Alexander.skaar Skrevet Desember 14, 2014 Share Skrevet Desember 14, 2014 leiter etter første bil da eg blir 18 om noen månder. har sett nylig på en bmw 323i 96' mod som har godt 160k og full service. ikke serlig til rust.den ser ikke så fin ut men det er pga originale felger og utsende. i følge eiger er den i god stand. nylig eu ok og han tenker rundt 45k for den. noe og satse på? er 323I gode? bruker de mye bensin? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 14, 2014 Share Skrevet Desember 14, 2014 (endret) Bør være en fin og grei første bil dette, bare du er klar over at E36 begynner å bli gamle nå og at ting kan gå i stykker og koste mye. M52 maskinen som sitter i 323I er solid og fin, drikker litt bensin men ikke noe avskrekkende da bilen veier en del mindre enn en 5-serie. Men likevel så vil jeg personlig anbefale deg å gå opp til E46, den er nyere og har bedre sikkerhet hvis du som mange med fersk lapp skulle være uheldig. den ser ikke så fin ut men det er pga originale felger og utsende Den var ny, her forventet jeg at du skulle skrive pga styling og harry felger Det er vel en smaksak, men bedre smak kommer kanskje med årene Endret Desember 14, 2014 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clutch Skrevet Desember 14, 2014 Share Skrevet Desember 14, 2014 Enig med det Fredrik sier Solide og gode motorer. For 45k, så får du en fin E46 Den har ikke gått mye og har fullt service hefte er jo positivt. Er 2.5l, så bruker jo noe bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0(2)LE Skrevet Desember 17, 2014 Share Skrevet Desember 17, 2014 Har nå hatt 02, kjørt en del E36 og fikk nylig en E46. Jeg ville uten tvil gått for en E46, men så er det jo de pengene. Jeg vet ikke om jeg ville valgt bort en større motor for et annet karosseri. Kanskje, hvis du finner en grei E46 320i, men ikke mindre motor i alle fall. Jeg har en 316i med M43TU, på 105 hk, og det er ikke nok, syntes jeg. Helst ville jeg hatt en 325, men en 320 med 2,2 hadde vært greit det også. E46 er ikke en lett bil, så den trenger litt gamp for å bli grei. Samt manuellgir. Jeg elsker automat, men ikke i en E46. Det hører hjemme i bruksbiler, som ikke skal være gøy. Ellers er E36 en flott og grei bil, men E46 er noe ganske annet, syntes jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 M52 rekkesekseren på 2,5 liter er fabelaktig og yter signifikant mer enn de oppgitte 170 HK. De som har tatt dynotester på biler med denne motoren forteller at den yter 185-190 HK. På den annen side har ikke en bil som er nesten 20 år gammel en sikkerhet som lever opp til dagens krav. E36 er langt fra en sikker bil hvis uhellet skulle inntreffe. Jeg ville derfor ha siktet meg inn på en E46 (gjerne med den samme motoren) og på den måten fått en både bedre og sikrere bil. Når dette er nevnt ser jeg ingen grunn til å unngå E36 som en semi veteranbil og kjørt den deretter. Som søndagsbil kan jeg godt tenke meg en E36 med en stor rekkesekser og manuelt gear... 0(2)LE reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0(2)LE Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Spot on Fredrik, E36 er en semi-søndagsbil/sommerbil, mens E46 kan være bruksbil og hverdagstransport i tillegg. Jeg ville virkelig prøvd å gjøre som Fredrik sier, få tak i en E46 325i. Det er en så sinnsykt fantastisk bil, at den er verdt merkosten. Det er ikke bare en litt større motor, det blir en helt annet pakke. Snakk om pakker. Stor navi, og sportsunderstell samt M-tec, er også noe jeg virkelig ville sett etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Ser alle anbefaler å gå for en E46 i stede for en E36, og de har nok et poeng med det de sier, for E46 er naturligvis bedre å kjøre og mere sikker bil. Men med det sagt, så koker det ned til smak og behag. Jeg har både hatt E36 og E46 tidligere, og nå kjører jeg E36. Syns de er herlige biler å kjøre, og når man er 18 år og nettopp fått lappen så vil man gjerne ha litt småknirking og motstand på rattet. Er noe eget med det. Når det kommer til selve bilen så er en ting hvertfall sikkert, motoren er solid. Mye mer solid enn en rekke 4 fra E46. Utseende kan du jo gjøre som du vil med, koster penger, men sånn er det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Spot on Fredrik, E36 er en semi-søndagsbil/sommerbil, mens E46 kan være bruksbil og hverdagstransport i tillegg. Jeg ville virkelig prøvd å gjøre som Fredrik sier, få tak i en E46 325i. Det er en så sinnsykt fantastisk bil, at den er verdt merkosten. Det er ikke bare en litt større motor, det blir en helt annet pakke. Snakk om pakker. Stor navi, og sportsunderstell samt M-tec, er også noe jeg virkelig ville sett etter. Det er bare det at en 325I er fort 100 000 kr mer en hva trådstarter later til å bruke på bil, man må jo opp på facelift versjonen og der ligger 325I fortsatt ganske høyt priset om man vil ha en fornuftig bil som er hel og pen. Der kommer E46 323I inn som ett fint kompromiss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ess Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 (endret) 325i kom også uten facelift. Jeg har for øvrig sett flere 325i uten facelift på Finn.no til under 100 000 kroner. Endret Desember 18, 2014 av Ess Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Jeg ville ikke ha kjøpt E46 325i uten facelift... da heller 328i. Den reelle forskjellen på 323i og 325i er liten, mens 328i føles en god del sterkere pga. det større dreiemomentet. 323i og 325i har maksimalt rundt 250 Nm, mens 328i har 280 Nm. Antall hestekrefter ligger for alle modellene rundt 190 HK +/- 5 HK. For min egen del verdsatte jeg stort designet på faciliften og ikke minst endringen på styreutvekslingen som gjør faceliftversjonen langt mer agil og moderne i styrefølelsen. Et fornuftig kompromiss er som alltid 320i med M54B22 motoren (170 HK). Den er en perle og passer som hånd i hanske på E46 med manuelt gear. Med automatgear er saken imidlertid helt annerledes. Da er det 328i/330i som gjelder (eller diesel)... alt annet virker bare ødeleggende på bilens fine kvaliteter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 325i kom også uten facelift. Jeg har for øvrig sett flere 325i uten facelift på Finn.no til under 100 000 kroner. Ja den gjorde kanskje det Men du skal lete lenge for å finne en pen facelift 325I for under 100 000 kr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 ikke minst endringen på styreutvekslingen som gjør faceliftversjonen langt mer agil og moderne i styrefølelsen. Har du noe mer info rundt dette? Jeg har aldri hørt noen andre enn deg nevne det, selv blandt hardbarka "hvilke tannstenger har hvilken utveksling" brukere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Jeg har lest dette flere steder og ikke minst merket jeg det selv på ulike modeller før jeg kjøpte min egen E46 i 2004. Umiddelbart husker jeg at det kom en endring på styreutvekslingen i 2001, men gi meg litt tid så skal jeg finne bedre opplysninger om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Endringer i m sport understellet fant sted. Det finnes også to forskjellige servopumper. Men setter pris på bekreftbar info rundt dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 18, 2014 Share Skrevet Desember 18, 2014 Det kom også etter mye klager en konkret endring i styreutvekslingen, men på hvilke E46 modeller og hvordan husker jeg ikke her og nå. Vi/jeg trenger forøvrig din hjelp i denne tråden: http://bimmers.no/topic/685646-off-topic-tidl-tulletråden/?p=2981491 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå