Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

Nei huff, S-klassen er jo fæl...alt for klumpete og med alt for svær grill ;) Men nye 7-serie trenger M-sport og sort farge for å virkelig vise seg :)

S-klasse er en imponerende bil, men det er helt klart feil merke... men bedre enn Audi, da! ;-)

Synes nye 7-ern står seg utmerket uten M-pakke. Men så er jeg nok litt konservativ når det gjelder M-styling, synes det passer best på de mest sportslige modellene, gjerne med noe ordentlig under panseret.

Det kommer hybrid-versjon av 7-ern, og selgeren mente at denne ville komme såpass gunstig ut med tanke på engangsavgift at noen 5-serie kunder kunne la seg friste til å hoppe opp på 7-serie.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende er kanskje riktig å si om designet på S klasse, men det blir på samme måte som med X6. Det vil si at imponerende ikke nødvendigvis behøver å henge sammen med pent ;)

Hybriden er jeg spent på prismessig, jeg kan selv være tilbøyelig til å vurdere Hybrid neste gang. Men da i 5-serie, 7-serie blir for stort for meg gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende er kanskje riktig å si om designet på S klasse, men det blir på samme måte som med X6. Det vil si at imponerende ikke nødvendigvis behøver å henge sammen med pent ;)

Hybriden er jeg spent på prismessig, jeg kan selv være tilbøyelig til å vurdere Hybrid neste gang. Men da i 5-serie, 7-serie blir for stort for meg gitt.

Imponerende bil, totalt sett, var det jeg tenkte på. Teknologisk har vel S-klassen alltid vært imponerende langt framme. Utvendig design synes jeg Mercedes har blitt mye bedre på, spesielt med den nye C-klassen. Men når det gjelder interiøret på S-klassen, kan jeg virkelig styre min begeistring... (Når det gjelder X6 har jeg faktisk i stor grad vendt meg til utseendet med tiden. Tidligere kunne jeg ikke fordra den, men nå er jeg ikke fremmed for tanken på å ha en slik når jeg blir gammal og grå...)

 

Jeg er (foreløpig) en stasjonsvognfyr, så 7-serien er nok uaktuell, uansett pris og motorisering. Hybrid er jeg litt usikker på, ser egentlig ikke helt poenget dersom man kjører mer enn 1-2 mil hver dag, som jeg gjør, men man tvinges vel til det av markedet, ettersom det etterhvert er fare for større verditap på rene diesel- og bensinbiler enn på hybrider, i hvert fall hvis "alle" bestemmer seg for at de skal ha hybrid. 5-er med sekssylindret bensinmotor hadde vært noe, om pris var et sekundært tema... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et lite spm. angående LED hovedlys på din F11. Hvordan syns du de lyser i mørket? :) Synes du LED er revolusjonerende i forhold til Xenon?

Har bare hatt halogen tidligere, så kan ikke sammenligne LED med Xenon... men jeg synes LED fungerer utmerket som fjernlys! Har ingenting å klage på! Kurvelysene er også ekstremt nyttige, i og med at de følger rattbevegelsene. Automatisk nedblending/maskering fungerer fint på strekninger der det er helt mørkt, men det skal ikke mye "lysstøy" til (f.eks. gatelys eller utelys på hus) før automatikken blender helt ned til nærlys. Her tror jeg det er mye å hente på å videreutvikle bildeanalysen i nedblendingsautomatikken, noe BMW sikkert jobber med allerede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende bil, totalt sett, var det jeg tenkte på. Teknologisk har vel S-klassen alltid vært imponerende langt framme. Utvendig design synes jeg Mercedes har blitt mye bedre på, spesielt med den nye C-klassen. Men når det gjelder interiøret på S-klassen, kan jeg virkelig styre min begeistring... (Når det gjelder X6 har jeg faktisk i stor grad vendt meg til utseendet med tiden. Tidligere kunne jeg ikke fordra den, men nå er jeg ikke fremmed for tanken på å ha en slik når jeg blir gammal og grå...)

 

Jeg er (foreløpig) en stasjonsvognfyr, så 7-serien er nok uaktuell, uansett pris og motorisering. Hybrid er jeg litt usikker på, ser egentlig ikke helt poenget dersom man kjører mer enn 1-2 mil hver dag, som jeg gjør, men man tvinges vel til det av markedet, ettersom det etterhvert er fare for større verditap på rene diesel- og bensinbiler enn på hybrider, i hvert fall hvis "alle" bestemmer seg for at de skal ha hybrid. 5-er med sekssylindret bensinmotor hadde vært noe, om pris var et sekundært tema... :-)

Teknologisk sett så har ikke S-klasse vært særlig frempå på iallfall 25 år, det er faktisk BMW 7-serie som har ledet an med å gi bilindustrien ny teknologi. Veldig mye av det vi ser i vanlig i biler og luksusbiler i dag så du først i en 7-serie, kan nevne Xenon, navigasjon, integrert mobiltelefon, antispinn, V12 motor, infotainment system, Nigth Vision, keyless nøkkel med startknapp og sikkert mye mer jeg ikke kommer på. På ren lukus og overdådighet så har sikkert S-klassen ligget langt fremme, men BMW har gjort en god jobb med å kombinere teknologi og luksus i de siste generasjonene :)

Kommer BMW med en hybrid bil med rekkesekser så er jeg interessert, men det er kanskje lite sansynlig i 5-serien iallfall. Er iallfall spennende å følge med på teknologien, men det spørs om det ikke blir diesel igjen nestegang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknologisk sett så har ikke S-klasse vært særlig frempå på iallfall 25 år, det er faktisk BMW 7-serie som har ledet an med å gi bilindustrien ny teknologi. Veldig mye av det vi ser i vanlig i biler og luksusbiler i dag så du først i en 7-serie, kan nevne Xenon, navigasjon, integrert mobiltelefon, antispinn, V12 motor, infotainment system, Nigth Vision, keyless nøkkel med startknapp og sikkert mye mer jeg ikke kommer på. På ren lukus og overdådighet så har sikkert S-klassen ligget langt fremme, men BMW har gjort en god jobb med å kombinere teknologi og luksus i de siste generasjonene :)

Kommer BMW med en hybrid bil med rekkesekser så er jeg interessert, men det er kanskje lite sansynlig i 5-serien iallfall. Er iallfall spennende å følge med på teknologien, men det spørs om det ikke blir diesel igjen nestegang også.

ActiveHybrid 5 har vel bensin rekkesekser? Jeg for min del kunne nok tenke meg ren bensinsekser, om prisen var underordnet.

Var virkelig BMW først ute med alle disse teknologiene? Er ingen ekspert på bilhistorie, men det høres nesten for godt ut til å være sant at BMW er så overlegne på teknologiutvikling...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant sammenligningstest av F10 530d M-sport og Jaguar XF 3.0d S:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/jaguar-xf-versus-bmw-5-series-comparison

"The XF has the 5 Series totally beaten for ride and handling. It’s more supple, compliant and quiet riding, both on the motorway and at B-road speeds, more progressively and deftly controlled in its vertical and lateral body movements, more agile and responsive through corners and much more tactile and communicative through its steering wheel."

Nå er F10-en så vidt jeg kan lese meg til uten Adaptive Drive, og det står heller ikke noe om hvilke dekkdimensjoner bilene er utstyrt med. I tillegg har vel britisk bilpresse en tendens til å være litt patriotiske til egne merker. Men selv sett i lys av det, er det en sterk uttalelse.

Kanskje man bør booke prøvetime hos nærmeste Jaguar-forhandler...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva som menes med V12-motor i dette tilfellet, men mange biler har hatt dette gjennom tidene. Når det gjelder Navigasjon, night vision, keyless entry og integrert telefon var nok ikke BMW først, men de har vært tidlige.

  

Jeg tenker i etterkrigstid, BMW E32 750I kom med V12er i 1987 og S600 kom ikke før i 1991. BMW E38 var første serieproduserte bil med GPS navi og det var i 1994. I den Mazdaen var kun konseptbilen som hadde GPS basert navi, noe tidligere enn 1993 er totalt umulig da GPS nettet kun var for kommersiel bruk frem til 1993 :) Når det gjelder Night Vision så var egentelig Lexus først ute med dette i en konsept bil tidlig på 90 tallet, BMW slo Mercedes med noen få månder om å være først med dette slik vi kjenner det i dag da de lanserte faceliften av E65 i 2005. Keyless er jeg litt usikker på, så den døra holder jeg åpen. Integrert fabrikkmontert mobiltelefon var det BMW som kom med først i 1986 da de lanserte E32. Andre løsninger har jo selvsagt vært tilgjengelig siden tidenes morgen, men det var BMW som først integrerte dette i bilen på en slik måte at de var praktisk og enkelt i bruk. Det vil si ingen antenne på to meter, telefon direkte koblet opp til bilens høyttaler anlegg for "handsfree" og en skjult modul i stede for en stor kasse i bagasjerommet :)

Jeg skulle gjerne gravd opp noen fancy linker jeg også, men har rett og slett ikke tid til å styre med dette. Jeg baserer mine uttalelser på eldre bilblader, brosjyre materiell og utstyrslister jeg har liggende. Dette har jeg lest meg opp på de siste årene og fikk selv en liten overraskelse da jeg så hvor mye BMW var først og tidlig ute med, men her er tydligvis du veldig uenig awt?

Interessant sammenligningstest av F10 530d M-sport og Jaguar XF 3.0d S:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/jaguar-xf-versus-bmw-5-series-comparison

"The XF has the 5 Series totally beaten for ride and handling. It’s more supple, compliant and quiet riding, both on the motorway and at B-road speeds, more progressively and deftly controlled in its vertical and lateral body movements, more agile and responsive through corners and much more tactile and communicative through its steering wheel."

Nå er F10-en så vidt jeg kan lese meg til uten Adaptive Drive, og det står heller ikke noe om hvilke dekkdimensjoner bilene er utstyrt med. I tillegg har vel britisk bilpresse en tendens til å være litt patriotiske til egne merker. Men selv sett i lys av det, er det en sterk uttalelse.

Kanskje man bør booke prøvetime hos nærmeste Jaguar-forhandler...?

To ting vi må tenke på når vi leser denne testen, XF er en helt ny modell mens F10 nå er 5 år gammel og skal om ikke lenge fases ut. Dette er britisk bilpresse som tester en britisk bil opp mot en tysk bil, hadde dere ventet noe annet resultat? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne gravd opp noen fancy linker jeg også, men har rett og slett ikke tid til å styre med dette. Jeg baserer mine uttalelser på eldre bilblader, brosjyre materiell og utstyrslister jeg har liggende. Dette har jeg lest meg opp på de siste årene og fikk selv en liten overraskelse da jeg så hvor mye BMW var først og tidlig ute med, men her er tydligvis du veldig uenig awt?

Wikipedia er vel strengt tatt ikke så fancy. :)

Jeg har ikke skrevet jeg er veldig uenig, men nei, jeg er nok ikke helt enig (på grunnlag av linkene jeg postet, der det bl.a. fremgår at det var Toyota som var først med GPS-basert navigasjon og Cadillac med night vision).

Jeg er derimot enig i at BMW har vært tidlig ute, og en kan vel på sett og vis sammenligne det med Apple, der de sjeldent er ute med noe nytt, men når de først kommer med et produkt så setter de standarden og gjør det brukervennlig for folk "flest" (f.eks. iPad).

Ellers ønsker jeg ikke å ødelegge tråden til Dweezil mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, la meg begynner ifra en kant. GPS systemet for sivilt bruk var ikke fullstendig operativt før i 1993, alle GPS systemer frem til da fungerte altså ikke optimalt under noen omstendigheter. BMW var først ute med dette i 1994, altså ett fullstendig operativt system slik vi kjenner det i dag

Wikipedia artikkelen din sier at Ranualt Saframe var først med dette i 1995, det er feil! Man kan enkelt gå i delekatalogen til hvilken som helst pre 1995 E38 og finne GPS enheten. Eller enkelt, gå på nettet og finne en E38 ifra 1994 med GPS

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=217675148&isSearchRequest=true&features=NAVIGATION_SYSTEM&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&zipcode=&minFirstRegistrationDate=1994-01-01&maxFirstRegistrationDate=1994-12-31&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=33%2C34%2C35%2C36%2C37%2C38%2C39%2C40%2C41%2C63&makeModelVariant1.modelGroupId=24&pageNumber=1

Når det gjelder Night Vision så ser jeg Lexus hadde ett system slik vi kjenner det i dag i 2004, BMW E65 kom med dette i Mars 2005 og S-klasse i August 2005 da de lanserte S-klasse W221.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series_(E65)

Videre så ser jeg at E65 var først ut med aktiv krengning stabilisator, elektroniske Adaptive frontlykter og 6 trinns automat i en sedan. BMW E65 kom også med lys DNA i form av "Angle eyes" ringene, alle verdens bilprodusenter har i etter tid "kopiert" dette med sine egne lys DNA.

Når det gjelder fabrikkmontert integrert telefon så finner jeg ikke biler som tilbød dette før E32, jeg ser også at E32 var blant de første om ikke aller først ute med ryggesensor, dobbel glass, antispinn og antiskrens system og egen integrert vinkjøler :P Når det gjelder antispinn så hadde GM ett system for Buick som het MaxTrack i 1972, men det var uhyre simpelt og ble ikke produsert lenge.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series_(E32)

Greia er den at dagens biler hadde ikke sett ut slik de gjør i dag hvis ikke det hadde vært for BMW sine innovasjoner de siste tiårene. BMW var kanskje ikke først ute med absolutt alt men de var definetivt først ute med ett system som fungerte og som senere ble kopiert. Og BMW 7-serie var helt klart godt foran S-klasse på veldig mye de siste tiårene.

Det er ikke meningen å la dette skli ut i tråden, men jeg synes vi har god grunn til være stolte av merket vårt.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Det er ikke meningen å la dette skli ut i tråden, men jeg synes vi har god grunn til være stolte av merket vårt.

Her er det stor takhøyde, så ingen fare.

 

Jeg foretrekker å være en BMW-fan og stolt av merket uten å kaste det kritiske blikket på skraphaugen. Ting er som regel ikke svart-hvitt, og det kan være både interessant og nyttig å undersøke gråtonene når man virkelig skal finne ut av ting. (Uten å insinuere at du ikke gjør det, Fredrik.)

 

Uavhengig av hvem som var først ute med hva, tror jeg nok BMW ikke hadde vært like langt framme på teknologisiden med 7-serien om ikke Mercedes hele tiden hadde gitt dem knallhard konkurranse med S-klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre så ser jeg at E65 var først ut med aktiv krengning stabilisator, elektroniske Adaptive frontlykter og 6 trinns automat i en sedan. BMW E65 kom også med lys DNA i form av "Angle eyes" ringene, alle verdens bilprodusenter har i etter tid "kopiert" dette med sine egne lys DNA.

 

[...]

 

Det var ikke E65 som debuterte med "angel eyes", men derimot E39 i 09/2000. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...