Gå til innhold

Motorsykkel tråden på bimmers


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, ESveen skrev:

Fikk startet avgårde i dag. Demonterte bremseslanger fram og bak samt montert slangene. Mangler noen justeringer og trekke til med moment samt lufting. 

Spiegler settet hadde fin kvalitet og passform. Fulgte med eget "verktøy" for å vri banjoene. 

Spent på hvor mye bedre bremsefølelsen blir!

20160523_095257.jpg

20160523_095227.jpg

Får ein bedre bremsefølelse av å skifta til stålomspunnede slangar...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er at stålomspunnede slanger ikke utvider seg og du får en mer direkte bremsefølelse. Særlig merkbart skal det være når du har gamle morkne slanger. 

Jeg har ikke prøvd det før, men kommer tilbake etter første prøvetur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en seriøs kikk på bremsene når jeg får pelt fra hverandre sykkelen for nøysom vask, sykkelen er som nevnt fulgt opp med årlige servicer hvor alt fra lyspærer til holker er skiftet. Får undersøke om slangene er originale.

Blir vel til at man pitler med sykkelen gjennom vinteren og gir den en real gjennomgang. Oljeskift før den settes inn for vinteren etc.

Jeg har diagnose-utstyret til BMW hvor man kan lufte bremsene om det er det som må til på typen jeg har.

Luftmister eksosen har rå lyd :)

Når det gjelder styredemperen og bedre egenskaper ved krypkjøring vet jeg ikke helt, man kan i det minste skifte olje på den, så en film på youtube hvor man gjorde det istedefor å skifte den ut.

Har du denne "box of rocks" lyden på tomgang i neutral uten clutch innkoblet? Min er fin når den er kald, men virker som det blir noe mer når det blir varmt. Forsvinner så fort jeg drar inn clutchen eller gir bittelitt gass.

Hvordan er sykkelen ellers å skru på? Virker som det er litt styr å fjerne kåpene.

 

Nå har jeg aldri vært særlig forfengelig, men da jeg la merke til at denne sykkelen hadde korta ned litt på bakskjermen under skiltet.. Ser unektelig "bedre" ut om jeg kan si det på den måten. Mister jo refleksen man må ha for at et skal være godkjent, men ja.. et hadde han jo en løsning på.
86_140353791.jpg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Min rakler endel på tomgang med clutchen ute. Høres ikke bra ut, men det skal ikke være ett problem. Prøvde en 2002 rs som hadde samme lyden. Fikk høre at det var slakke i thrustlager. 

Min k100 har samme lyden. Heldigvis enkelt å ta av gearboks og ta en sjekk av clutchen etc. 

Sidekåpene var veldig enkel å ta av. Kun skru ut skruene du ser, napp ut kåpa fra en tapp over aluminiumsstykket over fothvilerne, deretter løft kåpa oppover. Det sitter mothaker langs den biten i midten med bensinlokket. Speilene må fjernes først. Nappes rett ut. Var faktisk lett å sette på igjen. 

Ikke dum løsning på skiltløsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annerledes på facelift, men ikke veldig! Var mye enklere enn jeg så for meg :) Har demontert alle paneler og deksler, vasket i alle kriker og kroker, vasket så alle kåpedeler på innsiden og utsiden, polerte opp alt tilslutt og monterte det på sykkelen. Meget koselig dag i garasjen. Merker jeg er litt mer fornøyd med hvordan det er nå, og ikke hvordan det var da jeg kjøpte den, møkk overalt.

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25. mai 2016 at 7:35 PM, FredrikE24 said:

Litt annerledes på facelift, men ikke veldig! Var mye enklere enn jeg så for meg :) Har demontert alle paneler og deksler, vasket i alle kriker og kroker, vasket så alle kåpedeler på innsiden og utsiden, polerte opp alt tilslutt og monterte det på sykkelen. Meget koselig dag i garasjen. Merker jeg er litt mer fornøyd med hvordan det er nå, og ikke hvordan det var da jeg kjøpte den, møkk overalt.

 

image.jpeg

Veldig fin sykkel! Jeg har en 2003 K1200GT som ikke er så veldig forskjellig fra din. Kjøpte den da den hadde kjørt 20k og nå runder den snart 70k. Går som en klokke og det har aldri vært noe tull.

BMW_K1200GT.jpg

Jeg har brukt en Schuberth C3 i flere år og er veldig fornøyd. Har nettopp kjøpt en Schuberth M1 som alternativ for kortere turer på varme dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den K1200GTn er vel temmelig lik K1200RS bortsett fra en del komfortrelaterte ting? Kunne tenkt meg en GT vindskjerm etterhvert, selv om den jeg har ikke er for dårlig, men skal man kjøre i all slags hver, hver dag, så er det kjekt med litt ekstra skjerming for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at K1200RS og K1200GT egentlig er samme sykkel men GT'en har en litt mer oppreist sittestilling samt integrerte sidevesker. Idéelt sett skulle jeg gjerne ha hatt en enda høyere vindskjerm da vinden (og støyen!) rammer toppen av hjelmen.

På GT'en kan vindskjermen forøvrig justeres elektrisk opp og ned men i praksis har jeg den stort sett i høyeste posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en lengre tur med ledsager på egen sykkel idag(K1300GT og min K1200RS). Blir bare mer og mer fornøyd med sykkelen, ikke vondt et eneste sted etter flere timer på sykkelen. Ting gikk stort sett rolig for seg, fikk lov til å la sykkelen strekke litt på beina på noen strekker, testa litt akselerasjon i 6. gir fra 80km/h og oppover i motbakke, og det trekker utrolig bra! Man skal huske på at man ved 80km/h holder et turtall på 3000rpm.. Girer man så ned til 2 gir.. Da skjer det ting:whistle:

En annen morsom ting i finværet var at det var veldig mange andre sykler ute. Vi kom oss ut på hurumlandet og kjører nedover østsiden. I kanten på en rundkjøring sto det 6 sykler og pratet med hverandre, tydelig at de kjørte i følge, dette var racinggutta med skinndress som var ute med R-syklene sine. Det morsomme er at de la seg på hjul, og at man uten å anstrenge seg nevneverdig distanserte dem markant så fort man kom til litt rask svingkjøring. Veldig morro, for disse BMWene er noen vellagede maskiner til alle forhold. Så fort man kom til en god rettstrekke så suste de forbi mens de glanet fært på L'en som er påmontert sykkelen og refleksvesten, vi lå nok i fartsgrensa + moms stort sett.

Skal bli moro å etterhvert mestre og fintrene på presis kjøreteknikk og se hva slags potensiale BMWn har, ikke minst la en kamerat som har hatt lappen i flere år nå om å prøve den og se hva han synes. Håper han blir frelst og selger japanern sin sporenstreks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har en ledsager slik at du får kjørt litt når sykkelen uansett står der. Lenge til du kan kjøre opp? 

Jeg har allerede kjørt 2000km med RS'en i år. Sykkelen er veldig stabil og udramatisk, uten at den blir kjedelig. Jeg opplever det som en sykkel som blir mer og mer stabil når farten øker og du presser den litt. Bremsene mine ble mye bedre etter slangebytte. Reservoaret var full av hvit guffe, sikkert kondens siden slangene var sprukket. Om det var stålomspunnede slanger sin fortjeneste vet jeg ikke. 

Ett lite tips ang. Peiling av olje. Sykkelen må stå helt flatt for at du skal peile rett i sikteglasset! Det varierer veldig mye fra olje midt i glasset til nesten nederst fra dag til dag. Du blir overrasket over dette, men ikke få panikk på bensinstasjonen og fyll på en skvett. Peil på samme sted/underlag på midtstøtta og helst før du kjører neste dag. 

Høres banalt ut, men tok litt tid før jeg stolte på oljenivået. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok teorien idag, og fikk bestilt første ledige oppkjøring 27. Juli, vel, akkurat tidsnok før jeg begynner i ny jobb :) Så blir det hvertfall mye kjøring utover høsten. Ledsager er lett tilgjengelig så er veldig greit å få han med seg :)

Har sjekka bremsevæska og den er fin som bare det, både på servokretsen og i reservoarene som går ut til kalippere(de to reservoarene for bak og forran sitter bak). Slangene ser helt fine ut, men har planer om å skifte. Skal bli gøy å lufte dette servogreiene.

Er jo fler bremserør på sykkelen enn jeg har på bilen.. Fikk kjørt litt på grusvei igår og forsøkte å låse.. Fantastiske greier det systemet, ABSen jobber og det bremses både foran og bak samtidig og man har under skrens full kontroll.

Olja har jeg såvidt titta inn på en gang i mellom, da var det olje ganske langt over midten, men godt innenfor den røde ringen, antar at alt innenfor den røde ringen er ok :)

Morgendagens jobb blir å pusse og male opp igjen midtstøtta, bærer preg av å ha stått mye i grusen(forrige eier hadde ikke støpt såle i garasjen). Jeg kjenner jeg ikke helt klarer å leve med en rusten støtte [-(

eDit: Oppkjøring er nå endret til 11. Juli.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...