Gå til innhold

Hva burde jeg velge? (e91 318i vs. 320d)

Stene89
 Share

Anbefalte innlegg

God ettermiddag godtfolk!

Jeg står med 2 valg foran meg!

Siden vi har en familie forøkelse i heimen, så trenger vi en stasjonsvogn. Å siden jeg er for BMW så blir det å se etter en E91.

Som sagt har jeg 2 valg muligheter:

E91 318i Automat, Limited edition + Mpakke. kmstand: 107.000

og

E91 320d Automat, Mpakke. kmstand: 149.000

Prismessig ligger disse i samme klasse.

Jeg har gå så lyst på 320d, siden det er litt mer trøkk under panseret. Men så sier noen at en 318i er ett meget godt valg. Har NULL erfaring med automat bilene til BMW, og ser jo da alt det negative på denne bensin bilen.

Er det noen som har noen kjappe innskudd her om egne erfaringer eller andres? Valget må skje i morgen, og håper da på noen gode råd.

-M.Stene

Endret av awt
Endret topic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg tatt 320d, av de to.

Automatkassen funker fint med den motoren (som i at det er nok effekt til å nyte automaten, fremfor å forbanne seg over den). En liten tuning, så blir de også litt mer snerten :) Dersom du ønsker det, på sikt.

Dette er jo subjektivt, men sånn stiller det seg for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville ikke gått for en automatkasse på 318 bensin? det er jo det jeg hvertfall tenker.. at dette er litt dvask motor. Mens noen sier at det er muligheter for å chiptune 318? Trudde du ikke fikk hentet noe ut av dette på en bensinmotor jeg men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd E9X 318i, så den tør jeg ikke kritisere :P

Men E90 320da med 150hk har jeg prøvd. Da fikk jeg inntrykk av at effekten og effekturven funket bra mot automaten i daglig kjøring. Jeg kunne gjerne hatt litt mer trøkk, men jeg ville ikke hatt mindre.

Jeg hadde en 136hk e46 320da, som var en del mindre smooth. Med tuning føltes den, effektmessig, ganske lik som E90en. Når den hadde 136hk synes jeg automatkassen var til irritasjon. Det var litt som å tenke at motoren hadde omtrent nok effekt, men automaten ødelagte de 5% som hadde gjort den brukbar. Med tuning eller i E90en følte jeg det ikke slik. De virket balansert. Derfor er jeg skeptisk til svake bensinfirere med automatkasse. Automaten girer gjerne litt før du hadde gjort manuelt (spørs på kjørestil), og hvem gidder å styre med steptronic hele turen :P Dieselen har tidlig effekttopp og mer trøkk/nm, så den gjør seg med automat også.

Jeg mente at dieselen kunne tunes! Da blir den jo enda bedre. Rundt 200hk og over 400nm er ganske brukbart. Hvis du liker sånt.

Så det er bare subjektivt. Jeg liker best automat på motorer med litt trøkk, og jeg liker automat best på dieselbiler, men samtidig foretrekker jeg manuell over automat, i de aller fleste biler. I en 7-serie hadde jeg vel hatt automat. I E60 både og, F10 kanskje automat. Det må du nesten finne ut selv. Beste hadde vært å prøve begge to, men etter å ha prøvd 320da, hadde jeg ikke vurdert en svakere bensinmotor, spesielt om den hadde automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og chiptune en 318i uansett modell kan du like godt hive ut reservedekket. får like mye hk av begge.

som Thundercoil sier her er en 320d er det mer og hente på en chip gjeller egentlig alle dieselbiler.

en 318i er ganske svak og blir svakere med automat. så og trekke henger med denne og full bil vil den slite opp bakker ^^ mens en 320d med chip klarer dette fint. da den har mye mer nm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god feedback. Det var akkurat det jeg fryktet med bensinmotoren. Så nå vurderer jeg faktisk mer en 320d... No drit å kjøpe bil til 160tusen å plages over at bilen går trått med autokasse.

Er jo litt bortsjemt når det kommer til bmw motorer, da di 2 siste jeg hadde var 323 og 328. Ikke at det er noe å skryte opp i skyene, men det er litt trøkk i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om det blir det. Som sagt var det akkurat det jeg hadde i tankene. Men måtte bare få konstantert tvilen min om jeg får si det på den måten. 

har kjørt en E46 318 manuell, å det er trasig... kan nok tenke meg hva auton gjør da :)

Men jakter hvertfall 320d, til rundt 160.000. ikke eldre en 2006. Så om noen vet om noe til salgs er det bare å tipse meg. Har jo sett for meg at den ikke skal ha gått no lenger en MAKS 150k, men det er av sjelden vare ser det ut til.. Men den som venter får det vel til :D

Nok en gang, takk for gode råd guttær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve de to forskjellige modellene selv? Tror nok du raskt finner ut hvilken du vil trives med. 

Gamlingen har en E91 LCI 318iA, og den er forsåvidt grei nok. Men hadde nok ikke valgt det selv. Diesel faller for meg gjennom uansett biltype siden jeg hater det :P Så da hadde jeg heller gått for en E91 320i manuell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91 318i fungerer helt fint. Har riktignok kun kjørt den i 143hk-utgave. Men det er en turtallsmaskin, som jeg vil anta passer veldig dårlig sammen med automat. så av disse to bilene holder jeg en knapp på 320d. Forutsatt at de er i ca lik stand og ca likt utstyrt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...