Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Video #11 er ferdig. Denne gangen dro vi til Ullared og København. Vi satte også verdensrekord over Øresundbroen:

 

Men dette kommer vel litt i skyggen av P85D. For dere som ikke har hørt om det; Model S med to motorer, 4WD, 691 hk, 0-100 på 3,2 sekunder. Det er bare helt rått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Model S 2WD med de mindre motorene kommer til å falle i verdi. Slik er det alltid når modellporteføljer utvides med mer sofistikerte modeller. Prisforskjellen opp til 4WD er ikke markant, men det er nytteverdien for de familiene som bruker bilen til annet enn pendling til og fra jobben. Mange vil nok forsøke å oppgradere og med mindre Tesla selv blir en stor aktør på dette bruktmarkedet vil markedskreftene regjere fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest så mye om de nye men betyr ikke to motorer høyere strømforbruk og dermed kortere rekkevidde? Eller har de gjort noe lurt med batteripakken også?

 

Motorene regenererer (produserer) også strøm når man ikke bruker strøm til fremdrift og bilen ruller... og med to motorer er denne regenereringen stor nok til at den totale rekkevidden øker med ca. 20 Km i forhold til 2WD versjonen. Dette er teorien, men i praksis krever det nok en god del trening før man oppnår en større total rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Teslaene som går for 450-500k, det er vel standard og ikke Performance? Og er det 60 eller 85 kWh? Det hørtes litt rart ut at prisen skulle falle så mye bare etter ett år. Folk står jo fortsatt i kø for å kjøpe dem. Noe som burde tilsi at bruktprisen fortsatt vil være høy.

 

 

Motorene regenererer (produserer) også strøm når man ikke bruker strøm til fremdrift og bilen ruller... og med to motorer er denne regenereringen stor nok til at den totale rekkevidden øker med ca. 20 Km i forhold til 2WD versjonen. Dette er teorien, men i praksis krever det nok en god del trening før man oppnår en større total rekkevidde.

Regen på RWD er allerede ganske kraftig. Det er uansett svinn i regen og for å oppnå skrytetallene kjører de på en flat testrute. Det Elon selv sier er at de oppnår bedre effektivitet ved å fordele lasten på to motorer. Det høres kanskje rart ut, men elmotoren til Model S har ikke helt konstant virkningsgrad. La oss si at motoren har 95 % virkningsgrad ved 50 kW last. Dette er bare noen tall jeg tar ut ifra det blå for å illustrere. Hvis motoren får 100 kW last synker kanskje virkningsgraden til 94 %. Men ved å fordele 50 kW på to motorer vil de oppnå optimal virkningsgrad.

 

Noe annet som kan være årsak til bedre rekkevidde er at utvekslingen på for- og bakaksel kan være forskjellig. Bakakselen på RWD er på 9,73:1. Hvis forakselen har utveksling egnet for høyere hastighet så kan det tenkes at i lave hastigheter får bakakselen mer last mens på hastigheter over 100 km/t får forakselen mer last. Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.

 

Så vidt jeg vet sitter det samme 85 kWh batteri i P85D. Hadde de gjort forbedringer der ville de garantert ha skrytt av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Tesla nå ikke har laaaaange leveringstider... Bilene blir bestilt og levert relativt fort... Er nok derfor de fleste teslaene på finn.no ikke blir solgt... I starten, da det var 8-12mnd ventetid så ble bilene solgt på sekundet...Selv de som var overprisa...

 

Det er ikke solgt så mange 60kWh modeller i Norge egentlig...og de få som er solgt blir vel tungsolgte i bruktmarkedet da folk heller vil legge på 20k til for å få "fulleffekt" modellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er prisen på den nye P85D klar i Norge. Hold dere fast... kun 774200 kroner... for en bil som er like hurtig 0-100 Km/t som bl.a Porsche 918 Spyder og Ferrari 458 Speciale. Dette er et kjempekupp og nesten uvirkelig... løp og kjøp!... \:D/

 

http://www.tv2.no/2014/10/13/broom/firehjulstrekk/model-s-d/tesla/6107163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er prisen på den nye P85D klar i Norge. Hold dere fast... kun 774200 kroner... for en bil som er like hurtig 0-100 Km/t som bl.a Porsche 918 Spyder og Ferrari 458 Speciale. Dette er et kjempekupp og nesten uvirkelig... løp og kjøp!... \:D/

 

http://www.tv2.no/2014/10/13/broom/firehjulstrekk/model-s-d/tesla/6107163

Ikke bare er kjøpesummen lav, men driftskostnadene er også lave. Jeg har kjørt 82 500 km siden november 2013. Og på den tiden har jeg brukt ingenting på reparasjoner. Ingenting på oljeskift. Et par hundrelapper på lading. Og selvfølgelig ingenting på bompenger, parkering, osv. Hadde jeg kjørt bimmeren tilsvarende ville det kostet minst 200k kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...