Hpi Skrevet September 4, 2014 Share Skrevet September 4, 2014 (endret) Hei, Ble oppfordret til å lage en prosjekt tråd om trimming så da kommer den her, Det jeg altså skal til med her er TRF Racing steg 3+4 på en E39 530Dat. Vi snakker da om ca 350hk og 700Nm. Jeg kjører pr idag med TRF steg 2+, da snakker vi om 260hk og 550Nm. Jeg kjørte tidligere med 218hk og 450Nm fra en annen tuner. Da jeg bestemte meg for mer krefter så ville jeg ha noe som var skuddsikkert på alle plan og siden bilen var gått 275.000km så tenkte jeg at jeg ville gjøre noe med automatkassen før jeg trimmet mer. Etter mye leting og mailing så satt jeg igjen med 3 firmaer som kunne overhale og forsterke denne kassen til å tåle 700Nm og gi 2 år garanti på det. 2 av disse firmaene var i Usa og det 3dje var i Bergen så da ble det altså Automatgearservice i Bergen som fikk jobben. Lang historie kort så ble all innmat byttet med kraftigere deler i tillegg til converter. Kassen ble også satt opp til å slure mindre og lockup er av/på istedenfor progressiv som den er originalt. Det som ble byttet/forsterket er følgende: Clutchtrommler, 25% flere Lameller pr gir, oljepumpe, ventilhus med forbedra solenoider, forsterka converter, forsterka planetgear, og kraftigere inngående aksel. Når så dette var gjort så var det tid for trimming. Jeg kjøpte først steg 2+ fra TRF. Dette består foruten mapping av 80% større IC og decat downpipe. I tillegg kjøpte jeg EGR delete og Eksostemp måler for å kunne følge med på denne ved hardkjør. Eksosen er det første som blir varmt så den er en veldig fin indikator. Den faller også som en stein med en gang en slipper gassen. Her er TRF IC montert: Her er eksostemp display og sensor i manifold: Her er decat downpipe før montering: Her er Trf EGR PRO hvor hele EGR eksosrør er fjernet og hele EGR funksjonen er programert bort av TRF. Den skruen på siden er for nippel til turbotrykksmåling for de som ønsker det. Jeg leser de forskjellige motordataene av på telefonen så jeg bruker den ikke. Har nå kjørt med dette oppsettet siden Desember 2013 og det er en sann fornøyelse. Bilen er råsterk og veldig kjørbar på alle turtall, ingen flatspot noen sted. Delene til TRF steg 3+4 har jeg hatt liggende en stund men foreløpig er de ikke montert. Dette består av TRF Turbo og større dyser som er tilpasset M57. I tillegg har jeg kjøpt en Powergate for å lese mapfil inn og ut av Ecu. Håper å få dette i drift i løpet av de neste ukene. Får komme tilbake når dette r i drift. Legger med det bilde av delene til TRF steg 3+4: Endret November 23, 2014 av Hpi S. Gunstad, TRF, NBCustom og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aalgaard Skrevet September 4, 2014 Share Skrevet September 4, 2014 Rått med dieselpower må følge med her Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kevine30 Skrevet September 4, 2014 Share Skrevet September 4, 2014 Tøft Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 5, 2014 Forfatter Share Skrevet September 5, 2014 Takk Jeg betalte 37000,- for girkassejobben. Eventuell inn/ut montering kommer i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 Takk Jeg betalte 37000,- for girkassejobben. Eventuell inn/ut montering kommer i tillegg. det var den månedslønninga icemanM5 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 Endelig følger med her ja!! Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E30 325 Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 kult prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 tøft prosjekt.. ser du holder til i haugesund, hadde vert morro å tatt en kikk, har e39 525d med manuell som bruks bil selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Osland Skrevet September 5, 2014 Share Skrevet September 5, 2014 Haugesund ja, tror jeg har møtt på deg en gang og 2. Bilde av bilen? Følger med her vertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 6, 2014 Forfatter Share Skrevet September 6, 2014 Takk for det karer, er veldig spent selv hvordan dette blir å kjøre med. Bilen er en sleeper, ganske ordinær touring og det synes jeg er litt morro egentlig Bare kom bort å si hei om dere skulle treffe på meg Andreas Osland og Diiesel reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kegel Skrevet September 6, 2014 Share Skrevet September 6, 2014 Tøft! Sjef med dieselpower Hpi og Hefner reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hefner Skrevet September 11, 2014 Share Skrevet September 11, 2014 Dette blir helt sjef. Røsker godt det vill jeg tro. Har du bilde av hele bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2014 Så var det tid for montering av deler til steg 3+4. Begynte med å bytte dysene. Var litt spent på om noen av disse hadde satt seg men det gikk overraskende greit å få de ut. Det gikk ca 3 timer fra vi begynte å demontere til motor startet med nye dyser. Da med kaffe og brusdrikking inkludert. Gjorde godt rent og satte på nye kobberskiver. Her er de gamle dysene, disse skal i retur til TRF så etter ombygging og overhaling så havner nok disse i bilen til noen andre som skal trimme Så var det tid for å bytte turbo og downpipe. Egentlig en grei jobb men det går noen timer og vi hadde ikke løftebukk men det gikk nå greit allikevel. Steg 4 turboen har samme tilkobling for trykkslange som E60 så her må det noe tilpassing til. Den originale E39 turboen har trykkslangen tredd rett innpå turbo mens de nyere turboene har en rørstuss skrudd på turboen og trykkslangen utenpå denne. Det ble litt tilpassing her men jeg hadde heldigvis noen silicon trykkslanger liggende så det ordna seg. Her er original turbo og den gamle downpipen fra ecotune. Den gamle downpipen stod litt i spenn men den nye fra TRF passet helt fint, i tillegg så har den en mye finere finish enn den fra Ecotune. I mellomtiden hadde TRF mappet og sendt meg fila på mail så da var det tid for å laste inn testfil 1 Så var det klart for første testtur, klokka var nå blitt 04:00 men testes skulle det uansett Fant ut underveis i monteringa at jeg har eksoslekkasje mellom motor og manifold, håpet i det lengste at lekkasjen satt mellom turbo og manifold og det gjorde den også men det var desverre i tillegg til den andre Nye eksospakninger kommer imorgen så satser på å få fiksa det i løpet av uka. Kjører med såpass høyt ladetrykk nå at denne lekkasjen gjør at turboen ikke alltid spoler så fort og mye som den skal. Dette ordner seg med nye pakninger. Bilen er foreløpig "Grovmappet" så det gjenstår noe justering av dieselmengde og railtrykk, disse dysene er istand til å pøse på kollosale mengder med diesel, det kan jeg skrive under på Nå er det pumpene som gir seg før dysene, tidligere var det motsatt. Men selv om ikke alt er helt på stell enda så går bilen som et uvær nå, dette er farlig gøy, den er rett og slett brutal. Skal komme tilbake og skrive mer når alt er på stell og jeg har fått fordøyd alle inntrykkene. TRF og hsd reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet Oktober 8, 2014 Share Skrevet Oktober 8, 2014 dette liker vi! gleder meg til å høre hvordan bilen blir uten lekasjer! foresten, kjører du orginal åpen diff? eller har du fått montert brems? hvis ikke, blir dette det neste kanskje? Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Oktober 8, 2014 Share Skrevet Oktober 8, 2014 Meget oppadgående prosjekt! Liker med to tomler opp! Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå