LarsBimmers Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 Hei jeg er nå fylt hele 17 år (i begynnelsen av Oktober for å være nøyaktig), og da er jo selvsagt spørsmålet om lappen og førstebil blitt veldig aktuelt. Selv har jeg en drøm om en E39 med M-fanger (eller lignende), i mørkeblå eller sølv, med diverse ekstrautstyr, men en litt dårligere utstyrt bil hadde nok god greit også. Men, fattern er sterkt uenig. Han mener at man MÅ ha kasko på en slik bil, og at man ikke får ett brukendes eksemplar med mindre man går over seks siffer (egentlig sa han vel 200k), og kaskoen er selvsagt godt innafor de 5-sifra. I blokka der han bor, bor det ei gammal dame, med en Ford Escort CL fra '90 med en 1,6L bensin motor med 102 gamper, som hu ønsker å selge, for rundt 10k (har ikke snakka direkte med hu) bilen er jo grei den, har stått inne i alle år, og siden den er så billig er det ikke behov for kasko, og da syntes jo selvsagt faren min at dette er en mye bedre bil for meg. Men jeg har jo ikke lyst til å gi slipp på denne drømmen om 5-serien da, veit du, og Escort er jo ikke akkurat vinneren av noen skjønnhetskonkuranse heller... Spørsmålet mitt er da, er det virkelig så dyrt å eie en E39, eller en E34 for den saks skyld? Fattern mener også at det er både håpløst og ufattelig dyrt å skru på disse bilene, men escorten er grise enkel. Skal forresten gå på skole til neste år også, så får jo ikke lærling lønn da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 For å si det sånn så får du ett godt brukenes eksemplar for laangt mindre enn 200k! Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 Får et godt eksemplar av en E39 i de fleste motorstørrelser for godt under 200 lapper. Det er vel ganske få som ligger over 100 lapper også, det er kun de som er produsert i 2003 med lav km og litt motor. Jeg selger min E39 nå, noen ting som må gjøres før den er helt perfekt, men den er knall. Er du interessert i mer kan du plinge på en PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 Jeg må si at jeg godt forstår skepsisen til din far, spesielt med tanke på at du er skoleelev. . Jeg har selv hatt en E39 530Dat i 4 år og har brukt endel penger på den. Ikke fordi det er en dårlig bil men fordi det etterhvert er blitt en gammel bil og min erfaring er at det må skiftes mye deler etter ca 10år/200.000km. Kjøper du et eksemplar som har gått for lut og kaldt vann eller er ihjelskrudd av amatører så kan det bli veldig dyrt en gammel E39. Når det er sagt så hadde jeg heller ikke jubla over å sette meg bak rattet i en gammel Ford men jeg tror det er ei smart mellomlanding fram til du er ferdig på skolen og har noen kroner å bruke på bil. Det koster å eie en gammel BMW uansett hva folk måtte påstå. diesel-power82 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 Ville på det sterkeste fraråde fersk sjåfør å køre rundt i en ford escort fra tidlig 90 tallet , eller annet lignende kjøretøy fra samme periode. Disse bilene var laget i Mellom/sydamerika - og var ikke kjent for god driftkvalitet - tipper hu tante kjører i Max 60 1 gang i uken for å besøke venninne i nabolaget. Jeg og min bror hadde ikke problem i å "bruke opp" fader's ford scorpio , utslitt og levert på hugget etter 9 år. Escort uten abs, Esp og airbagger - med dagens trafikkbilde , er det greit å ha bil litt sikkerhet. Som fersk sjåfør er det lett å havne i grøfta , osv - da jeg og mine kamerater var 18 og fersk bak rattet (25 år siden) skjedde det litt og hvert utenfor veien for oss alle. Vi suste rundt i volvo 240, bmw 3 og 5 serie. Både bmw E39 og e46 ( 2002-2005), i prisklasse 50-150k, må idag være topp biler både for 1 gang kjøper og for andre som har kjørt noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
powerfulglenn Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 E39 til 20 lapper Så ganske fin ut på siste side http://bimmers.no/topic/730278-ny-konebil-e39/page-5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 E39 er en gammel modell nå, og mange er ikke verdt stort over vrakpanten. På finn.no virker markedet for disse å være dårlig, eller så har de fleste av eierne en unormalt høy forventning til salgsprisen, noe som vel kanskje ikke er helt usannsynlig. En velholdt original pre-facelift 520i (96-99) med manuelt gir burde det være mulig å få tak i for 30000 kr. Det sier seg selv at kasko er uaktuelt på en bil som er verdt så lite. Jeg tilhører de som mener at en E39 er en relativt kostbar bli å drifte dersom man skal holde den i god stand. Den er for sin tid ganske avansert (mange slitedeler som man risikerer å måtte bytte), og deleprisene er noe høyere enn på "billigbiler" fra samme tidsperiode, men kan ikke tenke meg at den er vanskeligere å skru på. Det er enormt med kompetanse på E39 på nettet, og DIY-er med bilder på så og si alle vanlige reperasjoner. På den positive siden så får du en trafikksikker bil med masse plass og en komfort som var klasseledende i sin tid. E39 ble vel i England på 90-tallet kåret til sports sedan of the decade eller noe sånt. En 90" Escort ville jeg ikke kjøpt om jeg så fikk den kastet etter meg. Det er vel et ord som oppsummerer en sånn bil: dødsfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Solgte nettopp min gamle 99` 520, med litt utstyr, for 15k. Hadde litt rust på de vanlige plassene desse har, men ellers grei stand og akkurat eu-godkjent. Så skal du ha en e39, som skal brukes som en grei bruksbil 2-4 år, trenger du ikkje 200k. Og holder da lenge med ansvar/delkasko på sånn bil. Hadde ikkje kjøpt 90-talls escort til en 18-åring med ferskt førerkort. Blir vel nesten reknet som aktiv dødshjelp. De ser ut som, oppfører seg, høres ut som og er noen blikkbokser. Beste argument for E39 er at det er veldigt sikre biler, viss det skulle smelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Ville på det sterkeste fraråde fersk sjåfør å køre rundt i en ford escort fra tidlig 90 tallet , eller annet lignende kjøretøy fra samme periode. Disse bilene var laget i Mellom/sydamerika - og var ikke kjent for god driftkvalitet - tipper hu tante kjører i Max 60 1 gang i uken for å besøke venninne i nabolaget. Det er vel Escorten fra 1982ish (den som deler plattform med Mazda 323) som er den beryktede Brazil-Escorten. Den "nye" Escorten som kom i 1990 er vel produsert i Køln og England. En helt grei bil med ok sikkerhet ifht epoken. Fordelen med å være fersk sjåfør i gammel bil er at du blir en bedre sjåfør. Men man får veie det opp i mot trygghetsbehovet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Din far har kanskje skrudd mye på E39 og E34 siden han uttaler seg i så sterke ordlag? Ellers så er det ikke så mye som vitner om peiling og kjennskap til BMW, han kjører vel ikke tilfeldigvis Toyota? E39 er meget gode og driftsikre biler så lenge du ikke velger den billigste på markedet, finn f eks en 520I fra 1998 og oppover med ryddig historikk og ikke rust. Bør ikke være umulig å finne en fin slik til en overkommelig pris, og den den dagen uhellet skulle være ute så kan din far være glad hans kjøre sønn sitter i en solid 5 serie og ikke en 10 000 kroners Escort laget av 23 år gammel papp og aluminiums folie. Å høre foreldre som absolutt skal presse på ungene sine drittbiler bare fordi de er billige i innkjøp er direkte uansvarlig, mulig 5 serien er dyrere å kjøpe og drifte så men så får man dette igjen i driftsikkerhet, kjørekomfort, eierglede og sikkerhet. E39 har f eks opp til 8 airbager, antiskrens system og ABS, hva av dette har Escorten? Jeg har selv en E34 520I og denne har på to år og kostet meg ca 3000 kr i reparasjoner og slitedeler, starter og går hver dag i -20 og +30 og alt liksom bare virker. Alle sier at gammel BMW er så dyrt og fælt å eie, kjenner jeg ikke mye igjen der. Mer bil for pengene får man ikke E39 vs 1990 Escort! Hahaha Espen.s og diesel-power82 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBimmers Skrevet November 15, 2013 Forfatter Share Skrevet November 15, 2013 Okei, hva tenker dere om E34 som førstebil da? De er billigere, trenger antageligvis ikke Kasko, har ikke rullet så alt for langt, og de er relativt enkle å skru på. Tror ikke fattern har skrudd på noe med BMW logoen på panseret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02-Jan Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Når det gjelder min beskrivelse av 1990 model escort, så er den rettet i mot modellen fra 82/83 til 91/92. Jeg skriver stort sett basert på egen erfaring /kunnskap /hukommelse, og står fortsatt fast på at nevnte modell ikke er å anbefale - så er ikke enig i at jeg refererer til feil modell. Mulig rs2000 med det nye skallet kunne leveres sent i 90'. Brazilutgaven vs vest-Tyskland husker jeg, hvis modell betegnelsen på koffertlokket var av klistremerke = barzilutgave. Har også tatt imot i innbytte for 10 år tilbake en 93' si cab, rimelig utdatert ,skrøpelig bil det og - fortsatt langt ifra hva jeg ville ha satt min egen sønn i. Når det gjelder råd til trådstarter - du har god tid til å vente til den rette bilen i din prisklasse 10-30' kr ? Bruk tiden, få med en kamerat med teknisk kunnskap - ville sett på bil med bensin og manuell kasse, gjerne bil brukt av forige eier noen år , med historikk på vedlikehold. Om bilen har gått 230' eller 350' km er mindre vesentlig ,når bilen er eldre en 12 år, da er det den tekniske stand bilen befinner seg i dag som teller. Forutsatt at du skal ha billig bil, og brukes som ungdomsbil - Dvs ikke avhengig av pendling hver dag - men kjøring i helgene, og måtte lære å skru selv - finner man ut at Å skru selv er gøy eller ikke , så er det bare å safe med en hundai/kia - og trives med det. Veldig enig med hva Fredrik skriver over - prøvekjørte ny e34 i 89 - dette var den beste bilen da (i storbilklassen). E39 kan fort bli kostbar hvis man går for billigst/ mest utslitte. E34 er " enkel" å skru på / mulig å lære å skru på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Min erfaring med både E34 og E39 og andre gamle biler generelt er at ting begynner å feile. Også de som er pent holdt, det kommer til å koste noen kroner og holde de rullende. Og sett bortifra det sikkerhetsmessige er jeg helt enig med faren din angående Escorten. Den er fornuftig! Og en ting jeg ikke forstår er hvorfor alle skal bry seg med sikkerhet for tiden, madrasser under klatrestativer og trær kappes og grener trimmes nærmest bakken. Det finnes verre ting enn å sitte i en 90-talls escort. En liten Polo kan da ikke være mye bedre? En E34 trenger nok noe rustarbeid nå, kanaler og slikt er dårlig på de fleste og trenger utbedring, E39 med sine Airbager har gåene sensorer og slår ut feilmeldinger allikevel? Du skal gå på skole? Kjøp Escorten og kjør den med et smil. Inngå et kompromiss, drar du på langtur byttelåner du bil med han far for den korte stunden.. Jeg eier gammel bil selv, og det gjør jeg fordi jeg lærer av det, og jeg studerer og driter regelrett i hvordan den ser ut, jeg skal bare holde den rullende. Så dersom du er som meg og ønsker å skru for å lære og bytte deler når ting bytter opp så er det jo bare å kjøpe drømmebilen! Escorten er heller ikke et fartsvidunder, så sjansen for impact med et fjell eller elg i 140-160 km/t på landeveien er ikke særlig sansynlig. Kjøpte selv en 76 modell 6-serie som 17 åring i 2008 og kan vel ikke være mer fornøyd med akkurat det. Den bilen lærte meg å respektere farene ved det å kjøre bil, samtidig var den for fin til å kjøre bajass med. Går det helt galt med Escorten(teknisk), ja så har du hvertfall ikke tapt store summen. Kjøp BMW om du ønsker å lære å skru og mekke på bil Jeg ville selv valgt dette, men dersom du er student og ikke ser for deg til å koste på bilen stort ville jeg kjøpt det billigste alternativet du kan finne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Og sett bortifra det sikkerhetsmessige er jeg helt enig med faren din angående Escorten. Den er fornuftig! Og en ting jeg ikke forstår er hvorfor alle skal bry seg med sikkerhet for tiden, madrasser under klatrestativer og trær kappes og grener trimmes nærmest bakken. Det finnes verre ting enn å sitte i en 90-talls escort. En liten Polo kan da ikke være mye bedre? HMS gjennomsyrer dessverre samfunnet. Snart må man bruke refleksvest og sykkelhjelm for å hente posten. Jeg kjører en bitteliten, 18 år gammel Mazda hver dag som rekker vanlige biler til knærne. Og jeg lever da enda...Som du sier - hadde det vært en 76 Datsun hadde jeg skjønt det, men en 20 år gammel Escort er ikke heeelt krise. Det var en vanlig familiebil for mor, far og ungene helt fram til nå nylig. Nå til dags skal nordmenn helst kjøre splitter ny SUV, alt annet er tydeligvis verdiløst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet November 15, 2013 Share Skrevet November 15, 2013 Nå har eg hatt min førstebil (e39 520d) i 1,5 år. Kmstand ca 212000Konklusjon;Diesel er noke dritt når ting først går gale, mykje feilsøking og penger flyr ut vinduet visst man virkelig er uheldig. Bilene krever også litt vedlikehold, er jo blitt gamle biler, ver nøye på vask og polering for å holde rusten lengst mulig borte. Kan vere lurt å få bilen rustbehandlet under visst den er et greitt utgangspunkt.Ellers spiser den litt foringer her å der (har mykje senk og svære hjul, så er medskyldig der) men det er jo kun koseskruing og foringer koster generelt lite.Det man derimot får igjen er masse kjøreglede og med litt senk, mtech og hjul så har man plutselig en bil som ser meget bra ut også. Mitt tips er å kjøpe facelift, 2,2, 2,5 og 3.0 skal alle vere gode motorer. Skal du ha diesel ville eg gått for 2,5 eller 3.0d Alt i alt, greie bruksbiler, gode å kjøre, ha gode serviceintervaller, påregn litt foringbytte iblant og sålenge du har flaks og uungår motorhavari eller lignende, så skal det vere mulig å drifte disse bilene uten de største kostnadene. men igjen, er gamle biler så man veit aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå