Gå til innhold

f11 fryktelig på vinterføre


 Share

Anbefalte innlegg

har for en tid tilbake kjøpt meg en 2012 f11 . mine tidligere biler var en 08 318d,og en 10 x1 20xdrive. disse hadde begge 17" hakkepelita piggdekk og var rett og slett helt fantastisk på vinterføre. f11 er jo rett og slett helt forferdelig på vinterføre. f11 har helt nye hakkapelita piggfri dekk. trudde først at dette var bare på vei med is men den viser seg å være like trist på alt slags vinterføre. det slipper hardt og brutalt.

noen som har noen erfaringer med om at det blir bedre med pigg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt F11 med helt nye Hakka piggfri dekk. Standarddim på de var 245/50(mener jeg)/18. De er enkelt og greit for brede til å fungere på vinterføre er min erfaring. Hadde også Michelin i 245 på min E61 og det var et mareritt. Bytta til Hakka i 225 og fikk "ny bil". Trodde 245 på 5-serie ville være uproblematisk da 225 på 3-serie tidligere har vært uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer fra en X1 med Xdrive så vil nok også det være en faktor som gjør at F11en føles dårlig, men dekk har som alltid alt å si. Har selv kjørt F10 med 225 vinterdekk og det er desidert den beste tohjulsdrevene bilen jeg har kjørt på vinterføre, samme med min E90 325d som også har 225 dekk.

Brede vinterdekk er bare tull og jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha det, jeg kan forså at 225 blir for knapt på en M3 men på en 520d er noe bredre bare tull. Det er kun dyrere og gir dårligere fremkommlighet. Ser kjipt ut med smale 225 på en bred M-sport F10 selvsagt, men jeg synes det ser enda kjipere ut når man står midt i bakken og spinner mens andre biler bare kjører forbi deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekkdimensjonen er vel 225/55/17 så de er ikke spesielt breie.

tror ikke det er overgangen fra x1 som gjør den dårlig på vinterføre.jeg har bare eid x1 i 4 mnd før jeg fikk f11 så jeg har jo ikke kjørt spessielt mye med xdrive.

hadde 225 dekk på min e91 også men den var helt fantastisk på vinterføre men det var jo altså piggdekk da.

kan jo tenkes at det er kjøring med automatgir som er problemet,har ikke eid bil med automatgir på noen år.

må vel bare kjøpe noen piggdekk og prøve.problemet er jo at det koster jo en haug med penger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dekkdimensjonen er vel 225/55/17 så de er ikke spesielt breie.

tror ikke det er overgangen fra x1 som gjør den dårlig på vinterføre.jeg har bare eid x1 i 4 mnd før jeg fikk f11 så jeg har jo ikke kjørt spessielt mye med xdrive.

hadde 225 dekk på min e91 også men den var helt fantastisk på vinterføre men det var jo altså piggdekk da.

kan jo tenkes at det er kjøring med automatgir som er problemet,har ikke eid bil med automatgir på noen år.

må vel bare kjøpe noen piggdekk og prøve.problemet er jo at det koster jo en haug med penger :(

Jeg opplevde iallfall at F10 var bedre enn E90 på vinterføre, men det kommer sikkert at på fører og hva man er vant til :) Piggdekk utgjør ingen forskjell såfremt det ikke er blank is, kjører du stort sett på salta veier er pigg bortkastede penger da du sliter dem raskt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt vil jeg ikke bilen min, at jeg setter på 225-dekk på en F10/11. Det er litt som å gå i findressen din, men så har du på deg joggesko for at du ønsker behagelig fottøy :P

 

Bredere dekk er faktisk bedre på hardpakket snø og is, men er noe svakere når det kommer til å drenere vann, og på slaps og løst snøføre (som det stort sett er her i Norge). Men når det gjelder ren fremkommelighet er ikke brede dekk så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje derfor jeg føler at bilen min svaier som en jævla båt med vinterdekk, måtte bytte tilbake til vinterdekk igår pga sprekk i en bakfelgen min, og det gjynger som et uvær, begynner jeg og dra på å skal forbi, så kjennes det ut som jeg skal sladde :( Jeg har 235/55/17 tror jeg. Michelin Ice X foran og Continental VikingContact bak, helt nye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor alle dere bor, men noen av dere bor definitivt ikke her på Lillehammer med ordentlig vinterføre i lange tider. 

 

Jeg har kjørt Nokian Hakka 7 (altså pigg) og Nokian Hakka R (altså tilsvarende piggfri) i samme dimensjon på to forskjellige E61 på samme dag her i byen på ordentlig vinterføre med hardt snøunderlag (altså ikke is). Har i tillegg bytta fra Michelin X-Ice til Hakka 7 på min egen bil i samme dimensjon etter å ha flytta hit til byen. Pigg er utrolig mye bedre enn piggfri på ganske mange andre fører enn kun is er min klare påstand.

 

Og ja Walkabout, bredere dekk sies å ha bedre grep på hardt snø enn smalere, men ett sted går grensen og jeg vil hevde den går ved overgangen 225/235 (ikke prøvd 235). Over det fungerer svært dårlig på 5-serie (og 3-serie) på vinterføre. Og jeg kan aldri tenke meg dere ser forskjell på en F11 med 225 og 245 vinterdekk som står parkert i gata. Det kan jo være større forskjell i bredde mellom de ulike merkene i samme dimensjon enn 225-245. Jeg bytta bakdekk på sommerdekkene i fjor sommer. Gikk fra Yokohama i 285/25/20 til Dunlop i samme dimensjon. Forskjellen ble fra helt loddrette dekksider til ok strekk. Jeg kjører mye, mye heller trygt på 225 på min 5-serie enn å gå på kompromiss med sikkerheten ved å innbille meg at jeg ser stor forskjell på 245.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri bedre grep (les: fremkommelighet) enn da jeg kjørte 275/55-20, riktignok på en annen type bil enn BMW.

 

Jfr. "gå på kompromiss med sikkerheten":

 

Jeg kjører etter forholdene, og det innebærer at jeg tar i betraktning både vær, vei og mine egne dekk. Hadde vinteren vært et problem eller utfordring for meg så hadde jeg nok heller kjøpt en annen bil enn bakhjulsdreven BMW. Så jeg har egentlig ikke stort å bidra med i diskusjonen, digresjonen min om findressen og joggesko var kun humoristisk ment, men samtidig med et pekepinn på hvordan jeg rent personlig ser på kompromisset mellom det estetiske og det praktiske. Andre står selvfølgelig fritt til å mene akkurat det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med Nokia vinterdekk både pigg og piggfritt de siste 15 år alt fra hakkapiletta 1 -5 og siste 6 år piggfritt.

Kjører 97' a6 quattro (1600kg tommvekt) . Etter at jeg la over til nye Nokia piggfritt i høst, opplevde jeg noe merkelig de første ukene - bilen stakk av gårde alle veier, på vått

Føre var rett og slett sleipt , litt underkjølt asfalt, og bilen seilte uten forvarsel over i motsatt kjørebane/ grøfta i lave hastigheter som 40/50 km/t.

Men etter å ha kjørt disse dekken inn, så har de fungert som forventet - jeg kjører stort sett på vinterføre hele vinteren - spesielt i år , da snøbelagte veiene forsvant for 2 uker siden.

Har selv prøvd f11 både 2wd og 4wd, med elendige rtf dekk våt asfalt i meget høye hastighet (autobhan) , og bilen har oppført seg kontant og forutsigbart , kan ikke tenke meg at f11 skal være i nærheten av dårlig på vinterføre - om ikke dekkbredden er ugunstig, så sjekk spissingen bak, spissing ute av kurs , kanskje bilen balanser på dekk kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt vil jeg ikke bilen min, at jeg setter på 225-dekk på en F10/11

  

Du er klar over at jo bredere dekk jo mer slitasje er der på lagere og understell, siden du ikke vil bilen din vondt :P Men det er ikke for ingenting at min gamle E34 stadig kjører med originale hjullager fra 1994, den har gått på standard dimensjon siden den var ny. Men jeg skjønner tenketanken estetisk sett, så lenge man kan leve med litt værre fremkommlighet så er jo det opp til en og enhver :)

Da er det kanskje derfor jeg føler at bilen min svaier som en jævla båt med vinterdekk, måtte bytte tilbake til vinterdekk igår pga sprekk i en bakfelgen min, og det gjynger som et uvær, begynner jeg og dra på å skal forbi, så kjennes det ut som jeg skal sladde :( Jeg har 235/55/17 tror jeg. Michelin Ice X foran og Continental VikingContact bak, helt nye :P

  

Kjører selv på 225/55 17 og det er for min del helt perfekt, ja den svaier litt og antispinnlampa blinker ved minste pådrag men det er viktigere å komme frem og stoppe for min del :) Kjører Hakka R2 piggfri, beste dekka som er å få synes jeg.

Hadde aldri bedre grep (les: fremkommelighet) enn da jeg kjørte 275/55-20, riktignok på en annen type bil enn BMW.

Hehe, ja en kamerat kommer også veldig godt frem med 275 dekk......på sin Chevrolet Tahoe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Hehe, ja en kamerat kommer også veldig godt frem med 275 dekk......på sin Chevrolet Tahoe :P

 

:evillol:

 

Kvitfjell er mitt lokale skisted om vinteren. Er det noen biler som kjører ut så er det typisk biler som bruker 275 brede vinterdekk (eller er av typen bil som kunne gjort det). Og alle utforkjøringene jeg har sett i vinter har vært på tur nedover... ;) Grep, fremkommelighet og sikkerhet blir da tre veldig forskjellige begrep som ikke burde blandes så mye som det blir gjort. 

 

Poenget mitt til Walkabaout var at jeg tviler på at han er så forfengelig at han ser forskjell på 225 og 245 på samme like felger på en bil som står parkert gatelangs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...