Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

Har i dag prøvd de tre forskjellige bensinmotorene 20i, 28i og 35i, så her kommer en kjapp oppsummering.

 

Nummer en var en F32 420i. Synes det var grei lyd til å være en firer. Kvikk bil, men ikke noe fartsmaskin. Selve bilen er et smykke rent designmessig både utvendig og innvendig. Så prøvde jeg en F34 328i xDrive, og denne motoren overrasket meg virkelig! Her var det bra drag langs hele turtallet, og bilen dro jevnt og trutt. Litt kjipt med den falske lyden fra høyttalerne, men slik er det vel ment å være nå for tiden. Så til selve juvelen, nemlig en F30 335i. Herregud for en bil og for et drag. Magisk lyd og en vanvittig kjapp akselerasjonen. Jeg tok meg selv i å skrike "fy faaaaen" i det jeg tok avgårde første gangen. Minussiden er at bilen hadde en tendens til understyring på grunn av motorens tyngde, så slik sett kan jeg forstå hvorfor mange nye motorer er firesylindret. Kan være dette blir bedre om man senker bilen og hiver på noen fetere dekk. F30 har dog aldri appellert til meg rent designmessig.

 

Konklusjonen når jeg satt meg tilbake i min F11 520d var vel egentlig følgende: Komfortsetene i F11 er sinnsykt gode, bilen har helt rå komfort, med de rette modifiseringene så er bilen rå å se på - og hvis jeg hadde kjøpt en 435i så hadde jeg ikke hatt lappen i mer enn en uke. Men fy faen så gøy det hadde vært å ha en rekkesekser bensin, selv om behovet ikke er der med norske veier og fartsgrenser. Forhåpentligvis vil det nye avgiftssystemet gjøre det billigere i fremtiden  :)

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig lite som slår F10/11 på komfort, helt overlegen det meste jeg har kjørt. Samme med komfortsetene også, det går bare ikke an å bli sliten i disse :) Ellers så sitter jeg igjen med mye av de samme inntrykkene som deg når det gjelder disse motorene, 20I derimot er en skikkelige perle i F22 220i mens i 3ern er den "grei". 28i er ett fyrverkeri av en motor, men den blir fort litt uinspirerende pga mangel av lyd. 35i er ubeskrivelig, men jeg opplevde derimot aldri denne som fremtung og understyrt. Den har ett så fokusert og avstivet chassis at det merket jeg ikke noe til, var riktig nok en 435i jeg kjørte men bilene er jo bygget på samme plattform :) Mulig dekkvalg har noe å si her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10/11 må vel være noe av det peneste bmw har laget :) fronten er så tøff og hissig. Det eneste man trenger er litt senk og store felger :) jeg har eid min nå i snart 4 år men må fremdeles frem og titte på bilen før jeg kjører den inn i garasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte her at 28i har fått boostet opp lyden på stereoen noe jeg også har erfart i en 4-serie. Men kan noen svare meg på om dette er ekstrautstyr eller kommer på alle 28i modeller? Forhandler jeg var i snakk med var i stuss. Synes funksjonen gav en flott illusjon inne i bilen og forsterket kjøregleden mange hakk. Jeg er også trofast F10/11 mann og nå som 528i ikke koster noe særlig lenger kunne jo gjerne det vært ett godt alternativ. Forutsetter da at den har lyden som gir godfølelsen inne i coupen i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte her at 28i har fått boostet opp lyden på stereoen noe jeg også har erfart i en 4-serie. Men kan noen svare meg på om dette er ekstrautstyr eller kommer på alle 28i modeller? Forhandler jeg var i snakk med var i stuss. Synes funksjonen gav en flott illusjon inne i bilen og forsterket kjøregleden mange hakk. Jeg er også trofast F10/11 mann og nå som 528i ikke koster noe særlig lenger kunne jo gjerne det vært ett godt alternativ. Forutsetter da at den har lyden som gir godfølelsen inne i coupen i allefall.

Da må du bare velge en 2010 eller 2011 modell 528I så får du ekte god lyd ifra de seks sylindrene i rekke 8) Fra og med 2012 modell er der 2,0 liters firer i 528I..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag prøvd de tre forskjellige bensinmotorene 20i, 28i og 35i, så her kommer en kjapp oppsummering.

 

Nummer en var en F32 420i. Synes det var grei lyd til å være en firer. Kvikk bil, men ikke noe fartsmaskin. Selve bilen er et smykke rent designmessig både utvendig og innvendig. Så prøvde jeg en F34 328i xDrive, og denne motoren overrasket meg virkelig! Her var det bra drag langs hele turtallet, og bilen dro jevnt og trutt. Litt kjipt med den falske lyden fra høyttalerne, men slik er det vel ment å være nå for tiden. Så til selve juvelen, nemlig en F30 335i. Herregud for en bil og for et drag. Magisk lyd og en vanvittig kjapp akselerasjonen. Jeg tok meg selv i å skrike "fy faaaaen" i det jeg tok avgårde første gangen. Minussiden er at bilen hadde en tendens til understyring på grunn av motorens tyngde, så slik sett kan jeg forstå hvorfor mange nye motorer er firesylindret. Kan være dette blir bedre om man senker bilen og hiver på noen fetere dekk. F30 har dog aldri appellert til meg rent designmessig.

 

Konklusjonen når jeg satt meg tilbake i min F11 520d var vel egentlig følgende: Komfortsetene i F11 er sinnsykt gode, bilen har helt rå komfort, med de rette modifiseringene så er bilen rå å se på - og hvis jeg hadde kjøpt en 435i så hadde jeg ikke hatt lappen i mer enn en uke. Men fy faen så gøy det hadde vært å ha en rekkesekser bensin, selv om behovet ikke er der med norske veier og fartsgrenser. Forhåpentligvis vil det nye avgiftssystemet gjøre det billigere i fremtiden  :)

Interessant prøvekjøringsrapport! :)

 

Jeg er også veldig fornøyd med min F11 520d, men det er ikke til å komme i fra at det er en dieselmotor, og at den i enkelte tilfeller kunne hatt noe mer krutt. Er på ingen måte missfornøyd, og stort sett er det null problem å akselerere det som krever i norske trafikkforhold, men etter å ha fått prøvd noe av det sprekere BMW har å tilby den siste tiden, begynner "30-hesters-syken" å gjøre seg gjeldende, også hos meg.

 

Jeg har ennå ikke fått prøvd 35i-motoren, men det står på todo-lista. Den dagen 520d-en skal byttes inn, er det fristende å bla opp de ekstra kronasjene som kreves for en 535i... men må selvsagt sjekke ut 528i, for å se om ikke en firer kan være tilstrekkelig, godt hjulpet av litt gromlyd over anlegget... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bil :) ser selv på F11 om dagen, og vi har fått inn en hvit en på jobben jeg sikler på daglig.Merker at det frister å gå vekk fra , "må ha sort bil" vanen min, og gå for en hvit en istedet. Veldig riktige mods og en fryd for øyet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfin bil! :) 

Hva slags vinterdekk kjører du? Jeg tenkte å kjøpe 19" vinterdekk i år, og lurer derfor på hva som anbefales. Tør ikke å kjøre på nankang etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...