Gå til innhold

Erfaringer med brede lavprofil vinterdekk?

BMWE39turbo
 Share

Anbefalte innlegg

Tenker å bruke 19 felger, 8,5 fremme og 10 bak til vinterfelger på min e39.

Tenker å kjøpe dimmensjon 235/35 og 255/35 bak.

Noken med erfaringer med slike dimmensjoner på vinterføre? Er det feste i det heletatt i et slikt oppsett?

Bruker bilen daglig til jobb (20km pr vei) komforten er ikkje nøye med, men vil helst ikkje skli ut i første sving.

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

Ser det er litt forskjellige svar og erfaringer som ellers på nettet, men har vel litt med hvilke vinter man har, smale dekk er gjerne bedre på slapsete og ugjevnt føre, men brede dekk er bedre på gjevne overflater(?)

Tenker eg prøver, ifjor hadde vi en ganske mild vinter, var vel mere regn enn snø igrunn, har liggende orginale vinterfelger med splett nye piggdekk om det skulle bli ille. Eneste som er litt usikkert er om eg kommer meg opp bakken her hjemme, når det først blir isete så er det mange som sliter her med piggfrie dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med 245 på 19" på F10´n og 245/40-18 (mener jeg å huske) på A4´n på vinteren. Begge har da firehjulstrekk, aldri hatt noen problemer what so ever. Eneste er jo at det selvfølgelig ikke er optimalt i kraftig "slaps", men det er generelt et helvete å kjøre på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med 235/35 Nokian Hakka R på 9.5x19 på alle 4 hjul i fjor på E91 og har god erfaring med det. Satt aldri fast og hadde alltid godt grep uansett føre. I fjor var det en del snø og generelt en kald vinter på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt originaldimensjoner; 225/255 på M3, 275/315 på X5 osv, og tenkte 255/275 på M5 nå til vinteren.

Aldri vært noe problem det, men har bare hatt skikkelige vinterdekk. Dvs ikke høyhastighets M+S-merkede dekk ment for mellomeuropa.

Ålreit at bilen ser OK ut mellom oktober og april også mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ///Magnus, vinterdekkene er jo på bortimot halve året!

Det gjelder å kjøpe gode dekk, og ikke middels gode og håpe det er godt nok.. Strekk går greit ja, men har blitt fortalt at oppbygningen på vinterdekk er mykere enn sommerdekk, så man bør begrense strekket litt også. Hakka R 235/35 på 9.5 ga ikke veldig mye strekk, men nok til å gå klar skjermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nankang Snow SV-2 Noen erfaringer med disse dekkene? Har noen 18" Mega Futera som jeg tenker å bruke i vinter om jeg ikke kommer over noen greie brukte hjul.

Mega_Futera.jpg

223/40-18 kommer på 4000,- fra dekkonline for 4 stk ferdig levert på døra. Spørsmålet her er jo om man gjør noe dumt og at man fortere kan ende opp med å betale mer i egenandel på kaskoen når det smeller :-&

Mest lyst på piggdekk da jeg har erfaring med at det ofte er mildt på dagen og så fryser på utpå natta og morgenen her på Sunnmøre. Mye slaps, is og dritt.. så jeg vet ikke helt hvor lurt det vil være med piggfritt. I tillegg bor jeg oppe i høyden og må ned en lang bakke hver morgen. Nå er denne ganske trafikert og blir ofte brøytet, men legger isen seg her så ser jeg for meg seiling rett vest.

Nexen WINGUARD SPORT er også et alternativ i nevnte dimensjon, men her finner jeg svært lite informasjon og Nexen går ikke akkurat for å være det beste - tvert i mot.

Falken HS-439 kommer på 4400,- fra dekkonline :-k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...