LoKi Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Jeg har dessverre begrenset tro på banekjøring som prevantivt middel for grisekjøring. Den verste grisekjøringen jeg har sett har vært til og fra banetreff, og de som har det i blodet får ikke nok av en tur på bane i ny og ne. Jeg er helt enig i denne. Selv får jeg ikke "nok" av herjing under kontrollerte forhold på bane eller autoslalom. Jeg får det største kicket på landeveien og motorvei, og har aldri kommet til det stadiet at jeg har roet meg ned. Kjører fortsatt ganske aggressivt, og har mistet lappen flere ganger. Jeg vet utmerket godt at det er en stor sjanse for at jeg blir drept bak rattet, men jeg kutter ikke ut av den grunn. Kanskje det er en kombinasjon av ekstrem sen modning (eller aldri?) og at jeg ikke er den skarpeste bolla i posen. Ser det er mange som vil anmelde til politiet. Jeg vil nå si at det er et særdeles uheldig trekk å gjøre slikt med sitt eget avkom - kan bli rimelig Texas i heimen, og for alt man vet flytter sønnen ut og ser seg aldri tilbake. Hadde jeg hatt en sønn på 19 var det siste jeg ville at han skulle miste lappen, bli mindre selvstendig og mer avhengig av meg. Norge er et angiver-samfunn, og det å angi sønnen og gjøre han til et mål for lensmannens vrede i årevis synes jeg er avskyelig selv om baktanken er "god" (dvs overbeskyttende og kontrollkåt). Det finnes flere nettsteder som publiserer bilder av åstedene for trafikkulykker. Man kan jo vise sønnen filmer/bilder av kroppsdeler og hjernemasse flytende utover bilvraket og asfalten - det er direkte og ekte, og sier mer enn 1000 ord. Jeg sliter seriøst med å finne ord for å beskrive hvor idiotisk det innlegget der er. En ting er at du argumenterer for å kjøre som en idiot, en annen ting er at du fremstår som stolt for at du er slik selv. Og nå må jeg avslutte denne posten før jeg sier noe jeg vil angre på. Makan. (Og om det ikke er nok at du risikerer ditt eget liv, så vil jeg igjen minne om at du risikerer livet til alle rundt deg også. Men det er kanskje ikke så viktig det heller - for du har vel kontroll.)
Der Barockengel Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Jeg sliter seriøst med å finne ord for å beskrive hvor idiotisk det innlegget der er. Ikke helt enig. Jeg synes tvertimot kanskje det er et av de mest interessante innleggene i tråden, siden det kommer fra noen som innrømmer å kjøre for fort. Slik sett er det et forfriskende avbrekk fra de som vanligvis dominerer slike diskusjoner - nemlig de som ikke kjører for fort, eller som gjorde det før men som har sluttet med det nå. I alle fall i følge dem selv. Innlegget du finner "idiotisk" gir også et forfriskende forsøk på selvinnsikt (modning, skarpeste bolle i posen etc.), og selvinnsikt kan være minst så interessant å lytte til som etterpåklokskap. noekult reagerte på dette 1
LoKi Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Vel, siden det er ca en uke siden sist jeg holdt på å ende front-mot-front med en av tilsvarende kaliber som han som la inn det innlegget, så har jeg problemer med å ha forståelse for vinklingen. Jeg forstår hva du mener, men selvinnsikten er verdiløs når den ignoreres. Jeg gir skikkelig blanke i hvordan det går med folk som gjør slikt, problemet er at de har en tendens til å ta med seg flere i fallet. Og da hjelper det ikke om man har selvinnsikt - for det handler ikke lengre om deg selv. Det er mange år siden jeg kom ut av tellinga på hvor mange ganger jeg har holdt på å smelle med en tulling - så jeg beklager om jeg ikke er reflektert nok til å se det ut i fra deres side av saken.
TRF Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Beklager kremgutt, men det er vel nettopp slike holdninger som at "du risikerer alles liv direkte ved å kjøre for fort" som bare er tull, og ikke vil gå inn hos folk som liker å kjøre fort, og er halvt oppegående. Alle vet at risikoen ØKER ved svinkjøring, men den er jo ikke fraværende i utgangspunktet, og den er på ingen måte "absolutt" ved svinkjøring. Du risikerer ei heller livet til "alle", derimot de du måtte treffe. Statistikken kommer til kort når det gjelder å vise dette. Hadde man logga hvor fort folk faktisk kjører mange steder så tror jeg man ville fått en "aha" opplevelse av hvor mye dette gjøres, og allikevel går bra. Det er klart man kan dra inn hvor ofte fart er en medvirkende årsak i en ulykke, og det er den jo nesten alltid. Ref vegtrafikklovens paragraf 3. Jeg forsvarer på ingen måte grisekjøring, men kremgutts (og andre) måte å argumentere på har vært prøvd i all tid, og til dags dato ikke ført til noen markant bedring i kjøreadferd. Nå spørs det jo helt hva slags type sønnen til trådstarter er. Han kan være helt uten evne til konsekvenstenking, eller så kan han nettopp være flink med dette, og dermed føle selv at han vet hvor mye risikoen øker, og mener dette er akseptabelt (hvilket det naturligvis ikke er, om jeg forstår kjøremønsteret riktig fra mor). Jeg vil også støtte utsagnene til Gunnar og Werther. Alle som driver med bil liker å argumentere for at dersom vi bare fikk flere baner ville alle kjøre finere. Vi vet jo at dette er tull. Det fungerer for noen, men på langt nær alle. Det nytter ikke å presentere fart (alt over fartsgrense) som roten til alt ondt i trafikken. Dette vil ikke folk høre på (forståelig nok, det stemmer jo ikke). Derimot å få dem til å innrømme økt risiko, deretter å forsøke å forstå hvor fort noe kan skje, som ikke trenger å være ens egen "feil", og hvilke konsekvenser dette får. Se fortvilelsen til foreldre, sette seg inn i hva det vil si å kjøre i hjel en kompis, eller barna til en familie på veg over i golfen sin (kanskje det til og med er dem som har vikeplikt, men spiller det noen rolle når man ser på utfallet?). Dette kan være nok til å endre noens kjøremønster fra helt fjernt og sinnsykt, til noen som kjører aggressivt på typiske øde eller trygge veger. Noen vil mene at personen fremdeles er forkastelig og hele den regla der, men for mor så har du da muligens oppnådd en forbedring, og alternativet ditt kan være ingen forbedring før det er for sent. Jeg vil også på det varmeste anbefale folk å slutte med pekefinger overfor folk som kjører litt fortere enn dem selv, jeg skal GARANTERE at det er nok å plukke på på deres kjøremønster også. Det kan muligens ikke måles med en laser, men fytti rakkern så mye dumt man ser langs vegene. Og så latterlig mange nestenulykker som resultat av dette. Til trådstarter vil jeg også si at det nesten er umulig å gi et riktig råd. Fordi vi ikke kjenner sønnen din (og jeg mener ikke at du skal utdype, det har nok ikke så mye for seg her). Han kan være helt ustyrlig og umoden, eller han kan være en smart, empatisk og moden type, som bare ikke har helt riktig holdninger når det gjelder dette med bil. Begge typer kan falle i den kategorien du nevner, og de trenger helt forskjellig oppfølgning for å bedre kjøremønsteret sitt. Og politianmeldelse, dette må mor føle på selv. Ja, ta ansvar. Men vær obs på mulige konsekvenser (det er på ingen måte gitt at å frata han førerkortet på en slik måte vil hindre at han gjør noe dumt i et kjøretøy i nærmeste fremtid). Mitt personlige bidrag i en ellers interessant tråd. edit: ser at kremgutt har kommet med enda et innlegg. Joda, jeg har også holdt på å få en del villbasser i fronten, og en del som ikke har god nok kontroll på kjøretøyet sitt til å foreta en forbikjøring, de som ikke har god nok kontroll på seg selv. Osv osv. Lista er lang. Dersom DU følger med selv, skal du se at også DU vil være i stand til å unngå de fleste slike. Det tregns to for å fronte, det hjelper ikke om det er han andre sin feil når man selv fryser så man ikke plasserer bilen ut i grøfta (eller faktisk BREMSER!), men heller fronter. Ja, det er tullingen som kjører forbi sin feil, men flere kan drastisk endre utfallet med å sørge for å gjøre sin egen jobb som sjåfør på en ordentlig måte.
LoKi Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Jeg har aldri frontet, nettopp fordi jeg følger med. Og det er min reaksjon som forhindrer det massive antallet med nestenulykker jeg er borti nesten daglig. Etter 15 år bak rattet med skadefri kjøring føler jeg meg berettiget til å si at jeg har mitt på det tørre når jeg sier at JEG følger med SELV slik at jeg unngår dette. Og ja, nå banker jeg i bordet.
LoKi Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Og nei, fart er ikke alene årsak. Men man trenger bare å kunne EN fysisk lov for å vite hvor mye situasjonene endrer seg ved å øke farten, og hvor mye mindre som skal til for at det skal gå galt. Som småbarnsfar er det særdeles provoserende å se hvordan mange gir blanke i lover og regler, selv når det involverer barn. Man trenger ikke å se lengre enn på dagens aksjoner i Oslo i forbindelse med skolestart. Veiene fylles av 5-åringer som går til skolen, og likevel gir folk balle i fartsgrensene. Samtidig blir jeg forbikjørt fordi jeg holder fartsgrensene utenfor skoler. Og jeg snakker ikke om folk som kjører 5-10 km/t over grensa, de vokser på trær - slik har bare samfunnet blitt. Jeg snakker om folk som kjører 100%+ over grensa, og utfordrer både egne evner, bilens evner og de fysiske lovene. Slikt hører ikke hjemme på offentlige veier.
LoKi Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Men ja, siden det "som regel går bra" så er det vel ikke så mye å snakke om. At oppegående folk ikke er mottakelig for "det er farlig å kjøre fort, og du risikerer andres liv" så vil jeg si meg uenig i at de er oppegående. Men det er nå meg. Jeg avslutter min deltakelse i denne diskusjonen med å vise til en annen kampanje som ble slaktet fordi "den ikke fungerer". Nemlig røykeloven. Den har, sammen med saftige kampanjer i media og på tobakk, gjort at antall røykere i Norge har blitt halvert. Kanskje ikke verdens beste sammenligning, men når jeg ser argumentet om at "det ikke funker", så er det vanskelig å komme utenom sist det ble sagt. Takk for meg. Så skal jeg krysse fingrene for at familien min slipper tragedier som følge av oppførsel som dere så iherdig forsvarer.
TRF Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Bra Da følger du med, og det har berget deg. Dette er noe alle kan gjøre for sin egen del. Nytter ikke å peke finger fra grava. Og ærlig talt, ikke si at du bare nesten havner i ulykker med "ungdommer som liker å kjøre fort". Det er nok av andre grupper å ta av også (andre ungdommer eks). Ungdommer som liker å kjøre fort er også en meget sammensatt gruppe, med representanter fra alle ytterpunkter av personligheter og egenskaper. ser for øvrig at det forrige innlegget mitt var noe rotete, beklager dette. Det var heller ikke et poeng å være personlig mot deg, men du la ut ganske harde påstander og da ble det slik. Ikke noe verken vondt, eller personlig ment. Til ditt siste innlegg; er selv småbarnsfar. Og ja det er mye provoserende kjøring. Noen ungdommer som tøffer seg, noen 40 åringer som ikke får plass til egoet sitt inni bilen, noen (egentlig mange) som bare er sjanseløst uoppmerksomme, og det er faktisk overrepresentert av damer etter min erfaring. Det nytter ikke om nabo dama kjører ned guttungen min i fartsgrensa, tragedien er like stor som om det er 18 åringen som gjør det over fartsgrensa. Det hører ikke hjemme på offentlig veg å ha opptil 2 sekunders reaksjonstid (som visstnok er normalt iflg visse instanser). Dette grenser til evneveikt, og man ser det gang på gang. Det hører ikke hjemme på offentlig veg å ha folk som ikke har kontroll nok på egen psyke og kropp til å gjøre de riktige tingene selv når ting skjærer seg (se på en del ulykker og hendelsesforløp). Det hører ikke hjemme på offentlig veg med SMÅBARNSFORELDRE (som meg selv altså) som skal drive å snu seg fordi barnet vræler. Det hører ikke hjemme på offentlig veg å SMINKE SEG mens man kjører osv. Lista er også her, lang. Noen slike varierer i alvor med vegen man kjører på, andre er bare helt uakseptable til enhver tid. Uansett så gjøres dette HVER BIDIGE DAG, men uten muligheten for å peke på laseren, eller å gi forenkla forelegg. Hvor mange ganger gir ikke folk som blir forbikjørt MER GASS??? Og skryter av denne handlemåten til bekjente av ymse uforklarlige grunner. Det er forbudt, og LIVSFARLIG. Hvor mange "hugger inn bremsen for å gi en lærepenge til han som lå litt nært"? Det er livsfarlig og ulovlig. Og dette er ofte de samme menneskene som peker finger på "ungdommer som kjører fort", den litt udefinerbare gruppa som vi velger å dømme nord og ned. hmmm..der kom det et til: Ikke vri på det jeg sier, nå ble du faktisk direkte usaklig. Det er nemlig farlig å kjøre fort, du kan nemlig drepe noen i 80, som er fartsgrensa på mye norsk landeveg der fornuftig fart er halvparten. Du kan drepe noen, okke som om du kjører "for fort" eller ikke. At det er en sammenheng, uten tvil. Dette er folk mottakelige for. At du skylder alt på "den store stygge ulven" er noe annet, det er ikke alle mottakelige for. Dersom alt du ønsker å gjøre med problemet er å hoste opp litt sinte, lite reflekterte kommentarer til disse ungdommene, så bidrar du faktisk i svært liten grad til å løse problemet. Om du har et mål om at det aldri skal forkomme "inspirert" kjøring på veg, så har du tapt (heldigvis), med mindre du ønsker et samfunn der alt er kontrollert ned til hver minste detalj. For noen så handler bil og kjøring om mer enn transport (trolig også deg). At det i disse kretser foretas mye dårlige vurderinger, ja. Akkurat som i de andre "kretsene".
Fredrik Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Jag har kjørt bil i 28 år uten alvorlige skader, men jeg har blitt påkjørt to ganger front mot front av helt ferske sjåfører. Begge gangene pga. hasardiøse forbikjøringer, men farten var heldigvis forholdsvis lav (50-60 Km/t). Jeg har ikke alltid vært en engel bak rattet, men jeg har alltid visst hvor grensen går... når nok er nok og hvordan man skaper farlige situasjoner. Det avgjørende er å kunne se egen oppførsel i trafikken fra andre trafikkanters ståsted. De fleste sjåfører tror at så lenge de har kontroll har alle andre kontroll også. Dette er ikke korrekt hvis man f.eks kjører mye fortere og/eller mer aggressivt enn alle andre. De andre sjåførene forventer ikke at det kommer en bil i 150 Km/t hvis de selv kjører i 90 Km/t. Ergo kan de andre sjåførene få panikk eller reagere på andre måter som gjør trafikksituasjonen enda mer farlig enn den allerede er. Basert på den erfaringen jeg har i trafikken kan mye tyde på at enkelte sjåfører ikke uten videre kan nås med rasjonelle argumenter når det gjelder hvordan deres kjørsel skaper farlig adferd i trafikken. Enten fordi det ungdommelige killer-instinktet er for sterkt eller fordi ingen skal komme å fortelle dem hva som er rett eller galt. Som man forstår kan det være både unge og eldre sjåfører i denne gruppen. Jeg tror at det er en større pedagogisk utfordring å lære denne gruppen hva som er forsvarlig adferd i trafikken, men det er ikke umulig. Som i andre tilsvarende situasjoner der problemet er respekt for regler og autoriteter er skikkelig veiledning og gode rollemodeller veien å gå. Jeg tror helt klart på at gode ungdomsmiljøer (f.eks bilklubber og banekjøring) har en positiv effekt i denne sammenhengen.
oddis Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Det er helt åpenbart at å kjøre heftig bil er viktig for sønnen til trådstarter, da han betaler rundt 40k i året i forsikring. Det sier endel om hvor mye han vil det. De fleste endrer seg mye fra de er 18-19 til 20-21, det gjorde også jeg. Jeg syns den reklamen om traktoren som kommer ut rundt svingen er bra, og det kommer lastebil i mot. Har man for høy hastighet VIL man dø. Det er et faktum. Og det er skremmende når det synker inn. For det er ingenting du kan gjøre. Fysiske lover ekspederer deg rett i døden. Du bremser og bremser, men det bremser ikke fort nok. Derfor kjører jeg aldri rundt uoversiktelige svinger lenger i høy hastighet som man gjorde som ung og fersk. Og nestenulykker hjelper mye på alvorligheten. I yngre dager tenkte man at dette gikk bra (fordi det hadde gått bra alle gangene hittil). Men når man lærer at dette bare var FLAKS, og at man i praksis har lekt russisk rulett med seg selv uten å vite om det, da går det opp et lys. Ta en praktisk test for å få dette inn i hode. Kjør rundt en oversiktelig (for å holde sikkeheten ivaretatt) sving med utkjørsel to ganger. En gang i fartsgrensen, og brems alt det går - Bestem deg for begynne å brems på samme sted hver gang (der du ville ha sett om det kom en bil ut (tenk deg at det er skog). Så gjør du det samme i 130-140km/t+. (Velg selv hvor langt du vil strekke det). Så sammenlikner du hvor du ender. Så kan man tenke seg at det kom lastebil i mot som hindrer forbikjøringmulighetene, og en traktor svinger ut fra utkjørselen du skal stoppe opp for. Det er fjell på begge sider av veien. Du overlever kun en av situasjonene. Sikkert som banken. Til syvende og sist MÅ man ha en porsjon flaks også. Å ha setebelte på og være edru er ihvertfall en god start for å få så gode odds som mulig. Jeg har sagt flere ganger at det burde bli mer grundigere trafikkopplæring opp i imot nødsituasjoner og holdninger/det mentale som inntreffer i en farlig situasjon.. Å få en rundvelt eller oppleve en (organisert) skremmende situasjon under opplæring tror jeg ville hjulpet mye. Å oppleve å miste bremsene i 120km/t når man kommer inn mot sandfella på Vålerbanen som fersking tror jeg hadde gitt inntrykk. Så må man bare plassere bilen der man tror det ville gjøre minst vondt. Det gjør noe med hode, når konsekvenser gir psykiske inntrykk.
///MoePower Skrevet August 20, 2013 Skrevet August 20, 2013 Jeg vil også på det varmeste anbefale folk å slutte med pekefinger overfor folk som kjører litt fortere enn dem selv, jeg skal GARANTERE at det er nok å plukke på på deres kjøremønster også. Det kan muligens ikke måles med en laser, men fytti rakkern så mye dumt man ser langs vegene. Og så latterlig mange nestenulykker som resultat av dette. Joda, jeg har også holdt på å få en del villbasser i fronten, og en del som ikke har god nok kontroll på kjøretøyet sitt til å foreta en forbikjøring, de som ikke har god nok kontroll på seg selv. Osv osv. Lista er lang. Dersom DU følger med selv, skal du se at også DU vil være i stand til å unngå de fleste slike. Det tregns to for å fronte, det hjelper ikke om det er han andre sin feil når man selv fryser så man ikke plasserer bilen ut i grøfta (eller faktisk BREMSER!), men heller fronter. Ja, det er tullingen som kjører forbi sin feil, men flere kan drastisk endre utfallet med å sørge for å gjøre sin egen jobb som sjåfør på en ordentlig måte. Til ditt siste innlegg; er selv småbarnsfar. Og ja det er mye provoserende kjøring. Noen ungdommer som tøffer seg, noen 40 åringer som ikke får plass til egoet sitt inni bilen, noen (egentlig mange) som bare er sjanseløst uoppmerksomme, og det er faktisk overrepresentert av damer etter min erfaring. Det nytter ikke om nabo dama kjører ned guttungen min i fartsgrensa, tragedien er like stor som om det er 18 åringen som gjør det over fartsgrensa. Det hører ikke hjemme på offentlig veg å ha opptil 2 sekunders reaksjonstid (som visstnok er normalt iflg visse instanser). Dette grenser til evneveikt, og man ser det gang på gang. Det hører ikke hjemme på offentlig veg å ha folk som ikke har kontroll nok på egen psyke og kropp til å gjøre de riktige tingene selv når ting skjærer seg (se på en del ulykker og hendelsesforløp). Det hører ikke hjemme på offentlig veg med SMÅBARNSFORELDRE (som meg selv altså) som skal drive å snu seg fordi barnet vræler. Det hører ikke hjemme på offentlig veg å SMINKE SEG mens man kjører osv. Lista er også her, lang. Noen slike varierer i alvor med vegen man kjører på, andre er bare helt uakseptable til enhver tid. Uansett så gjøres dette HVER BIDIGE DAG, men uten muligheten for å peke på laseren, eller å gi forenkla forelegg. Hvor mange ganger gir ikke folk som blir forbikjørt MER GASS??? Og skryter av denne handlemåten til bekjente av ymse uforklarlige grunner. Det er forbudt, og LIVSFARLIG. Hvor mange "hugger inn bremsen for å gi en lærepenge til han som lå litt nært"? Det er livsfarlig og ulovlig. Og dette er ofte de samme menneskene som peker finger på "ungdommer som kjører fort", den litt udefinerbare gruppa som vi velger å dømme nord og ned. Jeg følte jeg måtte sitere disse setningene, det er som om jeg skulle ha skrevet det selv. Sier meg også enig med oddis som kom med et veldig fornuftig innlegg over meg her. Edit: Vil bare påpeke at jeg ikke er ute etter å unnskylde ungdommer som herjer villmann og skal ikke påstå jeg selv er feilfri i trafikken, det er jeg langt ifra. Men det er ikke bare denne gruppen det burde fokuseres på, det finnes andre grupper i trafikken som er minst like farlige (om ikke farligere) og som ferdes nærmest hjernedøde rundt om i trafikken hver dag. Mennesker som etter mange år bak rattet har utviklet sine egne personlige kjøremønster, mennesker som ikke følger skiltene (skilter som kan ha blitt endret fra de begynte å kjøre bil), mennesker som plasserer seg feil i trafikken og står på sin rett uansett hva, mennesker som følger trafikkreglene/kjøremønstrene sine slavisk uten å så mye som prøve og skape flyt i trafikken.. Og sist men ikke minst, de som tenker at alt går bra bare de kjører sakte nok og følger trafikkreglene, som mener og tror at ingenting galt kan skje dem fordi de har en "trygg" kjørestil, men som kompenserer for dette ved å være totalt fraværende og uoppmerksomme bak rattet. Da kommer vi tilbake til dette med reaksjonstid og oppmerksomhet igjen.. Ofte er den som ligger 5-10km/t over fartsgrensen mer våken og fokusert bak rattet enn den som sitter og "kjeder seg" under fartsgrensen, men man må ikke glemme eksempelet oddis kom med heller, det kan redde liv. Det er i mine øyne viktig å kjøre etter forholdene, aldri over egne evner og sakte nok til at du i en uoversiktlig sving/område klarer å stanse bilen i tide, tenke flyt, at man ikke skal være til hinder for andre i trafikken og således planlegge kjøringen inn mot kryss og rundkjøringer etc.. Banekjøring er sjeldent negativt, noen roer seg kanskje litt i trafikken etterpå mens andre gjør kanskje det stikk motsatte, men det er uansett positivt i form av at de lærer seg bilene sine å kjenne og ikke minst hvor deres egne grenser går. Det nytter ikke å være en engel bak rattet om man ikke vet hvordan bilen sin oppfører seg, mange gjør dumme ting i "panikk" når de kommer ut for krisesituasjoner i trafikken fordi de rett og slett ikke klarer å tenke fort nok og/eller ikke er i stand til å håndtere bilen sin. Har man trent litt på disse tingene under trygge omstendigheter går dette i langt større grad av seg selv og skjer på en måte "instinktivt" når man kommer ut for krisesituasjoner med behov for å reagere fort. Dette gjelder både de som kjører trygt og lovlig og de som kjører som om de har stjelt bilen, men kompenserer såklart ikke for sunn fornuft. Det er ikke uten grunn man tar glattkjøringstimer (som det i mine øyne er alt for få av) før oppkjøring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå