Gå til innhold

215/40 på 17x10'', er dette trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan ikke kalles storm i vannglass når det i bunn og grunn er realiteten. Dekket har en load indeks (LI) som indikerer hvor mye belastning de tåler og dette må være i samsvar med bilen. Hva tror du skjer med denne når dekksidene står i mindre enn 45 graders vinkel? Dekkstrekk ødelegger dekkets egenskaper og forringer kjøreegenskapene. Er man riktig uheldig kan dekksidene også svikte. Kombinasjonen er heller ikke i samsvar med STRO-normen.

nei, men det er heller ikke ettermontert turbo uten godkjenning, eller større motor en det som står i vognkortet. etc etc

folk her prater jo som om han skal begå mord her, det er heller ikke lov og ligge i 110kmt på motorveien, men du dæven så mange gjør det, selvom utfallet kan være dødlig.

Skrevet

Hehe, artig sammenlikning. Paradoksalt nok er sannsynligheten for at vedkommende som kjører med enormt dekkstrekk, både kjører i 110 km/t i 100-sonen, har ettermontert turbo og har foretatt et motorbytte større enn den andelen som bryter fartsgrensen nevneverdig.

Forskjellen mellom fartsovertredelsen og dekkstrekket, er at førstnevnte kun bryter loven i det man passerer den maks tillatte hastighet, mens sistnevnte gjør det så fort bilen settes i bevegelse. 

Skrevet

Hehe, artig sammenlikning. Paradoksalt nok er sannsynligheten for at vedkommende som kjører med enormt dekkstrekk, både kjører i 110 km/t i 100-sonen, har ettermontert turbo og har foretatt et motorbytte større enn den andelen som bryter fartsgrensen nevneverdig.

Forskjellen mellom fartsovertredelsen og dekkstrekket, er at førstnevnte kun bryter loven i det man passerer den maks tillatte hastighet, mens sistnevnte gjør det så fort bilen settes i bevegelse. 

poenget mitt var det at,det er flis spikkeri og laga no ut av det,

da folk flest som har en form for bil interesse begår så mange små lovbrudd alikavæl, å da andelen i norge som kjører rundt med så ekstrem dekkstrekk er lik omtrent 0% å oddsen for at den lille gruppa skal lage noe problem i trafikken bassert på dekkstrekket er så liten at jeg tror lotto rekka 3 ganger på rad er like vanlig,

det er så mange andre ting som er farlig i trafikken, folk med slitte dekk, folk som er rusa, folk som sover, folk som kjører for fort, så før jeg bjeffer på de med dekkstrekk,så skal jeg nok heller henge meg opp i folk som er rusa etc etc

Skrevet

Så mye strekk blir bare for dumt i mine øyne.

Skal du kjøre lavt, da mener jeg veldig lavt, er det greit med litt strekk, 235/40/17 hadde blitt pent ;)

Skrevet

nei, men det er heller ikke ettermontert turbo uten godkjenning, eller større motor en det som står i vognkortet. etc etc

folk her prater jo som om han skal begå mord her, det er heller ikke lov og ligge i 110kmt på motorveien, men du dæven så mange gjør det, selvom utfallet kan være dødlig.

Mulig at en ulykke kan framprovoseres her altså, du ser vel selv potensialet?

Skrevet

så en som "mistet"  dekket på gs-treffet.    han hadde også skikkelig dekkstrekk bak.    vet ikke hva som hadde skjedd men han sto iallefall med dekket løst midt på felgen, midt i veien.   

Skrevet

Mulig at en ulykke kan framprovoseres her altså, du ser vel selv potensialet?

yepp, på lik linje med at en ulykke kan fremprovoseres de gangene du ikke bruker blinklys i rundkjøring

Skrevet

yepp, på lik linje med at en ulykke kan fremprovoseres de gangene du ikke bruker blinklys i rundkjøring

Er du seriøs nå? Mener du virkelig at dette kan sammenliknes? Den vesentlige forskjellen her er at faren ved slike dekk er der kontinuerlig så fort bilen er i bevegelse. Ved blinklys er faren der i de par sekundene det ikke brukes.
Skrevet

Hvis man ikke skjønner at slik dekkstrekk ikke er bra, så bør man la være å kjøre bil..

Ser for meg å komme i en sving i 80 km/t og treffer en bra dump i veien, noe det er mange av på Norges veier.., og slår ut luften av dekket. Da vil ikke jeg være i nærheten..

Skrevet

Er du seriøs nå? Mener du virkelig at dette kan sammenliknes? Den vesentlige forskjellen her er at faren ved slike dekk er der kontinuerlig så fort bilen er i bevegelse. Ved blinklys er faren der i de par sekundene det ikke brukes.

yepp det mener jeg.

jeg kjørte over 50.000 jeg med ganske heftig dekkstrekk, hvor dekka ikke lå skikkelig intil ytterringen, å jeg kjører det man kan kalle relativt hardt, så nei jeg ser faktisk ikke problemet. det er så mye annet "gratulerer" i trafikken man heller kan henge seg opp i en de ytterst få som kjører med ganske værst dekkstrekk.

jeg sier ikke at dekkstrekk er idielt,på langt nær, men er så lei av folk som sier det er livsfarlig osv. mobiltelefon er i langt større grad en trafkk farlig ting kontra strekk på dekka.

Skrevet

Kjører 205, 40 18 på 8.5 og 235, 40 18 på 10" og har 4.5 bar aI alle dekka ^^★sent from my wifi microwave★

Hahah, 4.5 bar i dekka? Fins ikke mye grep igjen på de da.

Til trådstarter: kjørte 5.000 i fjor med 215/40-16 på 10" og 3 bar i dekka. Ikke no problem og har ikke drept noen :P

Skrevet

Slap ut luften litt til 3.5 forran og 3.8 bak da det kansje var litt mye :P

205,40-18 og 245,35-18 på 8.5 og 10" ikke

Overkill med strekk men :)

Postet bilde

Si ifra om jeg skal fjerne bildet :)

★sent from my wifi microwave★

Skrevet

yepp det mener jeg.

jeg kjørte over 50.000 jeg med ganske heftig dekkstrekk, hvor dekka ikke lå skikkelig intil ytterringen, å jeg kjører det man kan kalle relativt hardt, så nei jeg ser faktisk ikke problemet. det er så mye annet "gratulerer" i trafikken man heller kan henge seg opp i en de ytterst få som kjører med ganske værst dekkstrekk.

jeg sier ikke at dekkstrekk er idielt,på langt nær, men er så lei av folk som sier det er livsfarlig osv. mobiltelefon er i langt større grad en trafkk farlig ting kontra strekk på dekka.

Om du er så sikker på at dette går bra, hvorfor oppretta du tråden da?

For all del, tror igrunn de som kjører rundt med så mye dekkstrekk tar ekstra hennsyn til nettopp hull i veien, og er litt ekstra forsiktig fordi de har slike dekk, men det er jo langt ifra ideelt :P

Vil ikke tro dette skal stå på en bruksbil? En rolig cruiserunde av og til skal nok det der overleve :) Er jo ikke alene om å kjøre slik heller :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...