Gå til innhold

Kjøpe Bmw stv?

///Grandalen
 Share

Anbefalte innlegg

Peugeot 406 og Citroën Xantia er teknisk sett mer eller mindre den samme bilen. Omtrent som VW Passat og Skoda Superb. Peugeot 406... spesielt med dieselmotor... er nok den mellomklassebilen fra årtusenskiftet som holder best og Xantia er ikke mye dårligere (spesielt med normale spiralfjærer). Disse bilmodellene er i motsetning til flere av de samtidige tyske bilmodellene svært motstandsdyktige mot rust. Jeg mener helt klart at både Peugeot og Citroën har fått et ufortjent dårlig rykte i spesielt Norge. Jeg tror at årsaken er mer pris/imagemessig enn rent faktisk i forhold til holdbarhet generelt... :)

Jeg er ellers enig i at Volvo V40 (Mrk.I er egentlig en Mitsubishi Carisma) også er et godt alternativ, men den innvendige plassen er begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Fransk, de ligger som regel i bunnen av lista over hvilke biler folk er mest fornøyd med og jeg tror ikke det dårlige ryktet er uten grunn. En kollega har tidligere jobbet hos Citroen og det er det værste skitet man kan få sier han, alt er underdimensjonert og laget av billige materialer. Men bra beskyttet mot rust er de imidlertid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viser Fredrik på en god måte hvordan de nevnte fordommene mot franske biler er godt etablert i det norske samfunnet. Selvfølgelig er sannheten i virkeligheten mer nyansert enn som så. Akkurat som tyske bilprodusenter produserer biler av varierende kvalitet bygger franskmennene også biler av varierende kvalitet.

I de landene der franske biler selger bra (f.eks i Danmark, Nederland, Tyskland og selvfølgelig Frankrike) er holdningen til bilene jevnt over mye mer positiv (og det er nok en sammenheng). Saken er at i forhold til hva franske biler koster i relasjon til sammenlignbare størrelser og motoreffekt er tyske biler ofte betydelig dyrere i innkjøp. Dette gjør at franske biler generelt gir mer for pengene og dette er spesielt verdsatt når det gjelder små biler samt typiske familiebiler.

Jeg har så langt hatt 8 stk. Peugeoter samt 1 stk. Citroën. Samtlige av disse bilene på nær C5´en var svært pålitelige og jeg synes heller ikke at kvaliteten var signifikant dårligere enn tilsvarende tyske bilmodeller. Nå skal det påpekes at det er noen år siden jeg kjøpte min siste franske bil (det var i 2001), men det overordnede bildet er allikevel ganske klart. Franske biler er betydelig bedre enn ryktene og fordommene skal ha det til... kanskje spesielt i Norge. 

Jeg liker ikke den nesegruse beundringen for tyske biler som ser ut til å være den generelle holdningen i Norge. Tyske biler er ofte veldig gjennomførte konstruksjoner, men dette betyr ikke at alt annet er tilsvarende dårlig. Man kan ikke kjøpe seg til Nirvana selv om mange later til å tro at dette er virkelighet i Norge. Ting blir ikke nødvendigvis mye bedre selv om de koster mer. Det er mer et spørsmål om hva man vektlegger og i denne sammenhengen tror jeg bestemt at merkefiksering er svært viktig for mange... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett etter E34 520i Touring, gjerne en sen 95-96 executive (var det ikke det de het?) med litt utstyr. Her får du gromfølelsen til en billig penge istedenfor en av de kjønnsløse drittbilene dere anbefaler trådtarter.

Alternativer er E36 323i touring - da får du en nydelig M52 som funker bra i E36. Eventuelt Mercedes S202, C-klasse stasjonsvogn 1993-2000 eller S210 E-klasse. De to sistnevnte ruster jo, men rent kvalitetsmessig er de meget solide og billige i drift. Du får litt storbilfølelse, rwd og MYE bil for pengene da det er mange til salgs (spesielt S210) og prisene er i kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som prøver å prakke på trådeier noe som helst i denne tråden, men så lenge dette er et diskusjonsforum vil man få forskjellige meninger (som regel når det ikke er alt for stort ekko her inne). Jeg og flere andre synes ikke at det er en god idé å kjøpe en BMW når budsjettet er såpass stramt som trådeier legger til grunn. Mer er det egentlig ikke å si om dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett etter E34 520i Touring, gjerne en sen 95-96 executive (var det ikke det de het?) med litt utstyr. Her får du gromfølelsen til en billig penge istedenfor en av de kjønnsløse drittbilene dere anbefaler trådtarter.

Alternativer er E36 323i touring - da får du en nydelig M52 som funker bra i E36. Eventuelt Mercedes S202, C-klasse stasjonsvogn 1993-2000 eller S210 E-klasse. De to sistnevnte ruster jo, men rent kvalitetsmessig er de meget solide og billige i drift. Du får litt storbilfølelse, rwd og MYE bil for pengene da det er mange til salgs (spesielt S210) og prisene er i kjelleren.

Takk for tipset, skal sjekke ut E34 touring, tror nok e36 blir litt for liten? Med tanke på barnevogn og sete?

Det er ingen som prøver å prakke på trådeier noe som helst i denne tråden, men så lenge dette er et diskusjonsforum vil man få forskjellige meninger (som regel når det ikke er alt for stort ekko her inne). Jeg og flere andre synes ikke at det er en god idé å kjøpe en BMW når budsjettet er såpass stramt som trådeier legger til grunn. Mer er det egentlig ikke å si om dette... :)

Forskjellige meninger gjør ingenting, men kommer nok til å holde meg til Bmw, så langt det lar seg gjøre :) Tar en titt på noe av det andre du har foreslått om ikke jeg finner noe som er interesant, så takk for tipsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og flere andre synes ikke at det er en god idé å kjøpe en BMW når budsjettet er såpass stramt som trådeier legger til grunn. Mer er det egentlig ikke å si om dette... :)

Det som er en god ide er å kjøre fornuftig, billig og dødskjedelig Japansk bil, men det betyr ikke at alle kjører disse bilene. Hvorfor er ikke en pen E34 520I eller en E36 323I en god ide? Joda, de koster litt mer å kjøre med og de er ikke de nyeste bilene på veien med dette velger trådstarter i såfall å ignorere eller prioritere da han ønsker å kjøre BMW med herlig rekkesekser og god følelse. Jeg kunne selv fått mye nyere og mindre brukt bil for samme pengene jeg ga for min E34, men jeg valgte å følge følelsene og heller kjøre en bil som gir meg en god følelse bare jeg starter motoren. Jeg angrer ikke ett sekund, hadde aldri vært meg selv i en Corolla eller Megane....

Sett ut i fra disse kriteriene så er E34 eller E36 en god ide, kanskje ikke for deg som kjører VW UP men iallfall for trådstarter og hans ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er en god ide er å kjøre fornuftig, billig og dødskjedelig Japansk bil, men det betyr ikke at alle kjører disse bilene. Hvorfor er ikke en pen E34 520I eller en E36 323I en god ide? Joda, de koster litt mer å kjøre med og de er ikke de nyeste bilene på veien med dette velger trådstarter i såfall å ignorere eller prioritere da han ønsker å kjøre BMW med herlig rekkesekser og god følelse. Jeg kunne selv fått mye nyere og mindre brukt bil for samme pengene jeg ga for min E34, men jeg valgte å følge følelsene og heller kjøre en bil som gir meg en god følelse bare jeg starter motoren. Jeg angrer ikke ett sekund, hadde aldri vært meg selv i en Corolla eller Megane....

Sett ut i fra disse kriteriene så er E34 eller E36 en god ide, kanskje ikke for deg som kjører VW UP men iallfall for trådstarter og hans ønsker :)

Hva min bedre halvdels VW Up! har med saken å gjøre forstår jeg ikke, men den ble sikkert trukket frem i mangel av bedre argumenter Fredrik. Alt jeg gjorde var å komme med et par alternative forslag til trådstarter. Selv en fin E34/36 (hvis du klarer å finne en) er vesentlig dyrere i vedlikehold enn en like fin Peugeot 406. Tro meg... jeg har hatt tre stk. 406 og jeg vet hvor billig en litt eldre BMW kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva min bedre halvdels VW Up! har med saken å gjøre forstår jeg ikke, men den ble sikkert trukket frem i mangel av bedre argumenter Fredrik. Alt jeg gjorde var å komme med et par alternative forslag til trådstarter. Selv en fin E34/36 (hvis du klarer å finne en) er vesentlig dyrere i vedlikehold enn en like fin Peugeot 406. Tro meg... jeg har hatt tre stk. 406 og jeg vet hvor billig en litt eldre BMW kan være.

Ja selvsagt er jeg tom for argumenter, var det var ja ;)

Ja jeg skal ikke være uenig i det, men så var det bare det at trådstarter kanskje da var villig til å prioritere litt høyere driftskostnader for å kjøre BMW :) Ta en ny Peugeot og en ny BMW og kjør dem helt likt og like langt i 20 år, gi dem samme bruk og vedlikehold og se hvilken bil som er finest og i best stand etter 20 år. Joda, man betaler mer for en BMW men så får man en bil som bærer høyere byggekvalitet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din VW ble trukket fram fordi den er fornuftig og kjedelig, men det er nå bare "din" personlighet. Akkurat som Fredrik 90 og jeg liker litt mer interessante biler - vi har forskjellige personligheter og det får vi bare leve med. Jeg synes dog det blir litt trist å messe om fornuftige, kjedelige og billige biler i lange baner selv når tradstarter ikke er interessert i slike transportmidler. Hør heller med lillebroren til noekult i tulletråden....

Man finner fortsatt fine E34 og E36 i Norge, og jeg tror ikke en 15 år gammel Peugeot 406 med 350 000 km på klokka nødvendigvis er så mye smartere. Det kan fort bli gåene toppakninger, slitne girkasser, bremserør og hjullagre på en slik bil. Men uansett handler det også litt om følelser, og der trekker BMWen det lengste strået.

Noe som ikke er nevnt er at BMW holder verdien noe bedre hvis den holdes i grei stand. Fredrik 90 sin E34 kan han mest sannsynlig selge for det samme som han ga for 2 år siden. Hadde han kjøpt en nedkjørt Focus, Megane eller 406 for to år siden ville han i dag slitt med å få penger for den...

Hold dere til topic, og slutt med kranglingen. Tråden er redigert og stenges om dere ikke oppfører dere skikkelig.

Du må la Fredrikene diskutere litt da, Trenger litt temperatur i vinterkulda....(nei, jeg skal ikke skrive stygt igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt er jeg tom for argumenter, var det var ja ;)

Ja jeg skal ikke være uenig i det, men så var det bare det at trådstarter kanskje da var villig til å prioritere litt høyere driftskostnader for å kjøre BMW :) Ta en ny Peugeot og en ny BMW og kjør dem helt likt og like langt i 20 år, gi dem samme bruk og vedlikehold og se hvilken bil som er finest og i best stand etter 20 år. Joda, man betaler mer for en BMW men så får man en bil som bærer høyere byggekvalitet også :)

OK... og hva var så poenget med å trekke den aktuelle VW´en inn i diskusjonen?

Til forskjell fra deg har jeg faktisk mer eller mindre testet ut akkurat det du nevner i ditt siste innlegg. I mitt tilfelle hadde jeg en BMW i knapt 10 år og tilsammen 340000 Km. BMW´en var fantastisk og leverte varen 100%, men det skulle egentlig bare mangle med tanke på hva den kostet og hvor pertentlig jeg fulgte den opp med vedlikehold, service og voksen kjøring. Den var derfor ganske billig i vedlikehold, men sto overfor vesentlig større utgifter da jeg solgte den. Jeg solgte bilen fordi jeg kunne se at kostnadene begynte å stige og at det ikke var noen realistiske muligheter for å stoppe dette. Bilen begynte ganske enkelt å bli gammel og slitt... og det er ingen god kombo når vi snakker om en bruksbil.

