fish Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Det jeg synes er interressant med BMW's satsing på elbiler, er at dem har tenkt gundig igjennom hele konseptet. Ikke glem at det er politikerene og treklemmere som "presser" frem dette alternativet. Men, det hjelper ikke å produsere en elbil hvis ikke også produksjonen er miljøvennlig. BMW har bygget en helt ny fabrikk som skal produsere elbiler, denne fabrikken bruker utelukkenede kun vindkraft til å produsere strøm til produksjonen av elbiler. Da begynner meningen med elbil i hele dens livssyklus å gi mening. Ikke vet jeg, men kan hende den rekkevidden som BMW har oppgitt til nå på sine battripakker er for å øke levetiden på batteriene. Battreiene er også ett miljøspørsmål mtp livssyklus og miljøhåndtering og resirkulering. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Ja... der har du et godt poeng Fish. Det miljømessige totalregnskapet vil selvfølgelig gi mer mening hvis hele livssyklusen inkl. selve produksjonen er miljøvennlig. På en solrik dag kan faktisk solceller alene idag produsere ca. 85% av Tysklands strømbehov og i tillegg kommer vindkraft. Hvis strømmen bilene bruker også kan produseres miljøvennlig går regnskapet utvilsomt opp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Tenkt når jeg har hatt min E34 520I i 15 år (altså når den til slutt er 35 år gammel) hvor lite den har kostet miljøet, stedet for at jeg skulle kjøpt, brukt opp og kastet tre miljøplastikk biler i mellomtiden (sett at jeg kjøpte den ny i 94) Det koster miljøet bra mye å produsere å resirkulere biler, tenk å miljøvennlige Cubanerene har vært som har kjørt de samme bilene de siste 50 åra Bare ett lite tankespinn fra min side, er overtrøtt nå.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 8, 2013 Share Skrevet Oktober 8, 2013 Jeg må si at jeg faktisk ble mye mer positiv til designet når jeg så den høyrestyrte i3´en på bildene. Designet er radikalt, men ikke mye mer radikalt enn f.eks en hel rekke av litt eldre Citroën modeller... i den aller beste betydning. Selvfølgelig forsøker BMW med designet å rope så høyt de kan at i3 er moderne, tilhører fremtiden og at fremtiden er annerledes enn idag (Model S er mer et understatement på den måten), men hvorfor ikke? Jeg tror at spesielt yngre, urbane og velutdannede mennesker liker dette konseptet fremfor mange av de signalene en 1-serie eller 3-serie utsender. Det skal bli spennende å se hvordan salgstallene for i3 utvikler seg. Adivass: Jeg er enig med deg, men 155/70-19 dekk/felger er stadig temmelig spesielt. Vår Up! (som også er en slags miljøbil) kan leveres med 185/50-16 dekk/felger, men det er liksom ikke like ekstremt. Vi valgte marginalt mer moderate 185/55-15 dekk/felger pga. komforten. Standard er 165/70-14 dekk/felger... Hvorfor er set selvfølgelig at BMW roper EL-BIL ? Nissan gjør det ikke , og de selger el-biler i bøtter og spann. Den koster heller ikke mer enn i3 selv om den ser ut som en vanlig bil, så argumentet om at bilen må se stygg ut for å bli billig er ikke sant. Men det er rart med det, for mange er alt genialt bare det kommer fra BMW, jeg er sikker på at noen hadde syns det var genialt med en batteripakke som bare holdt 10 km også.............. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 8, 2013 Share Skrevet Oktober 8, 2013 Hvorfor er set selvfølgelig at BMW roper EL-BIL ? Nissan gjør det ikke , og de selger el-biler i bøtter og spann. Den koster heller ikke mer enn i3 selv om den ser ut som en vanlig bil, så argumentet om at bilen må se stygg ut for å bli billig er ikke sant. Men det er rart med det, for mange er alt genialt bare det kommer fra BMW, jeg er sikker på at noen hadde syns det var genialt med en batteripakke som bare holdt 10 km også.............. Enig med deg der faktisk! "Er jo bare 7km til jobben jo"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Oktober 8, 2013 Share Skrevet Oktober 8, 2013 Rekkevidden til i3 må jo sees i sammenheng med at den blir tilgjengelig med en motorsykkelmotor som rekkeviddeforlenger (selv om dette er uaktuelt i Norge). Fra et resursmessig og fornuftmessig ståsted er det mye smartere å ha en batterirekkevidde som holder på 99 av 100 kjøreturer for de aller fleste, men muligheten for å komme seg så langt man vil uten lading de få gangene det er nødvendig. Alternativet for i3 hadde vært noen hundre kg ekstra vekt, høyere daglig forbruk, dyrere innkjøp, langt mer kostbar batteripakke å bytte etter hvert og mange flere batterier å resirkulere. Når det gjelder utseendet så vil det alltid være smak og behag, men det er uansett naturlig at dette endres en del når fremdriftsystemet ikke lenger legger så sterke designmessige føringer. Husk at dette ikke bare er en bil med uvanlig drivlinje, men også med banebrytende materialbruk og produksjonsteknikk for en masseeprodusert bil. Synes det hadde vært kjedelig om den endte opp som bare enda en intetsigende bil i mengden. Aller helst burde de ha beholdt dørene fra konseptbilen og! Ser at mengden grå folkevogner på veiene tilsier at jeg er i kraftig mindretall, men er ihvertfall slik jeg ser det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2013 Share Skrevet Oktober 8, 2013 Hvorfor er set selvfølgelig at BMW roper EL-BIL ? Nissan gjør det ikke , og de selger el-biler i bøtter og spann. Den koster heller ikke mer enn i3 selv om den ser ut som en vanlig bil, så argumentet om at bilen må se stygg ut for å bli billig er ikke sant. Men det er rart med det, for mange er alt genialt bare det kommer fra BMW, jeg er sikker på at noen hadde syns det var genialt med en batteripakke som bare holdt 10 km også.............. BMW roper ikke el-bil, men derimot "moderne" bil... som i dagens kontekst er synonymt med el-bil, men dette kan hurtig forandre seg hvis en bedre teknisk løsning utvikles. Poenget her er at BMW vil være på kant med utviklingen. BMW vil være bilprodusenten som teknisk og utviklingsmessig leverer biler som er state of the art. De har ikke råd til å la være selv om dagens batteripakker stadig ikke er perfekte. Dette vet BMW (og spesielt Porsche) og derfor er deres primære fokus hybridløsninger (les: i8 og 918 Spyder/Panamera E-Hybrid). Utfordringen for bl.a BMW er imidlertid at politikernes og dermed medias fokus er rene elektriske biler. Som Hansh er inne på leveres i3 også med en mye mer fornuftig hybridløsning, men iom. at den modellen faller utenfor avgiftsfritaket (forstå det den som kan) blir den dessverre alt for dyr i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10127531 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Blir for dumt at avgiftene i dette molbolandet er slik at man ikke kan få kjøpt bilen med rekkevidde forlenger, da hadde den jo blitt enda mer attraktiv Skal bli vanskelig å få solgt Leaf og Focus nå som BMW kommer med en bil som er billigere, men jeg tror pokker meg jeg hadde valgt Focusen likevel jeg da den er hundre ganger penere å se på. Eller så hadde jeg ventet på E Golf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Golfen / Focusen er penere, men ikke billigere...og det er merkelig... Men rekkeviddeforlenger diskusjonen oppstod jo sist når Opel kom med Ampera... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Blir for dumt at avgiftene i dette molbolandet er slik at man ikke kan få kjøpt bilen med rekkevidde forlenger, da hadde den jo blitt enda mer attraktiv Skal bli vanskelig å få solgt Leaf og Focus nå som BMW kommer med en bil som er billigere, men jeg tror pokker meg jeg hadde valgt Focusen likevel jeg da den er hundre ganger penere å se på. Eller så hadde jeg ventet på E Golf Mange syntes e46 compact var stygge biler, men med litt senk og fete hjul så de tøffe ut. Tror det samme gjelder i3'n også, da hvert fall hjulene spinner på riktig plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Mange syntes e46 compact var stygge biler, men med litt senk og fete hjul så de tøffe ut. Tror det samme gjelder i3'n også, da hvert fall hjulene spinner på riktig plass. Er mange enda, og tror ikke dem som kjøper i3 bryr seg om den spinner på riktig hjul. Men at Setebeltet for fører og passasjer fremme er plassert i bakdøren. så du må av med beltet, åpne førerdøren før du kan slippe inn noen bak. Sier jo bare litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Er mange enda, og tror ikke dem som kjøper i3 bryr seg om den spinner på riktig hjul. Men at Setebeltet for fører og passasjer fremme er plassert i bakdøren. så du må av med beltet, åpne førerdøren før du kan slippe inn noen bak. Sier jo bare litt. Virker litt upraktisk dette opplegget, vi får se hva det blir ut av dette. Skal ta en titt på bilen når den blir lansert i Trondheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Virker litt upraktisk dette opplegget, vi får se hva det blir ut av dette. Skal ta en titt på bilen når den blir lansert i Trondheim Kom gjerne med en update Spennende å se fremover, hvordan utviklingen bli på disse El-bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Oktober 24, 2013 Share Skrevet Oktober 24, 2013 Kom gjerne med en update Spennende å se fremover, hvordan utviklingen bli på disse El-bilene. Will do Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå