FredrikE24 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 For meg slutter interessen ved starten av 90 tallet, BMW E38 og E39 kan jeg ha, men de er liksom ikke så BMW som de tidligere. Favorittårene mine er fra midten av 70-tallet til midten av 80 tallet. Hva de gjør fremover bryr jeg meg ikke så mye om sålenge det finnes bruktbiler jeg kan skru på! Inntil videre holder jeg meg til Mercedes, når deres nye sekser kommer, får man se om det er noe å hige etter Når det gjelder hva BMW gjør for tiden, så er det det å tjene penger For BMWs del så er det nok billigere for dem å kjøre på med rekkefire, de blir stadig mer effektive og bedre. Er noen kroner spart ved å bygge slike motorer kontra sekser helt ned i budsjettklassen. Snakker du med en "ikke" bilinteressert idag bryr de seg ikke en pøkk om BMWs utfasing av rekkesekseren, spør man de om meningen rundt rekkesekser utfasingen, skjønner de ikke helt hva du mener og tenker stort sett kun tilbake på 80 tallets ungdomsår med E30 320/323/325 osv. Ikke dagens biler, de har vel knapt merket at sekseren er på vei bort.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Verden ser etter mercedes diesel...Ikke bmw diesel.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Verden ser etter mercedes diesel...Ikke bmw diesel.... For 25 år siden ja, ingenting er særlig spesielt med Mercedes sine dieselmotorer i dag (Jeg sier ikke at de er dårlige for det er dem ikke). Det er med stor fasinasjon det kikkes etter BMW sine dieselmotorer, ingen annen bilprodusent leverer så turtalsvillige og effektive dieselmotorer. BMW la lista med bla E39 530d i 1998, E60 535d i 2004, E9x 335d i 2006 som av mange bilmagasiner ble kalt "Diesel M3" og nå sist men ikke minst M550d. Nye F10 518d leverer ett forbruk på 0,44 liter per mil på blandet og ett CO2 utslipp på 119 g per km, imponerende for en stor 5 serie. I andre enden av skalaen har vi M550d som tross 381 hester og 0-100 på 4,7 sek nøyer seg med 0,62 liter per mil på blandet kjøring og slipper ut beskjedene 165 g CO2. Mercedes hadde stor respekt og mye beundring for sine evigvarende dieselmotorer, gjerne uten turbo men det var for en god stund siden nå Utviklingen går videre som du sier og evigvarende produkter selger ikke lengere i dagens "bruk og kast" marked. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Jeg kan gå begge veier om jeg vil for jeg har både bensin og diesel rekkeseksere i min garasje Jeg blåser litt i om der er diesel eller Bensin, så lenge bilen har rekkesekser og bakhjulstrekk så er det BMW for meg. Firer diesel i BMW blir derimot helt feil for min del, med det er min mengnig Heldigvis så er BMW i verdensklasse når det gjelder å bygge dieselbiler, helt fra E28 524TD som var verdens raskeste dieselbil i 1983 til i dag med M550d som fortsatt er verdens raskeste diesel bil. I alle disse årene så har BMW vist at de kan bygge fantastiske dieselmotorer bilbransjen snur seg etter Min 3 serie har 3 liters rekkesekser, bakhjulstrekk, manuell og 260 hk, den klassiske oppskriften på en skikkelig BMW. Det er bare det at det er diesel og det gjør i dette tilfelle ingen verdens ting for meg Men skal man følge idealet her, så er dieselmotor minst like langt unna en ekte BMW. Som en 4syl bensinmotor. Sistnevnte kom faktisk først, og det var her de på alvor fikk suksess i motorsport. Ergo, ser man tilbake på røttene så er en BMW diesel en mindre "ekte" BMW. http://trommelyd.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Men skal man følge idealet her, så er dieselmotor minst like langt unna en ekte BMW. Som en 4syl bensinmotor. Sistnevnte kom faktisk først, og det var her de på alvor fikk suksess i motorsport. Ergo, ser man tilbake på røttene så er en BMW diesel en mindre "ekte" BMW. http://trommelyd.no/ Jeg mente firesylindret dieselmotor, det hører ikke hjemme i BMW synes jeg. Firesylindret bensinmotor er noe helt annet Jeg velger å følge idealet på min måte, så får andre følge det på sin måte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 Vel... det er ganske bred enighet i bilbransjen om at M47 motoren var temmelig imponerende da den kom på markedet i 1998. Hele 136 HK fra en rekkefirer på kun to liter var blandt de beste i klassen. M47 motoren ble i tillegg bare bedre og mye kraftigere ettersom årene gikk og etterfølgeren N47 er ikke dårligere. Den var den første dieselmotoren som passerte 100 HK pr. liter sylindervolum... Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 jaja bmw får holde på med verdens beste dieselmotorer...så kan mercedes holde på med gromme v12 motorer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 28, 2013 Share Skrevet November 28, 2013 jaja bmw får holde på med verdens beste dieselmotorer...så kan mercedes holde på med gromme v12 motorer BMW lager fortsatt V12 motor de også, men det er ganske stille for tiden i denne delen av modellsortimentet. Ikke glem at BMW hadde den første tyskproduserte V12en med E32 750I da den ble lansert i 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Mercedes lagde W124 på 80tallet...de vinner.. FredrikE24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 BMW lager fortsatt V12 motor de også, men det er ganske stille for tiden i denne delen av modellsortimentet. Ikke glem at BMW hadde den første tyskproduserte V12en med E32 750I da den ble lansert i 1987 Hvis jeg ikke tar helt feil var BMW også først ute med en V8 motor i 1951. Mercedes-Benz kom først med en V8 motor i 1963. Det som imidlertid er litt interessant er at mange oppfatter rekkesekseren som mer eller mindre synonymt med BMW. Rent historisk så har imidlertid Mercedes-Benz langt flere rekkeseksere på samvittigheten enn BMW. Den første kom allerede i 1924... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Mercedes lagde W124 på 80tallet...de vinner.. Også kom E34 i 1988 og regelrett banket W124 i samtlige tester, det er faktisk ikke kødd en gang. E34 ble kjørt beinhardt mot sine konkurrenter og spesiellet W124 av diverse magasin som Auto motor und sport. E34en gjorde rent bord i samtlige tester mot W124, har alt liggende her hjemme så det kan jeg faktisk bevise BMW E34 fikk også utnevnelsen "Das beste auto der Welt" i 88, 89, 91 og 92 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Dette er korrekt nok Fredrik, men er det meningen at du fra nå av alltid skal referere til disse gamle AMS magasinene du har liggende?... Eksos og wicky124 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Dette er korrekt nok Fredrik, men er det meningen at du fra nå av alltid skal referere til disse gamle AMS magasinene du har liggende?... Så lenge det er riktig så er Auto motor und sport en veldig fin kilde å ha, regnes jo som verdens kanskje beste og mest seriøse bilmagasin Men nå er vi veldig off topic her, burde kanskje komme tilbake på sporet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Så min e34 540 med 6 trinns manuell ikke er en bmw? :'( sent from my microwave using tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Huff nei tenke seg til å ha 8'er i en BMW Min er vel heller ikke ekte bmw siden jeg har automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå