Gå til innhold

Kjøpshjelp BMW Stasjonsvogn


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer og jeg planlegger å kjøpe ny bil. Vi blir foreldre for første gang til høsten og kasserer nå vår gamle Avensis fra 1999, den har gjort nytten sin:)

 

Siden vi også har hund trenger vi en bil med god plass, hvor vi får både hund og vogn i bagasjerommet, Isofix i baksetet er også ønskelig.

Busjettet vårt er på 150-200.000.

Jeg har så og si null peiling på bil. Vi ønsker oss en romslig, trygg og driftssikker bil. Men vil gjerne også at den skal være fin og gi en god kjøreopplevelse. Vi bor i Oslo og blir snart småbarnsforelder, så vi er ikke stinne av gryn, derfor vil vi helst unngå en bil med mye feil og reparasjoner, i den grad det lar seg gjøre.

 

Har sett litt på 520DAT modeller på finn. Med vårt budsjett ser det ut som vi kan lande 2005-2008 modeller avhengig av antall km.

Bør vi se etter en så ny bil som mulig eller er antall kilometer viktigere? Håper å finne en bil med en eller to eiere hvor alle service er fulgt.

Er det noe spesielt jeg bør være på vakt for mtp slitedeler eller spesielle serviceintervaller som kan lønne seg å unngå? 

Er det noen kjente problemer med disse bilene som jeg bør være obs på?

 

Har også hørt noen si at BMW er en veldig dyr bil å ha på service. Er dette tilfelle? Snakker vi mye dyrere enn en Toyota eller Volkswagen f.eks?

 

Som dere sikkert skjønner har jeg ikke peiling på bil. Jeg setter stor pris på alle tips og råd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Velkommen til Norges største BMW forum!

 

Toyota er for pensjonister, at du har begynnt å se på BMW vitner om fornuft.

Familiebil, da tenker jeg umiddelbart 5 serie.

Grunn til det er at det første sete er bakovervendt, og tar mye plass.

Og innen din økonomiske ramme, så ville jeg personlig sett på E61 520Dat LCI.

Skal jeg oversette det, blir det 5 serien som kom i 2003, denne fikk en midtlivsoppgradering i 2007, men jeg mener at nettopp 520d fikk denne i 08.

Har selv eid en 09 520Dat, og dette er gode, solide biler med god komfort og som du ønsker, en skikkelig familiebil.

Så mitt tips er å gå for en 08-09 520Dat.

Det er mulig ifht den summen penger du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Velkommen til Norges største BMW forum!

 

Toyota er for pensjonister, at du har begynnt å se på BMW vitner om fornuft.

Familiebil, da tenker jeg umiddelbart 5 serie.

Grunn til det er at det første sete er bakovervendt, og tar mye plass.

Og innen din økonomiske ramme, så ville jeg personlig sett på E61 520Dat LCI.

Skal jeg oversette det, blir det 5 serien som kom i 2003, denne fikk en midtlivsoppgradering i 2007, men jeg mener at nettopp 520d fikk denne i 08.

Har selv eid en 09 520Dat, og dette er gode, solide biler med god komfort og som du ønsker, en skikkelig familiebil.

Så mitt tips er å gå for en 08-09 520Dat.

Det er mulig ifht den summen penger du snakker om.

 

Hei og takk for raskt svar!

Hvordan bør jeg forholde meg til kilometerstand? Har bla funnet en 2008 modell som er gått ca 130.000. Denne selges for 199.000,-. Alle service fulgt, to eiere.

Selges med 6 mdr bruktbilgaranti. 130.000 er vel innenfor gjenomsnittlig kjørelengde for en bil fra 2008? Hører noen si at man ikke bør kjøpe biler som er gått over 100.000km. Er dette bare en myte?

 

Vurderer å dra og se på bilen og prøvekjøre den, men jeg har ikke så mye erfaring mtp å avdekke evt problemer. Er det noe spesifikt som er viktig å spørre om evt sjekke selv på disse bilene? Jeg klarer jo å se om det finnes rust og andre skader, men er det typiske slitedeler som skal byttes rundt denne kjørelengden som bør være gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert alder foran kilometerstand, i den grad det lar seg gjøre, og som Lasseh nevner ville jeg primært sett etter 2008-modeller og nyere. Grensen på 100000km var i "gamledager", og jeg hadde ikke bekymret meg for dette i det hele tatt.

 

Ang. problemer er det i teorien mye rart som kan gå galt, men dette er vel det som går igjen:

 

- vann/dugg i lykter, både foran og bak

- rust på bagasjeluke, som regel rett under bakvinduet (dette kan åpnes separat, da er det lettere å se. Se gjerne under gummilisten som ligger her)

- slitasje/brudd på kabler som går til bagasjeluken (dette er veldig vanlig)

- problemer med panoramasoltak, om bilen har dette

- vann i "reseverhjulsbrønn" (her ligger det mye elektronikk), som som regel forårsakes av tett drenering fra panoramasoltaket

- antenneforsterker som tuller seg

 

Nå vet ikke jeg hvilket kjøremønster dere har, men om det blir mye småkjøring vil jeg også anbefale å kikke på bensinbiler (520 og 523i), da disse gjerne kan være litt billigere i drift. En dieselbil kan bli dyrt om f.eks. turboen ryker.

 

Ellers ville jeg også sett litt på hvilket utstyr bilen har. En bil som dette bør (etter min mening) minimum ha xenon-lys, skinnseter (utover standardtypen) og elektronisk klimaanlegg. Utover dette ville jeg også forsøkt å fått en bil med M-pakke, navigasjon professional (stor "tv"-skjerm) og bluetooth handsfree.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raskt svar!

Hvordan bør jeg forholde meg til kilometerstand? Har bla funnet en 2008 modell som er gått ca 130.000. Denne selges for 199.000,-. Alle service fulgt, to eiere.

Selges med 6 mdr bruktbilgaranti. 130.000 er vel innenfor gjenomsnittlig kjørelengde for en bil fra 2008? Hører noen si at man ikke bør kjøpe biler som er gått over 100.000km. Er dette bare en myte?

 

Vurderer å dra og se på bilen og prøvekjøre den, men jeg har ikke så mye erfaring mtp å avdekke evt problemer. Er det noe spesifikt som er viktig å spørre om evt sjekke selv på disse bilene? Jeg klarer jo å se om det finnes rust og andre skader, men er det typiske slitedeler som skal byttes rundt denne kjørelengden som bør være gjort?

Velkommen til Norges største Bmw forum, og gratulerer med unge på vei! :)

 

Den ultimate familiebilen innen Bmw er nok Bmw e61 (altså 5 serie stasjonsvogn mellom 2004-2007 (prefacelift) og 2007-2010 (facelift) ). Har du råd vil jeg anbefale deg å gå for en facelift versjon da de som regel er bedre enn pre-facelift (mtp utstyr og interiørdesign). Videre vil jeg anbefale deg å gå for en rekkesekser (fks 525dat) da disse er noe smudere å kjøre enn rekkefirer (520dat) samt som de er litt mer slitesterke.

Ser du bor i Oslo, så om du har småkjøring er bensin det lureste fordi diesel + småkjøring = Kjempe dyrt i lengden (har hørt at diesel tanken kan utvikle en slags "tykk saus" om du har småkjøring med diesel).

 

 

 

Selv eier jeg en e46 coupe (altså 3 serie), så jeg kan dessverre ikke si mye om typiske feil ved denne bilen. Jeg kjenner derimot flere som eier e60/61. Kjenner en som nylig rundet 250.000 km på sin e61 525dat. Det eneste han har gjort i løpet av 5 år er bytting av vanlige slitedeler (bremser og slikt), turbo, og noen elektriske komponenter i panorama soltaket. 

 

Det du har hørt om at man ikke skal kjøpe biler som er gått over 100.000 km er bare tull. Kmstand har veldig lite å si så lenge alt av servicer er følgt opp nøye, bilen er fri for rust, og de viktigste komponentene er i god stand (motor, girkasse, turbo, diff, drivaksler osv...) 

 

Den du har funnet høres ut som en grei bil :).  Sjekk bilen for rust og andre småskader. Se om bilen går jevnt på tomgang, og at giringa er smud. Ta en lang kjøretur, og lytt etter ulyder ;).

Lykke til på jakten etter ny bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som awt sier (fornuftig mann) se først og fremst etter et bra eksemplar, sjekk antall eiere evt, alder på disse, evt ring tidligere eiere om mulig.

Km er ingen fasit ifht når problemer oppstår.

Ifht diesel/bensin problematikken, så er jeg også enig med awt, problemet er bare at diesel er solgt i stor overvekt, og det er nok vanskeligere (færre eksemplarer) og dyrere å se etter en 523i.

520i bensin ville jeg personlig styrt unna, det er en rekkefirer som er lite inspirerende, men da igjen, disse får man ofte billig, mao, mye 5 serie for pengene.

Jeg ville nok anbefalt at dere prøvde litt ulike typer motorisering først, 520Dat, 520i, og 523i.

Se hvilken motor som tiltaler dere, brukmønster, forbruk osv osv.

Ville kanskje vært nøktern ifht utstyr, se hva dere trenger, istedenfor hva dere "bør" ha ved et evt gjensalg.

Lykke til!

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips hvis man er redd for dyre reperasjoner på bilen er å velge en superforsikring (If har slik) som dekker motor og girkasse havari.

 

Når det gjelder service har BMW kommet med servicepakker som gjelder for et vist antall år og km.

 

F.eks så koster service i 5 år/60000km på den nye 5 serie litt under 7000kr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo og blir snart småbarnsforelder, så vi er ikke stinne av gryn, derfor vil vi helst unngå en bil med mye feil og reparasjoner, i den grad det lar seg gjøre.

 

En E61 er ikke akkurat kjent for å være den BMWen som er billigst i drift. Både det at den vil bli småkjørt og at du ikke har stort vedlikeholdsbudsjett jobber i mot E61. Ville heller sett på 3-serie E91 - virker som de har noe færre feil i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 9 mnd med E61 så har ikke jeg hatt noe utlegg på bilen annet enn drivstoff, bank i bordet. Har 2 unger, men ikke vogn. Hund og vogn i en E61 vil være trangt, selv om det kommer litt an på type vogn da. Er ikke størst i klassen. E91 er nok mindre..

 

Jeg ville nok som nevnt ovenfor fått en motor og drivverk-forsikring på bilen. Just in case.. (turbo og register havari)

 

Men alt i alt, knakende god bil! :)

 

Lykke til med bilkjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. problemer er det i teorien mye rart som kan gå galt, men dette er vel det som går igjen:

 

- vann/dugg i lykter, både foran og bak

- rust på bagasjeluke, som regel rett under bakvinduet (dette kan åpnes separat, da er det lettere å se. Se gjerne under gummilisten som ligger her)

- slitasje/brudd på kabler som går til bagasjeluken (dette er veldig vanlig)

- problemer med panoramasoltak, om bilen har dette

- vann i "reseverhjulsbrønn" (her ligger det mye elektronikk), som som regel forårsakes av tett drenering fra panoramasoltaket

- antenneforsterker som tuller seg

 

Nå vet ikke jeg hvilket kjøremønster dere har, men om det blir mye småkjøring vil jeg også anbefale å kikke på bensinbiler (520 og 523i), da disse gjerne kan være litt billigere i drift. En dieselbil kan bli dyrt om f.eks. turboen ryker.

 

Takk for bra liste over kjente feil. Når det gjelder kjøremønster vil det hovedsaklig bestå av kortere turer til fotballtrening, matbutikken(1-2 ganger i uken for storhandling), skiturer til Norefjell om vinteren og en del fisketurer på ca en time hver vei om vår/sommer. I tillegg kommer vi nok til å kjøre til foreldrene mine 3-4 ganger i året som er 50 mil hver vei.

 

 

Som awt sier (fornuftig mann) se først og fremst etter et bra eksemplar, sjekk antall eiere evt, alder på disse, evt ring tidligere eiere om mulig.

Km er ingen fasit ifht når problemer oppstår.

Ifht diesel/bensin problematikken, så er jeg også enig med awt, problemet er bare at diesel er solgt i stor overvekt, og det er nok vanskeligere (færre eksemplarer) og dyrere å se etter en 523i.

520i bensin ville jeg personlig styrt unna, det er en rekkefirer som er lite inspirerende, men da igjen, disse får man ofte billig, mao, mye 5 serie for pengene.

Jeg ville nok anbefalt at dere prøvde litt ulike typer motorisering først, 520Dat, 520i, og 523i.

Se hvilken motor som tiltaler dere, brukmønster, forbruk osv osv.

Ville kanskje vært nøktern ifht utstyr, se hva dere trenger, istedenfor hva dere "bør" ha ved et evt gjensalg.

Lykke til!

 

Finner, som du sier, nesten ingen bensinbiler innenfor mitt budsjett. Bør jeg vurdere å gå for en eldre modell for å få bensin? Har sett 2005 og 2006 modeller på finn. Da får jeg ikke facelift, men er det verdt det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er en svoren bensintilhenger ville jeg nok likevel prioritert en faceliftet bil. De eldre virker ganske "gamle" ut i forhold.

Normalt pleier det å ligge et par bensinbiler med facelift i din prisklasse, men jeg ser det var et heller labert utvalg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er en

svoren bensintilhenger ville jeg nok likevel prioritert en faceliftet bil. De eldre virker ganske "gamle" ut i forhold.

Enig i dette.

 

Jeg vet ikke hvor store/lange du og samboeren din er, men om en LCI 3 serie (09 og nyere) hadde passet - er det fin bil det også, men litt usikker på plass ifht bakoverlent sete.

Komforten er dog langt bedre i E61..

Så jo før du får prøvd disse bilene, jo klokere blir du.

Jeg står nok fast på en 08-09 520Dat, det er en utmerket bil til ditt bruk, og flott bil på langtur.

Kjøper du en ekstra forsikring ifht drivverk er mye gjort, og du har liten grunn til bekymring ifht  problemer av ulike arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor store/lange du og samboeren din er, men om en LCI 3 serie (09 og nyere) hadde passet - er det fin bil det også, men litt usikker på plass ifht bakoverlent sete.

 

 

Kommer nok an på hvor lang den som skal sitte foran er. Har kjørt med bakovervendt sete i E91 og det funket fint det for oss.

Ble ikke noe bedre da setet til slutt ble snudd med kjøreretningen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor store/lange du og samboeren din er, men om en LCI 3 serie (09 og nyere) hadde passet - er det fin bil det også, men litt usikker på plass ifht bakoverlent sete.

Komforten er dog langt bedre i E61..

 

Jeg står nok fast på en 08-09 520Dat, det er en utmerket bil til ditt bruk, og flott bil på langtur.

Jeg tror nok at både barnevogn og hund, gjør at vi må opp på en 5 serie stasjonsvogn. Så kikker nå hovedsaklig på 520 versjoner fra 2008+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp så langt, veldig hyggelig forum dette!

 

Hva med kjøp fra privatperson kontra kjøp fra bruktbilforhandler? Ser jeg kan få alt fra 3mnd til 12mnd bruktbilsgaranti fra forhandler.

Det føles betryggende meg garanti. Ved kjøp via privatperson bør jeg kanskje be om IF's bilbytteforsikring som tilbys på finn? Er det noen som har erfaring med dette?

 

Har også hørt at det er vanlig å be om NAF test før man bestemmer seg å kjøpe en bil? Dette kan jo bli kostbart dersom man vurderer flere biler. Er det noen som har noen strategitips rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...