Hvorfor anbefaler jeg derfor ikke en eldre BMW til trådeier? Det gjør jeg ikke fordi min BMW var... om ikke unik så iallefall ganske enestående. Få andre jeg vet om har hatt et like bekymringsfritt bileierskap over så lang tid og jeg har frekventert div. BMW fora i snart 14 år. Det er mulig å kjøre en BMW langt til en billig penge, men det hører til unntakene. Ergo vil jeg mene at en nedslitt BMW til 30K ganske sikkert er en fremtidig utgiftsbombe. Det lønner seg ikke å reparere mye på den og derfor koster den heller ikke mer enn 30K selv om den f.eks er en E34 som for snart 20 år siden var en av verdens beste biler.

Hvorfor tror jeg at f.eks en Peugeot 406 er et bedre valg? Det gjør jeg fordi disse bilene med den rette motoren (f.eks XUD-dieselmotorserien) er kjent for å holde lenge uten større alvorlige problemer. Dette er biler og motorer som er bygget for markeder der franske interesser tradisjonelt er store (les: Nordafrika, Midtøsten, Iran, Argentina, Indonesia). Relativt enkle og holdbare konstruksjoner for markeder der det kan være langt til nærmeste verksted. Fokuset er med andre ikke ulikt det Mercedes-Benz hadde med litt eldre modeller som f.eks W110, W115 og W123.

Det er ikke vanskelig å se at f.eks Peugeot 406 tåler tidens tann utrolig godt og den er ikke enestående blandt franske biler. Det interessante er imidlertid utgangspunktet. Vi snakker om en bilmodell som kostet under det halve av en litt velutstyrt E34 og dette er også mitt poeng og erfaring med E46. Den var for dyr i forhold til f.eks en tilsvarende Peugeot. Man kunne nesten kjøpe to stk. 406 for prisen av en E46 med litt motor og utstyr. Det hadde med andre ord vært veldig mange penger spart til vedlikehold og service hvis jeg hadde kjøpt en 406 fremfor en E46.

Min svoger gjorde dette 4-5 år før jeg kjøpte min E46 318d Touring i 2004 og den går stadig helt fint tiltross for rundt 560000 Km på klokken. Mindre rust enn min E46 hadde har den også. 406´en er naturligvis ikke vedlikeholdsfri, men dele og servicekostnadene er ikke større enn på min E46; som i tillegg hadde en vesentlig lavere kilometerstand. Jeg brukte forøvrig aldri merkeverksteder de siste 5-6 årene. De er for dyre og ikke nødvendigvis bedre.

Jeg mener derfor at man idag betaler for mye for BMW merket. Det handler mer om å tilfredsstille eget ego enn billig og holdbart bileierskap. Fint nok egentlig... så lenge man er klar over og ønsker nettopp dette. Jeg oppfattet trådeier som om at "billig og holdbart" var viktig og derfor kom jeg med mine betraktninger... :)

Werther: Som du helt sikkert er klar over (etter å ha ramponert min tråd) er jeg over gjennomsnittet glad i skikkelige og interessante biler. Vi har bl.a begge en felles refferanse i bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W124, Porsche 911 og Mazda MX-5 Miata. Jeg har også hatt tre andre Porscher samt E30 320i og E36 323i. I tillegg kommer mer eksotiske innslag som f.eks Peugeot 205 GTi og ikke minst et par-tre klassiske Land Rovere samt et par-tre andre Mercedes-Benz modeller. Allikevel slår jeg i denne tråden et slag for spesielt litt eldre Peugeot modeller. Dette er interessant og burde mane til litt ettertanke synes jeg.

Forøvrig: sitat hentet fra tråden "Synspunkt - prising av bil på finn.no" skrevet av Werther den 12.11.2013: "Chrysler Voyager er egentlig en helt grei bil, til tross for dårlig rykte. Ser man på finn vil man se at Voyager er en av de modellene med jevnt høyest km-stand, sammen med Mercedes og Peugeot 406."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke klarer å holde dere til topic, vil denne tråden bli stengt igjen.

Det er fortsatt ikke tillatt med personangrep / drittlsengning mot brukere.

Om dette ikke etterkommes blir vi nødt til å ta tak i dette.

Andre bilmerker er det lov til å diskutere men hold dere til sak, ikke angrip brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...