Gå til innhold

BMW Lanserer nye Motorer

Zubzero
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke om det er intresangt men BMW slipper nå snart en rekke nye motorer.... Kanskje kjent fra før av ?

BMW forteller også at de i fremtiden nesten utelokkende vil gå for hybrid versjoner av bilene dems, mener de sa at dette vil først skje på x3 ( hvis man ser bort fra I8, derretter kommer alle nye sportsbiler med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer informasjon her hadde jo vært greit. Hvis du snakker om de 3 sylindrede turbomatede motorene samt hybridutgavene i i8 osv så er jo dette gammelt nytt.

Men du kan jo ha funnet noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke motorer trådstarter refererer til, men om han mener neste generasjon B-motorer skjer det vel noe der allerede snart. Så vidt jeg har skjønt vil blant annet F10/F11 518d (150hk) og 520d (190hk) få den nye B47D20 motoren fra og med juli. Det samme har vel allerede skjedd med F25 X3 18d og 20d, samt F26 X4 20d.

Neste generasjon motorer vil hete følgende (F3x LCI vil få de fleste til neste vår):

B37 - tresylindret diesel

B38 - tresylindret bensin

B47 - firesylindret diesel

B48 - firesylindret bensin

B57 - sekssylindret diesel

B58 - sekssylindret bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det blir jo forsåvidt bare to varianter av de andre også, med en diesel- og bensinvariant. 1,6 liters firerern vi har i dag vil bli erstattet med 1,5 liters treer.

1,5 tresylindret diesel

1,5 tresylindret bensin

2,0 firesylindret diesel

2,0 firesylindret bensin

3,0 sekssylindret diesel

3,0 sekssylindret bensin

4,4 åttesylindret bensin

6,0 tolvsylindret bensin

Ingen nyheter på V8-fronten, men ryktene skal ha det til at neste generasjon V8 vil bli 4,0-liters maskiner. Med den massive standardiseringen burde det være muligheter for å få konstruert en "rimelig" 5,0 V10´er igjen som kan bruke en del av de andre standardiserte komponentene. Det vil vel aldri skje, men det er lov å håpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Riktig riktig ,) .. Kan se om jeg finner hva jeg eventuelt kan nevne i morgen... Stod bare konfidensielt over hele dokumentet så må passe meg litt der.

Ble litt skuffet over at M3 og M5 har gått bort fra de store motorene og over til rekke 6`r =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Riktig riktig ,) .. Kan se om jeg finner hva jeg eventuelt kan nevne i morgen... Stod bare konfidensielt over hele dokumentet så må passe meg litt der.

Ble litt skuffet over at M3 og M5 har gått bort fra de store motorene og over til rekke 6`r =(

Ps den informasjonen jeg fikk i dag så skal bmw slutte å produsere v8 og oppover slik jeg forstod det, pga strengere utslippskrav, avgifter osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er tilfellet. BMW gjør en massiv satsning i luksusklassen og ved å fjerne V8 og V12 graver de sin egen død. BMW har jo allerede offentliggjort at kommende X7 vil få en V12. Det samme med G11/G12 760i som vil få tidenes mest "miljøvennlige" V12´er. Kommende 8- og 9-serie vil selvsagt også tilbys med high-end V8 og V12 motorer, og dette kommer fra interne kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så spådde jo alle at V12ern kommer til å dø ut, selv Jeremy Clarkson gik så langt å sa at V12ern i Lamborghini Aventador var den siste nyutviklede V12 motor vi kom til å se. Men heldigvis så ser det ut som dette var feil, dagens teknologi gjør det fullt mulig å bygge V12ere som er både rene og økonomiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

I forbindelse med innføringen av B48 (fire sylindre) og B58 (seks sylindre), vil 328i/428i bli omdøpt til 330i/430i, og 335i/435i bli omdøpt til 340i/440i. Det samme vil nok skje på resten av modellene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med innføringen av B48 (fire sylindre) og B58 (seks sylindre), vil 328i/428i bli omdøpt til 330i/430i, og 335i/435i bli omdøpt til 340i/440i. Det samme vil nok skje på resten av modellene også.

Hvis BMW fortsatt benyttet seg  av motor størrelse som navn, hadde det vært ganske kraftige motorer vi fikk i 3/4ern nå.. 4.0L 440i anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sys det er bra de går bort i fra store motorer i m modellene vis det er det de har tenk frem over. hva skal du med en stor lat klump i en sportsbil. bedre med en sprek og effektiv rekke 6 med turbo spør du meg. og med 50/50 vekt fordeling kan du holde grei fart i svinger også. men med luksus modellene er det bare og hive nedi det mest brutale som går an hehe.v12 med twin turbo hadde vert morsomt og sitt i en 7 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at 330i nå blir fire sylindre, men samtidig er den nye navneendringen ganske logisk om man ser på helheten.

320i - 1,5 I3

330i - 2,0 I4

340i - 3,0 I6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig. Sånn sett var det jo synd når 320i ble fire sylindre også, men det er jo "glemt" nå. :)

Nå vet jeg ikke helt om effekten økes i forbindelse med dette, men ser ikke bortifra det, og sånn sett bør det jo være rom for en 325i/425i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syens dette bare blir mer og mer på trynet, firesylindret 330i? Tresylindra 320I? Hvorfor skal BMW på død og liv være best på det som ikke er noe kult å være best på, altså miljø og downsizing. Har de helt glemt grunnverdiene de sto for før? Greit nok så er de sikkert like spreke og kjørevillige men lyden er jo også en del av totalpakka når man velger en velkjørende og agil bil som BMW. 520I blir vel også tresylindra nå da..takke faen for at iallfall x30 dieselmotorene fortsatt har rekkesekser, så lenge det varer.

Tragisk spør du meg, BMW driter seg ut..

v12 med twin turbo hadde vert morsomt og sitt i en 7 serie.

F01 760I har jo en V12er med twin turbo 8) Bare synd den koster 2 mill....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...