Gå til innhold

BMW endrer service intervall


KireS
 Share

Anbefalte innlegg

De slår ganske mange fluer i en smekk med 15 000km/12mnd-intervaller.

Bilene unngår kanskje en del havarier.

De sparer tid og penger på å slippe alle garantijobbene.

Bedre driftssikkerhet gir bedre rykte og økt salg.

Flere service-jobber vil øke omsetningen til merkeverkstedene.

Det som er sikkert er at jeg aldri skal kjøpe en BMW-bruktbil som har gått for lut og kaldt vann i årevis under disse lange intervallene. Grøsser av tanken på en småkjørt leasingbil med service annethvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i den vurderingen, men småkjøring med en privat dieselbil er ikke stort bedre. Jeg tror ikke at BMW har fullt så mange problemer med dieselmotorene her i DK så det kan være andre betingelser som spiller inn også (f.eks at motorene når å bli mer varme om vinteren her i DK). Forøvrig la jeg merke til at min gamle M47D20 motor uten common-rail bare gikk bedre og bedre på vår nylige roadtrip i Sydtyskland. Det hjelper åpenbart å blåse motoren ren på Autobahn av og til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentelig så er det en klar selvfølge at BMW endrer serviceintervallene nå som hele motorsortimentet består av turbomotorer. Slike motorer er helt klart mer ømfintlige for vedlikehold og krever større oppmerksomhet, hvis ikke vil havariene og raklamasjonene komme inn på løpende bånd.

Tiden med skuddsolide M50 og M52 maskiner som kunne gå 500 000 km uten problemer er nok dessverre forbi, har ikke troa på turbomotorer med to og tre turboer som har starststopp system og annet økonomisk tullball :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47 motoren kom allerede i 1999 og den har både turbo og intercooler. Tilsvarende også med M57 motoren som kom i 1998. Før disse motorene hadde BMW både M41 og M51 motorene som også hadde ladeluft (M51 kom både med og uten ladeluft). Både M47 og M57 har vært brukt i såpass mange modeller at det er korrekt å si at store deler av BMW´s motorsortimentet siden slutten av 90-tallet har vært turbomotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47 motoren kom allerede i 1999 og den har både turbo og intercooler. Tilsvarende også med M57 motoren som kom i 1998. Før disse motorene hadde BMW både M41 og M51 motorene som også hadde ladeluft (M51 kom både med og uten ladeluft). Både M47 og M57 har vært brukt i såpass mange modeller at det er korrekt å si at store deler av BMW´s motorsortimentet siden slutten av 90-tallet har vært turbomotorer.

Og hvordan er dette relevant? Mulig jeg misforstår men BMW hadde helt klart overvekt av sugemotorer i sitt sortiment for 10 år siden, men turbomotorer særlig på dieselvariantene har BMW tilbydd nesten hele tiden men ikke i like stor grad som i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er kun at M47 og M57 motorene (og spesielt M47 motoren inkl. etterfølgeren N47) er blandt BMW´s mest solgte motorer de siste 10 årene. For 3-4 år siden ble det ikke solgt mange BMW´er i bl.a Norge som ikke hadde en av disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slår ganske mange fluer i en smekk med 15 000km/12mnd-intervaller.

Bilene unngår kanskje en del havarier.

De sparer tid og penger på å slippe alle garantijobbene.

Bedre driftssikkerhet gir bedre rykte og økt salg.

Flere service-jobber vil øke omsetningen til merkeverkstedene.

Det som er sikkert er at jeg aldri skal kjøpe en BMW-bruktbil som har gått for lut og kaldt vann i årevis under disse lange intervallene. Grøsser av tanken på en småkjørt leasingbil med service annethvert år.

Du mener virkelig det er så ille med ALLE leasingbiler? Min far har hatt flere leasingbiler gjennom årene og service intervallene han har hatt er 15000km. Som regel kjøres en leasing bil langt mer og har oftere service på grunn av det. Kan hende at leasingbiler er bedre vellholdt enn en privateid pga krav fra for eksempel BMW. Strenge krav fra BMW angående leasingbiler hvordan de skal ta våres på og service.

Men det jeg sier er at ikke alle er sånn. Ta håndverkere som har leasing, de ville jeg styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at 15000km er langt på et oljeskift, da ser jeg ift bruken og vinterforhold. Kjører du mye i varmere strøk og lengre kjørestrekninger så er vell 15 000km rett.

Så forresten etter siste service på min bil at Strandveien Auto har lagt inn neste service om 12 mnd, her forventet jeg at det sto om 24 mnd, om dette er et ledd i endrede intervaller eller en glipp vet ikke jeg, men uansett så bytter jeg olje en gang pr år. Jeg har ikke 2014 modell, men 2012.

Vil samtidlig legge til at jeg kommer til å endre oljemerke fra Castrol til Mobil 1 ved neste service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt olje fra Total/Elf de siste 250000 km. Prisen er litt over den halve av Castrol her i DK. Jeg merker ingen forskjell og bilen bruker stadig ikke olje selv om den har kjørt 340000 Km... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun av ren nyskjerrighet så lurer jeg på hvorfor du vil gå bort fra Castrol, inngår ikke dette merket i BMW sin garanti?

Tror ikke det inngår i BMW sin garanti, da tidligere stenshagen butikkene bruke Gulf olje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun av ren nyskjerrighet så lurer jeg på hvorfor du vil gå bort fra Castrol, inngår ikke dette merket i BMW sin garanti?

Hei

Tja, skulle jeg utdype dette helt så har det blitt et langt innlegg.

Jeg har gjennom mange år interessert meg for olje og oljeprodukter og har lest utallige tester og erfaringer på de forskjellige oljetypene. I tillegg har jeg hatt mange nye biler som jeg har testet oljer inkludert koblet testene opp mot bensin/diesel forbruk. Har til og med sendt en del olje til laboratorium for å måle metall- og svovel innhold i oljen. Deretter har du dine egne meninger og tro på hva som er bra og mindre bra.

Dersom en olje tilfredsstiller bilfabrikkantenes krav så vil det fortsatt være store nyanser mellom alle disse oljefabrikkantene som har passert kravene.

BMW har en handelsavtale med Castrol og har satt denne oljen som sin original olje, dette betyr ikke at dette er den beste oljen for din BMW, langt derifra, de har denne oljen på grunn av at de tjener mest på denne oljen, men når det er sagt så holder selvfølgelig Castrol BMW sine krav til kvalitet.

Når det gjelder garanti på bil og motor så gjelder denne uavhengig av hvilken oljefabrikat du velger bare disse oljene tilfredsstiller BMW sine minstekrav, dvs SAE-klasse ( viskositet ift hvor du bor), BMW LL04, ACEA C2,C3 osv. Viktig her at det dokumenteres hvilken oljetype/merke som velges i serviceheftet dersom du benytter er verksted som har en annen olje som "sin olje". Dette mener jeg er regulert i de nye EU reglene også.

Hver gang jeg har prøvd Castrol så har det ikke tatt lang tid før denne oljen har blitt tappet av til fordel til et annet merke. Nå har jeg Castrol på min nye motor og føler atter en gang at motoren ikke har det bra, men noe hardere gange og en noe merkelig farge på oljen. Synes også at en 0W-30 olje er for tynn til å benyttes på sommerhalvåret med temperaturer opp til 30 grader, mener at en 5W-30 eller 5W-40 olje har passet bedre.

Beklager, jeg har ikke noe konkret svar til deg, dette går på erfaringer og følelser. Det jeg kommer til å velge neste gang er Mobil 1 ESP 5W-30, denne er faktisk anbefalt av BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg bare lurer jeg og ser av ditt svar at her har vi helt forskjellige oppfatninger av Castrol vs Mobil. Jeg er meget fornøyd med Castrol, hadde Mobil på E34en da jeg kjøpte den men byttet selv over til Castrol Edge da jeg kjøpte den. Synes jeg fikk mye gjevenere gange og mindre ventiltikking, ja faktisk ikke noe tikking i det hele tatt :) På 325en som er en nyere bil har jeg hatt Castrol hele tiden og er meget fornøyd med det.

Hadde også Shell ett eller annet på en 2006 A6 2,4 og følte stor forbedring på motoren da jeg gikk over til Castrol, som også Audi kjører originalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placebo?

Jeg er enig i at motorene som oftest har det bedre og støyer mindre med olje av bra kvalitet enn med olje av dårlig kvalitet, da særlig ny fremfor gammel olje. Men for å være ærlig tror jeg mange overdriver og skryter oljene de bruker litt opp i skyene, ofte pga. den er populært brukt, anbefalt av fabrikantene, dyrere osv.. Nå sikter jeg ikke til noen av dere ovenfor her men til bilfolk generelt og jeg foretrekker såklart laboratorietester fremfor synsing. Samtidig endrer jo både oljelevetid og kvalitet / egenskaper seg etter hvordan motoren brukes så hvilken olje som er "best" kan variere. Men en ting er hvertfall helt sikkert, det er aldri negativt å skifte olje hyppigere! Jeg mener service intervallene er litt i lengste laget hos de fleste bilfabrikanter, under optimale forhold er nok ikke 30 000km så gærnt men med mye start/stopp, småkjøring og lignende går det hardt utover levetiden på oljen. I mine øyne er en skifteintervall på f.eks 15 000km bedre da oljer som har gått 30 000km eller mer ofte er fulle av urenheter og forurensinger. En motor som brukes riktig og ikke er så kokset innvendig klarer nok fint 20-30 000km, men hyppigere oljeskift på motorer som "ikke brukes riktig" er bl.a med på å holde motoren lengre ren innvendig samt smører bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...