Gå til innhold

Lese feilkoder fra bil: Bavaria bedriver ran?

AndreasBr
 Share

Anbefalte innlegg

Haha, LES IGJEN A!

Ingen feil == 825 spenn!

Utføre rep hos noen andre, 825 spenn!

Feil som rep hos dem: 0 spenn!

Mener du at verksteder skal dele ut gratis feilsøk? Hvor gammel er du egentlig om jeg tør spørre, for du forstår tydeligvis ikke hvordan ting fungerer her i verden.

Betaler du 500kr (som er noenlunde normal pris hos bakgårdsverksteder) for å lese feilkoder får du ett ark med noen koder (uorg utstyr ser ikke alt som org utstyr ser) + en latterlig vag forklaring på kodene og liten/ingen kompetanse som kan forklare deg hva som er feil.

Betaler du 825 hos en Bmw forhandler leser de kodene, tolker de og kan i de aller fleste tilfeller servere deg feilen med en gang (ergo du sparer å betale ett bakgårdsverksted for ekstra feilsøking og unødvendig deleskift.

Jeg jobber på ett Bmw verksted (noen vil kanskje si jeg er inhabil da :) ) og får omtrent daglig telefoner fra frittstående verksteder som ikke forstår feilkoder og skal ha hjelp til å feilsøke.

825 for en diagnose er ikke dyrt når du får forhandlerkompetanse og skikkelig utstyr som leser av bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg INPA, les ut feilkoder og sjekk live-data så vet du om alt er på stell......

Tar noen timer å sette seg inn i skikkelig, men du tjener på det over tid. INPA med korrekt kabel funker vel opp til 2011-modeller nå så vidt jeg har lest.

Case closed, unødvendig mye fram og tilbake på deg her...

Endret av Julian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok diagnose hos mekonomen. 500.- for å få utskrift av feilkoder.

Jeg var med å tok diagnosen. Så vi prata litt om systemet de hadde. Dette kosta en del kr. Og de må hele tiden betale en fast leie for at systemet skal virke og bli oppdatert til enhvær tid.

Ikke rart det koster noen kr med diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill nå også si at Bavaria har relativt stive priser når det kommer til og koble til en Data.

Jeg betalte 350 for diagnose på mitt lokale verksted frem til jeg fikk eget utstyr.

Men det desidert verste jeg har fått tilbud om der er koding av ny grunnmodul.. det skulle de har 3-3500 for...

Kan også nevnes at de skulle ha 3000 for å lufte SMG og sjekke nivå etterpå. Dette tar max 30-45 hvis du inkluderer Oppretting av ordre, tildelig av ordre, forbereding av bil og kjøre den inn og alt arbiedet. Luftingen i seg selv tar 5min.

Og hos det lokale verkstedet jeg heller brukte til dette så kom det på 900,- og det tok under 45 min fra jeg kom inn dørene.

Endret av Stawky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose er vanlig å ta en halvtimes jobb for det, men jeg ville heller ikke betale så mye for det lille.

Så jeg kjøpte en billig oBD2 leser på Ebay.

Kjøpte C100 scanner V3.7 og en (OBD2 til OBD1) connector.

Den fungerte ikke på BMW med en gang, oppgraderte firmware fra C100 til C110, tok ca 5min med programvare som følgermed.

Etter det så kunne jeg avlese MINI og alle BMW'er inklusiv min 523i fra 1998 med OBD1 connector.

Bare et tips hvis man ikke ønsker å betale for fremtidig diagnose/nullstilling av feil som airbag og andre ting.

Exempel:

http://www.ebay.com/itm/151323404371?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.ebay.com/itm/VAG-20pin-OBD1-to-16pin-OBD2-Diagnostic-socket-Connector-Adapter-Cable-for-BMW-/121511567679?hash=item1c4aa7613f&item=121511567679&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at verksteder skal dele ut gratis feilsøk? 

825 for en diagnose er ikke dyrt når du får forhandlerkompetanse og skikkelig utstyr som leser av bilen din.

Kommer jo helt ann på hvor mye jobb som går inn i det.. Om de må skru  ut ditten, skru datten, teste ditten, teste datten, så mener jeg selvfølgelig ikke det.

Om det er snakk om at de skal plugge i en jævla kabel og trykke på en tast og kunden handler evnt deler og jobb til å fikse det som er feil, så kan du ta deg faen på at jeg mener at det selvfølgelig skal være inkludert.

Jo, det er det! Med mindre jeg bare bruker dem for å få vite hva som er feil og så fikse det et annet sted! Da skal man selvfølgelig ta seg godt betalt.

Handler om å tjene penger vettu.. Flere kunder = mer penger. Elementært om man skal drive butikk.

De kan gjerne ta inn de jævla 825 kronene i arbeid+deler... Poenget er at om kunden føler de får noe gratis, så er kunden happy...

Jeg velger å ikke bruke bavaria nå da de er mer blodsugende enn advokater.

Skaff deg INPA, les ut feilkoder og sjekk live-data så vet du om alt er på stell......

Tar noen timer å sette seg inn i skikkelig, men du tjener på det over tid. INPA med korrekt kabel funker vel opp til 2011-modeller nå så vidt jeg har lest.

Case closed, unødvendig mye fram og tilbake på deg her...

Takker for forslag...

Men du mener vel at jeg SPARER på det? Jeg får ikke mer penger inn på konto av å sette meg inn i INPA?

Nettopp, bedrifter kan ikke bare gi deg gratis diagnose hvis det kommer opp feil og du vil fikse ting hos dem, hvorfor skal de gidde å bruke tiden sin på deg?  De har kunder som betaler for alt med et smil de :)

Er klart de kan det! Er slikt som gir kunder!!

Samme som å droppe etableringen når en kunde ønsker å kjøpe terminal...

Jeg tok diagnose hos mekonomen. 500.- for å få utskrift av feilkoder.

Jeg var med å tok diagnosen. Så vi prata litt om systemet de hadde. Dette kosta en del kr. Og de må hele tiden betale en fast leie for at systemet skal virke og bli oppdatert til enhvær tid.

Ikke rart det koster noen kr med diagnose.

Lisens/leie er helt normalt uansett system.. Bet.term, kasse, diagnoseutstyr..

Man kan ikke kreve/forvente at noe er up2date hele tiden med mindre det følger en kostnad med det.

Da er man naiv og dum om man tror det.

Diagnose er vanlig å ta en halvtimes jobb for det, men jeg ville heller ikke betale så mye for det lille.

Så jeg kjøpte en billig oBD2 leser på Ebay.

Kjøpte C100 scanner V3.7 og en (OBD2 til OBD1) connector.

Den fungerte ikke på BMW med en gang, oppgraderte firmware fra C100 til C110, tok ca 5min med programvare som følgermed.

Etter det så kunne jeg avlese MINI og alle BMW'er inklusiv min 523i fra 1998 med OBD1 connector.

Bare et tips hvis man ikke ønsker å betale for fremtidig diagnose/nullstilling av feil som airbag og andre ting.

Exempel:

http://www.ebay.com/itm/151323404371?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.ebay.com/itm/VAG-20pin-OBD1-to-16pin-OBD2-Diagnostic-socket-Connector-Adapter-Cable-for-BMW-/121511567679?hash=item1c4aa7613f&item=121511567679&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Takker for tips. Har vurdert noe slikt ja.. Jeg har ODB2 da, så trenger ikke konverteringskabelen.

Skal vurdere om jeg kjøper noe lignende dette, må bare sette meg inn itråden ang diagnoseutstyr først :)

Edit:

Har sett litt på C110 nå, og det virker som en liten dings, men jeg tror kanskje det ville vært bedre å ha noe PC-bassert hvor man slapp å lese en og en modul?

For eksempel BMW SCanner 1.4.0..

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Control:   Engine / Motor      Fehler: Glow plug cylinder 1 / Glow plug on cylinder 1 / Glow plug cylinder 1, control / Cylinder 1 Glow Plug        Code: 4212      Fehler: Cylinder 4 glow plug control / Glow plug cylinder 4, Control / Glow plug on cylinder 4        Code: 4242      Fehler: Glow plug cylinder 5 / Cylinder 5 Glow Plug / Glow plug cylinder 5, control / Glow plug on cylinder 5 (N)        Code: 4252      Fehler: Glow plug cylinder 6 / Glow plug cylinder 6, control / Cylinder 6 Glow Plug / Glow plug on cylinder 6 (N)        Code: 4262ABS / DSC / Brake:   Dynamische Stabilitaets Kontrolle / DSC      Fehler: Torque 3 missing message PT-CAN / PT CAN fault / CAN error message / CAN message DME        Code: D356      Fehler: Torque 2 missing message PT-CAN / CAN error message / PT CAN fault / CAN-BUS open PT CAN / CAN message DME        Code: D355      Fehler: Torque 1 missing message PT-CAN / CAN message DME / CAN error message / PT CAN fault        Code: D354 

iViNi-app BMW <--- HELL YEAH!

Da har jeg lest ut alle feilkoder! Fatter ikke de siste der da.. DSC funker jo som den skal.. Virker det som hverfall

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...