Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt synes jeg at designet på Model X er OK tatt i betraktning av hva slags biltype den er, men denne løsningen for frakt av skiutstyr er definitivt ikke OK. Med alle mulige forbehold iom. at jeg ikke har sett bilen selv oppfatter jeg det slik at de såkalte falkevingedørene forhindrer et skistativ eller en skiboks på taket. Hvis baksetet (den første raden) skal brukes kan man heller ikke frakte lange gjenstander som f.eks ski inne i bilen. Det verserte tidligere rykter om en slags bagasjeluke under baksetene, men såvidt jeg kan se på bildene er dette ikke mulig (rett meg gjerne). Tesla kan uansett umulig ha kjennskap til saltlaken som er normalt på norske vinterveier... :-s

 

gallery_38233_76_15499.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er ingen tvil om at Bjørn i denne filmen er veldig partisk til fordel for Tesla, men jeg synes allikevel at han har et poeng. Jeg har aldri kjørt en mer intuitiv og enkel bil enn Model S. Man kan være helt blank når det gjelder biler og allikvel sette seg inn i en Model S og kjøre den som om man aldri har gjort annet. Model S er på alle måter utrolig lettkjørt... kanskje bortsett fra akselerasjonen som er av en annen verden. På den annen side er "gasspedalen" utrolig fint kalibrert/dosert og måten regen funksjonen virker kommer helt automatisk (bilen bremser når batteriene regenereres/lades ved hjelp av bilens rullemoment). Den store skjermen i Model S og måten den fungerer på er like enkel og inuitiv. Alle biler burde etter min mening ha en tilsvarende skjerm (her bør jeg legge til at selv vår relativt billige Citroën C4 Cactus har en 9" skjerm som er 100% touch skjerm)... :)

 

Jeg brukte forøvrig også litt tid på å sette meg inn i hvordan navigasjonen virket da vi leide en F31 320d xDrive i sommer (dog fomlet jeg ikke like mye som Bjørn gjør i denne filmen). Systemet i BMW'en er ikke like enkelt som i Model S, men når man først vet hva man skal gjøre i BMW'en er det tut og kjør... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor sans for Bjørn´s videoer, men denne mister troverdigheten totalt i mine øyne. De første syv og et halvt minuttene av denne filmen må sies å kunne være ekstremt tilgjort. At en TMS er  mye enklere å få i gang enn dette eksempelet stemmer ikke, og bilen blir feilaktig fremstilt. At man bruker 40 minutter på å fylle 15 liter diesel og få i seg en hamburger har vært langt unna realiteten de få gangene jeg stopper og spiser/fyller, men det er klart tiden drar på seg når man dunker pistolen like lenge i påfyllingshullet som man fyller. At man forventer et like godt skyv i en 318d med 136hk som Model S med 400hk + sier også sitt. Denne filmen lukter ikke annet enn partisk, partisk og partisk, mon tro hvor mye Bjørn har fått av Musk for å lage "fossilbil-comparison"... :)

 

Touch-skjerm er i mine øyne en uting, og fjerner fokuset mer fra veien enn det iDrive-kontrolleren gjør. 

 

Ellers er det jo interessant å se at det reageres på vedlikeholdskostnader av en "fossilbil", når batteripakken til en BMW i3 koster hele 173.948,70kr hos BMW. Da ble plutselig olje, filter, turbo, girkasse og annet unikt for "fossilbilene" rene småtteriet.

 

Hver sin smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. touch skjerm i biler hadde jeg den samme holdningen i begynnelsen, men nå som vi har hatt vår Cactus i et år (ca. 30000 Km) synes jeg at systemet fungerer utrolig bra og ikke minst er det hurtig. På den annen side vet jeg nå hvor alle kommandoene er og kjenner systemet ut og inn... og det er nok en betingelse for at touch skjermene skal være intuitive og sikre. Jeg liker imidlertid også BMW's iDrive system veldig godt... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i dette var rimelig patetiske greier. En annen ting som er tullete med videoene til Bjørn er dette evige jaget etter pauser og hamburgere. Jeg kjører 65-80000km pr år, og bruker 5 min pr tanking og drar. Jeg spiser aldri fastfood langs veien, og kjører fint 60 mil mellom hver pause. 

Fredrik, greit at du er en Tesla fanboy der argumenter i mot preller av som vann på gåsa, men det å poste artikler/filmer som er kritiske til BMW gang på gang er rett og slett frekt og unødvendig. Spesielt når det er piss som det denne videoen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg poster stort sett det jeg har lyst til, men som du er inne på kan denne filmen oppfattes på forskjellige måter. Dette er Bjørn's tråd og han har en Model S som han utvilsomt liker veldig godt. Han har også hatt en BMW E61... og i dette perspektivet synes jeg at denne filmen har en misjon (les: ikke alt med en BMW er helt moderne). På den annen side er filmen helt klart veldig tilgjort partisk og jeg er sikker på at Bjørn egentlig er mer reflektert enn han gir uttrykk for i filmen. La oss se hva han selv skriver når han får tid til å stikke innom tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er på et BMW-forum burde du ha folkeskikk. Det har vært en gjenganger i lang tid at du kommer med en del kritikk/stikk mot BMW (mens Citroen og Tesla blir skrytt av uhemmet), og slikt synes jeg helt seriøst du kan gi deg med så lenge du er på et BMW-forum. Vil jeg lese BMW-kritikk går jeg på et MB-forum eller elbilforum.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du har et lettantennelig temperament, men det blir bare dumt å si at jeg skryter uhemmet av Tesla og Citroën etter 10 år med E46 og minst like mange år her inne. Jeg synes at Tesla gjør mange bra ting, men jeg er ikke sikker på om jeg personlig er klar for en elektrisk bil (det er faktisk en veldig stor og viktig beslutning). Jeg tror ganske sikkert at man i realiteten bruker mer tid på å lade en elektrisk bil enn Bjørn forsøker å argumentere for i sine filmer. Han er en Tesla entusiast... på godt og vondt, men jeg liker entusiasmen og jeg liker Bjørn's stil og fasong. Jeg elsker BMW, Porsche og oldschool Mercedes-Benz (i nevnte rekkefølge). Citroën og andre franske biler er mer en sær fetichisme jeg har (jeg har ikke riktig kommet ut av skapet og føler heller ikke at det er nødvendig).

 

Tysk orden... quadratisch, praktisch, gut... tilgang til biler er vel og bra, men det trenger en slags motvekt og da er Citroën med sine finurlige og merkelige løsninger bra å ha... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er han ikke det. Bjørn vet mye bedre, men filmen er helt bevisst laget av Bjørn som en Tesla entusiast. Dette kan man mene ganske mye om, men jeg tror på ingen måter at hovedformålet med filmen var dette forumet. Bjørn poengterer noen ting med Tesla som jeg også synes er interessant og derfor postet jeg filmen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med verdensrekord, 1. plassen i Tesla konkurranse og premien: En Tesla model X! :D

 

Du har gjort det godt fortjent til det, med all innsatsen du har lagt i Tesla eierskapet ditt :D

 

Synes Model X er en fin bil, mye smart og fremtidsrettet, og definitiv veien videre.

 

Ikke missforstå jeg er en skikkelig Bensin og motor entusiast, men vi kan nok ikke leve på oljen for resten av fremtiden. Jeg er glad jeg lever i en tid jeg får oppleve begge deler =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis blitt bortskjemt i Tesla'en, får jo ikke til de enkleste ting i Bmw'en :P

Som hva da? Jeg har hatt E61 før, men det var med manuelt gir. Så det var litt tilvenning med automatgir. Det som derimot var litt klønete var at det var manuell parkbrems på bilen (hver sin smak). Etter å ha blitt vant med parkbrems som går på når bilen står i park så blir man litt bortskjemt. Jeg mener å huske at VW Passat også har elektronisk parkbrems og at det ikke lenger er en spak man drar i.

 

Jeg har stor sans for Bjørn´s videoer, men denne mister troverdigheten totalt i mine øyne. De første syv og et halvt minuttene av denne filmen må sies å kunne være ekstremt tilgjort. At en TMS er  mye enklere å få i gang enn dette eksempelet stemmer ikke, og bilen blir feilaktig fremstilt. At man bruker 40 minutter på å fylle 15 liter diesel og få i seg en hamburger har vært langt unna realiteten de få gangene jeg stopper og spiser/fyller, men det er klart tiden drar på seg når man dunker pistolen like lenge i påfyllingshullet som man fyller. At man forventer et like godt skyv i en 318d med 136hk som Model S med 400hk + sier også sitt. Denne filmen lukter ikke annet enn partisk, partisk og partisk, mon tro hvor mye Bjørn har fått av Musk for å lage "fossilbil-comparison"... :)

 

Touch-skjerm er i mine øyne en uting, og fjerner fokuset mer fra veien enn det iDrive-kontrolleren gjør. 

 

Ellers er det jo interessant å se at det reageres på vedlikeholdskostnader av en "fossilbil", når batteripakken til en BMW i3 koster hele 173.948,70kr hos BMW. Da ble plutselig olje, filter, turbo, girkasse og annet unikt for "fossilbilene" rene småtteriet.

 

Hver sin smak. :)

Å taste inn adresse på BMWen var utrolig tungvint i forhold til Tesla. Prøv å tast inn en adresse i Google maps på mobiltelefonen din. Det tar bare 10 sekunder. Så lang tid tar det også i Tesla.

 

Mulig det ikke kom klart nok fram. Klokka i bilen gikk fem minutter feil. Så i realiteten var det bare snakk om 35 minutters stopp. Hvorfor klokka ikke stiller seg selv som i Teslaen er for øvrig en annen sak... Jeg sa også klart ifra i videoen at min stopp var worst case. Leser man mellom linjene kunne jeg stoppet i 5-10 minutter for kun fylling og dassbesøk. Og på samme måte ville en Model S fint klart å kjøre 250 km som var turen min. Skal man først kjøre 500 km vil det nødvendigvis være behov for ladestopp. Men det utløser også noen biologiske behov hos et menneske.

 

Jeg har selv klart å kjøre Oslo - Trondheim uten å lade. Det var 480 km. Men underveis stoppet vi to ganger for å stikke på do og spise en is. Man kan jo diskutere side opp og side ned om at man selv ikke trenger en stopp etter seks timer. Selv da jeg kjørte fossil før så trengte jeg minst 1-2 stopp på samme turen. Kall meg gjerne sær.

 

Når det gjelder å riste fossilpistolen så har jeg alltid gjort dette. De gangene jeg har slurvet har jeg fått fine dieselstriper langs bilen som samler schmutz. Denne øvelsen tar ikke mer enn et par sekunder ekstra. Omtrent som når man tisser. Viktig å riste den godt.

 

Touchskjerm er utrolig brukervennlig. Før syntes jeg også at mange knapper i bilen var fint i E61en. Men når man har brukt smarttelefon en stund så blir det stor ulempe å gå tilbake til tastetelefon. Prøv det selv så skjønner du hva jeg mener.

 

Jeg må si meg enig i dette var rimelig patetiske greier. En annen ting som er tullete med videoene til Bjørn er dette evige jaget etter pauser og hamburgere. Jeg kjører 65-80000km pr år, og bruker 5 min pr tanking og drar. Jeg spiser aldri fastfood langs veien, og kjører fint 60 mil mellom hver pause. 

Fredrik, greit at du er en Tesla fanboy der argumenter i mot preller av som vann på gåsa, men det å poste artikler/filmer som er kritiske til BMW gang på gang er rett og slett frekt og unødvendig. Spesielt når det er piss som det denne videoen her...

Hvis du kjører 60 mil i Norge så betyr det 6-8 timer mellom hver pause. I utlandet blir det noe lavere. Allikevel er dette såpass lenge i forhold til hva gjennomsnittet gjør. Uten at jeg har sjekket tall hos SSB, så tipper jeg at de fleste ønsker en stopp etter 2-4 timer. Og det er nettopp dette som er vanlig avstand for en Model S også.

 

Og som jeg har vist på videoene gang på gang så stopper jeg ikke alltid en halvtime for å spise burger. Ta for eksempel turen fra Oslo til Bergen. Når jeg starter fra Oslo har jeg 340 km rekkevidde og 90 %. Når jeg ankommer Gol har jeg ca. 120-140 km rekkevidde igjen. Neste lader i Aurland ligger 135 km unna. Jeg trenger egentlig ikke å lade, men jeg plugger allikevel inn mens jeg stikker på do. Turen fra Oslo til Gol tar tross alt 2,5 timer. Av og til 3 hvis det er mye kø.

 

Etter et kort dobesøk har bilen plutselig ladet til 180-200 km. Mer enn godt nok for Aurland. Når jeg ankommer Aurland har jeg typisk vært på veien i 4 timer og da passer det fint med en matpause. Man kan enten spise der eller spise medbrakt. Når man først skal spise, sjekke mail/facebook/etc så tar det fort en 20 minutter. Det er mer enn nok for å komme fram til Bergen.

 

 

 

Anyways... la oss ikke glemme at jeg alltid har vært en "petrolhead" før jeg fikk meg Tesla. Jeg foretrakk manuelt gir og har aldri eid en bil med automat. Mitt motto var at man skal ha det gøy når man kjører. Og motorlyd var viktig. For all del, jeg elsket mine tidligere biler, blant annet Renault Laguna og 525d E61. Selv den dag i dag har E61en utstyr og interiørelementer som Model S/X fortsatt ikke har (head-up display, adaptive lys som svinger, night vision, osv). Men jeg har gitt avkall på de godene for å få andre goder (og da snakker vi ikke om elbilincentiver).

 

Jeg hadde ikke tenkt å poste den videoen her. Men så var det noen andre som gjorde det. Jeg står for det jeg har gjort og fortalt. Fossilbiler med små skjermer og masse knapper er vanskelig å bruke for en som ikke kjenner bilen. Det skal man ikke stikke under en stol. Og dieselstank på fingrene er noe man må leve med (det er ikke alltid hansker tilgjengelig).

 

Nå vet jeg at jeg banner i kirka siden jeg står og forkynner om Tesla i et BMW-forum. Faktumet er at i Norge med såpass gode incentiver, priser på strøm og topografi så er Model S/X et veldig godt alternativ til dyre premiumfossiler. At ikke nordmenn har gått mann av huse som danskene kommer av at Ola generelt er skeptisk.

 

Jeg lover deg. Prøver du en Model S/X for en helg eller bruker den en god stund så kommer det til å bli nedtur å sette seg inn i fossilen igjen. Jeg sier ikke dette som Tesla fanboy men som ex-E61-eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...