Gå til innhold

Slutt på 98 oktan ved flere Statoil stasjoner......??IDIOTER

Erikyog
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg lurer igrunn litt på hvorfor du kaster bort penger på 98 oktan til bilen din. Kompresjonsforholdet til din motor er vel innafor 95 Oktan med svært god margin?

Fordi både Automat og klima stjeler såpass mye hester av den ellers så motorsvake M50B20 motoren at der er få hester igjen til å drive selve bilen, er iallfall sånn det føles :P Med 98 på tanken så føler jeg bilen har litt ekstra å gå på samt at jeg bruker merkbart mindre bensin. På toppen av dette igjen så har jeg firmakort og betaler ikke ei krone i bensin selv på denne bilen :wink:

Derfor fyller jeg 98 :)

Jeg skal ikke være bastant og påstå at det bare er tull, men jeg synes det er ganske underlig at du mener å føle på bilen at 98 oktanen utligner effekttapet fra automatgir og A/C når motoren er optimert for å kjøre på 95 Oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller 95 på 330en. Men hvis jeg hiver på kompressor, burde jeg da gå over til 98? Eller kommer det kanskje an på hva den er mappet for? (Hvis det er sånn det funker)

Min fetter driver en del med turbokonvertering, og fyller 98 på dem.

Men da er det snakk om 300-400hk i eldre volvoer. Ser de som henter mer ofte går for E85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bra :? Er jo alltid de som vil kjøre på 98, meg inkludert. Min gamle 520 med automat og aircondition aktivert trenger all den effekt den kan få for å flytte bilen brukbart fremover :P

Nei 98 må beholdes!

Jeg lurer igrunn litt på hvorfor du kaster bort penger på 98 oktan til bilen din. Kompresjonsforholdet til din motor er vel innafor 95 Oktan med svært god margin?

En annen ting er at det neppe stoppes salg av 98 Oktan dersom etterspørselen er god nok. Jeg kan aldri tenke meg at de vil slutte å selge 98 Oktan andre steder enn der hvor dette ikke er lønnsomt/økonomisk forsvarlig.

De kan ta bort 6/10, bare jeg har litt mulighet til å velge hvor jeg vil stoppe når jeg eksempelvis er på "langtur", å rundt trondheim så lenge de ikke tar bort overalt..

THAT BEING SAID: har dårlige vibber på det her da BEGGE hovedstasjonene i Trondheim som sagt tidligere har sluttet å selge dette...Statoil Tunga og Statoil Sluppen vil jeg si har mye besøk, SPESIELT Tunga.

Vet ikke hva jeg gjør om de tar bort mange..................-.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn for at eg fikk mappet bilen min på 95...

Var nylig en test hos fifth gear også, det skilte 4whp på en 240hk turbo maskin fra 91 til 98 oktan.

Så dere som mener dere kan merke forskjell på effektsvake biler bør nok ta noen målinger, evt sette opp noen regnestykker og la fornuften seire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg e39 M5 for litt over en uke siden :) fyllte 95 på den første 2 gangene jeg fyllte, men merka faktisk antydninger til tenningsbank, så siste gangen jeg fylte før jeg dro på sjø igjen fylte jeg 98 :) Virket som den var mer fornøyd med 98 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være bastant og påstå at det bare er tull, men jeg synes det er ganske underlig at du mener å føle på bilen at 98 oktanen utligner effekttapet fra automatgir og A/C når motoren er optimert for å kjøre på 95 Oktan.

Likevel så mener jeg motoren har mer til overs, ikke mye men føles liksom hakket mer trekkevillig. Også som jeg sa tidligere så merker jeg forskjell på forbruket, dette har jeg faktisk målt at jeg kommer lengere på en tank 98 enn 95 :)

Mulig det jeg sier er tull i deres ører, men det er slik det er for meg og så lenge jeg ikke ødelegger motoren så lar jeg det bli slik.

I tanklokket står det "Super 95 Bleifrei" og i instruksjonsboken står det kun 95 og 98 Blyfri bensin. Det står at man kan fylle 91/92 blyfri men at det ikke anbefales og må kun brukes dersom ikke annet drivstoff er tilgjengelig, tenningsbank kan oppstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk opplever tenningsbank med lavere enn 98 oktan.. Hvordan går det med disse BMW motorene i USA?

Får ikke 520I i USA :wink:

Kan det hende at de har noe annet "system" som gjør at de tåler lavere Oktan, er vel 88/89 som er vanlig over there :? Fetteren min importere en ganske ny Dodge RAM med 5,9 Cummins Diesel og denne bilen "tålte" rett og slett ikke Norsk diesel, han fikk havari etter ganske kort tid. Bilen måtte inn til Dodgeforhandler å få bytta alt av dyser og drivstoff system før bilen virket greit igjen..

Kan det være noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn for at eg fikk mappet bilen min på 95...

Var nylig en test hos fifth gear også, det skilte 4whp på en 240hk turbo maskin fra 91 til 98 oktan.

Så dere som mener dere kan merke forskjell på effektsvake biler bør nok ta noen målinger, evt sette opp noen regnestykker og la fornuften seire

tviler sterkt på att dne blei mappet om for 98 gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...