Gå til innhold

E32Amatørens 735i -87 Økonomiutgaven


Anbefalte innlegg

La det være sagt fra dag én, jeg kaller meg amatør av en grunn. Interesse for biler har jeg alltid hatt, men kunnskap utover å bytte dekk, en og annen lyspære og fylle spylervæske er det heller snaut med. Som kommende student til høsten er også budsjettet særs begrenset, men er jo mye man kan gjøre som ikke koster all verdens og ting tar den tiden de tar, jeg skal ikke rekke noe tog (eller show for den saks skyld)

Siden dette er et slags "fiks alle småfeil" prosjekt fant jeg ut at det var mer passende å plassere tråden her en i prosjektbiten, dette blir ikke en bil som skal måle seg med de beste hverken på motorfronten eller i strøkent-forbi-all-fornuft-men-likevel-sinnsykt-rått shine.

Men før det blir for mye prat, her er et par bilder av bilen pr dags dato (fullt sett av hele bilen med interiør, motor, m.m. kommer):

5q5kibx8nbf1jmnhwvho.jpg

Foran

80vjyxpot5n1eqfoitho.jpg

Bak

jelhbbjrgomvblp29196.jpg

Litt svetting, men lite rust

bo74rw1iqyjzzzgdiyqc.jpg

Fortsatt ganske bra

nwtttkihmpo0nzcpnp9q.jpg

Ikke så aller verst totalt sett

Litt kort info om bilen:

Bilen er en 2 (eldre) eiers bil med meg som tredjemann. Ble kjøpt i Drammen for en rimelig sum og kan ikke si annet enn at det er lite feil til å være en så gammel bil med så mye elektronikk som kan feile. Fikk løftet den opp på jobben til en kamerat og de mente den var meget bra under mtp rust. I forhold til svettingen så det normalt ut og jeg har fortsatt til gode å se et drypp på parkeringsplassen etter 8-10 timers jobbing (ja, jeg sjekker hver dag :D ) Ellers har bilen gått ca 260 000 og er forholdsvis spartansk utrustet til å være en 7'er. Skal notere ned VINnr. for å få total oversikt med her ved anledning.

Hva er galt? Kort sagt; en del småpirk. Uten garasje eller fast parkeringplass blir det meste i første omgang dags/kveldsprosjekter og litt større inngrep over helgene. Liste over feil:

- Vaier døråpner førerdør antas røket, må ned med vinduet for å åpne døren. [0% ferdig]

- Generelt dårlig kontakt med det elektriske i førerdør som lys og el. vindusheis. [0% ferdig]

- Bulk i høyre bakdør (praktisk med bilder kun av førersiden eller hva :wink: ) [0% ferdig]

- Ytre endeledd foran og noen foringer bak utslitt (klassisk shimmy ved bremsing fra ca 100 km/h) [0% ferdig]

- Går litt uggent på tomgang, tipper nye tennplugger er på sin plass [0% ferdig]

- Sprekk i begge baklyktene pga feiljustert bagasjelokk, det er nå justert men skaden er skjedd fra forrige eier [0% ferdig]

- Defekte tåkelys foran, har byttet pærer, men de så fine ut [0% ferdig]

- Taktrekket har løsnet i limet over baksetene og henger litt ned her, med vinduene nede ser det ut som et persisk telt som blafrer i vinden... [0% ferdig]

Dette er "must do" utbedringer, deretter står følgende på ønskelisten:

- Nye felger (retro ballongdekk er forsåvidt litt kult, men noen pene 19" hadde nok vært enda tøffere) [0% ferdig]

- MODERAT senk, jeg ønsker en bil som fortsatt innehar de gode langkjøringsegenskapene og komforten, 0.5mm bakkeklaring overlater jeg til modigere sjeler enn meg selv [0% ferdig]

- Stoffinteriør som begynner å løsne ved hanskerom, senterplate og dører er ikke pent og her er det vesentlig rom for oppgraderinger. Elektrisk justerbare seter i skinn og tilsvarende mørke trekk på resten frister stort. [0% ferdig]

- Lakken har sett sine bedre dager, matt og middels dype riper samt flere sår som er flekket (dårlig) med mørkere lakkstift av forrige eier. Målet er omlakkering innen neste EU-kontroll [0% ferdig]

- Originalt anlegg ser riktig ut, men jeg er hakket over gjennomsnittet glad i god lyd. Mest bass har jeg hatt tidligere, nå er det praktiske/andre løsninger og lydbilde som står på agendaen. [0% ferdig]

Som sagt, jeg er en mindre nevenyttig kar med liten erfaring, så mye kommer til å gå feil, men det er jo det man lærer av. Jeg er selvfølgelig vid åpen for gode forslag innenfor budsjett og hvis noen har gode forslag, gode linker, ideer eller deler dere ser jeg kommer til å trenge er det bare å komme med innspill i tråden eller på PM! Hvis det er noe dere synes jeg må ta bilde av si også i fra, selv om fotokunnskapene er på ca samme nivå som mekkekunnskapene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Bimmers og gratulerer med staselig bil :)

Er litt å gjøre her ja, men den beste måten å lære på er jo faktisk og måtte gjøre det selv, prøve, feile, og til slutt greie det. Er hvertfall masse hjelp å finne her på forumet, så dette blir nok bra! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte og staselige biler dette, ser ut som du har ett godt utgangspunkt :) Med litt bytting av slitedeler og litt vedlikehold på motoren så har du flott og sikker bil igjennom studietiden her, behold den original som den er utseende messig :) Jeg kjører selv E34 på 15" originalfelger med ballongdekk, trives veldig godt med dette og det kler bilen mye bedre enn 19". Slike dimensjoner er ikke disse bilene laget for og det sliter understellsdeler mye fortere enn nødvendig, behold dekka som står på :wink:

Ang vaieren i døra så er dette en del som koster 38 kroner hos Bavaria, er også en smal sak å bytte selv. Bare får dørmembranen godt på plass igjen så det ikke kommer fukt inn. En god runde med WD40 fikser det meste av dårlige kontakter, disse eldre BMWene er ramme på akkurat dette området med alt virker fint etter en sprøyt med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Bimmers og gratulerer med staselig bil :)

Er litt å gjøre her ja, men den beste måten å lære på er jo faktisk og måtte gjøre det selv, prøve, feile, og til slutt greie det. Er hvertfall masse hjelp å finne her på forumet, så dette blir nok bra! :wink:

Takk for det, ut i fra hva jeg har lest og opplevd selv så lang virker det som en flott og positiv gruppe her inne, så spørsmål om hjelp kommer nok :)

Flotte og staselige biler dette, ser ut som du har ett godt utgangspunkt :) Med litt bytting av slitedeler og litt vedlikehold på motoren så har du flott og sikker bil igjennom studietiden her, behold den original som den er utseende messig :) Jeg kjører selv E34 på 15" originalfelger med ballongdekk, trives veldig godt med dette og det kler bilen mye bedre enn 19". Slike dimensjoner er ikke disse bilene laget for og det sliter understellsdeler mye fortere enn nødvendig, behold dekka som står på :wink:

Ang vaieren i døra så er dette en del som koster 38 kroner hos Bavaria, er også en smal sak å bytte selv. Bare får dørmembranen godt på plass igjen så det ikke kommer fukt inn. En god runde med WD40 fikser det meste av dårlige kontakter, disse eldre BMWene er ramme på akkurat dette området med alt virker fint etter en sprøyt med dette :)

Takk for gode innspill Fredrik 90, håper den er såpass bra som den virker selv, blir spennende å se hvis jeg plukker litt mer i den til vinteren hvordan det ser ut litt lenger inn i bilen. Vaier blir bestilt på mandag og WD40-boksen skal jeg grave frem og prøve ut, håper det kan funke på tåkelysene foran også.

Når det gjelder felger ser jeg poenget ditt, men er jo unektelig glad i freshe felger og har ingen planer om å gå for helt original look, men diskre endringer som fremhever de pene linjene i bilen. Kommer uansett til å beholde de originale 16" pluss nye felger er ganske langt ned på prioriteringslisten foreløpig :wink: Setter uansett stor pris på ærlige og kontruktive tilbakemeldinger

Jeg elsker når andre lasser på med bilder i sine tråder, så da må jeg prøve å følge samme tråd (pun intended) og de kommer her. Dette er ikke bilder av hva som er gjort, men mer utfyllende bilder av feilene som skal fikses og generelt om bilen, da de to første bildene ikke sier så mye. Jeg er en håpløs fotograf med telefonkamera, så bær over med meg :)

6vdgz0ak9arh35bt0p1z.jpg

Mest for å beskrive at interiøret er slitt, så her blir det få tak i ny plate og girspak, resten rundt kan gnikkes tilbake til liv tror jeg. Ellers skal cd-spilleren ut og blir i første omgang erstattet av en medieenhet med bluetooth/usb/aux inngang så får jeg se om det krasjer for mye med resten av bilen etter hvert.

bjevnr0ecm7mrj4oi6ow.jpg

Her har interiørstøffet begynt å løsne og er møkkete, ser ikke bra ut. Må også sjekke om treverket faktisk er tre eller plast, de er forsholdsvis matte og trenger seg en shine. Hvis de er ekte tre vurdrer jeg å pusse ned og beise de en ganske mørkere tone, hvis de er plast blir det enten polering eller lakkering til annen farge, må sjekkes ut.

93diry9gnl26tx1jcn8y.jpg

Døra der "alle" feilene ligger med dårlig kontakt og røket vaier. Her synes også at stofftrekket begynner å løsne, dørlampene trenger en oppgradering og jeg mangler den svarte koppen til ventilasjonen (men de funker som bare det uansett!)

aneagbn7p10eyzb2ahxq.jpg

Baksetene er greie i fasongen, men det er flere små hull etter glo fra sigaretter samt den store flekken nærmest fotograf som er både på baksete of forseteryggtrekket. Ryggtrekkene siger også en del.

b3xir7s4xl2okycjj161.jpg

Ta bilder av bulker er vanskelig, og den kommer ikke så godt frem her, men er i hvert fall høyre bakdør. Det synes nesten best på listen som har løsnet, men er dessverre også ett søkk inn her

8e1s978al2roh0591yn8.jpg

Her er sprekken i lampene, er nesten identisk på begge sidene. Det ser ut som at tidligere eier av en eller annen grunn har hatt av bagasjelokket og ikke justert det riktig på plass igjen etterpå, men heller smelt igjen lokket litt skikkelig. Rart mtp hvor bra resten av bilen virker, men det er også litt typisk for den, plutselig er det en bit som ikke matcher resten. Skiltene ser heller ikke lekre ut etter at gamle oblater har blitt fjernet med huggjern ser det ut som, så jeg må bestille nye. Er også noen herlige eksosendestykker i blikk nede i hjørnet, disse kommer til å skaffe meg pokalene :roll:

nzdtgvyoodw9fad6bcqa.jpg

Bilde av motorrommet fra førersiden, ser jo forsåvidt forholdsvis pent ut her. Legg merke til de rød pilene og gjett hva det er.

Blank?

http://www.ebay.com/itm/BMW-Magnetic-FUEL-GAS-Saver-for-ALL-Models-/161036992029?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item257e8d7e1d&vxp=mtr #-o

Jeg har særdeles lite tro på disse, tror heller de forstyrrer tomgangen min en noe annet, så disse skal vekk

5799ykmgv9cjtxagpdvc.jpg

Nok et bilde av motor fra førersiden

nt87mr5ghlxcc1ejeol5.jpg

Motorbilde fra passasjersiden, ser like pent ut her. Men en del av plasten ser litt matt/grå ut så den skal svertes opp ordentlig, vurderer andskaffelse av nye spylervæskedunker, liker ikke den beigegule fargen sammen med resten og etterhvert får jeg se om det blir høyglanspolering av noen motordeler. Det er jo sånt som bare tar tid og ikke nødvendigvis koster så mye. Kan også nevne at alle væskenivåer har holdt seg bra og har fortsatt ikke sett en dråpe olje på bakken selv med svettingen under

crksbxfcd8u7jw59fwxt.jpg

Må også vise frem det som irriterer meg mest, og det er lakken, spesielt på panseret. dette er fra passasjersiden, har samme problemet på førersiden, ser nesten ut som om noen har hatt panseret av og satt det på grus eller noe, og det på begge sider. Ellers er det også så mye pusseriper fra vask ser det ut som og andre små lakksår som er flekket at en hellakkering er det eneste jeg har troen på.

Noen småtteri er allerede bestilt og noe mer skal bestilles på mandag. Hvis noen kjenner til gode produkter eller har gode tips for å shine interiørdetaljer mottas dette med takk. Som sagt kom gjerne med innspill til hva dere synes jeg bør endre og si i fra hvis noe er helt håpløst, ærlige tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk er den beste måten å lære på.

Nå er det tid for rekesmørbrød, ha en strålende aften folkens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med grombil.

Synes det er gøy at folk ser glede og entusiasme i e32,for det er jo en virkelig flott bil.

Når jeg ser det reg.nummeret,så tror jeg den har hatt litt fartstid i Sandefjord.Minnet meg veldig den bilen som stod i nabolaget til svigers for noen årsiden,både på farge,skiltnummer og felg.

Uansett lykke til med prosjektet og pass godt på den.Det fortjener denne massive vognen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke synes den er noe stygg eller være "flau" over bilen. Bilen ser ut som et svært bra eksemplar km.stand og alder tatt i betraktning! Kostnadene for å få denne fin er ikke store. En masse ting man kan fikse billig om du har tid til det :)

Jeg er også ganske så fan av originalt utseende på disse 90 talls vognene til BMW og du kan godt holde på den en stund :D Bilen har også det riktige utstyret ser det ut som :) Overflod av ekstrautstyr var vel en sjeldenhet rundt 90-tallet generelt.

Jobb på videre så blir det bra! Jeg bor rett i nærheten av Oslo, om du skulle lure på noe så er det bare å spørre. Har sudlet litt med E32 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke synes den er noe stygg eller være "flau" over bilen. Bilen ser ut som et svært bra eksemplar km.stand og alder tatt i betraktning! Kostnadene for å få denne fin er ikke store. En masse ting man kan fikse billig om du har tid til det :)

Jeg er også ganske så fan av originalt utseende på disse 90 talls vognene til BMW og du kan godt holde på den en stund :D Bilen har også det riktige utstyret ser det ut som :) Overflod av ekstrautstyr var vel en sjeldenhet rundt 90-tallet generelt.

Jobb på videre så blir det bra! Jeg bor rett i nærheten av Oslo, om du skulle lure på noe så er det bare å spørre. Har sudlet litt med E32 :)

Takk for det, hyggelige ord å få! Er ikke det at jeg er flau over bilen, jeg synes den er fantastisk pen sammenlignet med den generiske hopen som mye av dagens bilpark består av, men har jo samtidig et ønske om at den skal være helt strøken i den standen den fortjener. Så her blir det som du nevner mye småfiks som er forholdsvis rimelig og kun tar tid, det er jo det som er kos :D

Utstyrsmessig er det forholdsvis bra, er vel air condition og elektrisk justerbare seter av merkbare savn, ellers har den alt jeg trenger og litt til. Når jeg setter meg fast (jeg sier når, ikke om) skal jeg spørre i vei!

Kjekt å se at det er andre som ikke er helt oppegående når det gjelder det mekaniske med biler!

Flott bil forøvrig, har selv lyst å kjøpe en E32 og pusse opp, og lære! :)

Skal følge med her!

Hehe, velkommen i klubben for hodekløing Simennz, kunnskaper skorter det på, men engasjement og tålmodighet finnes og da kommer man langt. Jeg er så heldig at bestekameraten min er som meg, lite kunnskap og mye engasjement og så har vi en annen god kamerat som jobber som BMW-oppretter, så når det er helt krise ringer vi krisetelefonen hans :shock: Kan i hvert fall underskrive på at det er supre biler, ikke dyre i forhold til hva du får og kjøreopplevelsen er jo nydelig. Hvis du ikke vil ha en racer men en milsluker er 7-serien veien å gå. Timene forsvinner bak rattet og du er ikke noe i nærheten av sliten når du går ut av bilen, samtidig som det går radig nok i et og annet lyskryss hvis anledningen skulle by seg. Opplever i hvert fall foreløpig at det er greie og tilgjengelige løsninger, så føler selv at det er et godt utgangspunkt for å lære mer, håper noe av det jeg surrer med er til nytte for deg :D

Nå var det en særdeles fin helg værmessig, så mye ble ikke gjort men på natt til søndag fikk jeg ikke sove, så da begynte jeg så smått på dørene. Stå under tak utenfor colosseum funker fint for denne jobben.

Vipp løs speiljusteringen

grbluiizmaskp76a5hod.jpg

1x7t3cqgnhymieeorkwh.jpg

Skru ut mutter bak dørhåndtak og skrue i døråpner. Deretter er det å vippe ut klipsene, jeg brukte to skrutrekkere surret inn med elektrikertape så jeg ikke ripet opp døren

ypojveleib386u6o8rnb.jpg

Og vips var trekket av, tok ikke lange tiden, men liker å dokumentere for meg selv siden jeg har gullfiskhukommelse

i0m1ax27bza57yeanexe.jpg

5g9ebkpdp25130rmvphl.jpg

Godt fornøyd med å få satt i gang var det ikke vanskelig å sove lengre, så jeg hoppet til køys

Dagen etter dro jeg til en kamerat med gårdsplass og vi fortsatte demonteringen. Herfra lånte jeg kabelen til døra i påvente av ny som er bestilt hos BMW.

koj7q0cwcrneyzmq7hht.jpg

2h163qa7t0n3nui5nn5h.jpg

Og døra tilbake på plass, tok ikke mer enn 2 timer av med begge dørtrekk og på igjen av en med dysmekani :wink:

sxnejlrvz8854rqbump6.jpg

Etter dette så var det å hjelpe kameraten min litt med noen nye høyttalerfester han lager til dørene på sin bil, originalfestet ble litt snaut. Glippen i overkant skal selvfølgelig tettes, men vi har god tid og koser oss underveis :)

rlgvrq8m55ls3b8ej0jt.jpg

9jdyytga973rfggth3f5.jpg

Har også fått første pakke på posten i dag, så nå skal jeg bare spise middag før jeg må ut og montere litt, kan fort hende det kommer en ny update litt senere i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil. Det fine med en bil som har noen skavanker er at den bare kan bli bedre. Er den strøken kan den bare bli værre. Dessuten trenger det ikke koste all verden om man følger med litt på deler selges her på forumet eller ebay/finn.no etc.

Ang. dårlig kontakt i elektronikk ville jeg ikke brukt WD40. Det holder som regel og ta kontaker fra hverandre/sette de sammen igjen. Da skraper du bort irr og skaper ny kontakt. Olje og rustløser kan gjøre det værre fordi det legger seg som ei hinne på metallene. Bruk i værste fall en elektronikk rensespray fra biltema etc. som fordamper når du har den på. Feilsøker endel på Bosch Industrimaskiner med 5VDC/24VDC på vektsystemer som kan være kranglete. Da er dette trikset. :)

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med grombil.

Synes det er gøy at folk ser glede og entusiasme i e32,for det er jo en virkelig flott bil.

Når jeg ser det reg.nummeret,så tror jeg den har hatt litt fartstid i Sandefjord.Minnet meg veldig den bilen som stod i nabolaget til svigers for noen årsiden,både på farge,skiltnummer og felg.

Uansett lykke til med prosjektet og pass godt på den.Det fortjener denne massive vognen :)

Takk for det, er meget fornøyd med den. Jeg ble egentlig overrasket over hvor rimelig disse bilene selges når jeg begynte å se nærmere på de, og jeg synes det er en undervurdert bil, helt klart! Er mye mulig denne har hatt fartstid i Sandefjord, forrige eier bodde nær Sande som ikke er lange biten unna. Skal passe godt på henne :)

Gratulerer med flott bil. Det fine med en bil som har noen skavanker er at den bare kan bli bedre. Er den strøken kan den bare bli værre. Dessuten trenger det ikke koste all verden om man følger med litt på deler selges her på forumet eller ebay/finn.no etc.

Ang. dårlig kontakt i elektronikk ville jeg ikke brukt WD40. Det holder som regel og ta kontaker fra hverandre/sette de sammen igjen. Da skraper du bort irr og skaper ny kontakt. Olje og rustløser kan gjøre det værre fordi det legger seg som ei hinne på metallene. Bruk i værste fall en elektronikk rensespray fra biltema etc. som fordamper når du har den på. Feilsøker endel på Bosch Industrimaskiner med 5VDC/24VDC på vektsystemer som kan være kranglete. Da er dette trikset. :)

Lykke til med prosjektet.

Takk ESveen og det er sant som du sier. For å sitere Øystein Sunde: "Har du sprek kjerring og gammel bil, så har du noe å drive med støtt, skål!"

Dette er jo et økonomiprosjekt, så deler fra ebay og her på forumet vil nok bli gjengangere, og målet er jo å kose meg med bil, ikke stresse med å fikse alt på en gang. Tipset om rensespray kontra wd40 tas til etterretning, har muligens allerede opplevd første problem pga dette da vindusheisen på førerdøren ikke lenger vil virke, men tror nok helst det er pailabbene mine som dyttet på noe de ikke skulle når jeg monterte dørvaieren igjen.

Jeg fikk som nevnt tidligere en liten pakke i dag som inneholdt litt sårt etterlengtet kos og fikk bare så vidt tatt med pakken ut i bilen før dette skjedde :D

9gt54253sie5zjx9ptuv.jpg

d65ubqn2kfteckw502u6.jpg

9ghjeljkd2f5us8lp82g.jpg

Ikke noe voldsomt avanserte greier, men nok til å få meg til å glise fra øre til øre. Medieenheten var montert 6 minutter etter at jeg signerte den ut på posten, herlig med plug and play og gode forberedelser. No more CD's for me! Høyttalerne er heller ikke noe ekstremt, men en vesentlig forbedring fra originalt.

Her er det to plugger som vris 90 grader og trekkes ut på passasjersiden, piece of cake

4ftz10i5q9vt6sp6zg9l.jpg

Enkelt å demontere gammel høyttaler når denne er ute

cpd4bntq9n2q2sd5q54s.jpg

Sammenligning, den nye ser hakket hvassere ut

ltnk0ud7wda3rucyxnf0.jpg

Her liner vi opp muttere og skiver så vi får vist frem den kjipe girspaken samtidig :roll:

yvv8i7k6kallrfhsmfse.jpg

63esugjkvo6wagnw3ry3.jpg

Her går jeg selvfølgelig tom for strøm på telefonen og bildene tar slutt. Gjorde meg ferdig med jobben før jeg hentet telefonen igjen, så litt manko på bilder av prosessen denne gangen. Men resultatet ble så bra at jeg endte opp med lengre kjøretur for å nyte kombinasjonen av mye bedre lyd og tilfredshet, som gjør at jeg sitter og skriver her 4 timer før jeg skal på jobb igjen. Neste gang kommer flere bilder forhåpentligvis.

Fikk til slutt et lite bilde av enheten i mørket også, synes den blender forholdsvis bra inn og er ganske nøytral til å være aftermarket uroginalt. Prøvde å velge en som matvhet bilen noenlunde og samtidig har noen vesentlige funksjoner originalspilleren savnet.

x7a3ww8lrmn9gtkr7ujc.jpg

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du gikk for Alpinespiller! De er gromme! :) Når det gjelder dårlig kontakt så er som sagt før her trikset å ta de fra hverandre og sette de sammen. Men jeg bruker samtidig å pusse kontaktene og vaske over med teknisk sprit og Q-tips. Jeg tipper at det er noe lureri i kabelpakka som ligger ved dørhengselet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...