Gå til innhold

*Den store senketråden* Tips, erfaringer og nyttig


Mantis
 Share

Anbefalte innlegg

* S E N K E T R Å D E N *

 

RSS-E36-SPEC.jpg

 

Etter å selv ha googlet litt rundt på jakt etter erfaringer rundt godkjenning av senkesett, kom jeg fram til en del fine tråder rundt om på ulike bilforum. Ble litt inspirert og tenkte at en slik tråd ville vært fin å ha på bimmers. Her kan man komme med sin erfaring rundt godkjenning av senk og generelt diskutere reglement, senkesett, hjulstilling, felg osv.


GODKJENNING AV SENKESETT

SV_logo.gif



Det er 3 ting du behøver for å godkjenne et senkesett:

- TÙV-papirer på senkesettet du skal godkjenne.
- Firehjulskontroll-papirer etter montering.
- Lysjusteringspapirer etter senking.

Ellers må du ha med del 2 av vognkortet når du møter opp til kontrollen.

For timebestilling ringer du 02030. Husk at det kan være en del ventetid (har hørt opp til 2mnd) hos enkelte trafikkstasjoner.
Kontrollen tar under normale omstendigheter rundt en klokketime.

Kontrollen koster 510,- kr og kvittering må vises før kontrollen kan begynne.

REGLER OG LOVER
paragrafer2.jpg


Det er ofte to mål du må forholde deg til når det kommer til coilovers (justerbart senkesett)
Målene står oppgitt i papiret - ofte i mm.
 

- Fra senter til skjermkant. Dette sier seg selv at er fra midten av senteret i felgen og opp til skjermkanten på karosseriet. Ofte er dette fastsatt minstemål og man må da ikke gå under dette.

- Fra fjørskål i bunn til første festeskru for demper. Her måler man avstanden fra der hvor fjøra "hviler" på justeringsskruen og ned til første festebolt. Viktig at man ligger innafor målene her og samtidig sjekker at man passerer minst tillatte høyde på senter -> skjermkant.

Fjørene må ikke være løse når kjøretøyet er hevet. Det vil si at uten belastning på fjøra må ikke fjørene kunne beveges fritt opp og ned, men stå i klem.

Felg og dekk:

Rulleomkrets. Her kan man gå opp eller ned 5% i rulleomkrets ut i fra orginaldimensjon uten at man behøver å typegodkjenne felg og dekk. Det vil f.eks si at dersom en E39 med orginaldimensjon 205/65-15 kan gå opp til 245/45-18 uten å måtte spesielt godkjenne dette. Avviket fra disse dimensjonene vil bli 4.66% og vil være akkurat innenfor kravene.
Sjekk om dekkene dine er innenfor kravene med denne kalkulatoren


Innpress. Man har lov å bevege seg 7,5 opp eller ned i ET (totalt maks 15 per aksel) i innpress uten å måtte typegodkjenne.

Ellers må man ha lik dimensjon foran og bak dersom bilen ikke er godkjent med ulike dimensjoner.

Det er viktig at nummerering på fjærer/støtdempere er lett lesbare for kontrolløren. Man kan risikere å ikke få godkjent senkesettet dersom disse nummerene lar seg avlese. Vent derfor ikke 2 somre og 3 vintre med å godkjenne. Mange dempere har bare en klisterlapp med nummerering på og kan forsvinne av ytre påvirkninger.


MAKS TILLATTE HØYDE: 8 CM på faste deler. Her gjelder ikke eksosklemmer ol. men husk at noen trafikkstasjoner praktiserer tester hvor du fysisk må føre kjøretøyet over en 8cm høy kant.
Tidligere var det noe høyere, men dette er kravet per juni 2014.
Det varierer noe hvordan dette praktiseres. Noen kontrollører tar det nærmest på øyemål mens andre igjen måler dette fysisk ved at du må passere et hinder på 8cm.

Øvrig reglement. Lovdata

Tenkte vi kunne sette opp en liten mal på erfaring med trafikkstasjoner.
Fint om andre også kan legge inn sine erfaringer med samme mal, så får vi en fin "database".
__________________________________________________________________

Trafikkstasjon: Ålesund trafikkstasjon. Juni 2014
Kontrollør: Forkortet "CHRBEN".

Kjøretøy: BMW E39 523IA 00`
Senkesett: Superport Black Evolution Coilovers

Generelt om kontrollen: Bilen ble kjørt inn på 4-søylet løftebukk. Måtte passere en bremseprøver som var omlag 7cm høy, denne passerte bilen enkelt. Kontrollerte TÙV, firehjulspapirer og lysjusteringpapirer.
Målte fra senter til skjermkant, heiste opp bilen og målte fra fjørskål til festeskru både foran og bak, sjekket nummerering på dempere, kontrollerte klarrering av hjul, innpress og rulleomkrets.Han måtte regne litt på rulleomkretsen ettersom jeg lå 4.66% over orginaldimensjon, men konklusjonen ble den samme som jeg hadde regna meg fram til.
Kontrollerte ikke høyde på lys. Orginale xenon på kjøretøyet.
Kontrollerte enkelt etter slakke i forstilling ved å kjenne på hjula. Så litt generelt på bremser ol. for å bare se om det ikke så helt håpløst ut. Ville godkjenne effektanlegget også ettersom jeg hadde tùv på denne også liggende i bilen.

Hvordan oppførte kontrolløren seg? Meget hyggelig og blid kar! :) Undersøkte det han skulle undersøke.
Tid: Omlag 1 time og 15 minutter
Godkjent/ikke godkjent? Godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkstasjon: Haugesund Trafikkstasjon. November 2013
Kontrollør: Petra

Kjøretøy: 08 BMW 116i (e81)
Senkesett: H&R 50/30 senkefjærer

Generelt om kontrollen: Kontrolløren testkjørte bilen en tur, for å deretter kjøre den opp på en løftebukk inne på stasjonen. Nummer på fjærer ble sammenlignet med TÜV-papirene, og hjulstillingspapirer ble sjekket. Fikk en kommentar på at fremhjulene var litt på kanten, men "det var jeg vel klar over", ellers gikk det greit.

Hvordan oppførte kontrolløren seg? Veldig bra. Både profesjonell og hyggelig.
Tid: En times tid.
Godkjent/ikke godkjent? Godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Fin tråd! :)

 

Firehjulskontroll og lysjustering - gjøres dette vanligvis sammen? Hvor mye pleier det å koste og hvor burde jeg gjøre det? (Bor i Follo). 

Alt av mål som må justeres etter det som står i TÜV-papirer, dette må gjøres før firehjulskontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen automatikk i at lysjustering gjørest sammen med firehjulskontroll så det gir du beskjed om når du leverer bilen. Normalt ligger firehjulskontroll på rundt 1600,-

 

 

Alle justeringer må gjørest før du kjører på firehjulskontroll og visning, rører du justeringene etter det er settet i praksis like ulovelig som det var før du godkjente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkstasjon: Bergen trafikkstasjon

September 2014

Kontrollør: aner ikke

Kjøretøy: 95 Bmw e36 320i

Senkesett: Supersport Black Evolution

Generelt om kontrollen: Kontrolløren kjørte den opp på en løftebukk inne på stasjonen. Nummer på fjærer ble sammenlignet med TÜV-papirene, og hjulstillingspapirer ble sjekket. Det ble tatt bilder i hytt og i pine, ringte til mekanikeren som tok hjulstilling, og mye fram og tilbake men sa ikke noe på noe.. :)

Hvordan oppførte kontrolløren seg? Hyggelig, men lite pratsom.

Tid: 3 timer..

Godkjent/ikke godkjent? Godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkstasjon: Trondheim, tidlig 2014
Kontrollør: Uvisst, hyggelig mann

Kjøretøy: '98 E39 523i
Senkesett: Eibach senkefjører

Generelt om kontrollen: Kjørte bilen inn til kontrolløren. Han spurte om jeg hadde fått mangellapp pga senkingen. Jeg svarte som sant var, nei jeg ville bare ha senkingen godkjent i vognkortet. Dette satte han pris på og ble umiddelbart mer positiv/glad. Ga han nøkkelen og TÜV-papirer, firehjulskontrollpapirer samt kvittering på gjennomført lysjustering. Han sa jeg skulle sette meg og vente. Liten halvtime senere kom han tilbake, og alt var i orden. Måtte så vente noe samme tid på papirarbeidet i etterkant. 

 

Hva kontrolløren gjorde i detalj, vet jeg ikke. Han kjørte ikke bilen ut av hallen.

Hvordan oppførte kontrolløren seg? Meget bra.
Tid: Rett over en time
Godkjent/ikke godkjent? Godkjent.

 

Annet: Jeg hadde gjort meg litt flid på forhånd, med organisering av de nødvendige papirene, stiftet de sammen og vasket bilen. Det bør kanskje nevnes jeg gjorde godkjenningen på vinterhjul med normale størrelser (ref. hva som står inne i førerdøra). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

satt på supersport black evolution og fant høyden jeg ville ha.

så tok bilen inn på 4-hjulskontroll, men 1-2 uker senere fikk jeg plutselig

lyst å prøve å senke 5mm-1cm til fremme.

Må jeg da inn på ny kontroll? :)

I teorien ja. Men den kan du ta med en klype salt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei :)

 

lurer på om noen har erfaringer med å senke langt ned mot framdekkene?

har lyst å senke mer, men redd for om jeg treffer ei høle i høy fart så smeller dekket oppi buen...

 

erfaringer?

gjerne bilder med hvor tight dere har det mot hjulbuen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kan jeg risikere å ikke få godkjent om det subber litt pga småløs innerskjerm? Et par av festene på den har røket, så skraper litt på nesten fullt rattutslag. Og får vel ikke kjørt dit med Rondell D58 uten godkjenning ettersom det er forskjellig bredde foran og bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...