Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemte en ting:

 

Varsellampa for partikkelfilteret kom selvfølgelig på etter 10 minutters kjøring i dag, til tross for hardkjøret i går.  Får fikse feilen først og be noen om å slette feilmeldinga etterpå hvis den ikke går bort av seg selv.

 

Er det forresten termostater med forskjellige åpningstemperaturer å få kjøpt, eller er det kun én modell og den åpner på 88 grader (og tidligere og tidligere med årene)?

 

Hvis jeg erstatter AGR-løsningen med den fra TRF-Racing, så blir jeg vel kvitt termostaten i AGR-systemet også?

 

Kjempefint hvis noen legger ut en oppskrift på hvordan jeg bytter termostatene selv :)

Skrevet

Egr termostaten er veldig enkel å bytte. Den kommer du til ved å ta av motordekselet. Sitter i forkant av motor helt øverst. Du kan gjerne prøve å bytte den først for deretter å ta hovedtermostaten hvis ikke temperaturen blir ok etter nr 1.

Skal finne DIY og poste her når jeg kommer hjem :)

Skrevet

Her er to DIY på innsug og swirlflaps siden du har nevnt dette tidligere i tråden. Swirlflaps har nok ikke noe med partikkelfilteret å gjøre, men kan være greit å fjerne for å eliminere risken for motorhavari pga disse. Har gjort dette selv. Kjøpte blendeplater hos Gs. Disse er av plast og sikkert helt ok, men tror jeg ville kjøpt i metall hvis jeg skulle gjort det en gang til. Tror TRF sine er av metall. Ellers kan det være lurt å ha litt nye vakumslanger på lur når man starter denne jobben. Den på egr-ventilen satt som limt og jeg måtte kappe den for å få den av.

 

http://forums.5series.net/diy-do-yourself-14/removing-swirl-flaps-diesel-engine-70452/

http://forums.5series.net/diy-do-yourself-14/cleaning-intake-manifold-diesel-engine-53457/

 

Video på skifte av EGR termostat. 3 minutter er litt optimistisk, men det er greit gjort på en halvtime :)

 

Hvis temperaturen ikke når 88+ etter at egr er skiftet er det hovedtermostaten som er årsaken.
Den er det en del plukk med å få skiftet, men ikke umulig. Regn noen timer på jobben.

Beskrivelse av jobben finner du her.

http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?f=5&t=129186

 

Lett å miste skruer ned her. Legg gjerne papir eller filler slik at de fanger opp skruer som faller ned. Det reddet meg et par ganger :)

Samme hvis du skal ta av gasspjell og egr ventil. Noen skruer der som er vanskelig å komme til og lett å miste.

 

To find Temperature in hidden menu (530D);

1) Turn ignition key to position 1 (Radio)
2) Press and hold Trip button until 01.__ appears.
3) The car?s chassis number will soon appear below this ? add the last five digits together, and remember this total for later on.
4) Press and hold Trip button to get 01.__ again, and then keep pressing the Trip button repeatedly until menu ?19 Lock On? appears
5) As soon as 00 appears below it, immediately keep pressing the Trip button until this figure reads the same as the total number of the last five digits of the chassis number which were added together previously
6) Wait momentarily until menu 01.__ appears, and then press the Trip to get menu 07.__, and the temp. will appear.
If the car is started from this menu, you will get a continuous temp. read-out until the ignition is switched off again.

Skrevet

Trf sine er ikke plast nei. :)

Jeg hadde en del dårlige vacumslanger under innsuget, så det er ikke dumt å ha litt slange på lur nei. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Skrevet

Tusen takk for gode svar, igjen!

 

Etterhvert som litt kunnskap om tingene jeg spurte om i første innlegg, DPF, AGR og swirlflaps, synker inn, så begynner jeg å skjønne sammenhengene (tror jeg  :unsure: ):

 

-Hvis en defekt termostat i AGR gjør at motoren ikke når høye nok temperaturer til å regenerere partikkelfilteret, så lønner det seg ikke å eliminere AGR uten også å fjerne DPF.  Jeg tenkte å demontere AGR og putte den i en bøtte med varmt vann og steketermometer for å finne ut når den åpner/om den er defekt.  Først så får jeg finne diameter og ca. lengde på nye vacuumslanger ser det ut til :)

 

-Swirlflaps har, som BRIO skriver, ingenting med partikkelfilteret å gjøre men er der heller av miljøhensyn (i likhet med AGR). De medfører totalhavari på motoren hvis de løsner, og bør derfor erstattes med en løsning a la den TRF-Racing selger.

 

-Partikkelfilteret kan erstattes med et rørbend og hjernen i bilen må da programmeres til å slutte med regenerering. (Hvordan vil de nye, strengere EU-kontrollene påvirke fjerning av DPF?). Alternativene til å fjerne DPF er å sette inn et nytt (til 18 000 + jobb), eller tvinge frem en regenerering med software eller en tur som er lang nok og i jevnt høyt tempo (80+ km/t?), eller rense filteret manuelt.  Den manuelle rensingen kan foregå med kjemikalier (f.eks. kaustisk soda tror jeg), eller varme (tenker varmepistol).  Det finnes jo også noen som renser eksosanlegget innvendig ved å helle i bensin og tenne på...  Vet ikke hvordan det ville blitt med dette belegget inne i DPF.

 

Synspunkter? :)

Skrevet

Jeg er enig i nesten alt. Eneste er at min lci 525d regenerer dpf selv om jeg kjører helt ned i 20 km\t, så lenge motoren er varm nok.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk

Skrevet

Jeg er enig i nesten alt. Eneste er at min lci 525d regenerer dpf selv om jeg kjører helt ned i 20 km\t, så lenge motoren er varm nok.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk

Akurat det jeg også opplever :)

 

AGR termostaten står i et kjølevannskretsløp for å gi kjøling til AGR eksoskjøler, som sender eksos til AGR ventilen. Uten at jeg er ekspert på dette vil jeg tor at selv om du velger å fjerne AGR ventilen bør du la kjølevannskretsen stå igjen intakt. Dvs at hvis AGR termostat er defekt må den byttes.

Skrevet

Tror at TRF har et kit for å fjerne hele termostaten å kjøler.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk

Skrevet

Da høres det ut som om motoren kommer til å gå kaldere, og det er lurt å fjerne DPF.

TRF kan forresten på noen motorer skru av AGR-funksjoner via programvaren. For DPF blir det vel som å fjerne hele AGR-systemet.

Blir interessant å se hva TRF svarer på min PM.

Skrevet

Bilen din skal ikke gå kaldere uten agr. Få byttet begge termostatene først som sist.

 

Jeg har ikke kunnskap nok om dette til å delta i noen diskusjon, jeg har kun basert meg på "den store dieseltråden" til TRF-racing der det står at AGR øker temperaturen på motoren som en utilsiktet effekt.

 

Jeg er innstilt på å bytte termostatene, men avventer svar fra TRF om opplegget hans for fjerning av AGR også fjerner kjølesløyfa.  Vil ikke bruke tid og penger på noe som skal bort i neste omgang :)

Skrevet

Bare kjapt svar her i forbifarten;

Man vil totalt sett tilføre kjølevæska noe mer varme med AGR aktiv, driftstemp vil dog ikke gå opp om termostatene fungerer.

Og ja, vi har et produkt som fjerner hele kjølesløyfa til AGR (agr termostat problematikk løst for alltid) på alle m47 og m57 generasjoner. Meget enkel og fornuftig innretning, men den er ikke 100% klar enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...