Gå til innhold

Kjøreprogrammer og ESP - Sport/Sport+ osv.


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Du kan slå det av, men da hopper bilen ned i Comfortmodus.

 

Copy paste fra tidligere innlegget mitt;

Det som er håpløst er jo at det tillates at DTC er helt deaktivert i normal, men ikke i Sport/Sport+ når man faktisk kunne trengt det. Da skjønner jeg ikke hvorfor i all verden BMW har gjort det mulig i comfort/normal i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at i Norge så får du i 9/10 tilfeller aldri brukt kreftene som bor i en M5. På M550´n kan gi bånn gass hver dag, uansett føre, og det skjer faktisk noe annet enn kun å gå sideveis. Når gutta som selger M5 sier selv at den er "livsfarlig" å kjøre (jeg skjønner selvsagt at de overdriver noe), men det er klart at det kreves langt større respekt for noe slikt hva angår å få sleng på bilen o.l. enn hva det gjør med en M550. I Norge med halve året på snø og våte vinterveiet var valget rimelig enkelt. Ikke er det snakk om noe banekjøring heller, og da ville uansett en M3/M4 vært et langt bedre valg. Som kombinasjon av at man bor i Norge, og som en bruksbil man ikke trenger å "frykte", er denne bilen perfekt til vårt bruk. Man finner ALLTID noe råere.. Men kreftene skal nå engang ned i bakken også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://f10.m5post.com/forums/showthread.php?t=736825 

Les denne, har aldri eid eller har store planer om å kjøpe noe så sinnssykt (ment positivt), Det er jo to forskjellige typer :P man får det man betaler for, (ikke i Norge når det gjelder bil generelt, men dere skjønner hva jeg mener? :P )

 

Skjønner ikke helt hva dette er i sammenheng med kjøreprogrammer som trådstarter diskuterer. Skjønner at du mener at det er forskjell på en vanlig F10 og en F10 M5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva dette er i sammenheng med kjøreprogrammer som trådstarter diskuterer. Skjønner at du mener at det er forskjell på en vanlig F10 og en F10 M5 :)

Greia er frustrasjonen som har dukket opp på grunn av dårlige valg på setup på nyere Bmwer, og jeg forstår absolutt hvorfor han er frustrert når han har skaffet seg en BMW. men tanken bak det ligger i det å ha forskjell på en fullblods M bil i forhold til en annen modellutgave som kjøper har valgt M pakker osv (dette er selvfølgelig ikke alt som er forskjellen, men en del av det). Og om du leser innlegget jeg har skrevet tidligere, og som han selv skrev så ser du sammenhengen :) Hvorfor man skal velge en M3/M4/M5/M6 ligger jo i det at det er en modell som ikke kan sammenlignes med dem andre, som da har flere valg muligheter og bla bla bla. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om BMW har gjort noe med de håpløse innstillingene sine i forhold til kjøreprogrammene? F.eks. at det ikke er mulig å ha bilen i Sport+ og få deaktivert ESP-programmet. Hvis man deaktiverer dette så settes bilen automatisk i comfort-modus. Trodde BMW skulle være sporty..? Til og med ´09 A4´n lar meg skru av alt av elektroniske hjelpemidler, med unntak av ABS..  [-( Går å håper at det kommer en software-oppgradering som fikser dette fullstendig latterlig problemet. Det burde jo heller vært slik at "Sport" hadde begrenset med hjelpemidler, og at "Sport+" deaktiverte både antispinn og ESP funksjonen. 

Tilogmed de nye Audi'ene får du ikke skrudd av ESP på....

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed de nye Audi'ene får du ikke skrudd av ESP på....

Nei, tydeligvis ikke. Men trodde da "The ultimate driving machine" ikke la slike sperrer på bilene sine.. Og ihvertfall ikke når man har xDrive, da er jo ofte slike elektroniske "hjelpemidler" akkurat det som hindrer deg i å komme frem i snø o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette gjelder alle F modeller men fra 2011 til 2012 endret de slik at man mistet normal, og fikk da sport+, sport, comfort, comfort+ og eco pro.

Eco pro er jo bare tullball, er jo ikke noe gøy å kjøre med i det hele tatt ;)

 

Skal sies at med eco pro fikk jeg et ganske lavt forbruk på lang kjøring, men da kunne jeg like greit behold 520d'en.

Der sa du det! Min bil er en 2010 modell og har derfor Normal som valg og vanlig innstilling :) Står bilen i denne innstillingen og jeg holder inne DTC knappen så forblir den i Normal. Står bilen i Sport+ eller Sport og jeg gjør det samme så går den ned til Normal av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy paste fra tidligere innlegget mitt;

Det som er håpløst er jo at det tillates at DTC er helt deaktivert i normal, men ikke i Sport/Sport+ når man faktisk kunne trengt det. Da skjønner jeg ikke hvorfor i all verden BMW har gjort det mulig i comfort/normal i utgangspunktet.

 

Så vidt jeg har forstått er DTC (Dynamic Traction Control) er en underfunksjon av DSC (Dynamic Stability Control), som tillater mer hjulspinn før DSC struper motoren.

 

http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/dynamic_traction_control.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quaife har sånn diff... Leveres til fleste bmwer fra E46(?) Hvorfor trur du at bmw gjør slik? Jo, om alle modellene hadde hatt samme valg og samme setup muligheter, hva er da vitsen med å kjøpe en sinnsyk m5? Da kan man jo kjøpe en 540 eller 550 og døtte en stor presse nedi, og få mer hk, men ha akk samme valg som M5, og spart flere tusen kroner? Det er jo butikk alle driver med. Mercedes, Audi, porsche osv. Gjør jo det samme. er forskjell på oppsettet til en Cayenne diesel og en Cayenne med turbo bensin? Man får det man betaler for.. Mener ikke å angripe deg, men faktum er at sånn har det blitt.

 

Du kan ikke skrive her at f.eks en 550M "Er ikke lengre optimalisert for verken fart eller morro" Den får mange til å drite på seg om man får ta noen runder med en flink sjafør på en bane.

 

Må bare kommentere en gang til på det ovenfor.

 

Det er veldig mange mekaniske forskjeller fra en 540I med presse og en M5 som gjør at en M5 er mye mer ettertraktet. Det er greit at en skikkelig M-bil har egen programerbar M-knapp og litt ekstra. Men det betyr ikke at men trenger å strupe alt som ikke er skikkelig M-bil med moddelmådig software.

 

Nei, Porsche gjør ikke det samme. Man kan fint kjøpe en standard Porsche 911 og få en fantastisk kjøreopplevelse uten kompromisser. Trenger ikke å kjøpe en GT3. Man kan til og med gå "ned" til en Cayman og få en fantatsisk kjøreopplevelse. Porsche (i motsetning til BMW) er ikke dum nok til å begrense opplevelsen av en lavere modell for at folk da kanskje kan strekke seg til en av de mer "hardcore modellene". Nettopp fordi de lager skikkelige sportsbiler og har såpass respekt for seg selv og egen merkevare. Dette går også på økonomi/inntjening per bil. Et felt Porsche er langt forran BMW og sine typiske konkurrenter. Porsche har skjønt at lager man alle biler så gode som mulig så trenger ikke folk å strekke seg til en toppmodell og kanskje kjøpe mindre ustyr. Man kan kjøpe den modellen som passer best og dermed ha mer penger til overs til tilbehør/utstyr, noe de tjener grovt på. Alternativt så gjør det at folk kan kjøpe en Porsche istedenfor annet merke. Noe de også tjener penger på.

Disse tingene har ikke BMW helt skjønt.

 

Mange andre som lager sportslige biler setter ikke begrensninger på samme måte som BMW heller.

Hva merker som Audi og lignende gjør er ikke særlig relevant. Deres fokus på sportslighet er  ganske begrenset sammenlignet mot hva BMW pleide å stå for.

 

Selvfølgelig kan jeg skrive at en M550I ikke er optimaliset for fart og morro. (Sier ikke noe imot at det er fantastisk bil som kan kjøre styggfort og er morro). Optimalisert betyr å gjøre så god som mulig. Det har med å ta ting sitt til det beste og ytterste (uavhenging av motorstørrelse). Sier seg selv at når mrqlan blir rævkjørt av en A4 med halvparten så mye motor, (hans ord) fordi at elektronikken begrenser eller ødelegger for selve kjøreopplevelsen så er bilen langt ifra optimalisert. Det er jo understreket av at man finner mange tråder på nett der folk lurer på om det er noe galt med de nye BMWene sine. Folk tror de har en "bug"? Noe galt som en software update kan fikse. Men nei, bilene skal faktisk være slik.

Jeg fant jo heldivgis ut av denne mangelen under prøvekjøring, så da ble det ikke BMW logo i grillen hos meg. Folk som går bort fra BMW nettopp pga. at bilene ikke er blitt opimalisert hører man sjelden fra.

 

Forhåpentligvis så kommer BMW på rett spor igjen en dag slik at de får biler som appellerer til alle kjøreglade. Frem til da så krysser jeg fingrene for at noen finner ut hvordan man kan få kodet/fikset bilene til å bli slik som de burde vært når de ruller ut fra forhandleren.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det! Min bil er en 2010 modell og har derfor Normal som valg og vanlig innstilling :) Står bilen i denne innstillingen og jeg holder inne DTC knappen så forblir den i Normal. Står bilen i Sport+ eller Sport og jeg gjør det samme så går den ned til Normal av seg selv :)

Er nok ikke mye forskjell fra normal som du har og comfort som er på nyere modeller.

Comfort blir comfort +.

Normal blir comfort.

Er nok bare en navneendring slik jeg opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet her jeg, med mindre man har lyst til å drifte så er det lille bilen faktisk slipper mer en nok for min del iallfall. Ellers så er det jo bare å kjøre i Normal, da kan iallfall jeg skru av alt av elektronisk hjelp. Sist jeg kjørte Audi (2012 A4 Allroad) så gikk det heller ikke an å skru av alt, antiskrens var ikke mulig å slå av bla...

 

For min del har det noe med at i Sport/Sport+ så får du mye mer styre følelse gjennom ratt og rompa, men når bilen går i normal så mister man mye av denne følelsen. Bilen blir følesløs. Hvis jeg skal sammenligne min E90 med F10 hvor begge kjører uten DSC så vet jeg hva min vil gjøre fordi jeg kjenner hva bilen vil, det gjør man ikke med F10. Det er ihvertfall sånn jeg synes det er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tydeligvis ikke. Men trodde da "The ultimate driving machine" ikke la slike sperrer på bilene sine.. Og ihvertfall ikke når man har xDrive, da er jo ofte slike elektroniske "hjelpemidler" akkurat det som hindrer deg i å komme frem i snø o.l.

Er vell heller motsatt. Rwd drevet bil drar mer nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere en gang til på det ovenfor.

 

Det er veldig mange mekaniske forskjeller fra en 540I med presse og en M5 som gjør at en M5 er mye mer ettertraktet. Det er greit at en skikkelig M-bil har egen programerbar M-knapp og litt ekstra. Men det betyr ikke at men trenger å strupe alt som ikke er skikkelig M-bil med moddelmådig software.

 

Nei, Porsche gjør ikke det samme. Man kan fint kjøpe en standard Porsche 911 og få en fantastisk kjøreopplevelse uten kompromisser. Trenger ikke å kjøpe en GT3. Man kan til og med gå "ned" til en Cayman og få en fantatsisk kjøreopplevelse. Porsche (i motsetning til BMW) er ikke dum nok til å begrense opplevelsen av en lavere modell for at folk da kanskje kan strekke seg til en av de mer "hardcore modellene". Nettopp fordi de lager skikkelige sportsbiler og har såpass respekt for seg selv og egen merkevare. Dette går også på økonomi/inntjening per bil. Et felt Porsche er langt forran BMW og sine typiske konkurrenter. Porsche har skjønt at lager man alle biler så gode som mulig så trenger ikke folk å strekke seg til en toppmodell og kanskje kjøpe mindre ustyr. Man kan kjøpe den modellen som passer best og dermed ha mer penger til overs til tilbehør/utstyr, noe de tjener grovt på. Alternativt så gjør det at folk kan kjøpe en Porsche istedenfor annet merke. Noe de også tjener penger på.

Disse tingene har ikke BMW helt skjønt.

 

Mange andre som lager sportslige biler setter ikke begrensninger på samme måte som BMW heller.

Hva merker som Audi og lignende gjør er ikke særlig relevant. Deres fokus på sportslighet er  ganske begrenset sammenlignet mot hva BMW pleide å stå for.

 

Selvfølgelig kan jeg skrive at en M550I ikke er optimaliset for fart og morro. (Sier ikke noe imot at det er fantastisk bil som kan kjøre styggfort og er morro). Optimalisert betyr å gjøre så god som mulig. Det har med å ta ting sitt til det beste og ytterste (uavhenging av motorstørrelse). Sier seg selv at når mrqlan blir rævkjørt av en A4 med halvparten så mye motor, (hans ord) fordi at elektronikken begrenser eller ødelegger for selve kjøreopplevelsen så er bilen langt ifra optimalisert. Det er jo understreket av at man finner mange tråder på nett der folk lurer på om det er noe galt med de nye BMWene sine. Folk tror de har en "bug"? Noe galt som en software update kan fikse. Men nei, bilene skal faktisk være slik.

Jeg fant jo heldivgis ut av denne mangelen under prøvekjøring, så da ble det ikke BMW logo i grillen hos meg. Folk som går bort fra BMW nettopp pga. at bilene ikke er blitt opimalisert hører man sjelden fra.

 

Forhåpentligvis så kommer BMW på rett spor igjen en dag slik at de får biler som appellerer til alle kjøreglade. Frem til da så krysser jeg fingrene for at noen finner ut hvordan man kan få kodet/fikset bilene til å bli slik som de burde vært når de ruller ut fra forhandleren.

Jeg forstår hva du mener.

Det er fortsatt forskjeller på en standard 911 og en 911 gt3. Og ja, man får en fantastisk kjøreopplevelse av å ha en standard 911, som da kommer an på hvem du spør. En som har GT3 hadde aldri gått ned til en standard 911 når han vet at GT3 det er en mer "optimal" bil. Men en som hadde hatt 911 standard og fått prøvekjørt en GT3, så hadde nok svaret blitt annerledes.  

Men ja, du kan sikkert skru av alt av ting og tang i en standard 911, noe som jeg ikke vet. Men forskjellene er jo der fortsatt? Jeg ordlegger meg litt vanskelig trur jeg, men håper du forstår noe av hva jeg mener.

 

Strengere krav til sikkerhet som har kommet seg godt opp igjennom årene, i forhold til før har jo mye å si at BMW (og andre) ikke lar eieren ha egen kontroll på bilen. 

Og Jeg er helt enig i at det er jo kjedelig, men sånn er det blitt.  Kan hende det endrer seg med tiden, når folk blir mer lei av all den elektronikken som skal hjelpe deg i vanskelige situasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener.

Det er fortsatt forskjeller på en standard 911 og en 911 gt3. Og ja, man får en fantastisk kjøreopplevelse av å ha en standard 911, som da kommer an på hvem du spør. En som har GT3 hadde aldri gått ned til en standard 911 når han vet at GT3 det er en mer "optimal" bil. Men en som hadde hatt 911 standard og fått prøvekjørt en GT3, så hadde nok svaret blitt annerledes.  

Men ja, du kan sikkert skru av alt av ting og tang i en standard 911, noe som jeg ikke vet. Men forskjellene er jo der fortsatt? Jeg ordlegger meg litt vanskelig trur jeg, men håper du forstår noe av hva jeg mener.

 

Strengere krav til sikkerhet som har kommet seg godt opp igjennom årene, i forhold til før har jo mye å si at BMW (og andre) ikke lar eieren ha egen kontroll på bilen. 

Og Jeg er helt enig i at det er jo kjedelig, men sånn er det blitt.  Kan hende det endrer seg med tiden, når folk blir mer lei av all den elektronikken som skal hjelpe deg i vanskelige situasjoner osv.

 

Tror nok vi forstår hverandre rimelig bra selv om jeg har inntrykk av du ikke er helt med på hva jeg prøver å formidle (noe som sikkert er minst like mye min feil). Men bare for å spesifisere og prøve å forklare litt mer.

Jeg vil ikke si at en GT3 er en mer "optimal" bil sammenlignet med en vanlig 911. Den er riktignok mer optimalisert for banekjøring, men ikke for hverdagskjøring på norske veier om comfort er i fokus. Kort fortalt det er en mer kompromisløs bil med fokus på banekjøring.

 

BMW kunne fint laget ett menysystem som gjorde at brukeren kunne satt opp "modusvelgeren" akkurat slik som ønsket. Eller at man kunne fått velge hva "DSC av" programmet gjorde. Slik jeg ser det så  hadde det vært bedre (optimalisert) for alle uten at det hadde blitt noen kompromisser ut av det. Default kunne vært akkurat slik som bilene er idag. Eller man kunne f.eks gått inn til forhandler og betalt noen hundrelapper for at de skulle programere moduser slik som kunden ønsket. Glad kunde, mer penger i lommen til BMW.

 

BMW lar jo fortsatt kundene slå DSC 100% av, så det er jo fortsatt mulig å spinne og sladde så mye man vil selv i fart. Så tror ikke sikkerhet har så veldig mye med at BMW har satt opp "DSC av" programmet som de har. De som vil gjøre noe dumt kan lett klare å gjøre det.

Jeg kan forstå hvorfor de har satt opp systemet som de har, men synes det er ufattelig dumt og har ingen planer om å prøve å rettferdiggjøre måten det er gjort på.

 

Om det er noen som ikke helt forstår frustrasjonen med dagens oppsett. Se for deg at du har kjøpt en ny BMW. En bil du kanskje anser som markedsledende når det kommer til sportslige kjøreegenskaper i sitt segment. Men så oppdager du at ECO pro modus kombinert med DSC er det mest sportslige kjøreprogrammet og "DSC av" fungerer kun under 30km/t. Hadde det vært egnet for en BMW (med sportspakke)? Absolutt ikke vil nok enhver entusiast si. Det hadde jo ødelagt kjøreopplevelsen og gikk alt for mye restriksjoner. Kunne likegodt kjørt en fremhjulsdreven bil ville nok mange sagt.

Poenget er at dagens system er et godt hakk i den retningen selv om det kanskje ikke er like plagsomt eller merkbart for noen. For andre kan selv dagens system være veldig plagsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...