Robinvanvik Skrevet Januar 18, 2015 Share Skrevet Januar 18, 2015 (endret) Hei, ser Partsandretards har fått inn TUV godkjente luftunderstell til bla E36 og E46. Noen som har trua på dette? Tenker selv på å kjøpe "Upgrade 1" til min E46 touring. Kom gjerne med innspill og erfaringer ang Ta Tecnix http://www.partsandretards.no/nyheter/nyhet-i-var-webshop-luftunderstell-fra-ta-technix Robin Endret Januar 18, 2015 av Vanvikz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 18, 2015 Share Skrevet Januar 18, 2015 Dette kjøper jeg lett til M3 en om det funker bra til aktiv kjøring.. Men sikkert vanskelig og få godkjent hos BT selv med TUV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Januar 20, 2015 Share Skrevet Januar 20, 2015 Spent på å høre erfaringer fra folk som prøver å få dette godkjent. Går det igjennom hos BT vil det vel på sikt føre til at mange går over til luft fremfor coilovers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robinvanvik Skrevet Januar 21, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2015 Tenkte og kjøpe det i sommer å prøve å få det godkjent Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivrig86 Skrevet Januar 22, 2015 Share Skrevet Januar 22, 2015 Så lenge det er tuv på det å kobles så man ikke kan justere mens man kjører så burde det gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Mai 31, 2015 Share Skrevet Mai 31, 2015 Jeg skal kjøpe det kitet til min E91, men skal høre kriterier fra BT først hva som må gjøres osv. For og få dette godkjent Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mai 31, 2015 Share Skrevet Mai 31, 2015 Hold oss oppdatert da Kommer også til å kjøpe dette om det blir mulig og godkjenne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 Regelverk angående luftfjøring fra SFOOR: Avklaring i forhold til rådgivende uttalelser fra SFOOR vedrørende luftfjæring i biler. Som dere kjenner til så er SFOOR opprettet av Vegdirektoratet som en gruppe som skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene i de tilfellene hvor det er tvil om hva slags arbeid på et kjøretøy som skal defineres som reparasjon, ombygging og/eller oppbygging, samt å gi innspill i forhold til tekniske løsninger mv. i forhold til trafikksikkerhets – og miljøhensyn. SFOOR får en del henvendelser vedrørende montering/bygging av luftfjæring i bil, og vi regner derfor med at trafikkstasjonene også har en del henvendelser om dette. Det har vært noe uklare føringer for hvordan vi skal behandle disse ombyggingene, og vi vil derfor gå ut med noe nærmere informasjon internt slik at det er lettere for regionene å selv ta stilling til søknader og henvendelser, samt for å få mest mulig like avgjørelser også på dette området. Generelle betraktninger Det er kapittel 7 i Kjøretøyforskriften som i utgangspunktet regulerer ombygging av kjøretøy og som setter krav til dokumentasjon vedrørende slik ombygging. Videre regulerer Kjøretøyforskriftens øvrige kapitler sammen med utfyllende brev og rundskriv fra Vegdirektoratet hva som kan gjøres på de enkelte komponenter mv. Ett av hovedkravene i forhold til ombygging av kjøretøy, er at kjøretøyet "skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe" (Vegtrafikklovens § 13). Ved montering/ombygging av fjæringssystemet i bil kan man lett komme i konflikt med dette hovedkravet. For å erstatte de originale fjærene med et luftfjæringssystem, må følgende retningslinjer følges: Retningslinjer ved montering av luftfjæring. Kjøretøy registrert første gang før 1.januar 1971 kan ombygges med luftfjæring hvis følgende er oppfylt: • Komponentene må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast og/eller totalvekt. • Kjøretøyet skal være tilfredsstillende avfjæret. Luftfjæring stiller høye krav til demping av fjæringsbevegelsen. Støtdempere bør monteres nær 90º i forhold til horisontalplanet. • Luftfjæringssystemet skal være koplet slik at fast kjørehøyde bibeholdes under hastighet. • Det kreves at systemet er inndelt i minst 2 kretser(foran/bak), samt at det monteres tilbakeslagsventiler mellom hver side. • Under bruk må luftfjæringssystemet ha et arbeidstrykk i området 75-105 psi/ (5-7,2bar). Arbeidstrykket kan reguleres ved bruk av regulator, eventuelt ved styring av kompressor (trykksensorer). Arbeidstrykket skal være automatisk tilgjengelig for luftbelger etter oppstart. • Hjulvinklene må justeres når kjøretøyet har normal kjørehøyde. Denne høyden anføres som vognkortmerknad: avstand senter nav til skjermkant foran og bak. Toleranse på kjørehøyden kan være opptil +/- 2 cm. • Det er tillatt med bryter for justering av luftbelger foran/bak. Dette gir mulighet for å holde høyden konstant uavhengig av antall passasjerer og/eller tyngde på last. • På systemer med vanlige luftbelger må kollapsegenskaper være ivaretatt ved hjelp av støtputer. Støtdempere eller stropper må begrense fjæringsvei utover. På doble sammenrullede luftbelger(double convoluted), er det ikke krav til støtputer. • Det er krav til stabilisatorstag, hvis kjøretøyet har uavhengig for/bakhjulsoppheng. • Systemet må ha et panel/ manometer i bil som viser hvilket trykk som er i luftbelger foran/bak. Kjøretøy registrert første gang etter 1.januar 1971 kan ombygges til luftfjæring hvis i tillegg følgende er oppfylt: • Luftfjæringssystemet skal ha tilnærmet fast kjørehøyde, som justeres automatisk av 4 stk nivåventiler/sensorer. Det er kun tillatt å overstyre luftbelger bak, for å kompensere for antall passasjerer og/eller tyngde på last. • Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy(modell/type) er testet med denne typen fjøring ------- En kan jo prøve, men det er mye å ta hensyn til... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 • Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy(modell/type) er testet med denne typen fjøring Den der blir vel tilnermet umulig og få til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwgreg90 Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Snakk med ssp. Di har jo bygd og solgt ein e46 med godkjent luft Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Di får vel godkjent bilene hos TUV i tyskland.. Er redd det blir vel dyrt for og få godkjent ett senkesett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Juni 15, 2015 Share Skrevet Juni 15, 2015 monter kompressor i samme slengen så godkjenner man det og, har småplaner om å ha godkjent kompressor på M5'n engang, kan da ikke vere så dyrt å få bilen til tuv? 50-60? noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwgreg90 Skrevet Juni 15, 2015 Share Skrevet Juni 15, 2015 Må vel til Tyskland med bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nils Jørgen Skrevet Juni 9, 2017 Share Skrevet Juni 9, 2017 Noe nytt her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kryss Skrevet Mai 14, 2018 Share Skrevet Mai 14, 2018 Ikke noe annet enn en haug av folk som tror det er rakettforskning å få godkjent et Air Lift system. Gjør du alt riktig, holder deg innenfor TÜV-papirene, har all dokumentasjon i orden (4hjulskontroll med signatur etc) så er dette piece of cake og tar deg max 1,5 - 2 t og montere. At det blir dyrt, er en annen ting, men vanskelig å få godkjent? Om man kan å skru og ikke kommer med et halvhjerta montert system, uten dokumenter så er det absolutt null problem. "• Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy(modell/type) er testet med denne typen fjøring" For de som ikke forstår hva dette betyr: når du kjøper luftunderstell, så velger man normalt et kit som er ment til din bil. (Bilen/modell/type) og er kittet godkjent til gatebruk, så kommer det med et TÜV-dokument som viser til at settet er testet og godkjent på den bil/modell/type. Du må IKKE dra til Tyskland for å få det godkjent hos produsenten, som noen tydeligvis tror. Igjen, piece of cake - som tar en stor bit av kaka (lommeboka). Lykke til! - 40 år etter. RF91 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå