Mantis Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 * S E N K E T R Å D E N * Etter å selv ha googlet litt rundt på jakt etter erfaringer rundt godkjenning av senkesett, kom jeg fram til en del fine tråder rundt om på ulike bilforum. Ble litt inspirert og tenkte at en slik tråd ville vært fin å ha på bimmers. Her kan man komme med sin erfaring rundt godkjenning av senk og generelt diskutere reglement, senkesett, hjulstilling, felg osv.GODKJENNING AV SENKESETTDet er 3 ting du behøver for å godkjenne et senkesett:- TÙV-papirer på senkesettet du skal godkjenne.- Firehjulskontroll-papirer etter montering.- Lysjusteringspapirer etter senking.Ellers må du ha med del 2 av vognkortet når du møter opp til kontrollen.For timebestilling ringer du 02030. Husk at det kan være en del ventetid (har hørt opp til 2mnd) hos enkelte trafikkstasjoner.Kontrollen tar under normale omstendigheter rundt en klokketime.Kontrollen koster 510,- kr og kvittering må vises før kontrollen kan begynne.REGLER OG LOVERDet er ofte to mål du må forholde deg til når det kommer til coilovers (justerbart senkesett)Målene står oppgitt i papiret - ofte i mm. - Fra senter til skjermkant. Dette sier seg selv at er fra midten av senteret i felgen og opp til skjermkanten på karosseriet. Ofte er dette fastsatt minstemål og man må da ikke gå under dette.- Fra fjørskål i bunn til første festeskru for demper. Her måler man avstanden fra der hvor fjøra "hviler" på justeringsskruen og ned til første festebolt. Viktig at man ligger innafor målene her og samtidig sjekker at man passerer minst tillatte høyde på senter -> skjermkant.Fjørene må ikke være løse når kjøretøyet er hevet. Det vil si at uten belastning på fjøra må ikke fjørene kunne beveges fritt opp og ned, men stå i klem.Felg og dekk: Rulleomkrets. Her kan man gå opp eller ned 5% i rulleomkrets ut i fra orginaldimensjon uten at man behøver å typegodkjenne felg og dekk. Det vil f.eks si at dersom en E39 med orginaldimensjon 205/65-15 kan gå opp til 245/45-18 uten å måtte spesielt godkjenne dette. Avviket fra disse dimensjonene vil bli 4.66% og vil være akkurat innenfor kravene.Sjekk om dekkene dine er innenfor kravene med denne kalkulatorenInnpress. Man har lov å bevege seg 7,5 opp eller ned i ET (totalt maks 15 per aksel) i innpress uten å måtte typegodkjenne.Ellers må man ha lik dimensjon foran og bak dersom bilen ikke er godkjent med ulike dimensjoner.Det er viktig at nummerering på fjærer/støtdempere er lett lesbare for kontrolløren. Man kan risikere å ikke få godkjent senkesettet dersom disse nummerene lar seg avlese. Vent derfor ikke 2 somre og 3 vintre med å godkjenne. Mange dempere har bare en klisterlapp med nummerering på og kan forsvinne av ytre påvirkninger.MAKS TILLATTE HØYDE: 8 CM på faste deler. Her gjelder ikke eksosklemmer ol. men husk at noen trafikkstasjoner praktiserer tester hvor du fysisk må føre kjøretøyet over en 8cm høy kant.Tidligere var det noe høyere, men dette er kravet per juni 2014.Det varierer noe hvordan dette praktiseres. Noen kontrollører tar det nærmest på øyemål mens andre igjen måler dette fysisk ved at du må passere et hinder på 8cm.Øvrig reglement. LovdataTenkte vi kunne sette opp en liten mal på erfaring med trafikkstasjoner.Fint om andre også kan legge inn sine erfaringer med samme mal, så får vi en fin "database".__________________________________________________________________Trafikkstasjon: Ålesund trafikkstasjon. Juni 2014Kontrollør: Forkortet "CHRBEN".Kjøretøy: BMW E39 523IA 00`Senkesett: Superport Black Evolution CoiloversGenerelt om kontrollen: Bilen ble kjørt inn på 4-søylet løftebukk. Måtte passere en bremseprøver som var omlag 7cm høy, denne passerte bilen enkelt. Kontrollerte TÙV, firehjulspapirer og lysjusteringpapirer.Målte fra senter til skjermkant, heiste opp bilen og målte fra fjørskål til festeskru både foran og bak, sjekket nummerering på dempere, kontrollerte klarrering av hjul, innpress og rulleomkrets.Han måtte regne litt på rulleomkretsen ettersom jeg lå 4.66% over orginaldimensjon, men konklusjonen ble den samme som jeg hadde regna meg fram til.Kontrollerte ikke høyde på lys. Orginale xenon på kjøretøyet.Kontrollerte enkelt etter slakke i forstilling ved å kjenne på hjula. Så litt generelt på bremser ol. for å bare se om det ikke så helt håpløst ut. Ville godkjenne effektanlegget også ettersom jeg hadde tùv på denne også liggende i bilen.Hvordan oppførte kontrolløren seg? Meget hyggelig og blid kar! Undersøkte det han skulle undersøke.Tid: Omlag 1 time og 15 minutterGodkjent/ikke godkjent? Godkjent. Espen Aass, gallay og TheMaa reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Trafikkstasjon: Haugesund Trafikkstasjon. November 2013Kontrollør: PetraKjøretøy: 08 BMW 116i (e81)Senkesett: H&R 50/30 senkefjærerGenerelt om kontrollen: Kontrolløren testkjørte bilen en tur, for å deretter kjøre den opp på en løftebukk inne på stasjonen. Nummer på fjærer ble sammenlignet med TÜV-papirene, og hjulstillingspapirer ble sjekket. Fikk en kommentar på at fremhjulene var litt på kanten, men "det var jeg vel klar over", ellers gikk det greit.Hvordan oppførte kontrolløren seg? Veldig bra. Både profesjonell