Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er del 2 av europaturen ferdig :)

Kjempebra film igjen, nå har jeg kost meg :) Interessante innslag og hyggelige mennesker du møter på turen, samt visse utfordringer som ikke minst gjør at spenningen stiger for oss som ser på også. Godt det ikke bare er meg som klager på plassen i Notre Dame parkeringshuset, min E90 3-serie var stor nok å kjøre inn der så kan tenke meg at en Modell S bøy på en liten utfordring :P Forøvrig så ser det ut som Frankrike ikke er helt på nett ennå når det gjeld EL bil lading, men Tyskland ligger langt fremme som vanlig.

Forøvrig imponerende at du har klart 50 000 km med bilen allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra film igjen, nå har jeg kost meg :) Interessante innslag og hyggelige mennesker du møter på turen, samt visse utfordringer som ikke minst gjør at spenningen stiger for oss som ser på også. Godt det ikke bare er meg som klager på plassen i Notre Dame parkeringshuset, min E90 3-serie var stor nok å kjøre inn der så kan tenke meg at en Modell S bøy på en liten utfordring :P Forøvrig så ser det ut som Frankrike ikke er helt på nett ennå når det gjeld EL bil lading, men Tyskland ligger langt fremme som vanlig.

Forøvrig imponerende at du har klart 50 000 km med bilen allerede :)

 

Takk for tilbakemeldingen :) Neste år kommer jeg til å bruke plassene til Autolib. De finnes overalt i byen og tilbyr gratis parkering på gateplan med lading (koster litt penger). De fleste land ligger milevis bak Norge. Men jeg tror Nederland er unntaket.

 

I skrivende stund har bilen rullet over 72 000 km :) Ingen nødstopp så langt. Bare småproblemer som alle andre biler også har (bl.a. fukt i lyktene bak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en kjempefin film (og fortsettelse) på bilturen sydover i Europa med P85'en. Noen av kommentarene du kommer med er bare helt geniale. Shiiiit man... what am I supposed to do now!, What?... what is it?... aaaa man... it's a fucking 3C cable... holy crap!, ... and there is no power in the schuko... what the heck!, You should stop takin weed man! (samtidig som sparker til en død mus), Do I look like a tourist? (i Paris med stort kamera og ser ut til å komme alle andre steder fra enn nettopp Paris), This is a weird Ikea... first the charger didn't work, but that's not Ikea's foult. Second they don't have AA batteries (slikt sier bare en nerd), O' man...this is menu is really... no.. no... not dutch... NO, no, no..., O'.. it's green!... holy shit! osv, osv.... :lol:

 

Jeg vil på biltur nedover i Europa igjen (ble skikkelig inspirert av filmen). Heldigvis går turen sydover allerede i høstferien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt den er ikke det cirka 1 år? I såfall må du nok spare rimelig bra på å kjøre elbil i stede for BMWen du hadde. Så etter et år, er det noe du savner fra BMWen?

Jeg har hatt den siden 22. november 2013. På de 72,5k km jeg har kjørt har jeg vel betalt ca. 10k til dekk og diverse småting. En fossilbil som kjører like langt ville sikkert kostet over 100k. Det jeg savner fra BMWen er blant annet:

- Head-up display

- Adaptive kjørelys som svinger

- Hifi Professional

Men det er vel i grunnen det eneste. Det som var kult med bimmeren, blant annet fjernstyrt webasto og full M-sportpakke overgås jo av Tesla. Man skulle tro jeg savnet å kunne fylle på 60-70 liter diesel og deretter kjøre videre innen fem-ti minutter. Men jeg savner ikke det i det hele tatt siden sånt fort koster en tusenlapp. Til det er superladerne mer enn godt nok.

 

 

Nok en kjempefin film (og fortsettelse) på bilturen sydover i Europa med P85'en. Noen av kommentarene du kommer med er bare helt geniale. Shiiiit man... what am I supposed to do now!, What?... what is it?... aaaa man... it's a fucking 3C cable... holy crap!, ... and there is no power in the schuko... what the heck!, You should stop takin weed man! (samtidig som sparker til en død mus), Do I look like a tourist? (i Paris med stort kamera og ser ut til å komme alle andre steder fra enn nettopp Paris), This is a weird Ikea... first the charger didn't work, but that's not Ikea's foult. Second they don't have AA batteries (slikt sier bare en nerd), O' man...this is menu is really... no.. no... not dutch... NO, no, no..., O'.. it's green!... holy shit! osv, osv.... :lol:

 

Jeg vil på biltur nedover i Europa igjen (ble skikkelig inspirert av filmen). Heldigvis går turen sydover allerede i høstferien... :)

Jeg har aldri tenkt på alle de sitatene du nevner. Det er jo bra at noen synes det er vittig :) Hvor går turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner akkurat det der med tanking på 5 min å kjøre videre, for mange er dette den største haken og svelge. Men jeg ser ikke den like mye, etter endel timer i bil er det jo godt å strekke litt på beina, spise osv. Og uansett, så hvis man skal kjøpe diesel/ bensin for 1000kr så må man jobbe i endel timer, er det ikke da verdt en time med venting der du kan gjøre (nesten) alt annet enn å kjøre bil?  

 

Hvis du skulle anbefale en Europa-tur til 4 unggutter, som er bilinteresserte hvor ville du dratt? Ca 7-10 dager, og rimelig lavt budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner akkurat det der med tanking på 5 min å kjøre videre, for mange er dette den største haken og svelge. Men jeg ser ikke den like mye, etter endel timer i bil er det jo godt å strekke litt på beina, spise osv. Og uansett, så hvis man skal kjøpe diesel/ bensin for 1000kr så må man jobbe i endel timer, er det ikke da verdt en time med venting der du kan gjøre (nesten) alt annet enn å kjøre bil?  

 

Hvis du skulle anbefale en Europa-tur til 4 unggutter, som er bilinteresserte hvor ville du dratt? Ca 7-10 dager, og rimelig lavt budsjett. 

Da jeg kjørte bimmeren og Lagunaen før på langtur så følte jeg meg mye mer sliten. Dette var som regel fordi jeg kjørte 4-6 timer i strekk og hadde ingen eller en veldig kort pause bare. Nå som jeg må ha noen obligatoriske stopp synes i alle fall jeg at jeg er piggere mens jeg kjører.

 

Når vi lader bruker vi tiden effektivt til dobesøk, mat og surfing. Da vi ladet på Middelfart på vei nordover mot Hirtshals møtte vi en familie på McDonald's. De samme folkene møtte vi igjen på ferga. Det vil si at de bevegde seg omtrent like fort som oss. I fjor da vi kjørte bimmeren på europatur hadde vi også mange stopp for mat, do og diverse. Men da ble ikke tanken vår automatisk fylt opp gratis.

 

Hvis jeg skulle anbefale en tur for bilinteresserte så må det bli Nürburgring. Eventuelt sving innom Munchen for å besøke BMW Welt. For å få kostnadene nede kan de bruke airbnb. Da får man ofte overnatting for under halv pris i forhold til hotell. Det lønner seg også å ta Larvik-Hirtshals-ferga.

 

Når det gjelder mat så sparer man mye på å kjøpe inn brød, juice, etc fra en kolonialbutikk. Dette fungerer fint som frokost og kveldsmat. Så kan man unne seg å spise ute ellers. Vi kjøpte også drikke i 1,5-2 litersflasker og porsjonerte i mindre drikkeflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på alle de sitatene du nevner. Det er jo bra at noen synes det er vittig :) Hvor går turen?

 

Hehehe... jeg har iallefall veldig sansen for noen av kommentarene. De kommer rimelig direkte og rett fra leveren, for å si det på den måten. Du og filmene virker ekte på en ganske befriende og upretensiøs måte. Du virker fokusert og veldig, veldig usnobbete og det liker jeg godt. Fimene er også det som virkelig har gjort at jeg har fått øynene opp for hva Tesla egentlig har tilført verden med Model S. På mange måter er det Citroën DS anno 2012. Helt fenomenal, men også misforstått og foran sin tid.

 

Du så bilens kvaliteter tidlig, men må inngå noen viktige kompromisser for å få bilen til å gå opp i en høyere enhet. Filmene viser på en veldig fin måte hvordan du/dere gjør dette med praktisk sans og godt humør. Apropos ekstra overskudd som et resultat av kortere kjøredistanser og gode pauser. Alt for mange med spesielt moderne dieselmotorer glemmer dette. Det hjelper jo lite om bilen kan kjøre 1400-1500 Km mellom tankingene hvis man blir totalt ødelagt etterpå pga. mangel på ordentlige pauser. Med små barn regulerer dette seg selv (bør gjøre i det minste), men ordentlige pauser når man er på langtur kan ikke overdrives.

 

Vår kommende tur går til Berlin og Hannover via Dresden, Dessau (Bauhaus) og Harz. Trolig tar vi en sving innom Lübeck på vei ned til Berlin også. Dette blir vår tredje biltur i tre forskjellige biler sydover i år. (Citroën C5 Break, VW Up! og Citroën C4 Cactus)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :)

Da jeg først så bilen i 2012 likte jeg den ikke. Sitteplassen bak var for trang. Og på den tiden kunne ikke bilen leveres med parksensor. Men etter hvert ble jeg mer og mer irritert på hvor mye avgifter og utgifter BMWen dro med seg.

Ja, du sier noe der angående lang rekkevidde. Før da jeg kjørte fra Bodø til Oslo på én dag (15-16 timer) så ble jeg helt ødelagt da jeg kom fram. Det var en kombinasjon av trøtthet og at kroppen generelt trengte pauser. Selv når SCer kommer på plass så vil jeg nok bruke lengre tid, ca. 17-18 timer kanskje. Men da kjører jeg nesten gratis og kommer fram mindre utslitt. Ladestoppene på SC som i snitt tar en halvtime er akkurat lange nok.

 

Det høres ut som en flott tur dere planlegger. Lübeck er absolutt en fin by å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta har vært stabil i snart ti år nå. Hvis vi skal se noe effekt av dette så må vi nok vente noen år. Men det kan være andre årsaker til at/hvis vekta mi går opp. Blant annet lager kona nydelig thaimat flere ganger i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...