TommyNgu Skrevet Januar 30, 2014 Skrevet Januar 30, 2014 Hei, er det noen som har noen erfaring med M54B20 motoren? Har hørt at den bruker mer olje enn vanlig, særlig nå som den begynner å dra på seg noen år. Noen andre erfaringer/ting man burde være ops på eller noen frekvente feil på BMW 6'ere? Eller er dem gode alle sammen?
MrBrum Skrevet Januar 30, 2014 Skrevet Januar 30, 2014 Det er gode motorer. Både M52, M52tu og M54. Det som ofte skaper oljeforbruk er dårlig vedlikehold. Hvis man er lite påpasselig med å skifte olje ofte nok, så kommer forbruket fortere. Kaldstart om vinteren uten motorvarmer er også med og sliter. Men det er klart at, når motoren begynner å dra på årene og får høy km stand, så er vel ikke litt slitasje til å unngå. Og det er oljetetningene rundt ventil stammene som ofte er synderen. Selv om motoren bruker litt olje pga det, kan man kjøre problemfritt i årevis likevel. Oljeforbruket er kanskje i en del tilfeller bare et irritasjons moment, og selvfølgelig.....et miljø utslipp spørsmål. Men for den som liker å skru, eller vil koste på rep. på verksted, er dette lett å bytte. Og er forbruket borte. Selvfølgelig forutsatt at sylinderne er i orden. Er man uforsiktig og kjører med for lite olje en periode, tar en eller flere sylindre fort skade. Kort oppsummert, en god og driftsikker motor, men feil kan oppstå. To saker som går igjen her på forumet er veiv/kam sensor og veivhus ventilasjon. Skift vannpumpe og kjølevæske pr 60 000 km, så er du rimelig trygg på at det ikke dannes avleiringer i kjølesystemet og dermed unngår trøbbel. Og ikke press motoren før den er driftsvarm. Da sparer du toppakningen mest mulig. Du unngår vridning. Men det å ikke presse en kald motor gjelder generelt i motor verden. Er du forresten ute etter å sette inn en slik motor i en eldre bil?
Clevion Skrevet Januar 30, 2014 Skrevet Januar 30, 2014 Disse motorene har brukt olje fra de kom ut fra fabrikken, men som MrBrum sier, så kommer mye av forbruker om det er mye eller lite på oljeskift og vedlikehold. Utenom det, så er det bra motorer Utrolignok klarte jeg og ta toppen på min M54B22
Brian Skrevet Januar 30, 2014 Skrevet Januar 30, 2014 Har m54b25 i bruksbilen, og den bruker omtrent ikke noe olje. Jeg trenger ikke og etterfylle mellom hvert skift på 8-9000km. Kjører castrol 5-30 olje og den har passert 260 000km nå. Brukte en anelse mer før toppakninga røk tidligere i år, og da overhalte jeg hele toppen, deriblant nye ventiltetninger. Forbruket ble marginalt bedre etter dette. Jevnlig vedlikehold tror jeg må være noe av forklaringa. m50'n jeg har derimot er helt avholds, der føles det som om det er dønn samme nivå uansett. Stort sett er det toppakning som fort kan ryke på seksere som har gått ett stykke, men dette kommer også veldig an på kjøremønster, uflaks etc.
CrZyWiz Skrevet Januar 30, 2014 Skrevet Januar 30, 2014 Ikke oljeforbruk mine M54 motorer heller. Mye propaganda
Werther Skrevet Januar 31, 2014 Skrevet Januar 31, 2014 Da får jeg veie opp med litt oljeforbruk på min da, til tross for godt vedlikehold...Ikke akkurat glimrende arbeide av BMW. Mistenker at M52 har litt mindre trøbbel over hele fjøla...
awt Skrevet Januar 31, 2014 Skrevet Januar 31, 2014 Min brukte også hakket mer olje enn det man vil karaktisere som "normalt", men ikke bekymringsfullt mye.
Thundercoil Skrevet Januar 31, 2014 Skrevet Januar 31, 2014 Jeg har fylt 4L på 15k km. Blir kvitt Veivhusvent.systemet snart, så får se om det blir bedre. Har byttet det meste av pakninger og blitt kvitt lekkasjer, men bruker fortsatt en del olje. Hvis ikke det blir bedre nå, så får jeg prøve meg på ventiltetninger også. Er også tett mellom oljefilterbeholder og motor, bunn av peilepinn osv.
TommyNgu Skrevet Februar 9, 2014 Forfatter Skrevet Februar 9, 2014 Okei, takk for alle svarene! Har hatt utrolig mye å gjøre på skolen, så hadde helt glemt å oppdatere meg på mitt eget innlegg.....Idiotisk av meg, men som sagt, takk for alle tilbakemeldingene! Har bare hørt av noen at M54Bxx motorene (ikke B20, skrive feil fra min side) har en tendens til å bruke olje, da tenker jeg på et forbruk som er høyere enn normalt. Men kanskje det bare er rykter. En kompis av meg vurderte å kjøpe seg en 520i med M54B22 motoren, og eieren sa bilen brukte ca. 1l pr. tank Regner med at det er noe galt da, men eieren sa at den har gjort det helt siden han kjøpte den, og han har eid bilen i snart 5 år. Ellers har jeg hørt av eiere av M54 "biler" at motoren bruker litt olje, men det er sagt, så er ikke dem de mest bilkyndige til å komme med slike uttaler. De vet jo så vidt forskjellen på bensin og diesel biler.
Albino Skrevet Februar 9, 2014 Skrevet Februar 9, 2014 Okei, takk for alle svarene! Har hatt utrolig mye å gjøre på skolen, så hadde helt glemt å oppdatere meg på mitt eget innlegg.....Idiotisk av meg, men som sagt, takk for alle tilbakemeldingene! Har bare hørt av noen at M54Bxx motorene (ikke B20, skrive feil fra min side) har en tendens til å bruke olje, da tenker jeg på et forbruk som er høyere enn normalt. Men kanskje det bare er rykter. En kompis av meg vurderte å kjøpe seg en 520i med M54B22 motoren, og eieren sa bilen brukte ca. 1l pr. tank Regner med at det er noe galt da, men eieren sa at den har gjort det helt siden han kjøpte den, og han har eid bilen i snart 5 år. Ellers har jeg hørt av eiere av M54 "biler" at motoren bruker litt olje, men det er sagt, så er ikke dem de mest bilkyndige til å komme med slike uttaler. De vet jo så vidt forskjellen på bensin og diesel biler. 1 liter per tank er på ingen måte normalt! Kan være tett veivhusventilasjon eller noe? Gåen toppdekselpakning? Bunpannepakningen som lekker?
kjølen Skrevet Juni 11, 2014 Skrevet Juni 11, 2014 Skift olje ofte gutta til kjente merker(Castrol-Penzoil-Valvoline) Skifter hver 750mil å har aldrig hatt problemer.M54B22(å motoren er ren )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå