Gå til innhold

Max dreiemoment på F11 525 D automat kasse før den ryker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kassa vil tåle det, men du vil ikke få tuna den. Og nei, du trenger _ikke_ å lime inn linker bla bla bla. De reklamerer nok bare litt feil. Samme motor i e9x er nemlig fult mulig å tune.

Skrevet

Nå vet jeg ikke årsmodell men hvis du har GA8HP45Z (8 trinns) så er den designet for å overføre maks 500Nm. Girkassene er lik som på F10. Alt annet er utover design, den vil tåle det men ikke like lenge som den ville ha gjort orginalt. Dessuten hvis en tenker litt på virkemåten til en konverter så vil den ikke klare å overføre mer enn 500Nm ved aksel fra motor. Olje er inkompresibell og et lite rør har bare en viss maks flow det kan føre. Eneste måte å bli kvitt energien på er da varmeoverføring og kassen din genererer varme i stedetfor å overføre mer moment. Ser ikke at den skal klare det, hvis ikke noen kloke hoder vet bedre enn meg. 

post-62313-0-84201400-1408785511_thumb.p

Skrevet

Fjpopp, tror heller du må ta hodet ut av brosjyren og tenke over virkemåten totalt sett, og da spesielt på 8trinns kassa. Vi har noen slike runder ganske ofte, og du skal ha for interessen og pågangsmotet. Det er riktig å ha teknisk approach, men når man åpenbart har misforstått noe, altså se rundt deg i den virkelige verden, må man tenke på nytt, fortsatt teknisk, men prøve og se hva man har oversett. :)

Jeg kutter den her for min del ;)

Skrevet

Det er ikke en brosjyre men en bmw teknisk manual fra TIS som ikke er lett tilgjenglig for offentligheten. Hadde heller satt pris på en faglig begrunnelse istedetfor en meningsløs kommentar. Hvis jeg tar feil så er det helt ok det men det jeg skriver har jeg ikke funnet på

Skrevet

Påberoper meg ingen eksperttittel her, men tar meg friheten av å linke til denne presentasjonen i håp om at det vil kaste lys på noen av uklarhetene.

Skrevet

Skal ikke begi meg ut på noe teknisk diskusjon men bare et praktisk eksempel. 

Jeg har en gammel 530D med GM 5L40E automatkasse. Den heter A5S360R i Bmw verden. 360 står for max moment. Denne bilen har 390Nm originalt, den har dog momentbegrensning på 1. 2. og 3. gir. 

Uansett jeg har kjørt denne kassen med 450Nm i 4 år og det er ingen tvil om at den ble raskere og sterkere etter tuning. Ikke ble girkassen unormalt varm heller selv ved svært hard kjøring. Dette har jeg sjekket med Inpa. . Så at de ekstra kreftene havna på hjulene er helt sikkert selv om det var 100nm over design. 

Jeg er enig i at en kasse vil bli fortere slitt ut med mer moment så jeg har fått min kasse overhalt og forsterka men at de kan håndtere mer moment enn de er designa for er ikke jeg i tvil om ihvertfall. 

Skrevet

Skal ikke begi meg ut på noe teknisk diskusjon men bare et praktisk eksempel. 

Jeg har en gammel 530D med GM 5L40E automatkasse. Den heter A5S360R i Bmw verden. 360 står for max moment. Denne bilen har 390Nm originalt, den har dog momentbegrensning på 1. 2. og 3. gir. 

Uansett jeg har kjørt denne kassen med 450Nm i 4 år og det er ingen tvil om at den ble raskere og sterkere etter tuning. Ikke ble girkassen unormalt varm heller selv ved svært hard kjøring. Dette har jeg sjekket med Inpa. . Så at de ekstra kreftene havna på hjulene er helt sikkert selv om det var 100nm over design. 

Jeg er enig i at en kasse vil bli fortere slitt ut med mer moment så jeg har fått min kasse overhalt og forsterka men at de kan håndtere mer moment enn de er designa for er ikke jeg i tvil om ihvertfall.

Helt rett det du skriver og et fint eksempel. Den har variabel lockup styring i 3. 4. og 5 gir.. Fantastisk girkasse som jeg har fått testet lenge i både E46 og E39. Og ja, de er jo laget for å takle noe over design som følge av innebygd sikkerhetsfaktor. Men en kan ikke forvente den skal leve like lenge som ved bruk inntil maks design. ser for meg at grunnen til at du opplever raskere bil er selve konverter clutchen som håndterer overskuddsmomentet og låser overføring fra konverter til drivlinje med 1:1, men den fungerer først over 25 km/t og opp til noen og 160 så noe ekstra moment ser jeg for meg du får nytte av i det begrensede spekteret. Jeg er langt fra ekspert, automatkasser er forskjellige fra enkel til meget komplisert så det er kjekt å lære fra andre hvis jeg har forstått ting feil. Hele poenget mitt var i grunnen siste setningen din :)

Skrevet

Mener du virkelig at kommentaren min var meningsløs Fjpopp? F90, og skårholen, ta dere en bolle da. Dersom du søker kunnskap er det altså ikke slik at hver gang en har feil oppfatning så er det andre sin oppgave å utdanne dere. Det er pent deres egen oppgave, og heldigvis er ikke Google så lang unna når en allerede er på bimmers. Dokumentene er heller ikke så fantastisk vanskelige å få tak i, alle kan kjøpe seg inn på døgnbasis i bmw sine systemer om det er noe man ikke har tilgang til eller finner på nettet. Tror det koster 25usd.

Årsaken til at du ikke fikk et langt utdannende svar er at jeg har prøvd å diskutere slikt med deg før, og det går ikke så bra. Folk som er lærevillige er det mye triveligere å diskutere med, enn folk som skal klamre seg til at de har rett hele tiden. Dette er rett og slett en kynisk vurdering fra min side, om a ) kommer vi noen gang i mål, b ) hvor lang tid må jeg bruke på det, og c ) hva sitter jeg igjen med utenom en fornærma kar i andre enden? Jeg sier ikke at du ikke er lærevillig, for det er du jo tydelig, men det later til at du ikke liker at jeg forteller deg det, om ikke det skjer på dine premisser. Fair nok for så vidt.

Når det er sagt, så liker jeg som sagt din fremgangsmåte. Du leser deg opp på dokumenter fra bmw, og det er bra. Det er også trivelig at du deler disse her, det tror jeg flere setter pris på. Poenget med min kommentar var: I stedet for at vi bruker uhorvelig mye tid på at du gjentar argumentet ditt om at væske ikke kan komprimeres (som er helt riktig), så gir jeg deg en liten heads up. Konklusjonen din er feil. Det er ikke noe jeg tror, det er ikke noe jeg "vet", det er bare sånn det er. Med din faktiske interesse for faget burde dette være nok til å gå tilbake og tenke på nytt, i stedet for å gå løs på meg. De fleste (inkludert meg) har nemlig lettere for å ta til seg lærdom som de "finner"/lærer på egenhånd, og dette later du jo til å kunne. Det at du også reagerer så kraftig på mitt innlegg bekrefter jo nettopp mitt poeng om hvor vidt det virkelig er verdt at jeg bruker tid på dette.

Så over til innholdet i innlegget ditt:

1) Kan converter overføre mer kraft en kassa er oppgitt til, utenom lock up? Naturligvis ja. Det er jo bare å prøve en trimma bil.

2) Hvorfor blir det totalt sett enda mer feil? Du kommer inn på det selv i ditt siste innlegg, 8 trinnskassa er jo "stort sett" i Lock up. Da spiller ikke din teori om converter noen rolle en gang.

3) Vil man slite mer på kassa med mer moment? Ja, men i varierende grad. For når er det man sliter mest ved mer moment? Jo ved inn og utkobling av clutcher. Har man fult moment da? Nei på en moderne kasse. Da har man kraftig moment reduksjon, som i alle fall vi i stor grad ivaretar uansett hvor mye krefter som taes ut. Dette har litt med hvordan man mapper å gjøre, men grunnfunksjonen ligger i gir ECU.

Jeg har til gode å se ei aut kassa kvelde av trøtthetsbrudd eller ene og alene pga moment. Det er stort sett alltid andre feil som er inne i bildet.

Igjen, min a5s390r har nå snart kjørt 340 000km. Uten oljeskift, har mangla en drøy liter olje de siste 100 000km, og med 650Nm. Misbrukt så det holder.

Din antagelse om hvordan varierende lock up fra 25 fungerer er også feil. Se hva som skjer med den funksjonen når du gir gass sier jeg bare.. Denne funksjonen har nemlig en helt annen hensikt.

Sånn.

Skrevet

Mener du virkelig at kommentaren min var meningsløs Fjpopp? F90, og skårholen, ta dere en bolle da. Dersom du søker kunnskap er det altså ikke slik at hver gang en har feil oppfatning så er det andre sin oppgave å utdanne dere. Det er pent deres egen oppgave, og heldigvis er ikke Google så lang unna når en allerede er på bimmers. Dokumentene er heller ikke så fantastisk vanskelige å få tak i, alle kan kjøpe seg inn på døgnbasis i bmw sine systemer om det er noe man ikke har tilgang til eller finner på nettet. Tror det koster 25usd.

Årsaken til at du ikke fikk et langt utdannende svar er at jeg har prøvd å diskutere slikt med deg før, og det går ikke så bra. Folk som er lærevillige er det mye triveligere å diskutere med, enn folk som skal klamre seg til at de har rett hele tiden. Dette er rett og slett en kynisk vurdering fra min side, om a ) kommer vi noen gang i mål, b ) hvor lang tid må jeg bruke på det, og c ) hva sitter jeg igjen med utenom en fornærma kar i andre enden? Jeg sier ikke at du ikke er lærevillig, for det er du jo tydelig, men det later til at du ikke liker at jeg forteller deg det, om ikke det skjer på dine premisser. Fair nok for så vidt.

Når det er sagt, så liker jeg som sagt din fremgangsmåte. Du leser deg opp på dokumenter fra bmw, og det er bra. Det er også trivelig at du deler disse her, det tror jeg flere setter pris på. Poenget med min kommentar var: I stedet for at vi bruker uhorvelig mye tid på at du gjentar argumentet ditt om at væske ikke kan komprimeres (som er helt riktig), så gir jeg deg en liten heads up. Konklusjonen din er feil. Det er ikke noe jeg tror, det er ikke noe jeg "vet", det er bare sånn det er. Med din faktiske interesse for faget burde dette være nok til å gå tilbake og tenke på nytt, i stedet for å gå løs på meg. De fleste (inkludert meg) har nemlig lettere for å ta til seg lærdom som de "finner"/lærer på egenhånd, og dette later du jo til å kunne. Det at du også reagerer så kraftig på mitt innlegg bekrefter jo nettopp mitt poeng om hvor vidt det virkelig er verdt at jeg bruker tid på dette.

Så over til innholdet i innlegget ditt:

1) Kan converter overføre mer kraft en kassa er oppgitt til, utenom lock up? Naturligvis ja. Det er jo bare å prøve en trimma bil.

2) Hvorfor blir det totalt sett enda mer feil? Du kommer inn på det selv i ditt siste innlegg, 8 trinnskassa er jo "stort sett" i Lock up. Da spiller ikke din teori om converter noen rolle en gang.

3) Vil man slite mer på kassa med mer moment? Ja, men i varierende grad. For når er det man sliter mest ved mer moment? Jo ved inn og utkobling av clutcher. Har man fult moment da? Nei på en moderne kasse. Da har man kraftig moment reduksjon, som i alle fall vi i stor grad ivaretar uansett hvor mye krefter som taes ut. Dette har litt med hvordan man mapper å gjøre, men grunnfunksjonen ligger i gir ECU.

Jeg har til gode å se ei aut kassa kvelde av trøtthetsbrudd eller ene og alene pga moment. Det er stort sett alltid andre feil som er inne i bildet.

Igjen, min a5s390r har nå snart kjørt 340 000km. Uten oljeskift, har mangla en drøy liter olje de siste 100 000km, og med 650Nm. Misbrukt så det holder.

Din antagelse om hvordan varierende lock up fra 25 fungerer er også feil. Se hva som skjer med den funksjonen når du gir gass sier jeg bare.. Denne funksjonen har nemlig en helt annen hensikt.

Sånn.

Beklager men jeg kan ikke erindre at jeg har diskutert noe med deg før. Jeg hadde bare en gang et spørsmål og du var vennlig og svarte da vedr. dieselmotorer. 

Hyggelig når folk svarer og begrunner hvis noen andre har tatt feil e.l men lite hyggelig når folk trer ting over hodet på andre og svarer joda den tåler det kjør på uten begrunnelse. Jeg svarer og åpner for å ta feil og spør. Du svarer og svarer. Syns det er mye hyggeligere når folk svarer og gjerne spør og ikke bare svarer og tro de vet bare fordi kassen tålte det i praksis. 

Det jeg skriver stammer fra BMW og ikke fra meg. A5S familien brukes i svært mange biler og din tåler et sikkert overførbart moment på 390Nm med en god sikkerhetsfaktor. Og jo hos BMW er den gitt en stegvis stigende lockup. punktum. manual side 34

Mitt poeng var bare til folk som ikke har fullt så peiling som deg å være litt forsiktig og ikke bare trimme motor uten å ta clutch/svinghjul/konverter og ikke minst og til sist bremser litt i betraktning. En bør ihvertfall gi et lite råd om det.

Hvis du er så skråsikker på det du skriver så gir du vel garanti da? :)

​...You don´t realize you are arguing tech with an engineer until you realize he enjoys it. 

Skrevet

Kødder du med meg? Du er jo ikke fryktelig åpen for at du tar feil, når du tross i at jeg har påpekt hva som er feil, fortsetter i samme tåpelig stil. Jeg vet ikke om du virkelig regner deg selv som ingeniøren i det ordtaket ditt? Da blir jeg skremt. "Fordi kassa tålte det i praksis" "tror de vet best". Nå vet jeg ikke om jeg missforstår hva du prøver å si, men sånn det ser ut så er du jo ikke rent lite frekk heller da Hr. Ingeniør som henter kunnskapen så langt utelukkende fra dokumenter tiltenkt opplæring av _mekanikere_ (teknikere). Det er helt sant, du åpner for å ta feil og spør, men det gjelder andre enn meg. Det er jo tydelig da det tross alt er du som hevder at jeg tar feil først (selv om jeg på ingen måte skrev en avhandling om "hvor mye tåler kassa", jeg påpekte mest at problemstillingen ikke er tilstede), og med den begrunnelsen din så sier du altså indirekte at de som trimmer biler (dermed meg i denne sammenhengen) har så lite greie på det at vi "lager varme". Dette er en ganske kraftig undergraving og på ingen måte spørrende.

Les på nytt. 

Jeg svarte ikke "kjør på". Faktum er at trådstarter ikke kan få trimma bilen sin med det produktet han refererte til (ei heller noen annen software tuning), og hele problemstillingen faller i så måte bort for hans vedkommende. Det var svaret mitt. Om han lurere på girkasser utover dette så er jo det et annet scenario enn det som beskrives i første post. 

Stegvis lock up, helt riktig. Det fungerer bare ikke slik du tror. Som jeg sa. Sett deg i bilen, på med data-logging (om du virkelig ikke greier å kjenne hva som skjer), og se hva som skjer. Evt åpne fila fra en gs20 kontroller og se hva som gjøres der (jeg kan sende deg ei original fil). Og grunnen til at jeg påpeker dette er at "stegvis lock up" var din _eneste_ måte å ro deg unna påstanden om at "siden væske ikke kan komprimeres så vil ikke konverter kunne overføre mer krefter, og dermed bare skape varme". Dette utsagnet er feil. Bortforklaringen din med at det er den stegvis lock upen som overfører det, og at HPI dermed tar "feil" (for det var i praksis det du sa), er også feil.

Vet ikke hvorfor jeg gidder dette en gang, men jeg prøver.

Når du ligger og triller i 80 i la oss si 4 eller 5 gir, så vil du se 0-100% lock up. Helt riktig. Men hva skjer når du krever full effekt ("WOT")? Jo, den går til helt åpen stilling. Den vil på et punkt gå til lukket stilling igjen, (kun 4 og 5 gir i europeisk e46 og e39 under WOT) og da i de aller fleste nyere kasser, med _momentreduksjon_ av motor. 

Nå, ditt scenario. De ekstra 100 - 200 - 300 Nm overføres kun som et resultat av en halvlåst konverter... Hva tror du hadde skjedd med clutchen? Og dette er årsaken til at funksjonen ikke fungerer som du ser for deg under WOT, og dermed når vi har "ekstra krefter". 

Nå, hvorfor jeg mener at slitasjen på en autkasse vil øke, men ikke _nødvendigvis_ av betydningsfull art, kan jeg gjerne ta med deg. Men ikke på en slik tåpelig måte som her. Det må være en form for gjensidig respekt, noe (og dette er hele grunnen til min utrivelighet) jeg mener du klart viste at du ikke hadde når du begynte debatten her. 

Om jeg vil gi garanti på ei gammel a5s 390r kasse når vi belaster den med mer enn 50% mer enn den var lagt for? Aldri i verden. Faktisk, jeg hadde ikke gitt garanti på ei ny a5s390r kasse om jeg så hadde hatt 2.0 i avanse ved salg, og den skulle på en original 525d. Og dette regner jeg med du forstår? For faktum er, det ville ingen. Men hva med en nyere kasse? Nyere motor? Nei. Ville jeg gitt garanti på motoren om jeg tok et oljeskift på den? Nei. Det er fordi dette er ettermarkedet. 

Men, hvis du tenker deg om, hvor mye rom har en leverandør i dag for å levere et produkt som ødelegger komponenter, før man står uten kunder? 

BMW Motorsport gir eksempelvis ikke garanti (av betydning) på sine produkter, selv når du kjøper en komplett og "snill" bil. Og da snakker vi altså om en av gigantene i verden innenfor dette. 

Så. Da har jeg vært ikke fult så trivelig som jeg kunne vært i første innlegg, så har det blitt glefsa frem og tilbake (jeg pakker det dog ikke inn). Er vi ferdige? Så kan vi gjerne ta den nevnte automatkasse diskusjonen, og du kan sikkert noe jeg ikke kan, men det får bli i en annen tråd, og på et annet grunnlag enn her. 

Skrevet

Er ikke første gang FJ'en der "taler fra brosjyren", selv om det skjeldent nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Og uttalelsen er ofte som TRF presiserer, i den art at han er "ingeniøren". Det ble faktisk brukt som argument i en diskusjon, at han var utdannet ett eller annet. Teoretikere er en ting, håndverkere en annen.

Flotte greier, da er vi begge enige :)

Ønsker bare å takke for nok en god oppklaring\utredning om hvordan noe fungerer rent teknisk sett! Det gjør det langt enklere å skjønne hvorfor det faktisk fungerer slik i praksis, samt hvorfor mange "myter" blir direkte komiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...