og hyggelig.Tid: En times tid.Godkjent/ikke godkjent? Godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Fin tråd! Firehjulskontroll og lysjustering - gjøres dette vanligvis sammen? Hvor mye pleier det å koste og hvor burde jeg gjøre det? (Bor i Follo). Alt av mål som må justeres etter det som står i TÜV-papirer, dette må gjøres før firehjulskontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Er ingen automatikk i at lysjustering gjørest sammen med firehjulskontroll så det gir du beskjed om når du leverer bilen. Normalt ligger firehjulskontroll på rundt 1600,- Alle justeringer må gjørest før du kjører på firehjulskontroll og visning, rører du justeringene etter det er settet i praksis like ulovelig som det var før du godkjente det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Okei. Og lysjustering er vel vanligvis billig i og med at det er så fort gjort? Eller kanskje inkludert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
williamwiers Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Okei. Og lysjustering er vel vanligvis billig i og med at det er så fort gjort? Eller kanskje inkludert?Relativt billig ga 150kr for lysjustering på min og 1500 for firehjulskontroll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Okei, good Takk for svar, dere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
williamwiers Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Trafikkstasjon: Bergen trafikkstasjon September 2014 Kontrollør: aner ikke Kjøretøy: 95 Bmw e36 320i Senkesett: Supersport Black Evolution Generelt om kontrollen: Kontrolløren kjørte den opp på en løftebukk inne på stasjonen. Nummer på fjærer ble sammenlignet med TÜV-papirene, og hjulstillingspapirer ble sjekket. Det ble tatt bilder i hytt og i pine, ringte til mekanikeren som tok hjulstilling, og mye fram og tilbake men sa ikke noe på noe.. Hvordan oppførte kontrolløren seg? Hyggelig, men lite pratsom. Tid: 3 timer.. Godkjent/ikke godkjent? Godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Desember 30, 2014 Share Skrevet Desember 30, 2014 Trafikkstasjon: Trondheim, tidlig 2014Kontrollør: Uvisst, hyggelig mann Kjøretøy: '98 E39 523iSenkesett: Eibach senkefjører Generelt om kontrollen: Kjørte bilen inn til kontrolløren. Han spurte om jeg hadde fått mangellapp pga senkingen. Jeg svarte som sant var, nei jeg ville bare ha senkingen godkjent i vognkortet. Dette satte han pris på og ble umiddelbart mer positiv/glad. Ga han nøkkelen og TÜV-papirer, firehjulskontrollpapirer samt kvittering på gjennomført lysjustering. Han sa jeg skulle sette meg og vente. Liten halvtime senere kom han tilbake, og alt var i orden. Måtte så vente noe samme tid på papirarbeidet i etterkant. Hva kontrolløren gjorde i detalj, vet jeg ikke. Han kjørte ikke bilen ut av hallen. Hvordan oppførte kontrolløren seg? Meget bra.Tid: Rett over en timeGodkjent/ikke godkjent? Godkjent. Annet: Jeg hadde gjort meg litt flid på forhånd, med organisering av de nødvendige papirene, stiftet de sammen og vasket bilen. Det bør kanskje nevnes jeg gjorde godkjenningen på vinterhjul med normale størrelser (ref. hva som står inne i førerdøra). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tambur4 Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 Min E28 er registrert som verneverdig. Er det da lov å senke, og få det godkjent? (H&R 15-30mm) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarcusSteffensen Skrevet April 17, 2015 Share Skrevet April 17, 2015 satt på supersport black evolution og fant høyden jeg ville ha. så tok bilen inn på 4-hjulskontroll, men 1-2 uker senere fikk jeg plutselig lyst å prøve å senke 5mm-1cm til fremme. Må jeg da inn på ny kontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet April 17, 2015 Share Skrevet April 17, 2015 satt på supersport black evolution og fant høyden jeg ville ha. så tok bilen inn på 4-hjulskontroll, men 1-2 uker senere fikk jeg plutselig lyst å prøve å senke 5mm-1cm til fremme. Må jeg da inn på ny kontroll? I teorien ja. Men den kan du ta med en klype salt MarcusSteffensen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE36POWER Skrevet Mai 10, 2015 Share Skrevet Mai 10, 2015 Noen som vet om dette TUV dokumentet ( https://www.autoteile-guenstig.de/img/094/GA20012-1306-10.PDF ) stemmer med senkefjærene mine? Fikk dessverre 2'er feil, senkesett på eu-kontroll (PKK) og har ikke TUV papir til senkefjærene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarcusSteffensen Skrevet Mai 11, 2015 Share Skrevet Mai 11, 2015 hei lurer på om noen har erfaringer med å senke langt ned mot framdekkene? har lyst å senke mer, men redd for om jeg treffer ei høle i høy fart så smeller dekket oppi buen... erfaringer? gjerne bilder med hvor tight dere har det mot hjulbuen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Mai 18, 2016 Share Skrevet Mai 18, 2016 Kan jeg risikere å ikke få godkjent om det subber litt pga småløs innerskjerm? Et par av festene på den har røket, så skraper litt på nesten fullt rattutslag. Og får vel ikke kjørt dit med Rondell D58 uten godkjenning ettersom det er forskjellig bredde foran og bak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå