikk avgjørende betydning da industrialiseringen skjøt fart på begynnelsen av 1900 tallet. Norge var et fattig land, mens Sverige hadde en elite med svært store økonomiske ressurser. Dette var viktig da bl.a industrieventyret på Rjukan begynte i 1907 og ved etableringen av Volvo i 1915 (bilproduksjonen begynte i 1927). Begge deler avgjørende finansiert av den svenske familien Wallenberg og bl.a franske banker. Den svenske kongefamilien (Huset Bernadotte - etterkommere av en fransk general under Napoleon) og den svenske adelen har alltid hatt spesielt gode kontakter til Frankrike. Den norske staten hadde på begynnelsen av 1900 tallet langt fra økonomiske midler til å reise et prosjekt som Norsk Hydros kraft og industriutbygging på Rjukan.

Svenska Aeroplan AB (SAAB) ble etablert i 1937 (bilproduksjonen begynte i 1947)... også med den svenske rikfamilien Wallenberg som avgjørende finansiell støtte. Den norske staten var etter den annen verdenskrig (1940-45) mer eller mindre bankerott. Handelsflåten (Nortraship) var halvert og innenlandsk industri var enten sabotert eller i avgjørende grad ødelagt eller desimert som en følge av krigen. Sverige var som kjent "nøytrale" under den annen verdenskrig... det økonomiske samarbeidet med det tredje riket var ikke uvesentlig.

Sverige fikk med andre ord en helt annen og mye mer fordelaktig start på 50 årenes økonomiske opptur enn Norge. Vi hadde av økonomiske årsaker bilrasjonering (begrensning på salg av biler til private) helt frem til 1960. I 1969 ble det imidlertid funnet store mengder olje på Ekofiskfeltet i Nordsjøen og dette endret nesten over natten totalt Norges fremtidige økonomiske perspektiver. Fra å være blandt de fattigste landene i Europa ble vi etterhvert det rikeste landet. Sverige er stadig et rikt land, men i relasjon til Norge er de en skygge av seg selv. Volvo er solgt til Kina og SAAB er konkurs, men den svenske adelen er stadig en økonomisk elite... takket være globaliseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kloke ord det Fredrik kommer med her, er litt lett å glemme hva som ligger til grunn bak. Som jeg var inne på tidligere så er det det udiskutable faktum at Norge ikke på langt mer har like mange innbyggere som Sverige og ett helt annet avgiftsnivå. Det er nok også langt mer akseptert i det svenske samfunnet å kjøre en flashy bil, veldig mye har skjedd i Norge på denne fronten riktig nok de siste åra men vi er ikke helt der vi burde vært. Janteloven lever stadig i beste velgående og man trenger ikke ut av dette forumet en gang for å oppleve tilfeller av den.

Sverige har sånn sett fått et forsprang der, gi Norge 5-10 år til så tenker jeg nok det begynner å løsne bra. Det er nemlig utrolig mye penger blandt folk, kun Sveits som har høyere BNP en oss for eksempel.

Autoropa lokalene var imponerende, og det er artig at dette flotte anlegget befinner seg i Skandinavia. Men det må kanskje være sånn når de tydeligvis fungerer som leverandør til hele Skandinavia, ikke rart de selger 300 biler i året da. Jeg føler det blir litt feil når Autostrada sier at de er kundetilgangen som gjør at de ikke utvider driften, jeg mener at Autostrada rett og slett kan virke litt rotete. Billingstad lokalene som befinner seg i andre etasje fremstår som ett virvar av nye Ferrari og Maserati og brukte Porsche og BMWer. Er ikke de trange lokalene litt for lite egent til luksusbil forhandler der de befinner seg i andre etasje (!), tett innpå motorveien som forøvrig har støyskjermer så man ikke ser annet enn toppen av bygget fra E18? Med rot så mener at under Autostrada navnet og i disse trange lokalene så har dere trøkket inn Ferrari, Maserati OG Bentley i tillegg til bruktbiler.

Etterspørselen etter biler i dette segmentet vil helt klart bare øke og øke, ser jo stadig i avisene at forhandlere som Autostrada stadig setter omsettningsrekord av nye luksusbiler. Var det ikke en tanke å satse litt på å møte fremtidens etterspørsel, særlig nå som Sandven og Ferdinand har etablert seg på Østlandet. Sandven hevder forøvrig de skal ha argenturet på Bentley i Norge, hva skjer med dette? Både Sandven og Autostrada leverer nye Bentley i Oslo, nesten så man kan si det er to Bentleyforhandlere her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har ikke kun et stort forsprang på Norge i relasjon til bilkultur med alt hva dette innebærer av behov, begjær og ønsker i forhold til finere og dyrere biler. Hele avgiftsystemet er annerledes og bl.a basert på et helt annet inntekt og formuesnivå. Folk flest i Sverige eier f.eks ikke deres bolig. Andelen som leier bolig er på kontinentalt nivå (over 60%) og dette har selvfølgelig stor betydning for evnen til både oppsparing og formuesbygging. Det svenske lønnsnivået er også betydelig lavere enn det norske (iallefall for folk flest).

Svenske bilmodeller har derfor til alle tider på ulike måter i avgiftspolitikken blitt favorisert visa versa utenlandske bilmodeller. Dette kom bl.a til uttrykk igjennom ekstraavgifter på dieselbiler på begynnelsen av 2000 tallet. Årsaken var at hverken Volvo eller SAAB så at fokuset på dieselmotorer tok seg opp på kontinentet på slutten av 90-tallet og da interessen virkelig slo til rundt tusenårsskiftet hadde de ingen moderne dieselmotorer klare. Volvo måtte derfor hurtig kjøpe en eldre motor på lisens fra VAG og SAAB ditto fra Opel. For å hindre at svenskene begynte å kjøpe f.eks Volkswagens dieselmodeller istedenfor gjorde svenske myndigheter inngrep i avgiftspolitikken slik at dette alternativet ble mindre økonomisk fordelaktig. Simpel proteksjonisme med andre ord, men helt nødvendig slik det svenske samfunnet er bygget opp. Det er virkelig seriøst stor forskjell på den økonomiske eliten og medelsvensson... mye, mye større forskjell enn hva vi er vant til fra Norge og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det var ikke jeg som bragte Sverige på banen. Jeg synes imidlertid at det ofte blir litt for enkelt å bare sammenligne den svenske og norske bilstanden direkte. Derfor min lille digresjon... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de superbilene som da fantes i Norge før i tiden, vet om noen her også. Skipsreder Bjørge i Oslo kjøpte i 1967 en helt ny Aston Martin DB6, denne sies å være den første Aston Martin som ble solgt ny i Norge. Bilen var mørkegrønn og finnes i dag i Knut Chr Hallan sin private bilsammling, urestaurert 8) Da Bjørge hadde bilen så var den ofte å se der den kom ut av Rådhusgarasjen i Vika etter endt kontortid for skolsrederen, tenkt for ett syn denne bilen må ha vært i trafikkbildet på 60 tallet. Bilen ble gitt i bryllupsgave til skipsreder Petter C G Sundt da han giftet seg med Bjørges datter, Petter byttet senere denne inn i en ny Aston Martin Virage hos Aston Martin forhandleren i Oslo (i dag AS Insignia)

mskh816vt381x5uw3c35.jpg

Også har vi jo Skipsreder Ugland sin Lamborghini Miura, som stadig finnes i familiens bilsammling. Folk sperret nok opp øynene da han kom kjørende i denne bilen :wink:

auc3swfw5a12mhvuv5aq.jpg

Sirkuskongen Arne Arnardo kjøpte i 1971 en helt ny Mercedes 600, som fortsatt skal finnes i Norge. Ikke akkurat noe typisk superbil men denne doningen er likevel såpass imponerende at den fortjener å bli tatt med :) Vet som sagt ikke hvordan den gamle Arnardobilen så ut men mulig det er en av disse to?

8529rmqqhqb7e6jf47hb.jpg

Og kikker vi litt på tall ifra Opplysningsrådet for vei trafikk så kan man se at f eks i mellom 1965 og 1970 ble solgt 6 stk Porsche 911 og i 1973 ble det solgt hele 15 nye Ford Mustang :) Ellers så er det for det meste Amerikanere som dominerer grombil lista i denne perioden.

Men går vi litt lengere opp i tid så har vi denne Ferrari 328 GTB som ble solgt ny i Norge i 1987.....

mea9172nocet78ux3hlu.jpg

yl3q8bg1870mg6mmxzdb.jpg

....videre har vi denne Ferrari Testarossa som ble solgt ny her i 1988. Var nok ett rått syn på veiene her den gang :) Hos Ital Auto (eller hva de het) så ble denne Lamborghini Countach solgt ny til pyramidekongen Ole Christian Bach i 1986, ble visstnok solgt ytterligere en Countach ny i Norge og den skal være hvit om jeg ikke tar feil :? Gamlebilen til Bach finnes iallfall i bilsammling til Ugland :)

0kpo5v07ldllyid7y3kn.jpg

Petter C G Sundt som ble nevner over her kjøpte i 1994 en grønn ny Jaguar XJ220 hos Jaguar Service Oslo, denne bilen er i dag eksportert ut av landet og det er jæklig erglig. I følge Jaguar Norge så skal de ha blitt solgt to XJ220 nye i Norge, den andre vet jeg ikke noe om :? Dette er bildet av akkurat bilen Petter Sundt hadde

33skko02yfvpecfl5jop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dette som er den aktuelle hvite vet jeg ikke, men den er ikke et helt sjeldent syn på sør-vestlandet. Haukefer her inne la dette bildet inn i spotte-tråden for ikke så lenge siden. Bildet er tatt på Stord i Hordaland.

be2a5ady.jpg

Den grønne XJ220-en ble diskutert litt i tråden som førte til denne. Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dette som er den aktuelle hvite vet jeg ikke, men den er ikke et helt sjeldent syn på sør-vestlandet. Haukefer her inne la dette bildet inn i spotte-tråden for ikke så lenge siden. Bildet er tatt på Stord i Hordaland.

[ Bilde ]

Den grønne XJ220-en ble diskutert litt i tråden som førte til denne. Link.

Ser den ganske ofte på Bryne av alle steder! Liker at han bruker bilen ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som klarer å tyde registreringsnummeret til Countachen? Jeg kom frem til KF55000, men det er ikke riktig.

Ellers kom jeg over disse når jeg Googlet litt:

countach2.jpg

Denne befinner (befant?) seg i Arendal, og er førstegangsregistrert i 86(!)

DSC01812.jpg

5000s, førstegangsegistrert i Norge i juni 1987. Hører til i Stavanger.

DSC_0023copy.jpg

Har ikke noe info på denne, men det er norske prøveskilt.

I tillegg ligger det jo to tilsalgs på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som klarer å tyde registreringsnummeret til Countachen? Jeg kom frem til KF55000, men det er ikke riktig.

Ellers kom jeg over disse når jeg Googlet litt:

[ Bilde ]

Denne befinner (befant?) seg i Arendal, og er førstegangsregistrert i 86(!)

[ Bilde ]

5000s, førstegangsegistrert i Norge i juni 1987. Hører til i Stavanger.

[ Bilde ]

Har ikke noe info på denne, men det er norske prøveskilt.

I tillegg ligger det jo to tilsalgs på finn.no.

Den øverste der er gamlebilen til Bach, som nå eies av Ugland i Grimstad. Den hvite som nummer to er helt sikkert den andre hvite som ble solgt ny, mente den skulle befinne seg på vestlandet ja :wink: Den siste vet jeg ikke noe om :? Det ble også solgt en håndfull Lamborghini LM002 i Norge på 80 tallet, dette var jo den ultimate børstraktoren sen gangen da Jappebølgen herjet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KF50000 er ihvertfall en Countach så regner med det er den :wink:

Den LY-registrerte Countachen er den samme som Fredrik90 (og jeg) har postet tidligere. Denne stod lenge på et (nedlagt) museum i Sørlandsparken, men er nå flyttet til et "museum" i Grimstad. (foreløpelig ikke åpent for alle)

Denne fikk jeg prøvesitte når jeg var der. Sitter jo helt nede på gulvet :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...