Gå til innhold

Chiptuning

Stene89
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe.. nei, jeg er ikke vanligvis så utrivelig vel?

Ang DPF, tuning, og ALT annet du foretar deg på en bil. Du som eier er ansvarlig for at bilen er i en stand som til enhver tid tilsvarer bilens typegodkjenning. Det vil si at om du tuner, bytter felger osv, så er du egentlig utenfor. Det samme gjelder DPF.

På spørsmål om man blir tatt for manglende DPF i EU kontroll, i praksis nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål fra meg, men er det ikke det TÜV-papirer er til? Opprettholde bilens typegodkjenning, sånn enkelt forklart?

Mulig det bare er meg, men jeg er jo litt nysgjerrig, siden du har ganske peiling på dette, når anbefaler du å ta vekk DPF? Eller er det kanskje ikke noe enkelt svar på det, at det varierer fra bil til bil?

Eller er det sånn at når en kommer opp i en viss antall økning så bør den fjernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ja nei, du er ikke uhøflig. Synes du tilpasser det enhver situasjon her inne bra. Du svarer med samme mynt, som det heter.

Dog så forstår jeg ikke alt sammen noen ganger, som feks WOT og stegvis lockup.

Men et generelt spørsmål.

Kan det stemme at M57TUD2 har moment begrensning i 1-3 gir. Jeg føler det slik på min bil ihvertfall.

Synes at når 4.gir kobles inn så går den nesten like bra som i 3. gir.

Capoldriahan:

DPF fjernes stort sett når man skal over en viss effekt, slik jeg har forstått. Eller om man bare ikke vil ha det.

Da må selvsagt DPF funksjonen i ECU deaktiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOT: Uttrykk fra bensinmotorer egentlig, beskriver en "status" på motoren. Står for "wide open throttle", og vil da si "full last", eller "full belastning/effektforespørsel" "Full gass" etc.

Stegvis Lock up: I converteren er det en Lock up clutch, som egentlig fungerer som en helt vanlig clutch. Når denne kobler ("du slipper clutchpedalen") vil ikke kassa "slure", men dra direkte som manuell kasse.

Stegvis/ 0-100% vil si at den sitter og regulerer hvor "mye du slipper clutchen", altså, den holder clutchen "halvveis" åpen, som når du tar løs i en bakke med manuell bil.

I ECU har du (og dette kommer til å ryste ved de fleste folks oppfatning av tuning, og ikke minst avsløre en løgn eller tre fra andre tunere) momentbegrensere for hvert gir. På biler med automat så er disse.... deaktivert.

Du har et annet sett med momentbegrensere, mulig noen av de regulerer de lave og høyere girene, men det husker jeg ikke i farten.

DPF: Vi har "steg 1" hvor man fortsatt kan beholde DPF. Problemet er at dersom man skal ta ut noe særlig effekt uten å øke belastning på turbo ganske mye, så vil det sote en del mer, og dermed minske intervallene mellom hver gang dpf må regenereres. Det beste rent økonomisk, og for motoren, er å ta bort hele filteret. Spesielt ved trimming.

Svart røyk er veldig subjektivt. Det er helt riktig at noen bare ikke ved bedre, men det blir et kompromiss. Når du har tatt ut så mye som er fornufig å ta ut med ladetrykk, du får ikke mer luft innenfor rimelighetens grenser, ønsker man da å kjøre helt røykfritt, eller å få ganske mye mer krefter mot litt røyk? Evt, litt lengre ned på skalaen, ønsker vi å kjøre turbo til make det den orker, når man i stedet for kan minske belastningen på turbo, men la det røyke litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gir spesifikke" begrensere, ja.

Ligger bare en annen plass i softwaren, er til for bla å "danne" motorens karakter, beskytte drivverk, unngå "problemområder" etc. Du må ikke henge deg opp i at den heter "momentbegrenser". Men dette er lettere å forstå når man setter seg litt inn i "arkitekturen" i styreenheten.

edit: Viktig å huske, gir ecu /ags/tcm kommuniserer med DME/DDE og har muligheten til å påvirke. Som du sikkert merker så har du eks momentreduksjon under girskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil soter ikke, kanskje litt når motor er kald. Men ingen problem ellers.

DPF er bare tull etter min mening. Er det første som jeg kommer til å fjerne i mine fremtidige dieselbiler :) Bedre å la bilen puste ut eksosen, så mye forurenser det ikke.

Og har heller ikke tenkt å kjøpe nytt filter til 15-20000. Heller erstatningsrør til 3800kr på ebay ;)

Fikk problem med mitt filter så derfor det ligger godt nede i garasjen no :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Mykje nyttig info å lese her :D Sliter litt med min 320DAT 2003 modell som er TU utgaven..
Kan nevne blant annet at eg sliter med min lock up..Eg har rimelig variert turtall frem til jobb/skole opp å nedover bakker osv.

Eg ønsker da og programmere girkassa til å IKKJE slure så masse som den gjør nå. Den begynner smått på 2500 og da den er nådd 3000 er denne ''clutchen'' sluppe heilt ut å funker som en manuell kasse som nevnt over i tråden. Men her går jo det masse drivstoff på å jage så masse på turtall...Er det noken som helst mulighet for å få denne til å slippe ''clutchen'' heilt ut på noke lavere turtall?
Har prøvd en kompis sin bil med samme girkasse og det er samme sluringa....Girkassa mi er flusha å skifta converter på + diagnose (for 10.000km siden) så her er det ingen feil inni bilde på kassa.

​Any helps ?

Håper dette er rette plassen på å spørre på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...