Gå til innhold

842 - Kaldt klima


Marca
 Share

Anbefalte innlegg

Regner med det er endel her inne som kjører import-bmw uten kode 842 - Kaldt klima/Nordisk versjon....?

 

Denne inneholder slik jeg forstår blandt annet:

-kraftigere varmeapparat
-kraftigere batteri
-dynamo som lader mer
-oppvarmede dørlåser, spylerdyser og sidespeil
-oppvarmet dieselsystem som sørger for å øke dieselens flyteevne i kulden betraktelig
-isolert veivhusventilasjon slik at den ikke skal fryse når det er mange minusgrader

 

Erfaringer med å ikke ha dette? Ser på "ny" 5 serie og utvalget øker jo betraktelig hvis man ikke trenger det?

Selv har jeg bare hatt Bmw med denne koden og lurer derfor på om noen har vært plaget under vinteren med sin import-Bmw?

Hvor kaldt er det evt. der dere bruker bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken 5 serie? F1x eller E6x?

 

Uansett så er det ikke nøye, jeg har nå sjekket delekatalogen og jeg kan ikke se noen plass at er nevnt noe om "842" som en forskjell på deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på er F11 mod. ser flere oppgir S842A Cold-climate version i utstyrslistene på finn f.eks.

Derfor jeg spør her inne. Tenker på plager med for dårlig varmeapperat (Treg å få varme i kupeen) Tungstartet ved 10-15 minus da de ikke har "oppvarmet dieselsystem" ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I f.eks Bayern i Tyskland så er det bikkjekaldt som f og kaldere enn de fleste steder i Norge. Der leveres det ikke som standard.

 

Hvis du ikke befinner deg på den svarteste dagen i Hemsedal, Karasjokk e.l så går det helt fint uten ned til en minus 20-30.

 

De leverer den på alle norskbestillte biler for å ta høyde for alle deler av landet og noen steder er det virkelig "jingle bells" kaldt.

 

Min er fra Tyskland uten koden og det går helt fint ned til en minus 35 antar jeg som er der kjølevæsken begynner å nærme seg frysepunkt. Det er også uansett forvarming av diesel på dieselfilteret så starting har aldri vært problem hvis en bytter drivstofffilter hver 3. oljeservice / annethvert år eller noe. Så er det jo vinterdiesel de kaldeste stedene i landet.

 

De tester jo de vanlige versjonene hardt i Sverige hvor det kan bli minus 50 så BMW anser jeg som en veldig bra vinterbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Kirkenes å kjører en E39 530d jeg er usikker på om jeg har den koden 842 men det er en import bil. Uansett, bilen startet fint selv i 42 minus :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt importerte biler, deriblant tre stk E61 uten cold climate. Har bl.a. vært i kontakt med Koed og spurt og de hevder at forskjellen med/uten cold climate på E61 kun er en annerledes temperatursensor (mener jeg det var) på luftinntaket. Ingen forskjell på varmeapparat, batteri, dynamo etc. Veldig problemfritt uten cold climate i hvertfall. Blir vesentlig raskere varm enn mange andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Min erfaring etter en vinter med F10 diesel, er at jeg IKKE ville vert foruten 'Kaldt klima versjon.
Kombinert med en webasto varmer, er det super kjapt å få varm kupé i vinterkulden.

Kort og godt ikke noe mer å si! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år gammel tråd du har funnet frem her :P
Har du en sammenligning med en tilsvarende modell som ikke har denne pakken?
Har heller aldri hatt noen problemer med import uten denne pakken. 
Men noe av kanskje det viktigste,mener jeg å ha lest at veivhusventilasjonen/slanger er mere isolert for å unngå at de fryser på cold climate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...