Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har cøliaki her? Skal til lege å sjekke det omsider, etter å ha hatt mistanke i flere år. Blir en kjip omstilling om jeg har det, jeg som er relativt glad i øl, pizza og dritt.

Sjefen min fikk en veldig kraftig variant, missunner ingen det der ass.

Nå finnes det noe øl man kan drikke har jeg skjønt, ofte med benevnelsen lite bak på. Ellers ser jeg han drikker en del vin/sjampis.

Er jo bare å prøve seg frem, man merker visst fort når man blirmdårlig igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo turboras og at det er så fryktelig farlig, nå så vi jo nettopp en artikkel her om en E39 525 TDS som gikk over 1 mill kilometer uten å bytte vitale deler som f eks Turbo :) Alt koker ned til vedlikehold og bruk, hardkjør, trimming og dårlige service rutiner tar knekken på en turbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldre dieselmotorene med direkteinnsprøytning er relativt bunnsolide. Den store endringen kom med common-rail og variabel turbogeometri en gang på begynnelsen av 2000 tallet. Jeg husker iallefall at E46 320d med 150 HK relativt hurtig fikk problemer med turboras. Før den tiden hadde det vært mest pumpeproblemer på E46/E39 320d/520d med 136 HK (direkteinnsprøytning). Dette er TRF's spesialitet så jeg regner med at han kan gi et mer ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandis ja, men jeg er også allergisk mot peanøtt så jeg kan ikke spise den grandiosaen... Haha [emoji14]

Hehe, stemmer det.. Var noe kryssallergi greie las jeg..

Men uansett, er mye å velge i. Og det blir jo bedre og bedre virker det som. :)

Men uansett, Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hadde lissom så lyst på disse felgene da... Tror ikke det er allverdens med plass i hjulbuene, det hadde isåfall ikke stått i stil med resten av Loopen som vel ikke kan kalles en romslig bil!

 

Er jo bare snakk om 1.5cm, det burde vell gå? Det kommer naturligvis ann på felgbredden.. Er den mye bredere, er du nok fucked :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har cøliaki her? Skal til lege å sjekke det omsider, etter å ha hatt mistanke i flere år. Blir en kjip omstilling om jeg har det, jeg som er relativt glad i øl, pizza og dritt.

Har ikke cøliaki, men hveteintoleranse. Blir mye det samme, tåler fint å spise en burger elns, men flere er ikke helt kult kan man si :P Det er litt rart i starten, men man venner seg til det. :) Jeg tåler heldigvis øl greit, så lenge det ikke er hveteøl \:D/

For meg var det helt fantastisk å finne ut hva som feila meg, sleit mye med magen, men energinivået var det som var verst, var sliten konstant før jeg fant ut av det og fikk droppa hveten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd http://www.skadevekk.no/   Fått en super irriterende steinsprut på panseret  :oops:

Føler ikke helt for å fikse det selv da den er passe stor. Er som O på tastaturet i størrelse..

Har fått fikset kantkjøring og lekket en felg hos dem. De gjorde en kjempe jobb.

Men hvorfor ikke høre med Auto skade på Lørenskog? De er kjempe flinke, bare de som får lakkere mine deler og biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega hadde turboras på sin S80, i følge han raste hele motoren og faktisk skjedde det et eller annet som medførte at nå han satte bilen i park og tok ut nøkkelen gikk den enda og ruset seg til 5-6000 omdreininger i et minutt før den daua.

Det er vel det som kalles for "Engine runnaway"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldre dieselmotorene med direkteinnsprøytning er relativt bunnsolide. Den store endringen kom med common-rail og variabel turbogeometri en gang på begynnelsen av 2000 tallet. Jeg husker iallefall at E46 320d med 150 HK relativt hurtig fikk problemer med turboras. Før den tiden hadde det vært mest pumpeproblemer på E46/E39 320d/520d med 136 HK (direkteinnsprøytning). Dette er TRF's spesialitet så jeg regner med at han kan gi et mer ordentlig svar.

Enig med deg. Dog verdt å merke seg, den eneste direkteinnsprøytede dieselmotoren uten CR er m47. Huskeregel: Alle "d" motorer er direkteinnsprøytede og med variabel turbingeometri. Det er kun m47 som ikke har CR. m57 er å regne for bunnsolid med svært liten feilfrekvens. Min erfaring er også at det i mange år ble bytta turboer som var helt ok, samt at de som faktisk havarert ofte hadde sammenheng med manglende bytte av veivhusfilter. Jeg kan nok en gang dra frem min egen e39 530d, med nå ca 350k på telleren. Originale dyser, original ht pumpe, original turbo, original autkasse, (osv) og skremt opp langt utover det jeg ville gjort på en kundebil. Som F90 delvis er inne på, så vil også det å bytte olje noenlunde hyppig, same å bruke bilen noenlunde fornuftig ha innvirkning.

Dieselmotor problemer er svært oppskrytt av "bensinbil" tilhengerne. Ironien er at de fleste (som du peker på i ditt forrige innlegg) argumenter mot diesel motor knapt er gjeldene lengre. En moderne dieselmotor tilfredsstiller i bunn og grunn de samme avgasskrav som bensinmotoren. En moderne bensinmotor har også turbo, og er egentlig mer komplisert enn dieselmotoren. De har også høytrykkspumper og injektorer med relativt store problemer i noen markeder (eks USA).

Videre synes jeg det hele blir enda dummere, da en ny bensinmotor oppfører seg omtrent som en dieselmotor, med et noe lengre register. Skal jeg først leve med unødvendig forbruk, så vil jeg jo da gjerne ha en s54, s85, eller til og med en god gammel s38b38. Skal jeg først velge en motor som ikke egner seg like godt til hverdagsbruk, hvorfor ikke gå for en "ordentlig" bensinmotor?

Jeg kom akkurat tilbake fra arbeid i USA. Fikk da kjørt en ny Buick Regal med turbomotor en hel del (over 3200km på noen dager). Den er nesten sterk som en diesel på lavt turtall ved behov. Dog, den har et "irriterende" register. Den forsøker å være dieselmotor, uten å egentlig få det til. Sammen med ikke perfekt programmering av motor og gir, så blir hele opplevelsen litt meningsløs. Dette sammen med et forbruk på ca 0,9 ved langkjøring (2600km sammenhengende på motorveg utenom stopp for taknking)så mister bensinmotoren rett og slett litt grunnlaget for eksistens spør du meg. Alle de gode tingene med en god bensinmotor er på en måte ødelagt, og man sitter igjen med en dieselmotor med noe lengre register, og høyt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...