Gå til innhold

Fornuftig bil valg med høy årlig km?

Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Disse motorene er ikke identiske. E46 kom aldri med M20 eller M50, men derimot med M52 og M54. Disse motorene er såpass forskjellige at jeg ikke uten videre vil mene at de er like i relasjon til holdbarhet. Umiddelbart vil jeg mene at M54 er den beste, men at M52 er den mest holdbare... :)

Det er jeg jo selvsagt klar over, hva tar du meg for ;)

Jeg vil mene M52 er en langt mer holdbar og solid maskin enn min M50, som heller ikke er noen dårlig motor men krever litt mer vedlikehold for å tåle høy kilometerstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg jo selvsagt klar over, hva tar du meg for ;)

Jeg vil mene M52 er en langt mer holdbar og solid maskin enn min M50, som heller ikke er noen dårlig motor men krever litt mer vedlikehold for å tåle høy kilometerstand :)

Når du kommer med en slik påstand, så må du også forklare hvorfor en M52 motor skal være mer holdbar\solid en M50...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer med en slik påstand, så må du også forklare hvorfor en M52 motor skal være mer holdbar\solid en M50...

Var i utgangspunktet Fredrik som kom med den påstanden som jeg så sa meg enig i etter hva jeg mener, det mest riktige er nok å rette spørsmålet mot ham. Men du kan vel heller starte med å forklare hvorfor det ikke er slik vi mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg påstår kun at M54 motoren er bedre enn M52 motoren når det gjelder f.eks effektutvikling og drivstofforbruk. Hvorvidt M52 motoren er mer solid er kun noe jeg tror basert på diverse tilbakemeldinger her inne og i andre fora. M52 motoren virker gjennomgående å være en temmelig solid motor. Hvor M50 motoren kom inn i bildet i relasjon til E46 vet jeg ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet ifra bensin til diesel nå i august så gikk jeg ifra å bruke 600/650kr i uka på bensin, til ca 900kr mnd. angående forsikring så er jo det veldig individuelt. Jeg betaler faktisk ikke stor mer enn en tusing mer i året for min 2010 mondeo kontra 2000 mod passaten jeg hadde før det.

Uten at jeg vet hvordan stand "det grønne lynet" er i nå så er det jo langt ifra umulig å få en e46 til å runde 300k, sånn som jeg forstår det så har du allerede kosta på den endel i rep? så da er kanskje bruksverdien høyere enn salgsverdi i noen år til?

Ja det eneste jeg tror som kan sette stopper for 2 års videre drift er høye kostnader om det skulle ryke noe i drivverk, oppstå subframe disaster eller veivhusventilasjon problematikk.. . Sist nevnet mener en kompis av meg som er skrukyndig ikke vil oppstå i mitt tilfelle, da jeg kjører bilen alltid så langt. Byttet mye foringer, bremseskiver, bremserør...  og utfører selv jevnlig olje bytte... . Hører jeg en ulyd prøver jeg raskest mulig få noen av mine kamrater som er skrukyndig til å finne ut av årsaken. Så forutsett jeg går for kjøre et år eller noen år til og ikke utfører for omfattende kostnader tror jeg kanskje som du nevner S.Arnesen og Fredrik90 at bruksverdien er langt høyere enn salgsverdien samt muligheten til egenkapital vil være større enn hva den er pr.idag. Takker så mye for gode innspill og synsvinklinger :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm hm hm...bare sånn for å si det.... 2007 Mercedes E klasse diesel... 170hk 400nm..pris mellom 70-120k...KM-stand 300+++ forbruk langkjøring 0,45 - 0,6l. ...verditap? kanskje 20-30k iløpet av de neste 3årene... Velprøvd bil som bare går og går...Finnes deler overalt til en lav pris, motor og drivverk er uslitelig :)  Automat, skinn, komfortable stoler, av og div utstyr og du har en slager som aldri vil skuffe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke touring hadde subframe historikk? Veivhus ventilasjonen er nok neppe noe større problem med ditt bruk, ei er heller kostnaden spesielt stor ved bytte mener jeg å huske. Jeg bytta og renset på min tidligere e46 og jeg har for meg at det var rundt tusingen i deler og noen timer med banning i garasjen...

Etter bytte av di delene som du nevner så er det vel kanskje demperene som kan bli din neste større utgift? Så sant motor og drivverk holder stand, noe jeg personlig ikke hadde gått rundt og fryktet for. Ved normal kjøring så holder det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at Touringen gikk klar av subframe, skal ikke si noe sikkert men :) Det er alltid slik med eldre biler som man gjerne har hatt en stund, bruksverdien er mye større enn slagsverdien og uten at man egentelig er klar over det så har man ett vedlig godt kjøp uten å ha kjøpt noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempere, tårnlager... byttet jeg i sommer, samt clutch. Jeg anner ikke om Sub Frame er problem på touring, men tenkt generelt E46 før april 2001/?. Jeg har iallfall fått sjekket dette under ved jevnlige anlendninger av kyndige mekanikker, men intet påvist. Ikke byttet fjærer og  traværsforinger bak.

Wicky MB har jeg hørt flere skrytte av og med slikt eksempel du nevner er det lavt verdi tap som enn da kan spare opp overskuddet det gir :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at Touringen gikk klar av subframe, skal ikke si noe sikkert men :) Det er alltid slik med eldre biler som man gjerne har hatt en stund, bruksverdien er mye større enn slagsverdien og uten at man egentelig er klar over det så har man ett vedlig godt kjøp uten å ha kjøpt noe ;)

Det siste du nevner er ved trådens kjerne :smile:. Det er her jeg oftest har gått i fella tror jeg. Kostet på mye for så blitt lei og kjøpte noe annet, og solgt med stort tap. Ellers syntes jeg bruktmarkedet ligger med høye priser om dagen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...