Mariuse34 Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Hei! Har satt inn en Blaupunkt th475 PNP-forsterker i bilen. Suser sjenerende med dynamostøy. Hvordan blir jeg kvitt det? Kan dette løses med jording? Skrur jeg av radioen suser det såpass at jeg hører susingen i hodet etter st bilen er parkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Er forsterkeren i kontakt med gods på noen måte? Kan fort bli støy av det om det så er bare igjennom en festeskrue.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet August 15, 2013 Forfatter Share Skrevet August 15, 2013 Usikker, skal sjekke i morgen tidlig. Men tror ikke det egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin1379 Skrevet August 15, 2013 Share Skrevet August 15, 2013 Er susingen der både med motor av og på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet August 16, 2013 Forfatter Share Skrevet August 16, 2013 Nei, bare når motoren har turtall. Stille på tomgang og når motor er av. Kommer på 2-3.000 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 16, 2013 Share Skrevet August 16, 2013 Hvis du ikke allerede har gjort det så kapper du jordingen som går frem til pluggen og jorder den rett i gods ved forsterkeren. Bare husk på å kople av spenningen helt før du flytter jordingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin1379 Skrevet August 16, 2013 Share Skrevet August 16, 2013 Så er dynamo støy altså, ville først sjekket jordinga og evt jordet amp og spiller på samme punkt Pass også på at signal kabel ligger langt unna strøm kabler Prøv og bruk telefon med minijack-rca kabel og koble rett på amp Kan også hjelpe med en kondensator som vil fjerne rippel spenning fra likeretter Kan også være def amp eller spiller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet August 16, 2013 Forfatter Share Skrevet August 16, 2013 Hvis du ikke allerede har gjort det så kapper du jordingen som går frem til pluggen og jorder den rett i gods ved forsterkeren. Bare husk på å kople av spenningen helt før du flytter jordingen. Kan du forklare dette litt nøyere? Pluggen? Hvordan jorder jeg dette riktig? Hva slags jordingskabel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet August 16, 2013 Forfatter Share Skrevet August 16, 2013 Denne har kabelsett så original stereo kan brukes. Strømkabler ligger der sammen med lydkabler. 5 m kabler og forsterker ligger i bagasjerommet. Bør jeg skille strøm og lydkabler og trekke de på hver sin side av kupeen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 16, 2013 Share Skrevet August 16, 2013 Riktig. Det vil jo da si at du har en jordingsledning på 5 meter pluss den originale bak spilleren. Kapp den bak med forsterkeren, sett på en ringsko, puss bort lakk fra metall og dryl en selvborrende skrue i eller finn et originalt jordingspunkt i nærheten. Hvordan har du justert gain på forsterkeren? Juster den ned hvis den står høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet August 16, 2013 Forfatter Share Skrevet August 16, 2013 Justere gain hjalp massivt. Nesten borte nå! Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 16, 2013 Share Skrevet August 16, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 17, 2013 Share Skrevet August 17, 2013 Har pnp og suselyd jeg også. Den er ikke i kontakt med stål, har prøvd og tatt den ut og bytta strømkilde med ledning rett på batteriet og ny jording på orginale punktet bak, men lyden var der fortsatt. Men vil ledningene lage forstyrrelser selv om det ikke er koblet noen forbruker til dem? Tenkte og koble ut ledningene for strøm som går gjennom hele nettet, kan jo umulig være sunt det.. Og heller legge opp ledninger med strøm utenfor og fra en annen plass. Hadde også en plan om og kappe hele ledningsnettet slik det ikke ble liggende en kveil under dekselet. Men at det er akkurat så langt som trengst. Jeg har stilt gain slik at det kan ikke være lavere, for når jeg vil spille høyt så risikerer jeg og ikke få høyere lyd. Så nå er det akkurat passe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 13, 2013 Share Skrevet Oktober 13, 2013 Tar oppgjen denne, Hvor lavt stilte du gain? Vis jeg stiller mer ned nå mister jeg maksvolum.. Og det er jo kipt.. Har koblet ut strømledningene som går i pnp nettet. Forsterkeren får strøm fra sikringsboksen rett over batteriet, og jordet på orginalpunktet. Blir gal snart... Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Januar 19, 2016 Share Skrevet Januar 19, 2016 Hei Tar opp igjen et gammelt emne her. Har den samme pipingen fra høyttalere koblet en TH Plug and Play Blaupunktforsterker som Alpejohn beskriver her. Er det noen som har hatt denne lyden og funnet noen spesifikk metode for å bli kvitt den? Det begynner å bli noen år siden jeg koblet inn denne forsterkeren, og det har vært støy hele tiden. Har ikke brydd meg så mye om det, men fikk nylig en klage fra en person som satt i baksetet over en lengre tur, og ser at det kanskje ikke behøver å være slik. Jeg ser forslag som å kutte pluss og minusledningene ut av det innebygde ledningsnettet som kommer med forsterkeren, og legge disse til batteriet / gods baki bilen. Men ser også at det ikke hjelper i alle tilfeller, så vil gjerne høre om konkrete tilfeller hvor det gav resultat før jeg begynner å klippe i ledningsnettet. Det er ingen som har prøvd noe støyfilter? Type filter og hvordan de er koblet er interessant å vite dersom du synes at det gav resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå