Gå til innhold

Verksted prøvekjører bil før og etter skifte av bremsevæske. Normalt?


DaggEn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde time idag til service på min f10 m5. Tiden var inne for inspeksjon og skifte av bremsevæske.

Fikk beskjed om at dette skulle ta en halv time men det tok 1 time og 3 kvarter!

Men det som jeg ikke likte var at de tok først bilen ut for en lang prøvetur før de begynte på den (15min) for så å prøve den igjen i 5-7min etter jobben var utført. De var også to stk i bilen når den ble prøvekjørt og tempen på vannet var på ca 95 grader når bilen ble tilbakelevert. Bilen var nesten kaldt da de mottok den. Gutta som fikset på bilen ruset også motoren unødig på vei inn og ut av verkstedet.

Det var min kone som måtte levere inn bilen da jeg var på jobb. Hun snakket til de og spurte hva i *** de holdt på med og at bilen var kaldt (hun har god greie på bil).

Verksmesteren sa at det var helt normalt at de måtte teste bilen.

De skal være glad for at det ikke var jeg som satt å ventet!!

 

Er det normalt at bilen skal testes såpass på vei når det er inspeksjon og skifte av bremsevæske?

 

Dette var hos bmw.

 

HATER å levere fra meg bilen og det var også derfor min kone ble bedt om å vente mens jobben ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at det tok den prøveturen først og fremst pga at det var en F10 M5, mekanikere er bilinteresserte og mennesker de også og det er nok sjelden de har en F10 M5 inne. Jeg har flere kamerater som jobber som mekanikere og de forteller når de har hatt prøveturer i gromme kundebiler. Litt ekstra rusing av motor er også bare morsomt vet du... De har den fordelen at de er fagpersonell og da kun unndskylde seg med at det var "nødvendig", selv om det også kanskje er nødvendig i noen tilfeller :)

Men ifra ditt ståsted så forstår jeg utrolig godt at du blir irritert, jeg hadde blitt rimelig varm i toppen selv hadde dette vært min bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok det at dette kun var for å ha det gøy dessverre.

Hvor vanskelig er det å få sjekket kjøreloggen på bilen? Vet det ble gjort på x5'en min for å finne ut hvorfor den startet så tregt. De mente at jeg kjørte for mye småturer slik at batteriet ble utladet. Da fikk de opp all info om hver kjøretur. Bmw tok jo selvfølgelig feil. minimum kjøretur hver dag var 4,5 mil.

 

Synd at bilen skal inn igjen til dem pga en tilbakekalling..

 

Finnes det et M-spesialisert verksted i Norge eller må man utenfor landegrensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske har jeg aldri hørt om at man skal ta prøvetur for.. Kanskje en liten tur rett borti gaten og tilbake for å kontrollere at bremsene funker (at det ikke er luft i systemet) og for å sjekke at alt er tett.

Men en bremsevæskejobb skal absolutt ikke ta mer en 20-30min, nesten 2 timer høres helt latterlig ut. Det MÅ være pga at det var en M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok det at dette kun var for å ha det gøy dessverre.

Hvor vanskelig er det å få sjekket kjøreloggen på bilen? Vet det ble gjort på x5'en min for å finne ut hvorfor den startet så tregt. De mente at jeg kjørte for mye småturer slik at batteriet ble utladet. Da fikk de opp all info om hver kjøretur. Bmw tok jo selvfølgelig feil. minimum kjøretur hver dag var 4,5 mil.

 

Synd at bilen skal inn igjen til dem pga en tilbakekalling..

 

Finnes det et M-spesialisert verksted i Norge eller må man utenfor landegrensen?

Jeg nullstiller alltid tripptellern når jeg leverer fra meg bilen, har erfart selv at mekanikere har kjørt "ærend" med min bil. Sikkert som en del av prøveturen men likevel, var dog ikke BMW verksted. Av ren nyskjerrighet og kanskje som en liten advarsel, hvilket verksted er det snakk om her?

Bavaria Oslo, Bilia Stenshagen i Oslo og Bavaria Stavanger er sertifiserte M forhandlere, sikkert også dertil verksted. Vil kanskje tro at en "M tekniker" (på slike biler heter det ikke mekaniker ;) ) behandler bilene med noe mer respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finn presedens hos mange advokater på lignende situasjoner, bl.a. så ble en Subaru Impresa levert inn til 30.000km service, og den litt paranoide eieren hadde selfølgelig gps tracker på bilen og full loggbok på hjernen på den, og vant frem i retten en oppreisning og skadeerstatning på over 200.000,- etter å ha bevist at bilen ble hardkjørt i over 190kmh i boligstrøk og ekstreme akselrasjoner og nedbremsinger, Det hjalp på bevisene at han hadde et skjult knapphullskamera i tak konsollen også. Men det er bare og true med advokater, og gjerne bruke de også, det er ingen grunn til å kjøre en slik bil så lenge og hardt når den er kanald, og det VET en som servicerer slike biler.

Saken med Subaruen ble omtalt i diverse aviser og det gårsikkert ann og finne, grunnen til at han var litt paranoid var at denne bilen var trimmet max samt at begge hans tidligere helt nye Impresaer ble stjålet....

Begge de mekanikerne som 'prøvde' denne bilen endte opp uten jobb og uten lappen da det kunne bevises hvor fort de hadde kjørt, et dasjbord camere er også et bra alternativ så lenge det alltid er på når bilen er i gang....

 

Jeg ville ikke latt dette gå stille hen, tipper diverse bilaviser og blader er også et alternetiv å true med, snakk også med NAF det har også en god del historikk på saker hvor de har vært med.

 

Ta godt vare på bilen din, vi som er andre og tredjehånds kjøpere er veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle dere bommer litt. Er du ikke fornøyd så bytter du forhandler. Bmw forhandlere får inn M biler daglig, så tror ikke din skal være den "utvalgte". Bilen prøvkjøres for å lytte på ulyder i drivverk, motor, understell osv, og etter servicen så kjøres det en runde til for å sjekke at bremsene er luftet skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle dere bommer litt. Er du ikke fornøyd så bytter du forhandler. Bmw forhandlere får inn M biler daglig, så tror ikke din skal være den "utvalgte". Bilen prøvkjøres for å lytte på ulyder i drivverk, motor, understell osv, og etter servicen så kjøres det en runde til for å sjekke at bremsene er luftet skikkelig.

I løpet av de to åra jeg jobba på Bavaria så tror jeg verkstedet hadde inne kanskje en M bil. Så nei, BMW verksteder får ikke inn M biler daglig og iallfall ikke av ypperste sort slik som F10 M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de to åra jeg jobba på Bavaria så tror jeg verkstedet hadde inne kanskje en M bil. Så nei, BMW verksteder får ikke inn M biler daglig og iallfall ikke av ypperste sort slik som F10 M5.

Hvis du har jobba der bør du vite mer.

En vanlig mekaniker får ikke skru M biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. At det finnes noen mekanikere som ikke har høyeste moral, ja. Dog, av de få bra som finnes, så skal faktisk en bil prøvekjøres ifm "inspeksjon". Og som kunde så er dette noe man skal sette pris på, da det viser en genuin interesse for å kontrollere bilen ordentlig.

Med en slik mistro til alle, så slutt å lever inn bilen, dere gjør jo åpenbart alt mye bedre selv.

Trådstarter; det kan godt være du har helt rett, og at dette bare var joyride helt uten grunnlag. Men det er faktisk i bileiers interesse at mekaniker tar seg tid til prøvetur (noe som går utover hans mulighet til bonus den måneden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...