Gå til innhold

530da eller 530a


EvenPaulsen
 Share

Anbefalte innlegg

La oss holde tunga rett i munnen nå...530i er raskere enn 530d, men 530d føles kanskje som en kvikkere bil pga turbo/moment.

En 530i vil gi mer respons og kjøreglede for en aktiv sjåfør, mens dieselen passer bedre for litt mer bedagelige sjåfører.

530i bruker litt mer drivstoff, men har bedre lyd og mer stillegående. Den er også mest sannsynlig billigere i drift over flere år siden den har billigere service/deler, færre driftsfeil og ingen turbo som havarerer. Automatkassene på diesel havarerer også oftere enn bensinkassene.

Kjører du mye langkjøring 30 000 km+ kan diesel være en fordel. Driver du med småkjøring gir bensin færre problemer. Bor du på et kaldt sted med mye minusgrader kan diesel være litt tungvint. Det er flere faktorer ute og går med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kjører for langt per år, eller synes det er OK å betale litt mer for drivstoff, så kjøper du 530i.

Men det må sies at en 530d ikke går dårlig. Men det er nok potensielt mer utgifter med diesel, slik som werther sier.

Sendt fra mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motorvei aksellerasjon som f.eks 80-120 så er vel 530D raskere enn en 530i? 0-100 er vel bensinen raskere så det er jo et spørsmål om hva en har mest nytte av. En 530D men skikkelig remap er vel god for ca 280HK og med litt modifisering så passerer du 300HK og et dreiemoment som en liten lastebil. Jeg hadde utvilsomt kjøpt diesel.

 

At automatkassene havarer oftere på diesel har jeg aldri sett noe statistikk på men det kunne vært interessant hvis det finnes. På E39 og E46 bensin med ZF kasse ryker reverstrommel og ventilhus men diesel med GM har svak converter og dårlig ventilhus. Hvilke havarier som skyldes konstruksjonsfeil og hvilke som rett og slett er en kasse som er utslitt pga lang kjørelengde og mangelfullt vedlikehold er ikke godt å si. En automatkasse varer ikke evig.  Har uansett ikke inntrykk av at Automatkassespøkelset er så stort på E60 bortsett fra noen converterfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes e60/61 automat kassene er solide ;-) en jeg kjenner kjøpte en e61 525da med over 200.000 på telleren. Bilen er chippet, og kassen fungerer utmerket ;-).

Driver du med mye langkjøring vil nok diesel være best. 530da er et godt valg da ;-) bruker mindre drivstoff enn bensin versjonen, og det momentet er bare episk!

Som gutta nevner over er det billigere å hente hester med chip på en dieselmotor.

Driver du med småkjøring slik jeg gjør? Da er bensin ditt beste valg. Småkjøring med Dieselbil kan fort bli kjempe dyrt! Du kan fks risikere å tette igjen diesel partikkelfilteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Dette med dpf er litt todelt. Ja, det kan gå tett, men da driver du med veldig mye småkjøring. Det blir så mye småkjøring, at du heller kunne ha gått.

Dog legger jeg merke til at bilen er rask å starte regenerering etter at man har kjørt endel smått.

Sendt fra mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg hadde valgt 530I jeg, iallfall etter å ha sett alt helvete ett par kamerater har hatt med sine 530d... Det er generelt sett mindre som kan gå galt på en bensin motor, de er mer enkle i sin konstruksjon med de fordeler og ulemper dette kan medføre. På en diselmotor så er det turboer, Swirlflaps, dyser mm som er fare områder på en eldre dieselmotor. M57 motorene hadde forøvrig en litt tøff start på livet med litt problemer, men på TU2 motorene etter 2007 så er mye forbedret og skulle du valgt en facelift versjon så vil jeg igjen anbefale 530d fremfor 530I. Her blir dieselmotorens fordeler større enn bensinmotoren da driftsikkerheten er forbedret :)

Moderne dieselmotorer har ingen problemer med å takle det kalde klimaet i Norge. Min E39 startet i -39 uten motorvarmer. Plagsomt for bilen, ja. Men, den startet.Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk

Ja og bor man på en slik plass så holder ikke motoren lenge om slike kaldstarter skal fortas hver dag vintern igjennom i to tre år. Men ellers så er det som du sier ikke noe problem, er jo kun hvis du bor på de få stedene i Norge det blir skikkelig bikkje kaldt. Langs Vestlandet, Sørlandet og deler av østlandet så er det stort sett ikke kaldere enn elles i Europa om vinteren så dette tåler dieselmotorer fint. Min 325d uten cold climate pakken starter helt fint ned mot 25 minus, og stort sett kaldere enn det blir der kun på enkelte plasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e61 530dat (automat ja), TRF steg 4:

attachicon.gifSteg 4 testing.png

 

Effekten er målt på hjula. Dersom man regner 15% drivverkstap får man: 303,5 / 0,85 = 357hk og ca 750Nm i motor på denne.

 

Så kan de som "virkelig liker å kjøre bil" kjøre 530i ;)

Ja jeg er blandt de som "virkelig liker å kjøre bil" og jeg kan anbefale TRF tuning på det sterkeste. Fikk selv Steg 2+ på min 530D E39 på Fredag for 6 dager siden og har brent opp ca 120 liter diesel på den tiden. Og jeg har foreløpig "bare" 260hk og 550nm men det skyver som en liten lastebil allerede så diesel er absolutt ikke kjedelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...