Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

Sjekket luft i dekkene? F10 jeg hadde ble bedre med mer luft i, det var med RFT. Men det beste å kjøre med er uten tvil noe annet en RFT.

Merkelig BMW ikke har ryggekamera i logo bak på F10/F11. Har det på min F06.

 

Ellers synes jeg du har en flott bil, kult å se noen ikke kjøre på med m-sport også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket luft i dekkene? F10 jeg hadde ble bedre med mer luft i, det var med RFT. Men det beste å kjøre med er uten tvil noe annet en RFT.

Merkelig BMW ikke har ryggekamera i logo bak på F10/F11. Har det på min F06.

 

Det er dekktrykksmonitor på bilen (med trådløse sendere i hjulene), og i følge denne er trykket ok (tror det er 2.1 bar foran og 2.5 bar bak). Jeg kan forsøke med litt ekstra luft for å se om det hjelper.

 

Godt å høre at 6-serien har gjemt ryggekameraet bak logoen! :-) Da pipler nok den løsningen ned til 5-serie i neste generasjon. For min egen del får jeg venne meg til å tørke av kameraet meg jevne mellomrom.

 

Ellers synes jeg du har en flott bil, kult å se noen ikke kjøre på med m-sport også :)

 

Takker! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du legger ut erfaringer :)

 

Får håpe sporingen blir bedre med andre dekk/mer luft i dekkene.

 

Enig i deg at man får lyst til å kjøre av motorvei for å kjøre svinger med BMW :) Gjør dette selv, men jeg har "bare" en 2004 3-Serie M-Sport.

 

Angående vasking, ville jeg holdt meg LANGT unna børstene på selvvasken. Anbefaler igjen å lese på detailersclub, ligger mange innlegg om vintervask der. Vet ikke hvor i Oslo du holder til, men jeg bruker Shell-stasjonen på Rud i Bærum til selvvask. Der kan du ta med egne kjemikalier, stå nesten så lenge du vil, godt og varmt osv :)

 

Og forbruket ditt tror jeg vil gå ned når bilen er innkjørt, og du resetter computer, samt går inn for å holde forbruket nede. Ta en test en dag og kjør så pent du klarer. 

Endret av tobiasw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil dette!  Faceliften gjør seg bedre uten M-sport enn det pre-faceliften gjorde. Selv synes jeg M-sport hever denne modellen flere hakk, men det er viktig å ha sin egen stil :) Har forstått det som at du liker de blanke detaljene på bilen. Har du noen planer fremover her? Ville vurdert å lakkere refleksene bak i bilens farge. Noen planer om andre felger? Synes denne bilen minst må ha på 20" for at proporsjonene skal bli riktige.

Savner du mer krefter så kan du montere en tuning fra f.eks. Hartge, da sparker 2-literen virkelig fra seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i deg at man får lyst til å kjøre av motorvei for å kjøre svinger med BMW :) Gjør dette selv, men jeg har "bare" en 2004 3-Serie M-Sport.

 

Har heldigvis unger som ikke blir bilsjuke. Verre er det med kona... får klekke ut noen troverdige unnskyldninger for å svinge av E18, og be henne fokusere på veien...

 

04 3-serie er vel ikke bare bare! :-) Har lest flere steder at de forrige generasjonene både av 3- og 5-serie ligger mye nærmere den opprinnelige BMW-kjørefølelsen enn de nåværende, der det hele kanskje pakkes mer inn i elektroniske hjelpemidler, og der bilene har lagt på deg både 3 og 400 kg.

 

Har en ekstra garasje, så er ikke fremmed for tanken på å etterhvert anskaffe en BMW nr. 2 fra 2-3 generasjoner tilbake, gjerne en 3-serie, og med bensin-sekser under panseret. Eller kanskje en Mazda MX-5... Er 40-årskrisa på vei, eller...? ;-)

 

Angående vasking, ville jeg holdt meg LANGT unna børstene på selvvasken. Anbefaler igjen å lese på detailersclub, ligger mange innlegg om vintervask der. Vet ikke hvor i Oslo du holder til, men jeg bruker Shell-stasjonen på Rud i Bærum til selvvask. Der kan du ta med egne kjemikalier, stå nesten så lenge du vil, godt og varmt osv :)

 

Ja, skumbørsten er møkkete og plasker rundt i en holder med svart skyllevann... har tenkt at konstant skumtilførsel lager en "hinne" som børsten flyter oppå, men all sunn fornuft tilsier at man bør holde seg unna. Bor i Drammen, så det er forsåvidt ikke utenkelig å kjøre til Bærum. Men hvis bilen skal tas én gang i uka er det kanskje lurt å finne noe mer lokalt. Har lest at LaserWash på Liertoppen har innendørs selvvask der medbrakt er ok, tenkte kanskje å prøve der.

 

Har begynt å lese litt på DCN, mye bra tips å ta med seg, men det krever noen timer med pløying av innlegg for å danne seg et godt bilde av en god vaskestrategi. Har anskaffet PrickBort, Megiuar's NXT Gen såpe og diverse annet utstyr, det tror jeg blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil dette!  Faceliften gjør seg bedre uten M-sport enn det pre-faceliften gjorde. Selv synes jeg M-sport hever denne modellen flere hakk, men det er viktig å ha sin egen stil :) Har forstått det som at du liker de blanke detaljene på bilen. Har du noen planer fremover her? Ville vurdert å lakkere refleksene bak i bilens farge. Noen planer om andre felger? Synes denne bilen minst må ha på 20" for at proporsjonene skal bli riktige.

 

Jo, takk! Helt enig i det med faceliften; fronten på post-facelift F10/F11 ser vesentlig bedre ut uten M-sport enn pre-facelift. Synes også Luxury/Modern-utgavene av faceliften ser enda litt bedre ut, der den blanke buen ved tåkelysene går helt rundt. Det er det ikke på min bil, gikk i stedet for Advantage Edition-pakka.

 

Grunnen til å ikke velge M-sport var for meg ikke bare utseendet, men også det at jeg personlig synes det blir feil å ha en bil med 2-liters diesel og M-merker overalt på bilen, både inni og utenpå. M er M -- og krever det rette utstyret under panseret... synes jeg.

 

Er heller ikke fan av veldig store felger, foretrekker det heller diskret og elegant.

 

Har ellers ingen planer med bilen, bortsett fra å ta veldig godt vare på den. Får heller overlate til neste eier å fikse og trikse med den!

 

Savner du mer krefter så kan du montere en tuning fra f.eks. Hartge, da sparker 2-literen virkelig fra seg ;)

 

Ja, vet at det finnes diverse muligheter der. Selgeren gjorde meg også oppmerksom på M Performance Pack (eller noe slikt), som gir noe ekstra gamp uten å voide nybilgarantien. Men ønsker man å ha forsikringsselskapet på lag den dagen man skulle få bruk for forsikringen (bank i bordet!), er det nok lurt å ha papirene i orden. Og da drar det fort på seg meg byråkrati og avgiftskroner, i tillegg til at selve forsikringen nok blir dyrere. Ser det også som en stor fordel å levere fra meg original og ubesudlet bil til neste eier, all den tid selger har ansvar for både det ene og det andre i opp til 2 år etter salget, også ved privat salg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis unger som ikke blir bilsjuke. Verre er det med kona... får klekke ut noen troverdige unnskyldninger for å svinge av E18, og be henne fokusere på veien.

 

04 3-serie er vel ikke bare bare! :-) Har lest flere steder at de forrige generasjonene både av 3- og 5-serie ligger mye nærmere den opprinnelige BMW-kjørefølelsen enn de nåværende, der det hele kanskje pakkes mer inn i elektroniske hjelpemidler, og der bilene har lagt på deg både 3 og 400 kg.

 

Har en ekstra garasje, så er ikke fremmed for tanken på å etterhvert anskaffe en BMW nr. 2 fra 2-3 generasjoner tilbake, gjerne en 3-serie, og med bensin-sekser under panseret. Eller kanskje en Mazda MX-5... Er 40-årskrisa på vei, eller...? ;-)

Jeg synes også at F10 føles en del større og tyngre på veien, jeg hadde 3 år bak meg i en E90 325d og den føltes så mye mer agil og lettbent. Men, likevel så er 530en raskere både rett frem og i svingene tro det eller ei. Jeg tror mye av denne følelsen ligger i fraværet av fartsfølelse, ikke akkruat noe man merker mye til i F10.

Jeg er en 5-serie mann men kunne uansett tenkt meg en E36 M3 eller E46 330I med manuell som en litt mindre og morsom "lekebil", eller best av alt en E34 M5 3,8 liter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bilen runda 3000 km her om dagen. Har hatt noen lengre kjøreturer i det siste, og blandet forbruk drar seg da ned mot 0,7 liter/mil. Faktisk forbruk målt ved fylling ligger ørlite over det som rapporteres på kjørecomputeren.

Har vært i kontakt med forhandleren vedr. sporingstendensene på motorvei. Fyren på verkstedet mente det kunne ha med RFT-dekkene å gjøre. Han anbefalte meg å fylle opp luft tilsvarende trykk ved maks last, og kjøre med det selv når bilen er tom.

Fylte opp før langtur i dag, og foreløpig konklusjon er at sporingen har blitt mindre med høyere dekktrykk! :-)

Et spørsmål: Trykket øker når dekket blir varmt, så mye som 0,3 bar i følge dekktrykksmonitoren. Er det trykket ved kaldt eller varmt dekk man bør måle opp iht. trykket oppgitt på lappen i førerdøra?

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror det er kalde dekk som skal fylles og måles.

 

Du får legge ut litt flere bilder av bilen snart :)

Ok, kalde dekk, det var det jeg tenkte.

 

Hadde første "hjemmevask" av bilen i dag: Først Prickbort avfetting, så B-H Autofoam med Foam Lance, før avspyling og berøringsvask med Meguiar's NXT 2.0. Til slutt en runde med håndkle. Blei fint og blankt! :-)

 

Bilder kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kalde dekk, det var det jeg tenkte.

 

Hadde første "hjemmevask" av bilen i dag: Først Prickbort avfetting, så B-H Autofoam med Foam Lance, før avspyling og berøringsvask med Meguiar's NXT 2.0. Til slutt en runde med håndkle. Blei fint og blankt! :smile:

 

Bilder kommer!

 

Så bra! Da skjønner jeg du har lest på DCN, herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var godt å høre at bilvasken gjøres sikkelig :) Bare vent til sommeren når det går an å kjøre lenge med ren bil, du kommer til å digge denne fargen i sola. Har selv aldri hatt en bil som så mange har gitt posetive tilbakemeldinger på fargen, en fyr kom til og med bort til meg på bensinstasjonen og spurte om fargen. Han skulle kjøpe ny X3 (hadde E61 i sølv fra før) og ville ha denne fargen, så han fikk navnet av meg så han kunne spør etter den når han skulle bestille bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var godt å høre at bilvasken gjøres sikkelig :) Bare vent til sommeren når det går an å kjøre lenge med ren bil, du kommer til å digge denne fargen i sola. Har selv aldri hatt en bil som så mange har gitt posetive tilbakemeldinger på fargen, en fyr kom til og med bort til meg på bensinstasjonen og spurte om fargen. Han skulle kjøpe ny X3 (hadde E61 i sølv fra før) og ville ha denne fargen, så han fikk navnet av meg så han kunne spør etter den når han skulle bestille bil :)

Må jo gjøre så godt man kan. Må innrømme at jeg ikke rengjorde den innvendig, så det får jeg ha til gode... ;-)

 

Imperial Blue trenger nok gode doser sol for å virkelig vise seg fra sin beste side, ja. På bildene jeg nettopp la ut ser den svart ut i dust morgenlys (skyldes nok delvis også mine skrantende fotoferdigheter). Det blir stas når dagene blir lengre! :-)

 

Men det er ganske krevende å holde den blank og fin; det skal ikke mye støv til før lakken ser matt ut... sånn sett er det en fordel å ha sølvgrå bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...