Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

En ting som bør være med i regnestykket bensin vs diesel, er at det kan være en del mer kostnader på en diesel pga turboras. Hilsen en som skal bytte turbo på sin E91 320d...

Hvis du tar vare på Turboen, lar den kjøle seg ned før du stopper, så vil jo ikke turboras skje med det første. Men nå leveres jo alle BMWer med turbo. Vi kommer nok til å se en del mer turboras i framtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega hadde turboras på sin S80, i følge han raste hele motoren og faktisk skjedde det et eller annet som medførte at nå han satte bilen i park og tok ut nøkkelen gikk den enda og ruset seg til 5-6000 omdreininger i et minutt før den daua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en real oppkvikker på vei til jobb i dag morges. Rett etter en sving sto det 5 store elg midt i veien...Jeg kom på fire stive på sørpeføret og stoppet 1,5-2 meter fra den ene...Kunne blitt en real strike.

Angående drivstoffpriser observerte jeg 11,47 for diesel og 12,37 for bensin i dag.

Hadde en forbrukstest nylig der jeg målte pen langkjøring på motorvei over 25 mil. Endte på 0,44 og snittfart på 96 km/t.

Droget av en Mondeo veier 1700 kg med sjåfør, så den må ha litt suppe. Miataen veier 700 kg mindre og bruker 0,75-0,8 på samme kjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega hadde turboras på sin S80, i følge han raste hele motoren og faktisk skjedde det et eller annet som medførte at nå han satte bilen i park og tok ut nøkkelen gikk den enda og ruset seg til 5-6000 omdreininger i et minutt før den daua.

Den tømte rett og slett all oljen inn i innsuget og da går den på olje(selvantenner) og dermed går den på høyt turtall helt til det er tomt for olje og sånn får man motorras :P

Endret av Julian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningene i turboen ryker, så olje kommer inn i ladeluften. Så om motoren er varm nok vil den dermed kjøre på oljen istedenfor diesel ;)

Endret av K-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største enkeltkostnaden ved å ha en nyere bil er uten tvil verditapet som Ess påpeker. Jeg er ikke spesielt opptatt av verditapet i kroner og ører isolert sett, men derimot mer hva verditapet blir justert pr. kjørte kilometer. Kan man fordele verditapet over 200K kilometer istedenfor 20K kilometer ser det ganske annerledes ut. Ellers er det jo også ganske stor forskjell på forsikringspremier på de ulike bilmodellene. Min gamle E46 318d Touring var ganske billig å forsikre her i DK, men det var f.eks ikke E46 325i/330i Touring. Selv for meg med maks bonus i over 20 år var forskjellen latterlig stor. Jeg kjørte ca. 340K kilometer med vår E46, men opplevde aldri turboras. Jeg hadde derimot endel problemer med svinghjulet og clutchen. Vedr. turboras på dieselbiler er det verdt å merke seg at nesten alle moderne bensinbiler nå også har turbo og/eller kompressor. Ergo er disse motorene like avanserte eller faktisk mer avanserte enn dieselmotorene (spesielt det elektriske systemet er mer avansert på bensinbiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisefin frue parkerer bak meg med en Nissan Leaf idag på parkeringsplass.

Jeg sitter inni bilen min og min bil sviver på tomgang.(En kald gammel e34 ryker kanskje litt mer på tomgang enn en nyere bil).

Hun kommer bort til meg ,banker på vinduet ,jeg kjører ned vinduet og hun sier med stram stemme:"det ryker meget av deres gamle bil,hva med å slå av motor?Man må jo tenke på miljø og folket rundt seg!"sier hun.

Jeg svarer tilbake:"Bilen går på tomgang for å røyke vekk sånne frekke arrogante kvinnfolk som deg!"

Med et var kvinnemenneske og Leafen borte...

Fin onsdag med andre ord.

Hahahah! That made my day, denne deles xD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om at verksted fikser ting kunden ikke har bedt om? Fikk en sten fast mellom klossen og skiven idag, leverte bilen inn på Bavaria sånn att dei kunne se på det, fikk bilen igjen med ny vindusvisker bak (som jeg måtte betale for). Var selvfølgelig greit for meg, men er det i prinsippet greit? Har hørt om andre slike tilfeller på andre verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om at verksted fikser ting kunden ikke har bedt om? Fikk en sten fast mellom klossen og skiven idag, leverte bilen inn på Bavaria sånn att dei kunne se på det, fikk bilen igjen med ny vindusvisker bak (som jeg måtte betale for). Var selvfølgelig greit for meg, men er det i prinsippet greit? Har hørt om andre slike tilfeller på andre verksted.

Helt uakseptabelt, spør du meg. Har opplevd det flere ganger, og selvsagt nektet å betale for det de har gjort ekstra. Det verste jeg har vært med på var når jeg ba om en diagnose på en bil, og når jeg hentet bilen så hadde de fikset problemet, noe jeg hadde tenkt til selv. Nektet selvsagt å betale for jobben, noe jeg også slapp. Veldig vanlig at de fyller på spylervæske, bytter lyspærer etc, og der er sikkert greit for de som har null peil på bil, men jeg gidder ikke å betale dyrt for at verkstedet skal gjøre den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar vare på Turboen, lar den kjøle seg ned før du stopper, så vil jo ikke turboras skje med det første. Men nå leveres jo alle BMWer med turbo. Vi kommer nok til å se en del mer turboras i framtiden. :)

Kjører aldri hardt før motor er ordentlig varm og lar bilen/turboen roe seg ned før jeg stopper, men det hjelper lite.. Det er dessverre ganske vanlig på tdi-biler i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører aldri hardt før motor er ordentlig varm og lar bilen/turboen roe seg ned før jeg stopper, men det hjelper lite.. Det er dessverre ganske vanlig på tdi-biler i dag..

Men han før deg har kanskje gjort det[emoji4] er jo nesten i hovedsak oljeskift intervalla som knekker turbo. En som kjlrer lite så kan det gå tre år mellom skifta.

Min v70 2.0t gikk turbon 440 000km før den ga seg. Å da var det kun et spjell som hadde blitt slapt og turbon var fin ellers. Den hadde oljeskift hver 20 000km og ca to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har cøliaki her? Skal til lege å sjekke det omsider, etter å ha hatt mistanke i flere år. Blir en kjip omstilling om jeg har det, jeg som er relativt glad i øl, pizza og dritt.

Svigerbror min har det.. Var litt omveltninger for han og.

Men finnes mye bra mat til det nå.. Blir mer og mer. Til og med grandis! [emoji14]

Øl går og, men da Corona og Sol, som er brygget på mais...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...