Gå til innhold

Guide til og skifte termostat e39 520d?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynn med å tappe av kjølevæske fra radiator, nede i høyre hjørne er det en tappeplugg. (Når du står foran bilen)

Av med deksel over vifte og viften.

Ta bort reima til AC om du har og reima til alt det andre.

Om du har bunnplate under motor så bør du ta den av for å få samlet opp mest mulig kjølevæske.

Skru ut alle skruene til termostathuset og la det renne ut kjølevæske til det stopper, rengjør rundt anleggsflaten og montert ny del.

Motsatt for montering.

Det er ca 10 liter på hele motoren, men jeg fikk bar ut rundt 6-7 liter mener jeg da jeg skiftet.

Stort sett en grei jobb, bare pass på at motoren ikke er for varm da du fort kan brenne fingrene.

• 2 months later...
Skrevet

Har endelig fått skiftet denne nå, men bilen er fortsatt veldig treg med og bli varm egr er fjernet så er ikke p.g.a den.. Hvordan lufter man systemet? Rekner med dette kan vere problemet?

Skrevet

Så du skiftet kun hovedtermotstaten og ikke EGR termostat?

Har du fjernet hele EGR kjøler, eller bare EGR ventilen?

Skrevet

Har endelig fått skiftet denne nå, men bilen er fortsatt veldig treg med og bli varm egr er fjernet så er ikke p.g.a den.. Hvordan lufter man systemet? Rekner med dette kan vere problemet?

Hvis EGR kun er blendet mot innsuget så kan det fremdeles være EGR termostaten som er problemet. Du kan demontere den og sjekke om det går å blåse igjennom (skal være tett/lukket). Er en enkel 5minutters jobb å bytte den hvis nødvendig.

Skrevet

Egr er blenda med trf tuning sitt produkt, og ifølge han så gjelder ikke denne da:) Men det kan vere at diesel rett og slett bruker så lang tid på å bli varm:S Har alltid hatt gåen termostat

Skrevet

Dersom du har TRF "pro" egr erstatter så har du muligheten til å fjerne egr termostat problematikken, men du må fortsatt blende slangene inn/ut av egr kjøler. :)

Skrevet

Otis, på den sagnomsuste nettsida som jeg aldri får opp å gå :P

Ellers så har jeg i grovt alt som trengs til tuning av bmw diesel. Lager software selv, kat,dpf,egr (pro og vanlig + egt kit), swirl erstattere. Turboer, IC, dyser.

Vi er også norsk forhandler av intrax og performance friction.

Akg foringer og understellsdeler. Forsterkede clutcher.

Skrevet

Har du plater til dette eller er det nok og legge mellom en plastbit?

Som nevnt over her, sålenge kjøleslangene ikke fysisk blendes. Så vil det sirkulere vann igjennom den åpne EGR termostaten, til tross for at EGR ventilen er blendet.

Selve termostaten koster ikke mange kronene, så kan være likegreit å bare bytte denne. Så har du muligheten til reversering senere. Istedet for å lage en reodorfelgen løsning, som tar tid. Og tid er penger :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...