Gå til innhold

Trøbbel med antispinn på E91


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Av og til slår antispinn inn ved lav hastighet i slak sving. Her er det snakk om 40-50 km/t i 3djegir med såvidt pådrag. Da blinker antispinnlyset akkurat som hvis det er glatt og det slipper bak. Dette kan forekomme på allslags føre med greit/godt grep. Opplevd dette spesielt mye med vinterhjulene på. Det er 225/45-17. Senest i går så var det så gale at jeg nesten måtte stoppe helt opp slik at lampa gikk av. Da var jeg vel nede i 20 km/t før den slukket og jeg kunne akselerere igjen.  

Har også opplevd dette på tørr asfalt med sommerdekk (275-30-19) i litt høyere hastigheter (50-70) 

 

Noen som har vært borti dette og har en anelse hva dette kan være? Lufttrykket ble sjekket og justert for to dager siden. Kan det være noe feil på systemet til antispinn/ABS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bare 1 tråd sånn hurtig på Google. Og der var det trøbbel med ABS senorene var for skitne. Så han hadde vaske/blåst/fjernet skitt og alt var OK.

Men det er mulig at en diagnose kan avsløre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Hjalp dette? @StigJ opplevde det samme med min X1 F48 20i X-drive nå, kjørte sakte ut fra Kiwi og antispinnlampen begynte å blinke, bilen lugget og ville ikke opp i fart. Måtte stoppe bilen, slå av og på motoren og virker å fungere nå, men må nok se an litt. Varmegrader og ikke glatt føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hyppig årsak til problemet du beskriver, er at noe forårsaker at sensor tar borti "reluctor ring" på drivakselen, skit kan det være, men også rust. Få bilen på bukk, så du kan dreie hjulet rundt og inspisere "reluctor ring", du vil da se blanke partier der sensoren har stusset.

Her kan du se hvordan den ser ut på E90:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sånn ring på drivakselen på F48 , og såvidt jeg kommer på heller ikke på ingen andre modeller produsert de siste 10 år.

Men det finnes magnetringer i hjullageret som kan ruste og defekte abs sensorer og fremmedpartikler mellom magnetring og sensor som kan gi samme symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2020 den 21.34, Krisfje skrev:

Hjalp dette? @StigJ opplevde det samme med min X1 F48 20i X-drive nå, kjørte sakte ut fra Kiwi og antispinnlampen begynte å blinke, bilen lugget og ville ikke opp i fart. Måtte stoppe bilen, slå av og på motoren og virker å fungere nå, men må nok se an litt. Varmegrader og ikke glatt føre. 

Etter hva jeg husker så hjalp det å vaske ja. For jeg byttet ikke noe slikt på bilen da jeg hadde den. Solgte den et lite å etter jeg postet innlegget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...