Gå til innhold

Martin's E46 Coupe & E21 323i - Deleplukking til E21

Anbefalte innlegg

Idag kom coilsa, så da er det bare å sette av en dag til dette. Men første pri er da fangere og sideskjørt.
Har pusset ned og sparklet bakfanger og sideskjørt idag. Pusse ned sparkel og våtslipe i helgen er planen. Så får jeg ta å sett på fremfanger om det er mulig å redde og om det er noe vits i. 
12207644_10153132550751296_608022167_n_z
Smurte på litt ekstra, better safe than sorry! Så satse på at alle hakk og riper blir borte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom dashbordet! Ser ut til å vær i meget bra stand :D Da har jeg vel strengt tatt alt jeg trenger.
12200823_10153133886311296_2147054555_n_

Er ikke noen som tilfeldigvis har liggende listeverk i piano black vel?
Imorgen blir det å se etter noe for å lime/sveise plast slik jeg muligens får fikset fremfanger, også fortsette på Søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 8 months later...

Hei igjen! En stund siden sist, haha... Etter en del frem og tilbake med å panlegge å begynne å skrive igjen, har jeg bestemt meg for at jeg må prøve å fortsette denne gangen. Så blir en del på en gang nå i dette innlegget, siden ting har hopet seg opp! Men er da vel bare kjekt med litt ekstra lesing, for de som er interessert!

Grunnet mye utenlandsjobbing så rakk jeg ikke å skru bil original og klar til eu i tide... Og når utenlandsturene ga seg, så var det motorsykkel lappen som sto for tur, og da har jeg egentlig ikke hatt behov for bil, og siden først ikke har vert godkjendt, så har jeg egentlig helder ikke stresset noe med det, siden sykkel er en helt annen verden, haha :D (For dere som lurer på, men ikke er sikker på om dere skal ta lappen; Gjør det! 8))

Men det ble da å skru bilen original og sende den på godkjenning rett før jeg tok ferie,  forventet kun feil på fremdempere og kanskje noe smått, men listen ble litt annet en forventet... 4 2'er feil.
Fikk feil på:
- Bremserør bak, rust
- Bremseslange venstre fremme, morknet/skadet
- Xenon lyktejustering
- Drivaksel venstre bak, for mye slakk

Ble litt overrasket, men egentlig gla, da jeg ikke var klar over hvor gale bremserørerene faktisk var.
Etter ferien så var det å bestille deler!

Om sider kom pakken fra koed.no :D
Det var da bremserør bak, olje, oljefilter, veivhusventilasjon, dieselfilter, bremsekjold og bremseslanger fremme!

Var da å starte med oljebytte og veivhusventilasjonsbytte (sistenevnte var første gang jeg har gjort, og det var en enkel operasjon for de som lurer).
Så at luftfilter og kupefilter var alt for skittent, og hadde ikke særlig lyst å vente på nye filter i posten, så ble kjøpt de to på biltema. Finst vel grenser på hvor dårlig man kan lage et luftfilter, får helder bytte det oftere :-)

Her er da de gamle, og de nye for sammenligning.
IMG_0971.JPGIMG_0972.JPG
IMG_0973.JPGIMG_0974.JPG

Helt tydelig at motorrom trenger sårt en vask, men har ikke tårt meg på dette enda, da jeg er litt skeptisk til dette.. (Kom gjerne med tilbakemeldinger på dere som har gjort på tilsvarendes bil før).

Tenkte også at siden de skitne motordekslene først var ute, så kunne jeg godt vaske dem trygt vertfall :D

IMG_0943.JPGIMG_0944.JPG

Har dessverre ikke blitt lagret en del bilder grunnet liten plass på telefon, så mangler av bilde når montert... Men er ikke så nøye :)

Ble også å bestille litt produkter til skinn og div interiør ++ siden jeg planlegger å shine dette før jeg setter inn i bilen :D Selvsagt ble det Autofinesse, er vertfall storfornøyd me produkter fra de fra før! (Har enda ikke komt så langt jeg har fått begynt på interiør, men bare vent, det kommer nok snart) pakken fra bilnerden.no :-D
IMG_1298.JPG

Så fikk jeg lov å bruke løftebokk av faren til en kompiss, så da var det klart for å fikse EU-feil!
IMG_0987.JPGIMG_0988.JPG

Dette var det jeg så på bremseslange, men det var da greit, to nye ble det uansett :D

IMG_1011.JPGIMG_1016.JPG

Skal ta å gå over en dag og vaske skikkelig inni der også ser jeg.

Neste på listen var da xenon.
Viste seg å vere sensor fremme som hadde hoppet ut av festet. Den til venstre på bildet var ute, banket den inn og puttet litt grease i hin enden. Har for øvrig ikke fått testet enda da bil ikke har vært ned fra bukk siden.
IMG_1018.JPG

Etter den var montert var det å bytte drivstoff-filter, det gikk egentlig greit. Eneste var i starten så måtte bilen drage frem drivstoff hver gang jeg vridde på tenningen, lenge. Men ga seg etter noen starter på tomgang.

Så var det inspeksjon av bremserør...
IMG_1029.JPGIMG_1030.JPGIMG_1031.JPGIMG_1032.JPGIMG_1033.JPGIMG_1034.JPGIMG_1035.JPGIMG_1036.JPGIMG_1037.JPG

Så det at det var egentlig bare gale fra over tanken og bakover, fremmover var greit. Så ente opp med at jeg bestemte meg for å skøyte rørerne bak drivstoffilter, sann jeg slepper alt det knotete arbeidet i motorrom, og får det tildekt av dekselet for drivstoff-filter og pumpe.

Så var første rør kappet og arbeid i gang. :D Må si jeg aldri har gjort lignendes før, så jeg var meget spent kan du si...
IMG_1039.JPG

Legger ved litt bilder under demontering og rør som er ute (fysj....:shock:)
IMG_1040.JPGIMG_1041.JPGIMG_1042.JPGIMG_1043.JPGIMG_1053.JPGIMG_1055.JPG

Var helt klart ikke noe å samle på ;)

Så var det å bende til rør lik som de gamle. Tips for dere som skal gjøre noe lignendes, teip ihop etterhvert du har bendet til, så er det letter på lengre rør, så det ikke detter vekk fra hverandre osv... Dere får dømme resultat selv, jeg ble vertfall førnøyd, mtp på det var første gang vertfall :D (Hadde de litt lenger i endene for justering, sann de ikke skulle bli for korte vertfall!)
IMG_1059.JPGIMG_1067.JPGIMG_1068.JPGIMG_1059.JPGIMG_1071.JPGIMG_1072.JPGIMG_1073.JPGIMG_1074.JPG

For å lage boblekon som originalt, så brukte jeg biltema sitt billige dobbelkoningsverktøy, og gjorde bare steg 1. Det tilsvarer da boblekon. Det som var ganske irriterendes er at originalbremserørene ikke passer helt overens med verktøyet, så det gjorde det litt vanskeligere, men det gikk bra :) Må også legge til at jeg måtte varme opp plasten på rørerene og skrape av for å få på biltema nipplene. Må også legge til at original kon og nippel ble brukt på bremseslange ender, selvsagt!
IMG_1079.JPGIMG_1075.JPGIMG_1076.JPG

Så var det bare å legge på plass rør :)

IMG_1081.JPG

Første på plass, satt som et skudd! Var litt stolt:applause:

Bilder av rør på plass (ikke alle festet da jeg må ha nye deler pga rust og ødelagt plast, se bilde...)
IMG_1130.JPGIMG_1132.JPGIMG_1133.JPGIMG_1134.JPGIMG_1135.JPGIMG_1136.JPGIMG_1137.JPG

Så kom en ny pakke fra bilnerden 8) For å stoppe rust og behandling av bremserør hvor jeg har skrapet vekk plast, samt understell etterhvert! Forhåpentligvis snart, får se hva jeg prioriterer, da jeg har flere prosjekt på gang samtidig på bilen, hehe
IMG_1297.JPG

Gått over bremserør. Blir da å spraye med zinkspray og gå over med hammerlakk senere.
IMG_1197.JPGIMG_1198.JPGIMG_1199.JPG

Glemte å tilføye lenger oppe at jeg har en skøyt ekstra for bremserør høyre bak, for lettere å lage til rør og montering :)

Så var det da denne drivakslingen da...
Var et h....... å få løs hovud mutter, endte med å kappe/banke ihel før det løsnet. Var håpløst, rundet bare av. Men dremelen var som sagt redningen, så omstunder var den ute.
IMG_1148.JPGIMG_1167.JPGIMG_1169.JPGIMG_1286.JPGIMG_1287.JPG

Tenkte jeg skulle være litt smart og sette inn bolter på forhånd på aksling, siden det var litt tullette på denne. Er forresten en SKF aftermarket for de som lurer. For rundt 1000kr på autodoc.co.no. Ellers koster de jo rundt 6000kr, det er litt for drøyt for min del. Sjekket opp delenr hos SKF's database, så det stemte vertfall for min bil. Virket robust og var tung, så regner med det er skikkelig. De hadde også byttet ut skruene til diff med umbrako og mutter for akslingen til 6-kant, noe jeg satt pris på, vertfall det siste.
IMG_1288.JPG

Har ikke bilder av hele akslen, siden ting har forsvunnet fra mobil..
Er forøvrig helder ikke ferdig med å montere, den kom inn i nav rundt midnatt, så blir å fortsette i morgen. Får besøk i dag, så tok en dag fri fra skruing, merker det trengst litt fri, og fikk da tid til å skrive litt ekstra for dere i dag :D

Ellers har jeg hatt et lite prosjekt på siden, utenom M-tech 2 stylingen og interiøret, nemmelig oppusing av BBS RS-II felgene jeg har.
Prøvde først å lage en splitter, men den var alt for svak, så jeg bendet røret. Skal se om jeg får laget en forsterket versjon senere, som jeg gjerne deler DIY på for de som vil. Men for nå ble det 20-tonns presse, hehe :)
IMG_0956.JPGIMG_1149.JPGIMG_1158.JPGIMG_1159.JPG

Har fått avtalt glassblåsing, så blir det snart. Men må vurdere om jeg skal få polert kanten først eller ikke, da metalpyntelisten er ødelagt på alle. Sett video der man lar bilen gå på tomgang menst man sliper til og polerer kant. Vil gjøre noe lignendes selv, men lage til nav fra bil på elektromotor, styrt med frekvensomformer, så jeg får farten jeg vil, og slepper at det er på bilen. Spørsmålet er da om jeg vil helder få polert kant med det skadede stygge senteret, eller etter det er sanblåst og begynner å nerme seg klar for lakk, utenom de hakkene jeg skal fylle da. Vi får se, jeg får gruble litt på det. Lager gjerne DIY på felgbenk, felgfiksing osv om noen er interessert. Er forøvrig første gang jeg gjør noen av det tingene med, men bruker som regel å gå bra når jeg går inn for noe, hehe :D

Klarte for øvrig å knekke 1(!!) av skruene på ene felgen... Blæ...
IMG_1156.JPGIMG_1157.JPG

Er ikke tilfeldigvis noen som har en liggendes vel?
Og er det noen som tilfeldigvis har borret ut en slik skru før? Si gjerne ifra om bra fremgangsmåte... :)

Håper på tilbakemeldinger! Er som bensin på bålet for motivasjon og videre dokumentering. Og jo mer jeg dokumenterer og bryr meg, jo mer til verks går jeg, haha :D

IMG_1066.JPG

Endret av MartinBratteberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta poleringa etter lakk. Skjær ut ei treplate med overfres så bare fester du den med treskruer som går flush med hulla. 

Har lagd benk selv, ligger bilder i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppdatering! Morro med mye bilder og forklaring, stå på! :) Og om du synes det er skummelt å kjøre på med høyttrykkspyler når du vil vaske motorrommet, så kan du jo alltids ta med noe "vanlige" midler samt kost, tannbørste, kluter etc. og vaske over litt for hånd da. Hjelper mye det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabz skrev:

Flott oppdatering! Morro med mye bilder og forklaring, stå på! :) Og om du synes det er skummelt å kjøre på med høyttrykkspyler når du vil vaske motorrommet, så kan du jo alltids ta med noe "vanlige" midler samt kost, tannbørste, kluter etc. og vaske over litt for hånd da. Hjelper mye det!

kan ta en liten sistat fra en av gutta på Dcn :) og han er RÅ! :D

"Jeg liker å tro at det er bedre å spyle med høytrykk i motorrommet enn med en slange, grunnet med høyttrykk så får en mindre "dråper" på vannet selvom mengden er gjerne mer, mens med slange så er dråpene større og kraftigere, ergo lettere at noe elektrisk får seg en skikkelig soaking med solide vanndråper. Med høytrykken kommer vell gjerne vannet til flere plasser også, det kan være både negativt og positivt. Det er i hvert fall sånn jeg ser på det, så ingen grunn til bekymring, bare å holde seg unna direkte og lenge spyling på en plass. Vær heller aktiv med høytrykken og ikke spyl direkte på noe, bare raskt over og ikke hold deg iro på en plass samt at du spyler mer vekk fra motorrommet enn oppi. Skiten har du allerede løst opp med kosten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...